درد زایمان طبیعی چند ساعت است | طول مدت زایمان طبیعی

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درد زایمان طبیعی چند ساعت است

به خروج جنین از طریق کانال زایمان یا مسیر واژن، زایمان واژینال یا زایمان به روش طبیعی گفته میشود. شاید برای شما نیز سوال شده باشد که، این فرایند خروج جنین به روش طبیعی چقدر طول میکشد و زمان‌بر است و درد زایمان طبیعی چند ساعت است؟ یا اینکه، چه عواملی باعث به تاخیر افتادن روند زایمان می‌شوند؟ چه چیزهایی سیر زایمان را تسریع میکنند؟ و سوالاتی مشابه آن. در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ دهیم.

مراحل انجام زایمان طبیعی

سوال بسیاری از مادران این است که درد زایمان طبیعی چند ساعت است که در پاسخ به این سوال لازم است بدانید فرآیند خروج محصولات بارداری از رحم دارای چند بخش است، به این ترتیب که ابتدا در اثر جریان ناشی از انقباض‌های منظم رحمی، دهانه‌ی خروجی رحم کم کم شروع به باز شدن می‌کند. با نرم شدن و بازشدن کامل دهانه خروجی رحم، جنین به کمک انقباض‌های پرقدرت رحمی و فشارهای مادر(زور زدن) به سمت واژن و خارج از بدن مادر هدایت می‌گردد. این روند زایمانی به صورت زیر تفکیک می‌گردد:

  1. مرحله اول زایمان طبیعی شامل باز شدن و نرم شدن دهانه رحم به صورت کامل است. که خود با توجه به میزان بازشدگی دهانه رحم دارای قسمتهای جزیی‌تری می‌باشد.
  2. مرحله دوم زایمان طبیعی بعد از باز شدن کامل دهانه رحم رخ داده و شامل نزول جنین از رحم به واژن و خروج او از بدن مادر است.
  3. مرحله سوم زایمان طبیعی نیز شامل خروج جفت و پرده‌های جنینی است. منظور از پرده‌ها همان غشاهای نازکی است که کیسه آمنیوتیک یا کیسه آب اطراف جنین را می‌سازند و از او در مقابل صدمات محافظت می‌نماید.

زمان شروع دردهای زایمانی

سوال بسیاری از مادران این است که درد زایمان از هفته چند شروع میشه، باید دانست راهی وجود ندارد که زمان دقیق وقوع زایمان را تعیین کند، اما در اکثریت بارداری‌ها انتظار می‌رود که علائم آغاز زایمان مانند انقباض‌ها و دردهای حقیقی زایمانی (دردهایی که منجر به القای روند زایمان میگردد) بین هفته‌های 37 تا 41 هفته حاملگی بروز پیدا کنند. اگر این نشانه‌های زایمانی قبل از 37 هفتگی رخ بدهند، زایمان زودرس اتفاق می‌افتد و جنین به صورت نارس متولد می‌گردد.

علائم شروع زایمان طبیعی

  • وقوع انقباض‌های رحمی که با فاصله منظم رخ می‌دهد. این انقباضات به صورت سفتی در ناحیه شکم و دردهای ناحیه تحتانی شکم و کمر احساس می‌گردد، که با استراحت بهتر نمی‌شوند.
  • لکه بینی و خونریزی از ناحیه واژن
  • احساس نشتی یا پاره شدن کیسه آب که در این مورد بسیاری از مادران می‌پرسند از کجا بفهمیم کیسه آب سوراخ شده
  • کاهش محسوس حرکات جنین و وارد شدن سر او به داخل لگن (احساس خالی شدن سردل)
  • مشاهده ترشحات زیاد و غلیظ رحم به صورت یک لخته موکوسی که ممکن است اندکی خونی باشد.

چه مدت بعد از بروز علائم زایمانی، جنین متولد می‌شود؟

حقیقت آن است که از زمان بروز علائم زایمان تا وقوع تولد نوزاد بین چند ساعت تا چندین روز می‌تواند فاصله زمانی وجود داشته باشد. اما از آنجایی که زایمان عموما به صورت غیر قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، هرگز نمی‌توان نسبت به بروز این علائم زایمانی بی‌توجه بود. شناخت این نشانه‌ها که در بالا به آن‌ها اشاره شده است، بر هر مادر بارداری واجب بوده و لازم است در صورت بروز هرکدام از این علائم به بیمارستان مراجعه نماید.

حال به این سوال پاسخ خواهیم داد که؛

طول مدت زایمان طبیعی براساس مطالعات انجام گرفته، مدت زمانی که یک زایمان واژینال به طول می‌انجامد یعنی از لحظه شروع دردهای حقیقی رحمی تا خروج جنین و جفت از بدن مادر، در زنانی که برای اولین بار زایمان طبیعی میکنند، بین 12 تا 18 ساعت و در زنانی دارای سابقه قبلی زایمان طبیعی بین 8 تا 10 ساعت است. اما این زمان در افراد مختلف میتواند، متفاوت باشد. درد زایمان شما ممکن شباهتی به زایمان مادر، خواهر یا دوستتان نداشته باشد و حتی میتواند در مقایسه با زایمان‌های قبلی شما به صورت تجربه‌ای متفاوت رخ بدهد، اما با این حال روند زایمان همیشه از یک سیر کلی پیروی می‌کند.

طول مدت زایمان طبیعی چقدر است؟

عوامل موثر بر طول مدت زایمان

  • داشتن سابقه زایمان طبیعی 
  • دریافت برخی داروها مثل داروهای ضد درد؛ استفاده از داروهای ضد درد و بی حسی‌هایی مثل اسپاینال، سبب طولانیتر شدن مرحله دوم زایمان می‌گردد.
  • اندازه دور سرجنین؛ دورسر بزرگ جنین میتواند سبب افزایش مدت مرحله دوم زایمان گردد و در افزایش غیرطبیعی محیط سر جنین مثل بیماریهای مغزی، امکان زایمان طبیعی وجود ندارد.
  • وزن مادر در هنگام زایمان؛ مادرانی که دچار چاقی شدید هستند (اندازه توده بدنی بیشتر از 40) در مقایسه با مادران با تناسب اندام زایمان طبیعی طولانی‌تری را تجربه میکنند و در خطر توقف روند زایمان طبیعی و انجام سزارین قرار دارند.
  • وضعیت قرارگیری مادر (پوزیشن) در هنگام زایمان؛ قرارگرفتن مناسب بدن مادر در هر مرحله از زایمان نقش بسزایی در پیشرفت سریع زایمان دارد. 
  • حضور ماما همراه؛ منظور از ماما همراه مامایی است که در طول روند زایمان به عنوان یک همراه و حامی روانی در کنار مادر است و با انجام تکنیک‌های خاص و غیردارویی سبب کاهش دردهای زایمانی و تسریع روند زایمان می‌گردد.
  • انجام ورزش‌های دوران بارداری و آمادگی بدن برای زایمان؛ وجود آمادگی جسمی و روحی برای تجربه تولد نوزاد به روش واژینال، نقش مهمی در پیشرفت مناسب روند زایمان دارد. 
  • خرما، مطالعات بیان میکند که مصرف خرما می‌تواند مرحله اول زایمان را کوتاه بکند.

پیاده روی در بارداری برای زایمان طبیعی چه تاثیری در طول مدت زایمان دارد؟ 

در ادامه به چند پرسش دیگر در رابطه با مدت زایمان پاسخ خواهیم داد:

مدت انجام زایمان طبیعی سخت چند ساعت است؟

منظور از زایمان سخت، زایمانی است که در یک مدت طولانی و گاها به کمک ابزار مثل فورسپس انجام میشود. مدت زمان یک زایمان طول کشیده می‌تواند بین 18 تا 28 ساعت باشد. از جمله علت‌های وقوع زایمان‌های طول کشیده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت رحمی
  • استفاده از بیحسی
  • وضعیت قرارگیری مادر
  • تنگی‌های لگنی 
  • ابعاد جنین
  • وضعیت قرارگیری جنین در کانال زایمان

آیا مدت دردهای زایمانی درجنین دختر و پسر متفاوت است؟

 باورهایی وجود دارد که جنس جنین را عاملی مهم و تاثیرگذار بر روند زایمانی مادر می‌دانند و معتقدند مثلا جنین دختر زودتر از جنین پسر متولد می‌گردد و یا برعکس اما باید گفت از آنجایی که تحقیقات کافی و قابل اطمینانی در تایید این قضیه وجود ندارد، دختر و پسر بودن جنین با شدت، مراحل درد زایمان طبیعی و مدت دردهای زایمان و سیر روند وضع حمل نمی‌تواند مرتبط باشد.

آمپول فشار چه تاثیری بر مدت زایمان دارد؟ 

در بسیاری از موارد بعد از پذیرش مادر در بلوک زایمان به منظور تحریک شروع انقباضات و یا تنظیم انقباضات رحمی از داروی تزریقی محرک انقباضات (اکسی‌توسین) استفاده می‌گردد که به اصطلاح عامه به آن آمپول فشار گفته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند استفاده از این دارو به کوتاه شدن سیر زایمان کمک می‌کند. 

در انتها در جواب درد زایمان طبیعی چند ساعت است باید گفت با اینکه سیر مراحل زایمان طبیعی همیشه بر طبق یک الگو خاص جلو می‌رود، اما تجربه هر زایمان طبیعی در زندگی هر مادر منحصر به فرد بوده و متفاوت با تجربه دیگر زایمان‌ها رخ می‌دهد و عوامل متعددی در تسریع یا توقف این روند دخیل هستند.