بانک خون بندناف چیست و با چه هدفی راه اندازی شده است؟

خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بانک خون بندناف چیست

بانک خون بندناف همانطور که از نام آن پیداست، شرایطی را فراهم می کند تا سلول های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری شده و در بانکی ذخیره شود تا اگر زمانی به سلول های بنیادی برای پیوند نیاز داشتیم ، این منبع ارزشمند براحتی در دسترس باشد و بتوان برای پیوند از آن استفاده کرد . در کنار منابعی که امروزه  برای به دست آوردن سلول های بنیادی مطرح است، بحث خون بندناف که زمانی به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شد ، مورد توجه قرار گرفته است . خونی که در دوران بارداری مادر، در بندناف و جفت جریان دارد و بعد از تولد دور ریخته می شود ، منبعی از سلول بنیادی ، بخصوص سلول های بنیادی خونساز که می توان در روند درمان بیماری های بدخیمی مانند تالاسمی ، انواع سرطان های خون ، بیماری های نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین کم خون های مادرزادی که منشاء خونی دارد ، مورد استفاده قرار گیرد.  به این ترتیب در سطح دنیا بانک های خون بندناف متعددی در قالب بانک های خصوصی و عمومی راه اندازی شده که کارکرد آنها تا حدی متفاوت است .

تفاوت کارکرد بانک های خون بندناف خصوصی و عمومی در چیست؟

در بانک های عمومی، خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند در صورتی که تمایل داشته باشند ، می توانند خون بندناف نوزاد خود را به این بانک اهدا کنند و بر این اساس هزینه ای برای نگهداری نمونه خون اهدا شده پرداخت نمی کنند. البته نسبت به خون بندناف اهدایی مالکیتی هم ندارند . این نمونه می تواند در اختیار همه بیمارانی که از مراکز پیوند به بانک های عمومی معرفی می شوند قرار گیرد . اما در بانک های خون بندناف خصوصی  یا خانوادگی این طور نیست .در این بانک ها خانواده ای که در انتظار تولد فرزند هستند؛ پیش از تولد فرزندشان قراردادی را با بانک خون بندناف امضاء و هزینه اولیه ای را پرداخت می کنند . به این ترتیب این نمونه به طور شخصی برای خود آنها نگهداری می شود و مالکیت نمونه برای خانوده محفوظ است و آنها می توانند این نمونه را برای هر مدت زمانی که مدنظرشان باشد در این بانک نگهداری کنند.

خانواده ها برای ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان چگونه باید اقدام کنند؟

در ماه آخر بارداری و بعد از هفته 34،  خانواده پس از اطمینان از سلامتی مادر و عدم وجود موارد منع قرار داد، به بانک خون بندناف رویان مراجعه  و یا به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام در بانک خون بندناف رویان می کنند. پس از عقد قرارداد ، در زمان زایمان کارشناس خونگیر در هر بیمارستانی که قرار است زایمان انجام شود،  در هر ساعت شبانه روز در تهران و یا شهرستان حاضر می شود و اقدام به جمع آوری خون بندناف می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

سایت اینترنتی: www.rsct.ir   

شماره تماس: 27635000داخلی 700 الی 704

آدرس: بزرگراه رسالت- میدان بنی هاشم- نبش حافظ شرقی- پلاک 24 – بانک خون بندناف رویان

ذخیره سازی خون بند ناف

جمع آوری خون بندناف ، خطری برای سلامتی مادر و کودک ندارد؟

به دلیل اینکه گرفتن خون بندناف بلافاصله بعد از زایمان انجام می شود هیچ تداخلی در روند زایمان ایجاد نمی کند. به این صورت که بعد از تولد کودک جفت و بندناف در اختیار کارشناس خونگیر قرار می گیرد و با روشی ساده با استفاده از کیت مخصوص، خون جمع آوری و بلافاصله به آزمایشگاه منتقل می شود. اگر جمع آوری به روش داخل رحمی نیز مقدور باشد اختلالی در روند زایمان  ایجاد نمی کند و در جهان نیز این روش مورد توجه قرار گرفته است.

نمونه خون بند ناف

نمونه خون بندناف تا چه مدت زمانی در بانک خون بندناف قابل نگهداری است؟

براساس استانداردی که از سوی بانک جهانی خون بندناف تعیین شده در حال حاضر می توان بیش از 25 سال نمونه خون بندناف را در این بانکها نگهداری کرد . البته این مدت زمان براساس شرایطی که وجود دارد ، می توند متفاوت باشد . بانک خون بندناف رویان به خانواده ها اعلام کرده است که این نمونه ها تا 25سال در این بانک ها قابل نگهداری است

به نظر می رسد برای نگهداری این نمونه ها باید شرایط اختصاصی وجود داشته باشد .

جمع آوری خون بندناف

نمونه ها در چه شرایطی نگهداری می شود؟

استانداردهایی که برای نگهداری نمونه ها در نظر گرفته می شود استانداردهای سختگیرانه است . خوشبختانه ما این استاندارد را پیاده سازی کرده ایم . یکی از مهم ترین این شرایط این است که باید نمونه از تولد نوزاد و خونگیری در یک زنجیره برودتی مناسب نمونه به بانک خون منتقل شود . 

پس از این مرحله بلافاصله کار جداسازی سلول های بنیادی انجام می شود و در مدت زمان کمتر از 24 ساعت نمونه به تانک های ذخیره سلول که حاوی نیتروژن مایع است ، منتقل می شود . سرعت عمل در این زمینه بسیار مهم است . مراحل کار باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود . باید سلول هایی که در خون بندناف وجود دارد با حداکثر شرایط زنده ماندن یا احیا حفظ شود.

این فرایند باید منطبق بر مجموعه ای از استانداردهای جهانی پیش برود که خوشبختانه ما اکنون این شرایط را اجرا می کنیم و بر این اساس حدود 200 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره و نگهداری شده است. نکته مهم شرایط نگهداری نمونه هاست که ما برای رسیدن به این هدف، امکانات استانداردی را فراهم کرده ایم که امکان نگهداری نمونه ها برای مدت زمانی طولانی تر را فراهم می کند.

نمونه خون بندناف