بازی پدر با کودک + مزایا و معرفی چند بازی هیجان انگیز

تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بازی پدر با کودک

این روزها تاثیر و ضرورت انجام بازی برای رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی کودک برای کمتر کسی ناشناخته مانده است. تاثیر بازی‌ها در شکل گیری شخصیت کودک و یادگیری مهارت‌های مختلف انکار نشدنی است. در حالی که ما برای بازی فرزندانمان بیشتر به دنبال کودکان هم سن و سال هستیم اما باید بدانید بازی شما با آنها نیز می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد. مادران به سبب زمان بیشتری که با کودکان می‌گذرانند بیشتر هم با آنها بازی می‌کند اما باید بدانید که بازی پدر با کودک نیز می‌تواند در شخصیت او بسیار موثر باشد. در این مقاله از گهواره قصد داریم در مورد مزایای بازی پدران با کودکان بیشتر توضیح داده و چند بازی ساده و آموزنده برای خانه و بیرون از آن پیشنهاد کنیم.

لازم به ذکر است شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره با انواع بازی‌های مناسب سن کودکتان آشنا شده و از آنها ایده بگیرید.

فواید بازی پدر با کودک

بازی پدران با کودک می‌توانند مزایای زیادی برای هر دو سمت داشته باشد. پدرانی که زمان بیشتر و با کیفیتی را صرف بازی با فرزندان خود می‌کنند، به ایجاد روابط قوی، پرورش خاطرات مثبت و تأثیر مثبت بر آینده فرزندانشان کمک می‌کنند. بازی پدر با کودکان اعتماد به نفس و عزت نفس آنها را افزایش می‌دهد. پدرها در بازی با بچه‌ها، بازی‌هایی مانند کشتی یا تعقیب و گریز را انتخاب می‌کنند که به فعالیت بدنی بیشتری دارند که به تخلیه بیشتر انرژی کودک کمک می‌کند و بر جنبه هیجانی بازی تمرکز می‌شود. در حالی که مادران بازی‌های ‌آرامتری انجام می‌دهند و هیجان بازی با آنها کمتر است و بیشتر بر جنبه تربیتی بازی تمرکز می‌شود.

فواید بازی پدر با کودک

* چطور با کودکان بازی کنیم؟ + معرفی روشهای درست بازی با کودکان

یکی از مزایای بازی کردن پدر با کودک این است که آنها نسبت به مادران رفتارهای کودکانه بیشتری دارند و از این رو کودک ارتباط بیشتری با آنها برقرار می‌کند. بازی‌های فیزیکی و حتی با شدت فعالیت بالا قبل از خواب می‌تواند بسیار مفید باشد و به عنوان یک عامل کاهنده استرس عمل می‌کند. همین موضوع به کاهش کابوس دیدن کودکان و یا هراس شبانه در کودکان کمک می‌کند. شیوه‌ای که پدران برای مدیریت کودکانشان در باز استفاده می‌کنند نسبت به مادران متفاوت است. مادران بیشتر جنبه‌های احتیاطی و ایمنی بازی را رعایت می‌کنند در حالی که پدران از بازی‌هایی با خطرات بیشتر استقبال می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود که کودکان بیشتر ترجیح بدهند با پدرشان بازی کنند زیرا در بازی با آنها آزادانه‌‌‌تر ‌عمل می‌کنند. این احساس تمایل در فرزند پسر پررنگ‌‌‌تر ‌است.

به طور کلی بازی پدر با کودک می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

  • فعالیت بدنی را ترویج می‌کند. این کار به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ‌حرکتی درست، آمادگی جسمانی و عشق به بازی فعال را توسعه دهند، که عادتی سالم برای بچه‌ها ‌برای یادگیری زودهنگام است.
  • ریسک پذیری و انعطاف پذیری را تشویق می‌کند. این احساس برای کمک به کودکان برای ایجاد اعتماد به نفس، یادگیری ارزیابی و مدیریت ریسک‌ها و توسعه انعطاف‌پذیری در مواجهه با چالش‌ها عالی است.
  • پدران در مقایسه با مادران سبک بازی متفاوتی را ارائه می‌کنند. این تجربه‌های جدید متنوعی را معرفی می‌کند و می‌تواند نواحی مختلف مغز کودک را تحریک کند. این به رشد شناختی و اجتماعی بیشتر کمک می‌کند.
  • مهارت‌های ‌حل مسئله را تقویت می‌کند. این رویکرد می‌تواند به کودکان کمک کند تا با تدبیر و اعتماد به نفس بیشتر شوند.
  • مهارت‌های ‌اجتماعی و عاطفی را تقویت می‌کند. بازی با پدران می‌تواند به کودکان کمک کند تا مهارت‌های ‌اجتماعی مانند کار گروهی، مذاکره و رقابت را توسعه دهند. 
  • دیدگاه‌های ‌متفاوتی در مورد نقش‌های ‌جنسیتی ارائه می‌دهد. در طول زمان بازی، پدران می‌توانند رفتارها و نگرش‌های مثبت را الگوبرداری کنند و دیدگاه‌های متنوعی در مورد نقش‌ها و انتظارات جنسیتی به کودکان ارائه دهند.
  • حس کاوش و ماجراجویی را تشویق می‌کند. با تشویق کودکان به امتحان چیزهای جدید و کشف محیط خود، پدران می‌توانند به پرورش کنجکاوی، خلاقیت و عشق به یادگیری کمک کنند.
  • پیوند پدر و فرزند را تقویت می‌کند و به کودکان احساس امنیت، عشق و اعتماد می‌دهد. این وابستگی قوی برای بهزیستی عاطفی و رشد کودک بسیار مهم است.

مزایای بازی پدر با کودک برای پدران

بازی پدر و مادر با کودک برای خود آنها نیز مزایایی دارد. به طور کلی پدران زمان بیشتری را در بیرون از منزل و به دور از خانواده سپری می‌کنند. زمان بازی پدر با کودک زمانی است که در آن کودک می‌تواند با پدر خود پیوند عاطفی بیشتری برقرار کند. پدران بعد از بازی با فرزندانشان انرژی بیشتری برای ادامه روز پیدا می‌کنند. بسیاری از والدین گفتند که بعد از بازی با کودکان خستگی و مشکلات طول روز خود را فراموش می‌کند. همچنین شادی و خنده کودکتان مسری است و حال بهتری به شما می‌دهد.

لزوم بازی پدر با کودک 

تحقیقات زیادی ضرورت بازی پدر با کودک را اثبات کرده‌اند. جدا از اینکه بازی فضایی برای سرگرمی و یادگیری مهارت‌ها ایجاد می‌کند، مدت بازی پدر با کودک یک زمان طلایی برای تربیت و شکل‌دهی به شخصیت او است. پدران از طریق انجام بازی‌ها و با اسباب بازی‌های مختلف می‌توانند نکات آموزشی مهمی را به کودک یاد بدهند. بازی زمان بسیار مناسبی برای یادگیری کودکان است زیرا آنها در حین بازی ذهنی کاملاً باز و جاذب دارند. قوانین مختلف بازی می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت کودک موثر باشد. به طور ویژه پسران می‌تواند از بازی با پدر خود مهارت‌های زندگی آینده خود را یاد بگیرد. در تحقیقات انجام شده مشخص شده کودکانی که در بچگی با پدر خود تعامل بیشتری داشته‌اند و زمان بیشتری را با هم سپری می‌کردند در آینده اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری داشته و قدرت بیشتری نسبت به همسالان خود در حل مشکلات دارند. بعلاوه اکسی توسین که اغلب  به عنوان هورمون دلبستگی نیز نامیده می‌شود، نقش مهمی در پرورش اولیه زندگی و در نتیجه پیوند اجتماعی ایفا می‌کند. ترشح این هورمون در زمان بازی‌های ‌پدر با کودک در آنها افزایش می‌یابد.

لزوم بازی پدر با کودک

مشکلات بازی پدر با کودک

در مورد اهمیت بازی پدر با کودک در بالا توضیح دادیم اما باید بدانید که این بازی‌ها می‌توانند مشکلاتی نیز داشته باشند. به طور مثال پدران نسبت به مادران سخت‌گیری بیشتری برای کودکان دارند و ممکن است قوانینی که برای بازی‌ها تعیین می‌کنند سختگیرانه‌تر باشد.

بسیاری از مادران از سخت‌گیری پدران نسبت به فرزندانشان حتی در حین بازی شکایت دارند. مادران کمتر بازی را به شکل مسابقه و رقابت ترتیب می‌دهند و بیشتر به فرزند خود حس برنده شدن در بازی‌ها را می‌دهد. اما معمولاً پدران در این زمینه سختگیرتر عمل می‌کنند و همین موضوع ممکن است باعث ایجاد فشار روی کودک شود.

یکی دیگر از مشکلات بازی پدر با فرزندان فیزیکی بودن بیش از حد بازی‌هاست. به طوری که بسیاری از بازی‌های پدر با فرزندش انجام می‌دهد مناسب محیط خانه آپارتمانی نیست و با سر و صدا و فعالیت بدنی زیادی همراه است. اگرچه ممکن است کودک از این وضعیت لذت ببرند اما این مسئله می‌تواند برای دیگر ساکنین ناراحت کننده باشد.

معرفی بهترین بازی‌های ‌پدر با کودک

حالا که در مورد تاثیر بازی پدر با کودک بیشتر می‌دانید وقت آن شده است که چند بازی ساده برای خانه و محیط بیرون به شما پیشنهاد دهیم. 

انواع بازی پدر با کودک در خانه

بازی با پدر در خانه باید کمی آرامتر باشد مانند:

بازی پدر با کودک در بیرون از خانه

بازی پدر و فرزند در خارج از خانه دست شما بسیار باز است. بازی‌های پرفعالی و پرهیجانی مانند فوتبال؛ قایم موشک؛ والیبال؛ بسکتبال و حتی بازی‌هایی مانند دزد و پلیس و حتی مسابقه ورزشی پدر و پسر و دختر همگی به راحتی در بیرون از خانه قابل اجرا هستند.

* معرفی بازی های پرتحرک برای کودکان پسر و دختر

نکاتی برای پدران در مورد بازی با فرزندان

همانطور که در بالا گفتیم بازی پدر و کودک فواید و مزایای زیادی برای هر دوی شما دارد. شما می‌توانید با استفاده از پیشنهادات و راهکارهای زیر بازی بهتر؛ شادتر و آموزنده‌تری با کودک خود داشته باشید.

نکاتی برای باری پدر با کودک

  • از میان بازی‌های بچگانه مناسب با سن کودکتان انتخاب کنید.
  • ایمنی حین بازی را رعایت کنید و اجازه ندهید که هیجانات ایمنی کودک را به خطر بیندازد.
  • با دعوت مادر به بازی خودتان می‌توانید محیط خانوادگی دوستانه‌تری تشکیل دهید.
  • در قانونگذاری برای بازی‌ها رعایت سن و سال کودک را بکنید.
  • تلاش داشته باشید در حین بازی با فرزندتان نکات اخلاقی مهمی را به او آموزش دهید و تنها بر جنبه سرگرمی بازی تمرکز نکنید.
  • برای بازی با کودکتان ساعات خاصی را مشخص کنید تا از درخواست بازی از طرف او در ساعاتی که خسته هستید اجتناب شود.
  • در هنگام بازی با کودک ذهن خود را باز کنید و به مسائل کاری یا مشکلات خود فکر نکنید  سعی کنید گوشی موبایل را در حالت بی‌صدا قرار دهید و تمرکزتان روی کودک باشد.
  • در زمان انتخاب بازی با کودک خود نیز مشورت کنید و اجازه دهید او نقش‌های دلخواهش را انتخاب کند.

روشهایی برای تشویق پدر به بازی با فرزندان

اگر به عنوان مادر از ارتباط کم همسر و کودکتان ناراحتید و خواستار رابطه بیشتر و بازی کردن آنها با هم هستید باید شرایطی فراهم کنید که همسرتان را تشویق کند که درگیر آن شود. مثلا در برنامه روزانه خود فرصتهایی برای بازی ایجاد کنید و سپس خودتان یک قدم به عقب بردارید. ممکن است لازم باشد خانواده را دور هم جمع کنید تا بازی را شروع کنید، اما به تدریج عقب نشینی کنید. برای فرزندانتان بسیار خوب است که بدانند می‌توانند این بازی را با هر دوی شما داشته باشند. 

* چرا حوصله بازی با کودک را ندارم؟ + ذکر دلایل و راه حل

همچنین در مورد مزایای بازی پدر و کودک با همسرتان بیشتر صحبت کنید. بعد از زمان‌هایی که همسرتان وقت گذاشت و با کودکتان بازی کرد بعد از آن در مورد تاثیرات مثبتی که این بازی بر شخصیت کودکتان داشته با همسرتان حرف بزنید. برایش توضیح دهید که بازی با او چه تاثیر شاد و سرگرم کننده برای کودکانتان داشته است. تا می‌توانید موقعیت‌هایی را ایجاد کنید که در آن همسر و فرزندتان با همدیگر وقت بگذرانند.