درد زایمان از هفته چند شروع میشه | زمان و نحوه شروع زایمان طبیعی

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درد زایمان از هفته چند شروع میشه

از زمان مثبت شدن آزمایش بارداری همیشه یکی از دغدغه‌هایی که در پس ذهن مادران وجود دارد، نحوه‌ی به خاتمه رساندن این حاملگی و این مسئله است که درد زایمان از هفته چند شروع میشه. شناخت زمان و نحوه شروع فرایند زایمان و آشنایی با علائم زایمانی نکات مهمی است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

احتمال زایمان از هفته چندم بارداری وجود دارد؟

سوال بسیاری از مادران این است که درد زایمان از هفته چند شروع میشه، حقیقت آن است که بارداری ممکن است در هر زمان از هفته‌های حاملگی به پایان برسد، اما اکثر حاملگی‌ها در زمانی که جنین برای زندگی بدون مشکل در خارج از رحم مادر آماده است، یعنی بین هفته‌های 37 تا 41 بارداری به زایمان ختم می‌گردند. با این حال کم نیستند زایمان‌هایی که پیش از هفته‌ی 37ام به صورت زودرس رخ داده و منجر به تولد نوزادی نارس می‌شوند.

نحوه تعیین زمان زایمان طبیعی و سزارین 

سوال بسیاری از مادران در مورد علائم زایمان، این است که درد زایمان از هفته چند شروع میشه. باید دانست، برای انجام زایمان طبیعی نمی‌توان تاریخ دقیقی را از پیش تعیین کرد و تاریخی که داخل سونوگرافی‌ها تحت عنوان تاریخ تقریبی زایمان درج میشود و یا توسط پزشک به مادر اعلام می گردد، زمان 40 هفتگی بارداری یا 280 روزگی جنین است و این درحالی است که زایمان طبیعی میتواند در آن روز رخ ندهد. 

 تعیین زمان زایمان سزارین نیز با توجه به شرایط مادر و جنین، سیر بارداری و خطرات و منافع موجود برحفظ یا خاتمه بارداری و همچنین براساس تعداد جنین‌ها داخل رحم انجام میگیرد و ترجیح بر این است که جنین حتما رسیده و کامل بوده و در نزدیکی 40 هفته متولد شود.

زمان زایمان در جنین دختر و پسر چه تفاوتی دارد؟

جنسیت عامل مهم تعیین‌کننده‌ای برای زمان وضع حمل نیست اما براساس تحقیقات و مستندات علمی، مشاهده شده است که احتمال وقوع زایمان دیرهنگام یا طولانی شدن بارداری برای مدت 41 هفته و بیشتر در حاملگی‌های جنین پسر، بیشتر از جنین دختر است. البته این قضیه در رابطه با بارداری‌های تک قلوی پسر یا دختر مطرح است و در صورت وجود بیش از یک جنین در رحم، زایمان حداقل چند روزی زودتر از زمان معمول رخ میدهد.

 در ادامه با علائم زایمانی بیشتر آشنا میشویم؛

* اهمیت پیاده روی در بارداری برای زایمان طبیعی ومزایای آن 

علائم شروع دردهای زایمان

آغاز فرایند وضع حمل علائم مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌گردد:

  • احساس پایین آمدن جنین و وارد شدن سر او به داخل لگن (علامت خالی شدن یا سبک شدن سر دل)
  • بروز انقباض و سفت شدگی در رحم به صورت منظم و منقطع
  • احساس درد ناشی از انقباضات در ناحیه پایین کمر و شکم 
  • افزایش ناگهانی ترشحات رحمی و دفع پلاک موکوزی (پلاک موکوزی یک لخته بزرگ با ماهیت ترشحات غلیظ رحمی است که در طول بارداری بر روی دهانه رحم قرار دارد و تا حد زیادی مانع ورود میکروب‌ها به فضای داخلی رحم میگردد. با شروع روند زایمان و بازشدن دهانه رحم این لخته از محل خود جدا شده و دفع میگردد که میتواند به صورت ترشح زیاد بسیار غلیظ که اندکی خونی است، مشاهده شود).
  • لکه بینی
  • خونریزی
  • نشت مایع از کیسه آمنیوتیک (کیسه اطراف جنین) یا پاره شدن کیسه که در این مورد بسیاری از مادران می‌پرسند از کجا بفهمیم کیسه آب سوراخ شده
  • کاهش محسوس حرکات جنین 

سوال بسیاری از مادران این است که درد زایمان طبیعی چند ساعت است. درمورد این مسلئه که درد زایمان از هفته چند شروع میشه و همچنین این مسئله که این درد چقدر طول میکشه، باید گفت یکی از علائم مهم زایمان، انقباضها و دردهای رحمی است، اما هر نوع انقباض و دردی نشانه زایمان نیست و تنها انقباض‌های حقیقی رحمی هستند که سبب باز شدن دهانه رحم و انجام زایمان واژینال می‌گردند. به همین دلیل شناخت دردها و انقباض‌های حقیقی و کاذب رحمی برای مادران باردار بسیار بااهمیت است.

درد زایمان از هفته چند شروع میشه

انواع انقباضات رحمی در بارداری

انقباضات کاذب 

تقریبا از همان هفته‌های ابتدایی بارداری، انقباض‌های کوچک و گهگاهی در رحم رخ میدهد. به این انقباضات که در سراسر طول بارداری وجود دارند اما تا انتهای سه ماه دوم و اوایل سه ماهه سوم در مادر احساس نمیشوند، انقباضات براکسون هیکس یا انقباضات کاذب رحمی می‌گویند، چرا که منجر به وقوع زایمان نمیشوند. رفته رفته با نزدیک شدن به انتهای سه ماهه سوم حاملگی بر شدت و تعداد این انقباضات رحمی کاذب افزوده میگردد تا جایی که گاها تشخیص دردهای کاذب و حقیقی برای مادر سخت میگردد.

علت دقیق بروز انقباضات کاذب نامشخص است، اما شرایطی چون: 

  • پرشدگی مثانه
  • داشتن فعالیت جنسی 
  • کمبود آب در بدن مادر

میتوانند محرک بروز این انقباضات باشند. 

انقباضات حقیقی 

برخلاف انقباضات براکسون هیکس، نوع دیگری از انقباضات وجود دارند که با ایجاد یک جریان منظم از فشار و تغییر در رحم سبب باز شدن دهانه رحم و وقوع زایمان میگردند. این انقباضات حقیقی و کاذب از لحاظ محل و الگوی ایجاد درد دارای اختلافات محسوسی با هم هستند. 

تفاوت انقباضات رحمی حقیقی و کاذب

انقباضهای حقیقی هر چند دقیقه رخ میدهند و به مرور بیشتر شده و در فواصل نزدیکتری رخ میدهند. انقاضهای کاذب نیز ممکن است هرچند دقیقه رخ بدهند اما با گذشت زمان بیشتر نمیگردند.

دردهای حقیقی با استراحت کردن و یا راه رفتن کم نمیشوند اما استراحت و تغییر وضعیت سبب رفع دردهای کاذب میگردد.

انقباضات حقیقی رحم رفته رفته قویتر و دردناکتر میشوند اما انقباضات کاذب عموما به صورت شدید شروع شده و به مرور خفیف و کم میشوند.

درد در انقباضات حقیقی رحم، عموما از ناحیه کمر شروع شده به زیر شکم نیز منتقل میشود اما انقباضهای کاذب فقط منجر به دردهای شکمی میشوند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که؛

علت شروع زایمان چیست؟

هنوز مشخص نشده است که دقیقا چه چیزی باعث شروع روند زایمان میگردد، به همین خاطر است که اکثر مادران میتوانند در مورد تجربه زایمان طبیعی و دردهای خود صحبت کنند اما تشخیص زمان شروع روند زایمان برایشان سخت باشد. با این حال به نظر محققان، تغییر در هورمون‌ها میتواند نقش مهمی را برای تحریک آغاز فرایند زایمان ایفا کند. 

زایمان چگونه در افراد شروع میگردد؟

در برخی از زنان انقباضات نیرومند رحم که سبب زایمان میشوند، به طور ناگهانی آغاز میگردند (البته نه به صورت اغراق‌آمیز و اشتباهی که در فیلم و سریالها به نمایش میگذارند، چرا که دردهای زایمان هرگز ممتد نبوده و درد به مرور زیاد میگردد). در برخی دیگر از زنان نشانه شروع زایمان خروج خود به خود پلاک موکوزی و لکه بینی واژینال است و بعد از آن سایر نشانه‌های زایمان همچون دردهای رحمی کم کم و در عرض چند ساعت تا چند روز آغاز می‌شوند. 

راه‌های تحریک شروع دردهای زایمان

برخی از مادران به علت شرایطی که در ماه‌های آخر بارداری پیدا میکنند مثل افزایش وزن و سختی در انجام فعالیت‌های روزانه، دچار بی‌طاقتی زیاد نسبت به ادامه بارداری شده و برای به پایان رساندن بارداری تمایل پیدا میکنند و به همین دلیل به دنبال راه حلی برای شروع مراحل درد زایمان طبیعی هستند. این نکته را باید گفت که هر یک روز بیشتر ماندن جنین در رحم در روزهای قبل از 40 هفتگی در رشد و سلامت او تاثیر به سزایی دارد. پس استفاده از روشهای دارویی یا تحریکی به صورت سرخود توسط مادر به خصوص در زمان پیش از 40 هفتگی به هیچ وجه توصیه نمیگردد. این نکته را به خاطر بسپارید که اگر دردهای زایمانی تا بعد از هفته 41 بارداری شروع نشوند، پزشک از دارو برای شروع و القای دردهای زایمانی کمک میگیرد.

در نهایت آنچه در مورد این سوال که درد زایمان از هفته چند شروع میشه و زمان شروع دردها و فرایند زایمانی مهم می‌باشد، آگاهی و شناخت مادر نسبت به علایم نزدیک بودن زایمان بوده و تاکید بر این نکته که آغاز زایمان، فرایندی غیرقابل پیش‌بینی است.