جدول زمانبندی تغذیه کودک

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
جدول زمانبندی تغذیه کودک

جدول زمانبندی تغذیه کودک در مورد شکل تغذیه و میزان تغذیه نوزاد و کودک در رده‌های سنی مختلف، اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. تغذیه نوزاد و کودک برای رشد ذهنی و جسمی و وزن‌گیری مناسب او اهمیت بسیار زیادی دارد. یک مادر باید به خوبی بداند که در هر سن چه نوع رژیم غذایی را برای فرزند خود رعایت کند تا او انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها را دریافت کند. 

 

 

چه غذایی در چه سنی به کودک بدهیم؟

سن نوع تغذیه
تولد تا پایان شش ماهگی

 از زمان تولد تا پایان شش ماهگی، تغذیه نوزاد صرفا با شیر است. ارجحیت با شیر مادر است؛ در غیر این صورت شیر خشک تنها غذای کودک در این دوران است. سه تا پنج روز ابتدایی   تولد، نوزاد با آغوز تغذیه می‌شود که به شدت در رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن او تاثیر دارد. 

گاهی پزشک تعیین می‌کند که تغذیه تکمیلی برای کودک از پایان چهار ماهگی یا پنج ماهگی آغاز شود. 

شش ماهگی به بعد  شش ماهگی سن شروع تغذیه تکمیلی برای کودک است. گاهی برای برخی از کودکان غذای کمکی از چهار ماهگی یا پنج ماهگی آغاز می‌شود.

* آموزش رسپی انواع غذای مقوی برای نوزاد 7 ماهه 

جدول تغذیه ای کودک از شش ماهگی به بعد

جدول تغذیه ای کودک از شش ماهگی به بعد

اینکه کودک از شش ماهگی به بعد چه نوع غذاهایی را بخورد، اهمیت زیادی دارد. زیرا معده او هنوز و همچنان حساسیت بسیار بالایی دارد و نمی‌تواند هر ماده غذایی را هضم کند. بنابراین باید با مقادیر کم و از مواد غذایی کم آلرژی و بی آلرژی و خوش هضم برای تغذیه تکمیلی او استفاده کرد. 

سن نوع تغذیه
شش ماهگی  فرنی آرد برنج و حریره بادام اولین ترکیبات غذایی هستند که وارد رژیم غذایی کودک می‌شوند. 
پس از شش ماهگی   با رشد کودک و افزایش سن او کم کم انواع سوپ‌ها، پوره‌ها، میوه‌ها،آب میوه‌ها و انواع سرلاک ها و ... وارد رژیم غذایی او می‌شود. 

چگونه به کودک غذا بدهیم؟

صرف نظر از آنچه که در جدول زمانبندی تغذیه کودک به آن اشاره کردیم، برای غذا دادن به کودک خود در کنار اینکه باید از مواد و ترکیبات غذایی مناسب استفاده کنید، حتما لازم است حوصله و صبر و برنامه‌ریزی داشته باشید. با شروع تغذیه تکمیلی نمی‌توانید هر حجمی از غذا را در هر وعده که می‌خواهید به دلبندتان بدهید. بلکه باید در هر هفته میزان مشخصی از غذای جامد را به رژیم غذایی او اضافه کنید تا معده کودک به تدریج با مواد غذایی جامد آشنا شود. باید بدانید که غذا دادن به کودک زیر شش ماه با غذا دادن به کودک هفت ماه در عین حالی که شباهت‌های زیادی به هم دارند، متفاوت هم هستند. به این معنی که یک ماه رشد سنی کودک به شدت در نوع تغذیه و حجم تغذیه او تاثیر می‌گذارد.

* تا چند روز غذای نوزاد را نگه میدارید؟ +مدت نگهداری انواع غذای نوزاد

پیشنهادات غذایی برای تغذیه تکمیلی کودک

چگونه به کودک غذا بدهیم؟

  • سبزیجات خرد شده (سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل و ...)
  • میوه خرد شده (سیب، موز، هلو)
  • گوشت خالص (مرغ، گوشت گوسفندی)
  • غلات غنی شده با آهن و نیمه مایع
  • حبوبات خیس داده شده و سبک

هر یک از این مواد غذایی به صورت ترکیب شده با یکدیگر در سن خاصی قابل استفاده هستند. آنچه مهم است آشنایی معده نوزاد به صورت تدریجی با انواع ترکیبات غذایی تا پایان یک سالگی و بعد از یک سالی است. به یاد داشته باشید که نباید برای دادن غذاهای جامد به فرزند خود عجول باشید و هر ماده غذایی را بدون توجه به حجم و اندازه به کودک خود بدهید. برنامه‌ریزی غذایی برای فرزند خود داشته باشید. اما این برنامه ریزی را بر اساس ساعت دنبال نکنید؛ بلکه هر لحظه که کودک اظهار گرسنگی کرد و تمایل به غذا خوردن داشت، شکم او را سیر کنید. بدیهی است که حتی با شروع تغذیه تکمیلی هنوز شیر، خصوصا شیر مادر، بر هر نوع ماده غذایی دیگری ارجحیت دارد. 

نقش تغذیه در رشد نوزاد و کودک

تغذیه برای وزن‌گیری و رشد کودک اهمیت زیادی دارد. اینکه شیر مادر برای سیر کردن نوزاد کافی است یا نه، با وزن گیری نوزاد مشخص می‌شود. تعداد پوشک‌هایی که نوزاد در روز استفاده می‌کند و تعداد دفعات دفع مدفوع نوزاد نیز ارتباط مستقیم با تغذیه و رژیم غذایی او دارد. پس از تولد و تا پایان شش ماهگی شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد و کودک از هر جهت است. چنانچه به هر دلیل شیر مادر در دسترس نباشد، شیر خشک جایگزین می‌شود. اما به یاد داشته باشید که حتی اگر شیر مادر برای سیر کردن نوزاد کافی نباشد، بهتر است شیردهی قطع نشود و ترکیب شیر خشک و شیر مادر در رژیم غذایی کودک وارد شود تا او از دریافت مواد مغذی که در شیر مادر به لطف و عنایت خدا گنجانده شده است، بی نصیب نماند. 

کلام آخر 

در جدول زمانبندی تغذیه کودک به طور کلی نوع تغذیه را بر اساس سن کودک و نوزاد شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم به عنوان یک مادر هوشمند و آگاه حتما کتاب‌های مربوط به تغذیه صحیح نوزاد و کودک را مطالعه کنید. با برنامه به کودک خود غذا بدهید، اما خود را اسیر ساعت و زمان نکنید. هر زمان که کودک گرسنه شد و تقاضای غذا داشت حتما او را تغذیه کنید. در عین حال حجم غذای جامد و تعداد دفعات تغذیه نوزاد و کودک در روز، هفته و ماه را یادداشت کنید و اصولی به کودک خود غذا بدهید.