علت سردی پاها از زانو به پایین چیست؟+درمان فوری آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم سردی پا از زانو به پایین

سردی پاها یکی از مشکلات رایجی ست که بسیاری از ما در شرایط مختلف به صورت موقتی تجربه می‌کنیم که در بیشتر مواقع به دلیل سردی محیط اطراف است و با یک لایه لباس اضافی برطرف می‌شود. اما گاهی این مشکل ادامه‌دار شده و به یک روند روتین تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی است که باید به بررسی دقیق‌تر علت سردی بپردازیم. در این مقاله گهواره قصد داریم در مورد علائم سردی پا از زانو به پایین و روش‌های درمان این مشکل بیشتر توضیح دهیم.

علت سرد شدن ساق پا چیست؟

علائم سردی پا از زانو به پایین می‌تواند به دو دسته‌ی علائم متداول و علائم هشداردهنده تقسیم شود. در بسیاری از مواقع در مواردی که علت سردی پا موارد جزئی مانند سرمای محیط هستند، این علائم می‌تواند به جز احساس سردی، شامل مواردی دیگری مانند حس سوزش یا بیحسی باشد. اما گاهی سرد شدن پا به دلیل مشکلات جدی‌تری مانند گردش خون معیوب است که با علائم دیگری مانند موارد زیر همراه است:

علائم سردی پا

  • تورم در مچ پا
  • گزگز
  • سوزن سوزن شدن پا
  • بی حسی پا 
  • و...

در چنین مواردی ست که باید علت سردی پا از زانو به پایین به طور دقیق بررسی و برطرف شود.

درمان فوری سردی پا چگونه است؟

 بسته به آنکه علت سرد شدن ساق پا چیست روش‌های برای درمان سردی پاها از زانو به پایین وجود دارد. در درجه‌ی اول باید علت سردی پاها از زانو به پایین توسط پزشک تشخیص داده شود سپس بسته به شرایط روش مناسب درمان سردی پا از زانو به پایین انتخاب شود. 

گردش خون معیوب 

یکی از دلایل بسیاری شایع برای سردی پا مشکلات مربوط به گردش خون است که به جز ورم پاها، منجر به احساس سردی و خواب رفتگی نیز می‌شود. اگر علائم سردی پا از زانو به پایین به این دلیل باشد، باید بررسی و ازمایش‌های بیشتری انجام شود. گاهی علت این چرخش معیوب، عملکرد ضعیف قلب است و گاهی گرفتگی عروقی منجر به بروز این اتفاق شده است. هر کدام از این دلایل به کمک روش‌های دارویی و در صورت نیاز جراحی برطرف خواهند شد.

بارداری 

شایع‌ترین علت سردی پاها در زنان به علت بارداری ست. این مشکل و احساس یخ زدگی پا را نمی‌توان مانند علت ورم یک مشکل جدی در نظر گرفت زیرا در این دوران خون رسانی روی جنین متمرکز شده است و طبیعی است که به قسمت‌های خارجی بدن یا بخش‌های دور از قلب مانند پاها خون کمتری برسد و سرد شوند. بهتر است در این دوران علائم سرد بودن پا از زانو به پایین را با پوشیدن لباس‌های بیشتر کنترل کنید تا این دوران به پایان برسد.

درمان سردی پا از زانو به پایین

مشکلات تغذیه‌ای

کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌توانند به عنوان دیگر علت سردی استخوان پا و حتی درد ساق یا درد زانو در نظر گرفته شوند مانند ویتامین b12. اگر علت سردی پاها در شب به این دلیل باشد با یک آزمایش خون ساده پیدا می‌شود. اگر علت علائم سردی پا از زانو به پایین به این دلیل باشد می‌توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با تغییر رژیم غذایی مشکل شما را در یک دوره‌ی کوتاه برطرف کند.

مصرف داروها

داروهایی هستند مانند داروهای فشار خون یا داروهای سردرد که می‌توانند منجر به سردی و درد پا شوند. متاسفانه از آنجایی که شما به این داروها نیاز دارید، کار زیادی نمی‌توان انجام داد به جز آن که با پوشیدن یک لباس اضافی، علائم سردی پا از زانو به پایین را کنترل کنید.

تغییر طبع

اصلی‌ترین علت سردی پاها در طب سنتی غلبه‌ طبع‌های سرد مانند بلغم و سوداست که به دلیل مشکلات تغذیه‌ای و کم تحرکی در زندگی رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل نیاز به ایجاد تغییراتی مهم و اساسی در سبک زندگی دارید که زیر نظر یک متخصص طب سنتی قابل انجام است. 

استرس و اضطراب

زندگی ماشینی و پراسترس امروز دیگر علت بروز علائم سردی پا از زانو به پایین و حتی مشکلات مربوط به عصب این بخش است. جدا از این که شما باید به کمک یک روان درمانگر این گروه از مشکلات را رفع و کنترل کنید، شاید به مصرف برخی داروها برای کنترل شرایط نیاز پیدا کنید. به جز این انجام فعالیت‌هایی مانند خواب کافی و حضور در جمع‌های صمیمی و دوستانه می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.