چاقی بعد از قطع شیردهی رخ میدهد یا لاغری؟ | راه جلوگیری از آن

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
چاقی بعد از قطع شیردهی

دوران شیردهی یکی از دوران‌های طلایی هر زنی ست. پیوند قوی و عاطفی در این دوران بین شما و فرزندتان ایجاد می‌شود و جدا از این می‌توانید یکی از بهترین مواد غذایی ممکن را به کودک خود بدهید. اما سرانجام بلاخره نوبت به پایان این دوران می‌رسد و هر چقدر از روشهای صحیح یا انواع دعای از شیر گرفتن کودک کمک بگیرید باز هم ممکن است شما یا کودکتان با عوارض این اتفاق روبه رو شوید. عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر در هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد، بعضی دچار درد سینه می‌شوند، بعضی احساس افسردگی می‌کنند و ... یکی از عوارضی که بیشتر زنان نگران آن هستند چاقی بعد از قطع شیردهی ست. اما آیا این اتفاق ممکن است؟ اگر چنین است چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ 

علت چاقی بعد از قطع شیردهی چیست؟

زنان در دوران شیردهی نسبت به دوران دیگر کالری دریافتی بیشتری باید داشته باشند. تولید شیر مادر به انرژی زیادی نیاز دارد و شما باید آن را از طریق تغذیه دریافت کنید. اما بعد از شیر گرفتن کودک، برگرداندن کالری دریافتی به میزان گذشته کمی دشوار است زیرا شما به این حجم غذا عادت کرده‌اید و در واقع انگار باید وارد یک رژیم غذایی شوید. 

محاسبه کالری مورد نیاز برای جلوگیری از چاقی بعد از قطع شیردهی موضوع مهمی است و بیشتر افراد این کار را به درستی انجام نمی‌دهند. بعضی زنان حتی در دوران شیردهی نیز کالری بیشتر از حد نیاز دریافت می‌کنند به طوری که دچار چاق شدن در دوران شیردهی می‌شوند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود برای دریافت رژیم غذایی بعد از زایمان، رژیم در شیردهی و بعد از این دوران به پزشک مراجعه کنید. بنابراین در پاسخ این سوال که آیا بعد از قطع شیردهی چاق میشویم یا خیر، این به میزان کالری دریافتی شما بستگی دارد. 

علت چاقی بعد از قطع شیردهی

سایر دلایل چاق شدن بعد از قطع شیردهی

به جز دریافت کالری اضافی دلایل دیگری نیز برای چاقی بعد از قطع شیردهی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • تغییرات هورمونی: پرولاکتین هورمونی است که در دوران شیردهی در زنان ترشح می‌شود. هنگامی که شیردهی را متوقف می‌کنید، این هورمون که متابولیسم چربی را کاهش می‌دهد، به تدریج کاهش می‌یابد. این ممکن است باعث چند کیلوگرم اضافه وزن در شما شود. 
  • عدم تحرک کافی: شاید شما به اندازه کافی فعالیت نمی‌کنید تا کالری اضافی را بسوزانید. 

جلوگیری از چاقی بعد از قطع شیردهی

بهتر است به جای انکه به فکر درمان چاقی بعد از زایمان و شیردهی باشید، از وقوع آن جلوگیری کنید. بهتر است قبل از آغاز فرایند از شیر گرفتن کودک، میزان کالری دریافتی خود را اندک اندک کم کنید. در روزهای آخر شیردهی کودک شما به اندازه‌ای از غذاهای جامد استفاده می‌کند که نیاز ضروری به شیر شما نداشته باشد. بنابراین نیازی نیست نگران کاهش تولید شیر باشید می‌توانید کالری دریافتی خود را کم کرده و ورزش را شروع کنید و خود را برای قطع شیردهی آماده کنید. با این کار شانس چاق شدن بعد از قطع شیردهی را کم می‌کنید.

بهتر است در این دوران مصرف غذاهای اشتهاآور را کاهش دهید و از انواع رژیمی‌تر هر غذا استفاده کنید. مثلاً اگر می‌خواهید مرغ بخورید، به جای مرغ سرخ کرده از انواع کبابی استفاده کنید. مصرف قند و روغن افزوده را محدود کنید و تنها در حد نیاز استفاده کنید. ورزش روزانه به شما کمک می‌کند دچار افزایش وزن بعد از قطع شیردهی نیز نشوید.

به طور کلی نکات زیر را برای جلوگیری از چاقی بعد از قطع شیردهی در نظر داشته باشید

  • برای کاهش 500 کالری اضافی در دوران شیردهی، می‌توانید تنقلات سالم را جایگزین انواع صنعتی کنید.
  • با مشورت پزشک حداقل 15 دقیقه ورزش با شدت متوسط را در برنامه روزانه خود بگنجانید و وقتی بدنتان عادت کرد می‌توانید آن را کم کم افزایش دهید.
  • جدا از کالری شماری از خوردن غذاهای صنعتی، آماده، فست فودی و .... خودداری کنید.

جلوگیری از چاقی بعد از قطع شیردهی

  • به خودتان گرسنگی ندهید زیرا این کار منجر به اشتهای بیشتر شما به غذا خوردن می‌شود.
  • اهداف واقع بینانه تعیین کنید. فکر نکنید که باید تمام وزن خود را در مدت زمان مشخص از دست بدهید. با شروع تدریجی، به بدن خود فرصت دهید تا با رژیم و روال جدید سازگار شود.
  • سبک زندگی خود را تغییر دهید. ورزش برای کاهش وزن عالی است. اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید ورزش کنید، حداقل هر روز کمی پیاده‌روی سبک داشته باشید.

درمان چاقی بعد از قطع شیردهی چیست؟

اگر در هر حال این روش‌های پیشگیری را انجام ندادید و بعد از قطع شیردهی متوجه افزایش وزن شدید، بهتر است برای کاهش وزن اصولی به پزشک مراجعه کنید. کاهش وزن‌ شدید توسط رژیم‌هایی که خود فرد برای خودش تنظیم می‌کند یا مصرف خودسرانه‌ی قرص لاغری یا داروی آن، عوارض زیادی برای بدن دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به تغییر در خلق خو، ریزش مو و کاهش منابع ویتامین‌ها و منابع معدنی اشاره کرد.

ایا بعد از قطع شیردهی لاغر میشویم؟

بسیاری از زنان بعد از زایمان به دنبال کاهش وزن هستند. اما مسئله این است که تا زمانی که شیردهی را به طور کامل قطع نکرده باشید انجام این کار دشوار است زیرا باید برای تولید شیر کالری بیشتری دریافت کنید. طبق نظر متخصصین کاهش وزن سالم شامل کاهش حدود یک کیلوگرم در هفته است. برای دستیابی به این نوع کاهش وزن، کالری کمتری مصرف کنید یا کالری اضافی را از طریق ورزش بسوزانید تا زمانی که بین کالری‌هایی که می‌خورید و کالری‌هایی که بدنتان در هفته مصرف می‌کند، تعادل ایجاد کنید. با قطع شیردهی اکنون باید 500 کالری کمتر از زمانی که شیر می‌دادید مصرف کنید. 

در مورد قطع شیردهی و کاهش وزن شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از خوردن انواع قرص چاقی یا پودر چاقی به صورت خودسرانه خودداری کنید. در مورد مشکل چاقی بعد از قطع شیردهی نیز همین است. نباید از افراد غیرمتخصص برای رفع آن کمک بخواهید. کمک گرفتن از یک متخصص نه تنها روند کار را سرعت می‌بخشد بلکه، از بروز آسیب‌های جانبی کاهش و افزایش وزن شدید جلوگیری می‌کند.