خشک کردن دسته گل طبیعی در خانه بدون تغییر شکل با 4 روش ساده

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خشک کردن دسته گل

خشک کردن دسته گل به طوری که گل شکل و شمایل خود را از دست ندهد، باعث می‌شود حتی گل خشک شده هم زیبایی خاص خود را داشته باشد. اگرچه در علم فنگ‌شویی نگهداری گل خشک در خانه توصیه نمی‌شود و می‌تواند منبع انرژی منفی باشد، اما با این حال عده‌ای تمایل دارند گل‌های مراسم‌های خاص زندگی خود را نگهداری کنند. برای این کار چند روش متداول است که در ادامه همراه هم آنها را مرور می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

طريقه خشک كردن سبد گل طبيعی

خشک كردن گل بدون تغيير رنگ و بدون تغییر شکل اصلی‌ترین نکته‌ای است که در هنگام خشک کردن گل باید به آن توجه کرد. استفاده از اسپری خشک کننده گل طبیعی یکی از روش‌های مرسوم برای این کار است. در واقع تهیه اسپری مخصوص خشک كردن گل ساده‌ترین و سریع‌ترین راهی است که می‌توان به کمک آن گل‌های خشک شده زیبایی داشت. روش پرس کردن، استفاده از ماکروفر و چند روش دیگر نیز برای این کار مرسوم است که در ادامه همه روش‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

پرس کردن گل

مثلا اگر قصد خشک كردن گل محمدی بدون تغيير رنگ را داشته باشید، یک روشی که می‌توانید از آن استفاده کنید، دستگاه پرس است. دستگاه پرس از دو صفحه نئوپان با سوراخ‌هایی در 4 طرف تشکیل شده است که به وسیله پیچ و مهره روی هم بسته می‌شوند. در روش پرس کردن ابتدا دسته گل‌ها را در لای روزنامه‌ قرار می‌دهیم. سپس آنها را بین دو صفحه دستگاه پرس می‌گذاریم و پیچ را محکم کرده تا دسته گل‌ها کاملا تحت فشار باشند و خشک شوند. گل‌ها را طوری بین روزنامه قرار دهید که فرم آن بهم نخورد و قسمت روی گل به طرف پایین باشد.

این روش برای خشک کردن گل‌های جعفری و داودی توصیه نمی‌شود؛ در عوض گل‌هایی از قبیل ژربرا، بنفشه، داوودی مینیاتوری، مارگیرت، و همچنین گل‌ها و برگ‌هایی که ارتفاع و عمق کمتری دارند با این روش به خوبی خشک می‌شوند.

در هنگام قرار دادن گل‌‌ها در دستگاه پرس، وسط آن را با دست فشار دهید تا برای پرس شدن آماده شود. اگر دستگاه پرس در دسترس نباشد می‌توان از تعدادی کتاب سنگین برای این کار استفاده کرد.

استفاده از تافت برای خشک کردن گل

طريقه خشک كردن سبد گل طبيعی

روش خشک كردن گل طبيعی با تافت این مزیت را دارد که رنگ گل حفظ می‌شود و تغییر رنگ نمی‌دهد. تافت یک اسپری تثبیت کننده است؛ برای خشک كردن گل بدون تغيير رنگ ابتدا گل‌ها را قبل از اینکه کاملا باز شوند، برای خشک شدن انتخاب کنید. برگ‌های اضافی گل را هرس کنید. گل‌ها را از قسمت ساقه با کمک یک طناب کنفی به هم ببندید. سپس تافت یا اسپری حالت دهنده مو را به گلبرگ‌های گل و تمام قسمت آن بزنید. در نهایت دسته گل را به صورت سر و ته در یک اتاق تاریک که نور در آن رفت و آمد نمی‌کند، آویزان کنید.

این روش برای خشک کردن گل رز در باکس بسیار کارایی دارد.

ماکروفر

یک روش خشک كردن گل رز طبيعی کمک گرفتن از ماکروفر است. در این روش باید ساقه گل را جدا کنید و گل‌ها را به صورت گلبرگ یا به صورت درسته و بدون ساقه در مایکروفر قرار دهید. بهتر است برای این روش گل‌ها را در ظرفی حاوی ژل سیلیکا یا ماسه کوارتز (خرده‌های سنگ کوارتز) یا به طور مساوی مخلوطی از بوره و آرد ذرت قرار دهید. بهتر است حدود ۵ سانتی‌متر از ظرف را با این مواد پر کنید. با دقت گل‌ها را در ظرف بچینید و بین گل‌ها کمی فاصله دهید تا به هم نچسبند. اگر مواد مورد نظر روی گل‌ها نیستند به آرامی مقداری روی آنها بپاشید. ظرف را به مدت ۲ دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا گل‌ها خشک شوند. بعد از دو دقیقه با یک خلال دندان به آرامی مواد را کنار بزنید تا مطمئن شوید گل‌ها خشک شده‌اند. اگر خشک نشده بودند یک دقیقه دیگر یا بیشتر زمان بدهید. اگر یک لیوان آب در مایکروفر بگذارید روند خشک شدن گل‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

بعضی گل‌ها خیلی زود و با دو دقیقه زمان در مایکروفر خشک می‌شوند و بعضی دیگر که رطوبت بیشتری دارند حتی ممکن است ده دقیقه زمان نیاز داشته باشند. برای روش ماکروفر باید از گل‌هایی که کامل باز نشده‌اند و البته کرک و پرز ندارند، استفاده کنید. بعد از این‌که ظرف را از مایکروفر خارج کردید به مدت ۲۴ ساعت یا حتی ۳۶ ساعت (برای گل‌های پرتر و ضخیم‌تر) زمان دهید تا گل‌ها در همان حالت سرد و خشک شوند. بعد از خشک شدن کامل و سرد شدن گل‌ها با یک قلم موی ظریف مواد خشک‌کننده را از روی گل‌ها کنار زده و آنها را تمیز کنید.

نمک

استفاده از این روش را زمانی انتخاب کنید که گل‌های شما تازه هستند و هنوز پژمرده و چروک نشده‌اند. در غیر این صورت ظاهر گل خشک شده جذابیتی ندارد یا دیگر امکان خشک کردن آن نیست.

برای این کار ظرف مناسبی را انتخاب کرده و به اندازه 4 تا 5 سانت درون آن نمک بریزید. سعی کنید بدون اینکه گل‌ها آسیب ببیند یا گلبرگ‌های آن کنده شود آن را به طور کامل و به صورت ایستاده درون نمک قرار دهید. اگر گل به طور کامل درون نمک قرار نگرفت، آنقدر روی آن نمک بریزید تا گلتان به‌طور کامل با نمک پوشانده شود. توجه داشته باشید که این‌کار را به آرامی و بدون آسیب رساندن به گل انجام دهید، زیرا در این روش باید ظاهر گیاه همان‌طور که هست حفظ شود.

در نهایت مکان مناسبی که کاملا سایه باشد برای قرار دادن گیاه انتخاب کنید تا نمک‌ها به آرامی بتوانند آب گیاه را به خود جذب کنند. اگر گیاه در معرض نور خورشید قرار گیرد نمک نمی‌تواند به درستی عمل جذب آب گیاه به خود را انجام دهد.

با این روش در حدود یک الی دو هفته گل‌ها خشک می‌شوند. البته  این مدت زمان به نوع گل نیز بستگی دارد. برخی از گیاهان ممکن است رطوبت بیشتری داشته باشند و مدت زمان خشک شدن آن‌ها نسبت به سایر گیاهان زمان‌برتر باشد.

 در این روش رنگ گلبرگ‌های گل تغییر نکرده و گل‌ها کاملا خشک و ترد می‌شود. حتما بهتر است این‌کار را قبل از اینکه گلبرگ‌های گل چروک شده و تغییر رنگ دهند، انجام دهید. به یاد داشته باشید که خشک کردن گل‌هایی مانند گل رز، گل میخک، ارکیده، کوکب، داوودی، آنتوریوم، آفتابگردان، ژربرا و .. با این روش راحت‌تر است.

نحوه خشک کردن دسته گل

کلام آخر

برای خشک کردن دسته گل عروس یا خشک کردن دسته گل خواستگاری استفاده از روش‌های یاد شده می‌تواند مفید باشد؛ اما به طور کلی به یاد داشته باشید که نگهداری گل خشک در محیط کار و محیط خانه توصیه نمی‌شود. بد نیست بدانید که بر اساس اصول فنگ شویی نگهداری گل خشک در خانه باعث مردن انرژی به نام "Chi" می‌شود. "Chi" یکی از انرژی‌های فنگ شویی است که در وجود زمینی انسان‌ها و تمام اشیاء و موجودات به خصوص در ساختار و طراحی خانه‌ها وجود دارد. انرژی چی باید زنده و پر جنب و جوش باشد. کمبود انرژی مثبت چی روی سلامت و سازندگی ما تاثیر منفی می‌گذارد.