مادران دیگر نگران سیاهی دندان کودک خود نباشید!

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مادران دیگر نگران سیاهی دندان کودک خود نباشید

قطره آهن یکی از رایج ترین مکمل هایی است که به نوزادان و کودکان جهت تامین آهن مورد نیاز بدن آن ها داده می شود؛ اما معمولا مصرف این قطره برای کودک با توصیه و نظر پزشک انجام می شود اما ممکن است منجر به ایجاد ضعف، کاهش انرژی، افزایش حساسیت به عفونت ها و دیگر مشکلات مرتبط در کودک شود.

علاوه بر کلیه موارد ذکر شده، اغلب قطره های آهن دارای طعم بسیار بدی هستند که برای کودک بسیار آزار دهنده است و در برابر مصرف آن مقاومت میکند. دلیل طعم بد قطره‌های آهن معمولا به خاطر وجود ترکیبات فلزی مانند فرومات آهن، سولفات آهن و گلوکونات آهن است. این ترکیبات فلزی باعث ایجاد طعمی تلخ و فلزی در دهان می‌شوند که برای کودکان بسیار ناخوشایند است. همچنین مصرف قطره های آهن منجر به تحریک مخاط دهان و گلوی کودک می شوند و از این رو حساسیت و التهاب را در دهان و گلوی بوجود می آورند.

یکی از ساده ترین راه ها برای مصرف قطره آهن بدون مقاومت فرزندان این است که قطره آهن بدون طعم برای آنها تهیه کنید؛ شرکت سیمرغ دارو عطار یک شرکت معتبر دارویی است که شما می توانید در صورت مشورت و تجویز پزشک قطره آهن را خریداری کنید.

در این مقاله قصد داریم ابتدا روش هایی را به شما ارائه دهیم که کودک شما قطره آهن را بدون هیچگونه مقاومتی مصرف کند، عوارض آن را برای شما شرح می دهیم و در آخر قطره آهنی را به شما معرفی میکنیم که دارای کمترین عوارض ممکن است؛ با ما همراه باشید.

 

با خیال راحت به فرزندت قطره آهن بده!

همانطور که گفتیم مزه تلخ قطره آهن برای کودکان بسیار آزاردهنده است، اگر به تازگی قطره را تهیه کرده اید و کودک شما آن را مصرف نمی کند، در ادامه روش هایی را به شما ارائه دادیم که طعم تلخ آن کمتر حس شود:

  • مصرف غذاهایی با طعم شیرین قبل یا بعد از مصرف قطره آهن
  • نوشیدن آب یا غیره قبل از مصرف دارو
  • استفاده از قطره‌های آهن با طعم مطبوع و یا مصرف قطره‌های آهن در موقعیت‌هایی که کودک خواب است
  • قطره آهن را طوری روی زبان کودک قرار دهید که بلافاصله آن بلعیده و بلافاصله بعد از آن آب بنوشد
  • مخلوط کردن قطره آهن با غذا ها یا نوشیدنی هایی که پزشک آن ها را توصیه کرده است
  • گاهی پزشک برای بلع راحت تر قطره آهن توسط کودک سرنگ تجویز می کند

✔توجه داشته باشید اگر قصد دارید قطره آهن را با نوشیدنی یا مواد غذایی ترکیب کنید، قبل از این کار با پزشک مشورت کنید؛ همچنین به عنوان یک مادر به شما توصیه میکنیم در دوران بارداری و شیردهی مصرف قرص مکمل کلسیم را فراموش نکنید.

عوارض قطره آهن

عوارض قطره آهن را جدی بگیرید

قطره آهن در صورتی که بیش از حد توسط کودک مصرف شود، ممکن است مانند هر مکمل و یا داروی دیگری عوارضی داشته باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  1. یبوست: بطور کلی مکمل آهن باعث ایجاد یبوست می شود به این دلیل که آهن در روده کوچک جذب می شود منجر به سخت شدن محتویات روده شده و در نتیجه باعث بروز یبوست می شود.
  2. حالت تهوع و استفراغ: به دلیل طعم بد قطره آهن در برخی کودکان می تواند منجر به استفراغ و حالت تهوع شود.
  3. گرفتگی معده: مصرف قطره با معده خالی در کودکان می تواند به گرفتگی معده ختم شود.
  4. سیاه شدن دندان: در صورتی که قطره آهن به درستی مصرف نشود باعث تغییر رنگ دندان کودک می شود و دندان را سیاه می کند.
  5. واکنش های آلرژیک: در موارد نادر برخی کودکان به قطره آهن واکنش های آلرژیک مانند خارش، کهیر، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو و مشکل در تنفس نشان می دهند.

قطره آهن برای چه کودکانی توصیه می شود؟

این قطره معمولا برای کودکانی که فقر آهن دارند یا در معرض ابتلا هستند تجویز می شود؛ هنگامی که بدن آهن کافی برای تولید هموگلوبین (پروتئینی در گلبول های قرمز که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند) ندارد اتفاق می افتد. نوزادان و کودکان به دلیل رشد سریع خیلی در معرض فقر آهن هستند. همچنین کودکانی که نارس به دنیا می آیند و وزن کمی هنگام تولد دارند یا بطور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کنند نیز در معرض فقر آهن هستند. از طرفی باید به کودکانی از رژیم غذایی کم آهن استفاده می کنند یا سابقه از دست دادن خون داشته اند، توجه داشت.

آیا تمامی مکمل های آهن باعث ایجاد یبوست می شوند؟

بهتر است بدانید، تمامی مکمل های آهن باعث ایجاد یبوست در بدن نمی شوند، حتی برخی از آنها به رفع مشکل یبوست نیز کمک میکنند؛ در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم: 

  • مکمل های آهن حاوی فروس سولفات: جذب این نوع آهن در بدن ضعیف است و میتواند محتویات روده را سخت کند و منجر به یبوست شود.
  • مکمل های آهن حاوی فومارات آهن یا کمپلکس پلی ساکارید-آهن: این دسته کمتر باعث ایجاد یبوست در کودکان می شوند؛ جذب آنها در بدن راحت تر و کمتر باعث بوجود آمدن عوارض می شوند.
  • مکمل آهن لیپوزومال: این نوع آهن نه تنها باعث ایجاد یبوست در بدن نمی شود، بلکه به بهبود یبوست نیز کمک می کند به این دلیل که جذب این نوع آهن در بدن نسبت به انواع دیگر آهن بیشتر است؛ اما ممکن است واکنش این نوع آهن در بدن افراد مختلف متفاوت باشد.

قطره های آهن فروزومال، قطره آهن شیرین

قطره های آهن فروزومال، قطره آهن شیرین

این گروه از محصولات سیمرغ داروی عطار، یکی از منحصربفردترین محصولات این شرکت هستند که با استفاده از تکنولوژی نانو و آهن لیپوزومال کلیه عوارض ناشی از مصرف قطره آهن را در کودکان رفع کرده است و دیگر کودک با خوردن قطره نه تنها طعم بدی را احساس نمی کند بلکه  خوردن قطره برایش بسیار لذت بخش است. 

نکته جالب دیگری که بهتر است درباره این قطره بدانید این است که قطره های فروزومال منجر به سیاه شدن دندان ها نمی شوند و وجود آهن لیپوزومال در این قطره ها باعث شده که جذب آهن در بدن کودک آسانتر باشد و باعث ایجاد عوارضی همچون یبوست، تهوع و استفراغ نشود. 

گروه قطره های آهن فروزومال عبارتند از: فروزومال 7، فروزومال 11، فروزومال 15 فورت که این سه محصول به بازار عرضه شده اند و از محبوبیت فراوانی نیز برخوردارند. گروه دیگری از این نوع قطره آهن با فرمولاسیون قویتر در دست تحقیق و تولید است که می توانند کلیه نیاز های بدن کودک در حال رشد را از کمبود آهن تا کمبود ویتامین آ و زینک برطرف کنند. 

به طور کلی امروزه کودکان زیادی از مشکل فقر آهن رنج می برند و مصرف قطره آهن برای آنها ضروری است؛ اگر کودک شما در برابر مصرف قطره مقاومت میکند یا هنگام مصرف آن دچار حالت تهوع و استفراغ می شود به شما پیشنهاد میکنیم به پزشک مراجعه کنید و درباره این مشکل با او مشورت کنید.

شرکت سیمرغ دارو عطار، یک شرکت معتبر دارویی است که شما می توانید قطره آهن بدون طعم فروزومال را به راحتی از آن با مراجعه به آدرس www.simorghdarou.com تهیه کنید؛ قبل از تهیه این دارو و مصرف آن، حتما با پزشک مشورت کنید؛ زیرا هر قطره آهن در بدن هر فرد ممکن است واکنش متفاوتی داشته باشد.

در این مقاله ابتدا روش هایی را برای مصرف قطره آهن تلخ توسط کودکان شرح دادیم، عوارض آن را به شما ارائه دادیم و یک قطره آهن شیرین را به شما معرفی نمودیم؛ از اینکه تا انتها با ما همراه بودید صمیمانه سپاسگزاریم.