تبخال تناسلی زنان، علائم، علت و روشهای درمان+عکس

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی در زنان چه شکلی است؟ تبخال تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد. منظور از تبخال، زخم‌های تاول مانند و دردناکی هستند که پر از مایع بوده که ممکن است باز شده و مایع از آنها ترشح شود. در این مقاله گهواره قصد داریم توضیح دهیم علت تبخال تناسلی در زنان چیست؟ و چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد یا درمانش نمود. پس با ما در ادامه همراه باشید. 

تبخال تناسلی در زنان در اثر چیست؟

دلیل ابتلا به تبخال تناسلی در زنان چیست؟ چند نوع تبخال تناسلی داریم؟ تبخال تناسلی در زنان علت و دلایل بروز متفاوتی دارد. زیرا به طور کلی، دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) باعث بروز این تبخال می‌شوند:

  • HSV-1. این نوع معمولاً باعث ایجاد تبخال معمولی می‌شود، اما می‌تواند باعث تبخال تناسلی نیز شود. (از راه‌های غیر جنسی نیز منتقل می‌شود).
  • HSV-2. این نوع برعکس نوع قبلی، معمولاً باعث تبخال تناسلی می‌شود، اما می‌تواند باعث تبخال معمولی نیز شود.

افراد زیر 50 سال معمولاً به نوع HSV-1 مبتلا می‌شوند. اما نوع دوم بیشتر در سنین 15 تا 49 سال (از بلوغ تا میانسالی) مبتلا می‌شوند.

*بیماری دست پا دهان در کودکان چیست و چه باید کرد 

تبخال تناسلی در زنان چیست

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

بله متاسفانه همینطور است. تبخال تناسلی به احتمال زیاد ترسناک‌ترین و کمتر شناخته شده‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است که فردی می‌تواند به آن مبتلا شود. تاکنون درمان تبخال تناسلی در زنان و مردان پیدا شده است و بنابراین افراد آلوده به آن برای همیشه درگیر مشکلات این ویروس خواهند بود. با این حال در زنان غیرباردار، ظهور آبله‌های دردناک تنها اثر این ویروس در افراد است اما تبخال تناسلی در بارداری می‌تواند مشکل‌ساز و خطرناک شود. 

تبخال تناسلی چند روز طول می‌کشد؟

اولین شیوع تبخال تناسلی معمولاً به طور متوسط 20 روز طول می‌کشد. شیوع مکرر معمولاً کوتاه‌تر است و ممکن است حدود 10 روز طول بکشد. استفاده از داروهای ضد ویروسی ممکن است بتواند مدت زمان را کوتاه کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است علائم طولانی‌تری را تجربه کنند.

آیا تبخال تناسلی در زنان درد دارد؟

عفونت اولیه تبخال تناسلی می‌تواند بسیار دردناک باشد، همچنین باعث تب، بدن درد و خستگی شود. شیوع‌های مکرر معمولاً علائم کمتری را ایجاد می‌کنند. به ندرت عفونت تبخال تناسلی می‌تواند باعث التهاب غشای پوشاننده مغز (مننژیت) شود.

تبخال تناسلی در زنان چگونه منتقل می‌شود؟

راه انتقال تبخال تناسلی در زنان چگونه است؟ ویروس‌ها این عفونت، از طریق هر نوع خراشیدگی پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن می‌شوند. شما می‌توانید از طریق بینی، دهان و اندام تناسلی به این ویروس مبتلا شوید. هنگامی که ویروس‌ها وارد بدن شوند، خود را در سلول‌های اصلی بدنتان ترکیب می‌کنند. متاسفانه ویروس‌ها به راحتی تکثیر شده و با محیط خود سازگار می‌شوند، که همین موضوع می‌تواند درمان آن‌ها را دشوار می‌کند. هر دو نوع ویروس تبخال دستگاه تناسلی زنان در تمام مایعات بدن از جمله بزاق، منی، ترشحات واژنی و ... وجود دارد و بنابراین تنها راه انتقال آن برقراری رابطه‌ی جنسی نیست.

تشخیص تبخال ناحیه تناسلی از چه راهی ممکن است؟

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟ ظهور تاول به عنوان اولین روش تشخیص تبخال تناسلی در زنان شناخته می‌شود. اینکه تاول‌ها چه زمانی ظاهر شوند در هر فردی متفاوت است اما معمولاً اولین شیوع بیماری 4 روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود. با این حال، ممکن است کمتر از 2 یا تا 12 روز یا بیشتر نیز ظاهر شود. علائم تبخال تناسلی در زنان می‌تواند کمی با مردان متفاوت باشد. با این حال محل شایع‌تر بروز این تاول‌ها در واژن، مقعد یا روی باسن است. حتی برخی افراد ممکن است در دهان و روی لب، صورت و هر جای دیگری که با نواحی عفونی در تماس بوده نیز این تاول‌ها را تجربه کنند.

با ظهور تاول، کم کم شاهد بروز خارش نیز خواهیم بود. در اثر خارش ممکن است تاول‌ها باز شده و مایع آنها به بیرون ترشح شود که گسترش آن را بیشتر می‌کنند. در بعضی افراد بعد ز یک هفته، روی تاول‌ها زخم بسته می‌شود. در بعضی ممکن است تورم غدد لنفاوی رخ دهد که به خاطر مبارزه بدن با عامل عفونی ست. ابتلا به این عفونت ویروسی می‌تواند منجر به بروز سردرد، بدن درد و تب شود.

تبخال تناسلی در بارداری

تبخال تناسلی در زنان باردار

انتقال تبخال تناسلی زنان در حین بارداری به نوزاد ممکن است. اگر زنان در سه ماه آخر بارداری به تبخال تناسلی مبتلا شوند، این ویروس در حدود 30 تا 50 مورد از هر 100 تولد به نوزاد منتقل می‌شود. به دلیل این خطر، زنانی که در سه ماهه آخر بارداری به تبخال تناسلی مبتلا می‌شوند، معمولاً برای محافظت از کودک، سزارین می‌شوند.

در مورد تبخال تناسلی راه انتقال در زایمان طبیعی و واژنی وجود دارد. علائم عمومی در نوزاد مبتلا به تبخال، شامل زخم در صورت، بدن و اندام تناسلی است. اما این به همین جا ختم نمی‌شود. متاسفانه نوزادانی که با تبخال تناسلی متولد می‌شوند، می‌توانند عوارض بسیار شدیدی از جمله موارد زیر را تجربه کنند:

  • کوری
  • ضربه مغزی
  • مرگ

به همین دلیل ضروری است در صورت تشخیص تبخال تناسلی یا ابتلا به HSV در دوران بارداری حتماً به پزشک معالج اطلاع دهید. آنها اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال ویروس به جنین در حین زایمان را انجام خواهند داد. در صورتی که تاول‌های تبخال در امتداد کانال زایمان نیز ظاهر شده باشند، ممکن است به جای زایمان طبیعی، نوزاد را از طریق سزارین به دنیا بیاورند.

*در مورد تبخال تناسلی در دوران بارداری و روشهای درمان در این مقاله بیشتر بخوانید

تفاوت زگیل و تبخال تناسلی در زنان

زگیل تناسلی توده‌هایی هستند که در ناحیه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و رکتوم (راه برگشتی) و گاهی در اطراف دهان ظاهر می‌شوند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند که از طریق تماس جنسی پخش می‌شود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد - انواعی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند باعث سرطان نمی‌شوند.

فرق زگیل و تبخال تناسلی چیست؟ علائم تبخال می‌تواند شبیه علائم زگیل تناسلی باشد و هر دو از عفونت‌های مقاربتی هستند. با این حال، تبخال باعث ایجاد زخم‌ها و تاول‌های پر از مایع در ناحیه تناسلی می‌شود، در حالی که زگیل تناسلی با برجستگی‌های کوچک و برجسته مشخص می‌شود که معمولاً منجر به زخم های باز نمی‌شود.

*ابتلا و درمان زگیل تناسلی در بارداری + روشهای پیشگیری

درمان تبخال تناسلی زنان

اکنون که متوجه شدید تبخال تناسلی در زنان چگونه به وجود می‌آید نوبت آن است که ببینید تبخال تناسلی در زنان چگونه درمان می‌شود. متاسفانه، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد وقتی به این ویروس مبتلا شوید، دیگر شده‌اید و کاری برای خروج آن از بدن نمی‌توانید بکنید. بنابراین چیزی تحت عنوان رفع تبخال تناسلی در سه دقیقه یا درمان سریع تبخال وجود ندارد. درمان‌های موجود تنها بر کنترل بروز تاول‌ها تمرکز دارند. با وجود آنکه ممکن است تاول‌ها کمتر ظهور کنند، اما شما همچنان ناقل این ویروس بوده و می‌توانید دیگران را نیز آلوده کنید. 

درمان تبخال تناسلی زنان

داروهای تبخال

داروهای ضد ویروسی برای تسریع در بهبود تاول‌ها و کاهش درد استفاده می‌شوند. برای کمک به کاهش علائم باید داروها را در اولین روزهای شروع علائمی مانند گزگز، خارش و سایر علائم استفاده کنید. همچنین ممکن است پزشک داروهایی برای کنترل و جلوگیری از انتقال آن به دیگران به شما پیشنهاد دهد. پماد آسیکلوویر به عنوان بهترین پماد برای تبخال تناسلی زنان ارائه می‌شود اما قادر به از بین بردن عفونت نیست.

مراقبت در منزل

هنگام حمام بهتر است از آب گرم استفاده کنید. از شوینده‌های ملایم برای شستن بدن استفاده کنید و از سابیدن یا خراش تاول‌ها خودداری کنید. بعد از حمام محل آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید. لباس‌های نخی گشاد بپوشید تا کمترین تماس با بخش عفونی برقرار شود. گرما و حرارت می‌تواند منجر به تشدید درد و خارش در ناحیه شود. از زدن عطر و سایر مواد شیمیایی به این نواحی خودداری کنید.

اگرچه تبخال تناسلی زنان همیشه نیاز به درمان ندارد. با این حال بروز علائم آن می‌تواند دردناک باشد. درمان‌های ضد ویروسی می‌توانند علائم و شدت شیوع را کاهش دهند. در موارد نادر، تبخال می‌تواند عوارضی برای افراد ایجاد کند. با این حال، به طور کلی به ندرت با گذشت زمان بدتر می‌شود.

مشکلات روانی ابتلا به تبخال تناسلی در زنان

تبخال تناسلی زنان اگرچه مشکلات فیزیکی زیادی برای افراد به همراه دارد. با این حال، مشکلات روحی و روانی بعد از آن نیز می‌تواند به همان اندازه آسیب‌زننده باشد. تبخال تناسلی ممکن است مشکلات عاطفی قوی ایجاد کند، به خصوص در چند هفته یا ماه‌های اول پس از تشخیص. برخی از افراد در ابتدا احساس خجالت، شرم، عصبانیت یا افسردگی می‌کنند. خبر خوب این است که کنار آمدن با این احساسات به مراتب راحت‌تر می‌شود. با این حال اگر احساس می‌کنید این بیماری روند زندگی شما را مختل کرده است با روانشناس صحبت کنید.

پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی

پیشگیری از ابتلا به ویروس

اگرچه رابطه‌ی جنسی تنها راه انتقال تبخال تناسلی زنان نیست با این حال اگر از نظر جنسی فعال نباشید، احتمال ابتلا به آن بسیار ضعیف است. برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس باید کارهای زیر را را انجام دهید:

  • استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم (به طور همیشه)
  • خودداری از رابطه جنسی با افراد آلوده
  • خودداری از داشتن روابط جنسی متعدد و کنترل نشده

چطور تبخال تناسلی را به دیگران منتقل نکنیم؟

اگر به تبخال تناسلی دچار شوید، باید بدانید زندگی جنسی شما به شدت تغییر کرده است. هرگز شانس انتقال دادن تبخال به شریک جنسی‌تان حتی با رعایت همه‌ی موارد صفر نخواهد بود و این ریسک وجود دارد. فردی که با شما رابطه‌ی جنسی دارد، باید از شرایطتان مطلع باشد. استفاده از کاندوم می‌تواند ریسک ابتلا را کاهش دهد با این حال هرگز صفر نخواهد شد.