در هفته هشتم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته هشتم بارداری

ورود شما را به هفته هشتم بارداری که مصادف با پایان ماه دوم بارداری نیز هست را تبریک می‌گوییم! الان تقریبا 6 هفته‌ای از شکل‌گیری کودک شما گذشته است و او تقریباً روزی یک میلی‌متر رشد می‌کند. سیستم‌های مهم بدن کودک و دستها و پاهای او در حال رشد و تکامل هستند و ویژگی‌های صورت او نیز در حال شکل‌گیری هستند. پسر یا دختر کوچک شما هم‌اکنون از رحم شما به‌عنوان یک استخر استفاده می‌کند! زیرا حجم مایع آمنیوتیک هر هفته حدود 2 قاشق غذاخوری افزایش می‌یابد.

شاید نتوان گفت که در هفته هشتم بارداری شکم بزرگ می ‌شود اما قطعاً لباس‌های شما برایتان کیپ‌تر شده‌اند. همچنین علائم هفته هشتم بارداری باعث شده است که کاملاً بپذیرید که باردار هستید و اوضاع دیگر مثل سابق نیست! با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که هفته هشتم بارداری چگونه است و چه اتفاقاتی در انتظار شما و کودک دلبندتان است.  

 

هفته هشتم بارداری جنین چگونه است؟

در هفته هشتم بارداری در انتهای ماه دوم بارداری قرار دارید و اندازه جنین آن‌قدرها هم زیاد نیست؛ طول بدن او حدود 1.1 تا 1.4 سانتی‌متر است و کمتر از 1 گرم هم وزن دارد. با وجود کوچک بودن، اتفاقات تکاملی مهمی تا این لحظه برای کودک افتاده است. در این مرحله سیستم عصبی مرکزی و ارگان‌های اصلی او تقریباً تا این هفته شکل گرفته‌اند و به تکامل خود ادامه خواهند داد. 

قلب او چهار حفره دارد و سرعت تپش قلب او هم خیلی خوب است؛ قلب جنین در هفته ششم بارداری تشکیل شده و ضربان قلب در هفته هشتم بارداری در حدود ۱۶۰ بار در دقیقه است، درحالی‌که قلب یک بزرگ‌سال بعد از یک کار سنگین به این سرعت می‌زند! البته در هفته‌های آتی، ضربان قلب او کاهش پیدا خواهد کرد. (در این مقاله بخوانید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم)

مغز کودک دلبندتان نیز در حال تکامل است و ستون فقرات ایجاد شده است. همچنین فعالیت‌های الکتریکی مغز و سیستم عصبی در این هفته شروع می‌شوند. 

ساختار چشم کودک کاملاً شکل گرفته و بخش رنگی چشم (رتینا) شروع به شکل‌گیری می‌کند. همچنین لاله‌ی گوش کوچک او، مچ دست، آرنج و مفصل‌های زانوی او قابل مشاهده‌اند. بالاخره در این مرحله، کودک شما شبیه به یک انسان کوچک شده است؛ یک موجود مینیاتوری اما شگفت‌انگیز. در اصطلاح پزشکی او از یک نطفه به جنین تبدیل شده و به‌زودی شروع به حرکت خواهد کرد.

اکنون سر نوزادتان نسبت به تنه بزرگ‌تر است اما در حال حاضر از شکم جدا شده و به طور مستقل، دیده می‌شود. با اینکه پوست او شکل گرفته، ولی هنوز شفاف است و ارگان‌های داخلی او کاملاً مشخص هستند. اگرچه جوانه‌های دستگاه تناسلی کودک در هفته هشتم حاملگی در حال شکل‌گیری هستند ولی هنوز به‌قدری تکامل نیافته‌اند که تعیین جنسیت جنین با دستگاه سونوگرافی ممکن باشد و در هفته دوازدهم بارداری به بعد امکان نعیین جنسیت وجود دارد. ریه‌ها هم در هفته هشتم بارداری شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

علائم هفته هشتم بارداری

علائم هفته هشتم بارداری چیست؟

تا هفته هشتم بارداری ممکن است شما حدود 1 کیلوگرم وزن اضافه کرده باشید. علائم بارداری معمولاً از این هفته، ممکن است ناراحت‌کننده می‌شوند. شایع‌ترین علائم هفته هشتم بارداری در زنان شامل موارد زیر است:

خستگی

ازآنجاکه بدن برای تغذیه جنین سخت کار می‌کند، ممکن است دچار احساس ضعف در هفته هشتم بارداری داشته باشید و زودتر خسته شوید. سعی کنید بیشتر استراحت کنید. 

بیماری صبحگاهی

افزایش سطح هورمون‌ها در بدن می‌تواند در شما حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند. توصیه می‌کنیم مقاله "شروع ویار بارداری از چند هفتگی است" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

تغییر اشتها

به دلیل نوسانات هورمونی، ممکن است هوس‌های غذایی یا بیزاری از برخی غذاها را تجربه کنید. 

تغییر حس بویایی

شما ممکن است به بوهای خاصی حساس‌تر شوید که این موضوع می‌تواند باعث حالت تهوع شود یا حالت تهوع شما را تشدید کند. 

گرفتگی پا

گرفتگی ساق پا در هنگام شب در بارداری بسیار شایع است. نوشیدن مایعات فراوان و کشش پاها، می‌تواند به رفع این ناراحتی کمک کند.

یبوست

هورمون پروژسترون دستگاه گوارش را ریلکس می‌کند؛ این باعث می‌شود که روند هضم غذا نسبت به قبل کندتر شود. مصرف فیبر بیشتر، می‌تواند به جلوگیری از یبوست بارداری کمک کند.

نفخ

همان‌طور که گفتیم با توجه به نوسانات سطح هورمونی، روند هضم کندتر از قبل می‌شود تا جذب مواد غذایی در بدنتان افزایش یابد. این شرایط علاوه بر یبوست، باعث ایجاد نفخ و گاز معده نیز می‌شود. 

سردرد 

یکی دیگر از علائم هفته هشتم بارداری ممکن است سردرد باشد که علت آن به احتمال زیاد، افزایش حجم خون است. 

عفونت ادراری

احتمال ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری بیشتر است.

سایر علائم هفته هشتم بارداری

برخی از زنان ممکن است درد زیر شکم در هفته هشتم بارداری را تجربه کنند که علت اصلی آن، کشیده شدن رباط‌های رحم جهت بزرگ‌تر شدن اندازه آن است. توصیه می‌کنیم که مقاله "انقباضات شکم در اوایل بارداری نشانه چیست" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

ترشح بیش‌ازحد بزاق، درد در انگشت شست و اشاره و سرگیجه نیز، از دیگر علائم هفته هشتم بارداری هستند. اگر تجربه دیدن رؤیاهای زنده و کابوس در بارداری را داشتید نیز تعجب نکنید؛ علت اصلی این اتفاق تغییرات هورمونی بدنتان و استرس ناشی از بارداری است که معمولاً بعد از سه ماهه اول بارداری کمتر خواهد شد. حساسیت پستان‌ها نیز در این هفته شایع است.

خطرات هفته هشتم بارداری

خطرات هفته هشتم بارداری چیست؟

در هفته 8 بارداری اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به پزشک زنان مراجعه کنید:

یکی دیگر از مواردی که ممکن است در هفته هشتم بارداری تشخیص داده شود، حاملگی خارج از رحم است. علائم یک حاملگی خارج رحمی مشابه علائم یک بارداری طبیعی است. اما، با گذشت زمان، علائمی ایجاد می‌شود که اگر با آنها مواجه شدید باید حتماً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید؛ زیرا احتمال دارد که حاملگی شما خارج رحمی باشد و اگر زود اقدام نکنید ممکن است دچار عوارض خطرناکی شوید:

  • خونریزی سبک از واژن
  • تهوع و استفراغ
  • درد و گرفتگی شکم
  • ضعف

ازآنجاکه خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری از همیشه بیشتر است، پس احتمال سقط جنین در هفته هشتم بارداری نیز وجود دارد. علائم سقط جنین معمولاً شامل موارد زیر است:

  • خونریزی و یا ترشحات قهوه‌ای، لکه‌های قرمز روشن یا لخته‌های خون از واژن
  • ترشح بافت از واژن
  • خروج یکباره یک مایع صورتی‌رنگ از واژن (البته ترشح صورتی در هفته هشتم بارداری اگر سبک و جزئی باشد، معمولاً نگران‌کننده نیست؛ اما اگر مقدار آن زیاد باشد، می‌تواند نگران‌کننده باشد.)
  • درد یا گرفتگی شکم
  • اگر علائم اولیه بارداری شما به تدریج از بین برود.
  • احساس سرگیجه و ضعف

در تمام طول بارداری، شما باید با مشاهده هر علامتی که طبیعی به نظر نمی‌رسد، حتماً با پزشک زنان مشورت کنید؛ حتی اگر یک ترشح جزئی باشد. علاوه بر این، شما حتی اگر هیچ علامت نگران کننده‌ای هم نداشتید، می‌بایست به‌طور منظم با پزشک زنان در ارتباط باشید تا وضعیت سلامت شما و جنین را بررسی کند. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که از دید شما پنهان مانده باشد. 

توصیه می‌کنیم مقاله "بارداری پوچ چیست و علائم آن کدامند" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

در هفته هشتم بارداری چه باید کرد؟

نکاتی که باید در هفته هشتم بارداری رعایت کنید، عبارتند از:

  • از انجام تمرینات سخت خودداری کنید. یوگا، پیاده روی و شنا در بارداری راه‌های مناسبی برای حفظ تناسب اندام و فعال ماندن در دوران بارداری است.
  • حداقل هشت ساعت در روز بخوابید.
  • مراقبت‌های دندانپزشکی، استحمام مناسب و تعویض لباس را به صورت روزانه انجام دهید.
  • بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، یک میان وعده کوچک میل کنید تا دچار بیماری صبحگاهی نشوید.
  • از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید.
  • به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهید، کتاب‌های خوب بخوانید و سعی کنید با کودک داخل شکمتان، ارتباط برقرار کنید.
  • در صورت بروز هرگونه نگرانی و ناراحتی ، با شریک زندگی خود یا یک فردی که با او احساس راحتی دارید، در مورد آن صحبت کنید و در صورت لزوم از پزشک یا مشاور، کمک بگیرید. 
  • از رنگ موهای شیمیایی استفاده نکنید، به ویژه در سه ماهه اول بارداری. 
  • بدون اجازه پزشک از مصرف هر گونه دارو یا مکمل خودداری کنید.
  • قبل از بیرون رفتن از منزل، حتما از ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید.

هفته هشتم بارداریی چه بخوریم

هفته هشتم بارداری چه بخوریم؟

در هفته هشتم بارداری تغذیه برای سلامت شما و جنین و پیشگیری از بسیاری از عوارض بارداری، اهمیت دارد. نکاتی که باید در رژیم غذایی هفته هشتم بارداری در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

  • سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک را در فواصل منظم و کوتاه، بخورید.
  • از خوردن غذاهای نپخته، تند، سرخ شده و چرب اجتناب کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان را به خوبی آبرسانی کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که شامل گوشت بدون چربی، غلات، لبنیات، غذاهای تازه و طبیعی (میوه و سبزیجات) باشد.
  • وعده‌های غذایی را حذف نکنید یا بلافاصله بعد از صرف غذا، دراز نکشید تا از عوارضی نظیر سوزش معده در بارداری پیشگیری کنید.
  • در صورتی که حالت تهوع اذیتتان میکند، لیموناد بنوشید یا هندوانه یا یک برش لیمو میل کنید. جویدن زنجبیل یا استفاده از آن در رژیم غذایی هفته هشتم بارداری نیز می‌تواند به تسکین حالت تهوع کمک کند.
  • به طور منظم و روزانه مکمل‌های ویتامین دوران بارداری (اسید فولیک ، ویتامین B6) خود را مصرف کنید.
  • در رژیم غذایی هفته هشتم بارداری از آناناس خام و پاپایا (خربزه درختی) استفاده نکنید.
  • با افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی این هفته می‌توانید از عوارضی نظیر یبوست بارداری پیشگیری کنید. بهترین منابع تامین فیبر غذایی، میوه ها و سبزیجات هستند. 

توصیه می‌کنیم که مقاله "ممنوعیت غذایی در بارداری شامل چه مواردی می‌شود" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.