تشخیص بارداری از روی کف دست امکان‌پذیر است؟

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تشخیص بارداری از روی کف دست

خیلی ساده و کاملا بدیهی باید بدانید که امکان تشخیص بارداری از روی کف دست وجود ندارد. اگرچه ممکن است در این باره چیزهایی شنیده باشید و حتی شاید به طور اتفاقی در مورد بعضی از افراد درست هم از آب در آمده باشد، اما به طور کلی کف دست و خط و خطوط موجود در آن منبع موثق و قابل اعتمادی برای تشخیص بارداری نیست. بارداری اتفاقی است که در نتیجه لقاح موفق تخمک و اسپرم در رحم یک خانم رخ می‌دهد و در نتیجه آن هورمون‌های جفت و بارداری در خون و ادرار وارد می‌شود. بنابراین بدیهی است که کف دست و خط و خطوط موجود در آن مانند بسیاری از گزینه های تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی به هیچ وجه منبع درست و قابل اعتمادی برای تشخیص بارداری نیست. در ادامه در مورد انواع تست بارداری بیشتر توضیح میدهیم. 

خط تشخیص بارداری از روی کف دست

اینکه برخی از افراد به دنبال خط تشخیص بارداری از روی کف دست می‌گردند تا زودتر از هر زمان ممکن به بارداری خود پی ببرند، اصلا جنبه علمی و واقعی ندارد. معمولا از خط و خطوط موجود در کف دست برای کف بینی و طالع بینی و مسائل این چنینی استفاده می‌شود که صحت و سقم آن هم جای سوال دارد. به طور کلی طالع بینی چه برای تشخیص بارداری و چه برای هر چیز دیگری، قابل اعتماد و استناد نیست. لذا اگر منتظر بارداری خود هستید و به دنبال راهی می‌گردید که پیش از موعد به بارداری خود پی ببرید، باید بدانید که اساسا تشخیص بارداری از روی کف دست تایید شده نیست و هرگز جنبه علمی ندارد و فقط و فقط باید به دنبال راه‌های قطعی تشخیص و تایید بارداری خود باشید.

خط تشخیص بارداری از روی کف دست

خط و خطوط کف دست چه می‌گویند؟

اگرچه ممکن است خط و خطوط موجود در کف دست هر کس چیزهایی در مورد او بازگو کنند، اما حقیقت این است که داستان‌هایی که افراد طالع بین و رمال از روی خطوط کف دست بازگو می‌کنند، جنبه واقعی ندارد و فقط و فقط حدس و گمان است. بنابراین نه تنها تشخیص بارداری از روی کف دست امکان‌پذیر نیست، بلکه هر موضوع دیگری به کمک خط و خطوط موجود در کف دست قابل شناسایی و کشف نیست.

بد نیست بدانید که خطوط موجود در کف دست راست و چپ در قوانین طالع بینی اسامی خاص و منحصر به فرد خود را دارند؛ مثلا خط فرزند، خط ازدواج، خط طول عمر، خط بیماری و ... ؛ اما اینکه نامگذاری این خطوط تا چه اندازه قابل قبول است، خود سوال بزرگی است.

راه‌های علمی و اصولی تشخیص بارداری

احتمالا در مورد امکان تشخیص بارداری با شامپو، سرکه، وایتکس، جوش شیرین، خمیر دندان، کلم قرمز و ... چیزهایی شنیده‌اید. باید بدانید که هیچ یک از این راه‌های خانگی تشخیص بارداری از نگاه علم تایید شده نیستند. بارداری اتفاقی است که در صورت وقوع، در زمان و موعد مقرر، تشخیص داده می‌شود. اگرچه بسیاری هستند که برخی از علائم و نشانه‌ها را به بارداری ربط می‌دهند، اما واقعیت این است که تا پیش از ناپدید شدن عادت ماهانه، امکان تشخیص قطعی بارداری وجود ندارد. البته همیشه هم قطع شدن خون قاعدگی نشانه بارداری نیست؛ اما همواره مهمترین علامت و نشانه بارداری قطع خونریزی ماهیانه است.  

تست‌های مختلفی برای تشخیص بارداری وجود دارد. این تست‌ها زمانی قابل اطمینان هستند که هم درست انجام شوند و هم به موقع. بنابراین اگر خیلی زود برای تشخیص بارداری از تست‌های موجود استفاده کنید، خیلی نمی‌توانید به جوابی که به دست می‌آورید، اطمینان داشته باشید.

  • تست بی بی چک

بی بی چک یک راه سریع و ساده و قابل دسترس برای تشخیص بارداری است. این تست به کمک مقداری از ادرار که بهتر است ادرار صبح باشد، می‌تواند بارداری را تشخیص دهد. اگر بی بی چک سالم باشد و اگر در زمان درست و نه زودتر از موعد پریود، از بی بی چک استفاده کنید، در اغلب قریب به اتفاق موارد، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، کاملا درست و قابل اعتماد است. اگرچه گاهی امکان تشخیص مثبت کاذب یا منفی کاذب وجود دارد، اما این اتفاق ندرتا رخ می‌دهد.

با توجه به اینکه مهمترین نشانه بارداری قطع شدن خونریزی ماهیانه است، اگر احساس می‌کنید قاعدگی شما عقب افتاده است و در زمانی که باید، پریود نشده‌اید؛ استفاده از بی بی چک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید بارداری هستید یا اینکه دچار مشکل دیگری شده‌اید.

به جز بارداری، ممکن است اتفاق دیگری در بدن شما رخ داده باشد، که در نتیجه آن پریود شما تحت تاثیر قرار گرفته است و دچار نوسان شده است. مثلا استرس و اضطراب شدیدا می‌تواند روی پریود شدن یا نشدن شما تاثیر بگذارد. معمولا تنش و اضطراب زیاد باعث می‌شود که خونریزی دیرتر اتفاق بیفتد. در این مقاله در مورد طرز استفاده از بیبی چک بیشتر بخوانید. 

دیگر دلایل قطع شدن پریود

  • کاهش شدید وزن
  • استرس عاطفی یا جسمی
  • ورزش شدید
  • بیماری شدید
  • انواع دیگری از مشکلات پزشکی می‌تواند باعث قطع قاعدگی ثانویه شود:
  • تومورها یا دیگر بیماری‌های غده هیپوفیز که منجر به بالا رفتن سطح هورمون پرولاکتین (هورمونی که در تولید شیر نقش دارد) می‌شوند، باعث قطع قاعدگی می‌شوند.
  • کم کاری غده تیروئید
  • بالا رفتن سطح آندروژن (هورمون مردانه)، ناشی از منابع خارجی یا از اختلالاتی که باعث می‌شوند بدن مقدار زیادی هورمون مردانه تولید کند.
  • نارسایی تخمدان (نارسایی پیش از موعد تخمدان یا یائسگی زودرس)
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • سندرم آشرمن، یک بیماری رحمی است که در نتیجه‌ی زخم مخاط و پوشش رحم (چیزی که دنباله حفره رحم قرار دارد و خونریزی پس از زایمان و یا عفونت را کنترل می‌کند) رخ می‌دهد.

بنابراین اگر ثابت شود که باردار نیستید، اما هنوز پریود هم نشده‌اید، حتما باید پزشک بررسی کند که علت قطع شدن پریود شما چیست و چه درمانی برای آن لازم است.

درمان قطع شدن پریود

اگر قطعا و حتما می‌دانید که باردار نیستید، اما هنوز و همچنان پریود نشده‌اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بعد از انجام آزمایش‌های لازم، علت قطع شدن پریود شما را تشخیص دهد و به تناسب آن درمان را آغاز کند.

معمولا روش‌های درمانی زیر در مورد شروع مجدد پریود بعد از تشخیص درست علت آن، اجرا می‌شود:

  • استفاده از داروهایی که به کنترل سطح غیرطبیعی هورمون‌ها کمک می‌کند.
  • روش جراحی برای تومورهای هیپوفیز، تخمدان یا غدد آدرنال
  • انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و مطلوب و متناسب نگه داشتن وزن
  • استروژن درمانی

عوارض قطع قاعدگی

اگر قاعدگی در نتیجه بارداری و حاملگی قطع نشده باشد، حتما می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. بنابراین اگر باردار نیستید، اما پریود هم نشده یا نمی‌شوید، حتما این موضوع را جدی بگیرید و خیلی زود به پزشک مراجعه کنید.

بد نیست بدانید که پوکی استخوان (کاهش تراکم استخوان) یکی از عوارض پایین بودن سطح استروژن است که ممکن است در مدت قطع قاعدگی طولانی رخ دهد. دیگر عوارض قطع قاعدگی به دلایل اساسی قطع قاعدگی بستگی دارد.

  • آزمایش خون

آزمایش خون بهترین راه برای تشخیص بارداری است. در صورت وقوع لقاح موفق، هورمون‌های بارداری به سرعت در خون ترشح می‌شوند و خیلی زود قابل تشخیص خواهند بود. در واقع خون بهتر و زودتر از ادرار می‌تواند بارداری را تشخیص دهد.

آزمایش خون بارداری با نام آزمایش بتا اچ سی جی شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که حتما از آزمایشگاه بخواهید که تیتر بتا را به شما اعلام کند تا در صورت مثبت بودن بارداری دقیقا بتوانید وضعیت بارداری خود را بررسی کنید. در این مقاله در مورد بهترین زمان انجام آزمایش خون بارداری بیشتر بخوانید.

نشانه‌های قطعی بارداری

نشانه‌های قطعی بارداری

به طور کلی مهمترین و اصلی‌ترین نشانه بارداری ناپدید شدن پریود است. اگر به کمک بی بی چک یا آزمایش خون، بارداری شما ثابت شده است، باید منتظر عوارض بارداری که ناشی از افزایش هورمون‌های بارداری در بدن است، باشید.

تهوع یکی از شایع‌ترین حالت‌های ناشی از بارداری است که تقریبا همه زنان باردار آن را تجربه کرده‌اند. این حالت برای برخی تا آخر بارداری وجود دارد و برای برخی دیگر فقط تا ماه چهارم بارداری تجربه می‌شود. واکنش بدن هر کس به کم و زیاد شدن هورمون‌های بارداری کاملا منحصر به فرد و جداگانه است. حتی یک خانم نمی‌تواند ادعا کند که در دو یا چند بارداری که تجربه کرده‌ است، عوارضی کاملا یکسان و مشابه داشته است؛ زیرا به هر حال وضعیت بدن در هر بارداری متفاوت است و بدن شکل خاص و جداگانه‌ای از بارداری را در هر بار حاملگی تجربه می‌کند. اگرچه اتفاقی که رخ می‌دهد، کاملا مشابه است، اما تجربه عوارض ناشی از این اتفاق مشابه، می‌تواند کاملا متفاوت و منحصر به فرد باشد.

با بالا رفتن سن بارداری هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد؛ البته نه لزوما برای همه خانم‌های باردار، اما به هر حال تجربه فشار خون بارداری، دیابت بارداری، احساس درد در کشاله‌های ران، درد واژن و ... در تمام طول بارداری محتمل است.

توجه داشته باشید حتما لازم است در هر بار ویزیت پزشک برای انجام مراقبت‌های بارداری، جزئیات حال عمومی خود را با پزشک در میان بگذارید تا اگر نیاز به انجام اقدام پزشکی خاصی باشد، به موقع برای شما انجام شود.

به طور کلی باید بدانید که بارداری مسیر شیرین و پر پیچ و خمی است که نیاز به توجه ویژه دارد تا بتوانید به سلامت از آن عبور کنید.

کلام آخر

تشخیص بارداری از روی کف دست را فراموش کنید و برای تایید بارداری خود فقط و فقط از روش‌های مور تایید و موثق کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که تشخیص به موقع بارداری به شما کمک می‌کند تا بیشتر مراقب حال خود باشید و مراقبت‌های خاص بارداری را زودتر شروع کنید و در نتیجه بارداری راحت‌تر و سالم‌تری را به سرانجام برسانید.