زردی نوزاد پسر با دختر فرق دارد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زردی نوزاد پسر با دختر فرق دارد

این سوال که آیا زردی نوزاد پسر با دختر فرق دارد؟ سوال مشترکی است که بیشتر والدین از یکدیگر می‌پرسند و به دنبال تجربیات هم هستند. گاه تصور می‌شود، تفاوت جنسیت می‌تواند در ابتلا به عارضه یرقان در نوزادان تمایز ایجاد کند؛ اما واقعیت این است که جنسیت نوزاد ارتباطی با ابتلا یا عدم ابتلای او به بیماری زردی ندارد.

آیا پسرها بیشتر از دخترها زردی می‌گیرند؟

به جز در مواردی چون بیماری فاویسم که در پسران بیش از دختران است و با زردی همراه بوده و سبب لیز شدن گلبول‌های قرمز می‌شود، دختر و پسر از نظر میزان ابتلا به زردی و خطرات احتمالی هیچ تفاوتی با هم ندارند. همان‌طور که گفته شد نارسی، وزن کم بچه و مشکلات تنفسی نوزاد در بروز زردی نقش دارند. به عبارت دیگر چون نوزادان پسر بیشتر در معرض یکی از عوامل زردی یعنی فاویسم (حساسیت به باقالا) قرار دارند، به طبع بیشتر از نوزادان دختر با زردی دست به گریبان می‌شوند. پس می‌توان اینطور گفت که فقط یکی از عوامل ابتلا به زردی با درصد بیشتری در نوزادان پسر ظاهر می‌شود و نه اختصاصاً خودِ بیماری زردی.

*زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

تشخیص زردی نوزاد

تشخیص زردی

زردی یکی از عوارض نارس بودن نوزاد است. معمولا چنانچه نوزاد نارس باشد و وزن هنگام تولد پایینی داشته باشد، زردی معمولا در هفته دوم ظاهر می‌شود و مدت طولانی‌تری ماندگار است، اما اگر نوزاد به موقع متولد شده باشد و وزن مطلوب بالای سه کیلو داشته باشد، معمولا به تجربه دیده شده زردی زودتر بروز می‌کند و زودتر هم خارج می‌شود.

آزمایش زردی نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

از کجا بفهمیم زردی نوزاد خوب شده است؟ بهترین راه انجام آزمایش است. آزمایش زردی نوزاد به دو روش قابل انجام است؛

  • با استفاده از دستگاه بیلی چک

دستگاه بیلی روبین متر یک وسیله برای سنجش و آزمایش زردی نوزاد است. این دستگاه شمارش میزان بیلی روبین در سرم خون نوزادان و شیرخوارگان را از طریق پوست (Transcutaneous) اندازه‌گیری می‌کند. لذا دیگر نیازی به نمونه خون نیست. تست زردی نوزاد با دستگاه بیلی چک، بدون درد و غیرتهاجمی است. استفاده از دستگاه بیلی چک بسیار راحت است و پاسخ تست در کمتر از ۱۰ دقیقه مشخص می‌شود. دقت دستگاه بیلی روبین نیز در حد مطلوبی قرار داشته و گزینه مناسبی برای بررسی زردی نوزاد است. برای انجام آزمایش زردی نوزاد بادستگاه بیلی چک، دستگاه به آرامی به پیشانی نوزاد تماس داده می‌شود. در نتیجه این تماس دستگاه می‌تواند سطح بیلی روبین سرم خون نوزاد را مستقیما بسنجد و به سرعت و دقت کامل میزان بیلی روبین سرم خون را پس از تبدیل به ارقام نمایش دهد. 

  • با استفاده از نمونه خون

روش دیگر تعیین زردی نوزاد، آزمایش خون است. این روش تشخیصی گرچه با اندکی درد ناشی از فرو کردن سوزن برای گرفتن نمونه همراه است، اما دقت فوق‌العاده بالایی دارد و احتمال خطا در آن کاملا صفر است. نتیجه‌ای که از طریق نمونه خون حاصل می‌شود، کاملا قابل اطمینان است.

آزمایش خون زردی نوزاد

بنابراین اندازه گیری زردی نوزاد 12 روزه یا سنجش زردی نوزاد 22 روزه می‌تواند با هر دو روش انجام شود و هر دو روش نیز می‌تواند به خوبی قابل استناد باشد.

*علت و درمان زردی چشم نوزاد چیست

علت زردی نوزاد چیست؟

به طور کلی وقوع زردی در نوزادان، عارضه‌ای غیر طبیعی و دور از انتظار نیست. زردی علل زیادی دارد، اما غالبا چهار علت به عنوان علل اصلی زردی مطرح می‌شوند. یک علت زردی نوزادان، کم کاری آنزیمی در کبد است که می‌تواند همراه با پرخونی نوزاد باشد. این آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز است که می‌تواند در کودک ایجاد زردی کند. یکی دیگر از علل ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد است، به عنوان مثال مادر گروه خونی O دارد اما نوزاد گروه خونی B یا A دارد. نوزادانی که گروه خونی‌شان منفی است، ولی گروه خونی یا RH مثبت دارند هم دچار چنین مشکلی می‌شوند. عفونت‌های نوزادی نیز یکی دیگر از علل ایجاد زردی در نوزاد است. البته یکی از مهمترین علل زردی نوزاد که باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد اختلال تیروئید است. درمان زردی نوزادان در اغلب موارد ممکن است، اما در موارد شدید در صورتی که درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است؟

زردی معمولاً 2 تا 4 روز بعد از تولد ظاهر شده و این که زردی نوزاد چقدر طول میکشد به نارس یا کامل بودن نوزاد یا علت زردی و میزان درجه زردی او بستگی دارد. آیا زردی نوزاد یک ماهه خطرناک است؟ بروز زردی در این دوران بسیار شایع است اما خطرناک بودن یا نبودن آن به درجه زردی و شرایط نوزاد بستگی دارد. 

*زردی نوزاد تا چند درجه خطرناک است

کلام آخر

اگر فکر می‌کنید که زردی نوزاد پسر با دختر فرق دارد، سخت در اشتباهید. اساسا جنسیت در میزان ابتلا به این بیماری تاثیری ندارد، اما یکی از فاکتورهای موثر در ابتلا به زردی معمولا در پسران بیشتر بروز می‌کند و می‌تواند وابسته به جنسیت باشد. و از این رو بیشتر والدین نگران عوارض زردی نوزاد پسر خود هستند. به طور کلی زردی در اکثر نوزادان اتفاق می‌افتد و ممکن است به دلایل مختلف تا چهل روزگی نوزاد نیز ادامه داشته باشد. مهم این است که والدین با مشاهده علائم زردی، موفق به تشخیص زردی در کودک شوند و با اندازه‌گیری درجه زردی، راه درمان موثر را انتخاب و اجرا کنند. بسته به میزان زردی، مسیر درمان متفاوت خواهد بود.

به طور کلی سریع ترین راه درمان زردی نوزاد تغذیه مداوم با شیر مادر است. بهتر است روشهای درمان زردی نوزاد در منزل را اجرا کرده و اگر جواب ندادند به بیمارستان مراجعه کنید. در هر صورت درمان سریع اهمیت زیادی دارد زیرا عوارض آن می‌تواند خطرناک باشد. همچنین در موارد شدید عوارض زردی نوزاد در بزرگسالی نیز دیده می‌شود.