از خواب پریدن کودک با گریه نشانه چیست؟

دی ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از خواب پریدن کودک با گریه

خواب باید زمانی آرامش‌بخش باشد که از طریق آن فرد برای آمادگی جهت روز آینده استراحت کند و دوباره انرژی بگیرد. با این حال، برخی شرایط جسمانی و روانی می‌توانند خواب کودک را قطع کنند و باعث شوند او با گریه از خواب بپرد. از خواب پریدن با گریه می‌تواند در هر سنی، تجربه‌ای ناراحت‌کننده باشد چه این مسئله ناشی از کابوس دیدن باشد چه ناشی از علتی نامشخص. در ادامه به دلایل از خواب پریدن کودک با گریه و درمان آن با جزئیات بیشتری پرداخته‌ایم.

دلایل از خواب پریدن کودک با گریه

نوزادان اغلب به این دلیل شب‌ها گریه می‌کنند چون خواب آن‌ها از مرحله عمیق به مرحله سبک‌تری منتقل می‌شود اما برای کودکان بزرگ‌تر دلایل می‌تواند متفاوت از این مسئله باشد. عوامل مختلفی برای از خواب پریدن کودک با گریه مطرح شده که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

کابوس دیدن

خواب‌های ترسناک اجتناب‌ناپذیر هستند و آن‌ها می‌توانند در هر سنی در افراد اتفاق بیفتند. کابوس دیدن بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد و اغلب مربوط به استرس در زندگی آن‌ها است. در واقع کابوس می‌تواند روشی برای حل و فصل شرایط ناراحت‌کننده یا پیش‌بینی چالش‌های روزهای آینده باشد.

وحشت شبانه

برخلاف کابوس، افراد وقتی هراس شبانه را تجربه می‌کنند پس از بیدار شدن این اتفاق را به یاد نمی‌آورند. این هراس می‌تواند حتی علت پریدن بچه‌ها در خواب و علت پریدن دست و پای کودک در خواب باشد. وحشت شبانه در کودکان یا نایت ترور در کودکان می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و معمولا 40 درصد کودکان آن را تجربه می‌کنند.

سوگ

غم و اندوه همراه با سوگواری می‌تواند آن‌قدر ناراحت‌کننده و طاقت‌فرسا باشد که موجب مشکلات در خواب شود. ممکن است کودک در طول روز احساسات خود را بروز ندهد اما شب‌ها از خواب پریدن کودک با گریه می‌تواند نشانه‌ای از آزاد شدن این احساسات باشد.

دلایل از خواب پریدن کودک با گریه

غم و اندوه سرکوب‌شده

گاهی اوقات پس از یک آسیب شدید در کودک او ممکن است احساسات خود را سرکوب کند و در واقع آن‌ها را پردازش نکند. در این موقعیت‌ها از خواب پریدن کودک با گریه محتمل است. همچنین ممکن است نشانه‌های دیگری مثل افسردگی، اضطراب، مشکلات تصمیم‌گیری، کاهش وزن و خستگی نیز در کودک مشاهده شود.

افسردگی

افسردگی معمولا با غم و اندوه همراه است اما بر خلاف سوگ که می‌تواند موقتی باشد افسردگی، احساسی مبهم و طولانی مدت را شامل می‌شود. از جمله علائم افسردگی در کودکان می‌توان به تغییر در عادات خواب و غذا اشاره کرد. همچنین ممکن است کودک از دوستان و اعضای خانواده کناره‌گیری کند. گریه بی‌دلیل کودکان نیز ممکن است ناشی از این مسئله باشد.

انتقال بین مراحل خواب

هر فرد در طول شب 5 مرحله خواب را تجربه می‌کند که این مراحل به صورت چرخش از خواب سبک‌تر به خواب سنگین‌تر و سپس به خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM) و سپس برگشت به مراحل خواب سبک‌تر در حال حرکت است. بیشتر اوقات به انتقال بین مراحل خواب توجه نمی‌شود. با این حال، این انتقال برای نوزادان و کودکان نوپا می‌تواند ناراحت‌کننده باشد زیرا آن‌ها هنوز این تغییر را درک نمی‌کنند یا نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

به عنوان مثال، اگر فرزندتان همیشه با یک بطری شیر می‌خوابد و سپس در میانه شب بدون بطری بیدار می‌شود ممکن است به دلیل نبود روال خواب، با گریه از خواب بپرد. ممکن است او کاملا بیدار نباشد اما این احساس را داشته باشد که چیزی طبیعی نیست.

ناهنجاری خواب

اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب و اختلال رفتار خواب REM در دسته ناهنجاری‌های خواب قرار دارند. ناهنجاری‌های خواب می‌توانند در هر مرحله‌ای از خواب کودک اتفاق بیفتند و می‌توانند علل ژنتیکی داشته باشند.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب از بسیاری جهات می‌تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد از جمله از خواب پریدن کودک با گریه و تغییرات روحی. احساس اضطراب و ندانستن چگونگی کنترل احساسات ممکن است باعث شود کودک چه هنگام بیدار شدن و چه در طول روز بیشتر از حالت عادی گریه کند.

بیماری پزشکی زمینه‌ای

نوزادی که مبتلا به اختلال تنفسی مانند آسم یا رفلاکس اسید معده است ممکن است از خواب با گریه بپرد زیرا رفلاکس اسید می‌تواند باعث سوزش معده شود و کودک را ناراحت کند.

بیماری پزشکی زمینه‌ای

درمان از خواب پریدن کودک با گریه

درمان مناسب از خواب پریدن کودک با گریه به علت این مسئله بستگی دارد. در ادامه به راه‌های درمان از خواب پریدن کودک با گریه با توجه به علت آن، اشاره شده است.

  • اگر فرزند شما مرتب از خواب با گریه بیدار می‌شود لازم است در مورد آن با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. اگر انتقال مرحله خواب عامل این مسئله باشد کمک به کودک برای خود به خود به خواب رفتن می‌تواند مسئله را حل کند.
  • اگر عامل از خواب پریدن کودک با گریه یک بیماری زمینه‌ای باشد درمان موثر بیماری می‌تواند این مسئله را نیز حل کند.
  • مراجعه به یک متخصص خواب نیز می‌تواند مفید باشد تا اگر کودک به نابهنجاری‌های خواب یا کابوس مبتلاست این مشکلات درمان شوند.
  • همچنین لازم است کودک از لحاظ مشکلات روانشناختی مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر علت از خواب پریدن کودک با گریه، غم و اندوه باشد مراجعه به روانشناس برای کمک به کودک در پردازش احساسات و ابراز آن‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • کودکانی که علائم افسردگی، استرس و اضطراب دارند می‌توانند با درمان شناختی رفتاری (CBT) بهبودی بسیار زیادی پیدا کنند. این درمان به آن‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند در موقعیت‌های مختلف به صورتی متفاوت فکر کنند و در نهایت پاسخ عاطفی و رفتاری آن‌ها تغییر کند.

در نهایت، اگر فرزندتان مرتب با گریه از خواب بیدار می‌شود مسئله‌ای نیست که نیاز به کمک گرفتن از پزشک یا متخصص را داشته باشد. بیشتر دلایل از خواب پریدن کودک با گریه قابل کنترل هستند و در زمان خود برطرف می‌شوند. کودکانی که دچار وحشت شبانه می‌شوند معمولا این مسئله را تا نوجوانی تجربه می‌کنند. با این حال، اگر از خواب پریدن فرزندتان با گریه باعث نگرانی شما شده است می‌توانید در این مورد با یک متخصص مشورت کنید.