لیست سیسمونی نوزاد با عکس 1401

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
لیست سیسمونی نوزاد

برای نگهداری نوزاد به وسایل و ابزار کمکی نیاز دارید. از وسایل بزرگی مانند تخت و کمد گرفته تا لباس، وسایل بهداشتی، انواع اسباب‌ بازی و.... خرید وسایل ضروری و کامل می‌تواند دشوار باشد. به ویژه اگر این اولین فرزند شماست. بنابراین به نظر می‌رسد داشتن لیست سیسمونی نوزاد می‌تواند کمک کننده باشد. از این رو اگر شما هم به دنبال داشتن لیست کاملی هستید که همه‌ی لوازم ضروری و مورد نیاز را در دسترس داشته باشید، در ادامه همراه ما باشید. 

چرا به چک لیست سیسمونی نوزاد نیاز داریم؟

داشتن کامل ترین لیست سیسمونی نوزاد به شما کمک می‌کند در مواقع ضروری به وسایل موردنیازتان دسترسی داشته باشید. این لیست از سردرگمی شما جلوگیری کند و نگهداری نوزاد را حتی برایتان راحت‌تر می‌کند. لیست سیسمونی باید شامل همه‌ی وسایل ضروری باشد و داشتن یک لیست سیسمونی مختصر می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. بعلاوه شما بودجه‌ی محدودی برای خرید سیسمونی در نظر گرفته‌اید از این رو خرید عاقلانه و حساب شده و براساس لیست سیسمونی جمع و جور نوزاد کمک می‌کند بهترین استفاده را از بودجه‌ خود بکنید.

سیسمونی باید شامل چه وسایلی باشد

چک لیست کامل سیسمونی نوزاد را می‌توان به دو گروه چک لیست لوازم ضروری سیسمونی نوزاد و لوازم غیر ضروری تقسیم کرد. وسایل ضروری آن دسته وسایلی هستند که حتماً برای نگهداری و پرورش نوزاد به آنها نیاز خواهید داشت اما وسایل غیرضروری وسایلی هستند که وجودشان ضروری نیست اما می‌تواند کمک کننده باشد. در ادامه در مورد هر کدام از این گروه‌ها به صورت مجزا توضیح می‌دهیم.

لیست سیسمونی ضروری شامل چه اقلامی است؟

وسایل ضروری سیسمونی نوزاد عبارتند از:

لیست ضروریات سیسمونی نوزاد

گهواره

وقتی صحبت از ملزومات نوزاد می‌شود، گهواره در صدر چک لیست ما قرار دارد. کودک شما برای خوابیدن به تختی ایمن نیاز دارد، زیرا در روزها و هفته‌های اولیه حداقل 16 ساعت در روز یا بیشتر چرت می‌زند! تخت خواب نوزادی ممکن است گران باشد، اما اگر سبکی را انتخاب کنید که به تخت کودک نوپا و سپس به تخت خواب نوجوان تبدیل شود، می‌توانید سال‌ها از آن استفاده کنید. به طور کلی گهواره، جای امنی برای خواب نوزاد است و استانداردهای لازم را دارد. زیرا در تحقیقات جدید مشخص شده است که خواب نوزاد در تخت والدین می‌تواند خطرناک باشد. همراه گهواره شما به یک تشک مناسب هم نیاز دارید. تشک سفتی که بدن نرم نوزاد را در وضعیت نامناسبی قرار ندهد. شما می‌توانید اطلاعات کافی در مورد تشک مناسب را از مقاله راهنمای خرید تشک کودک دریافت کنید. همچنین سایر وسایل خواب مانند روکش تشک ضد آب  و .... نیز ضروری است.

لباس‌های نوزادی

پوشاک نوزادی بسته به فصل تولد خریداری می‌شود. در لیست اولیه سیسمونی نوزاد لباس‌های سایز 1 وجود دارد که اولین نیازهای کودک شماست و بعداً می‌توانید به آنها اضافه کنید. البته شاید ممکن باشد لباس‌های کوچکتر یا حتی بزرگتری بخرید. در دوره‌ی بارداری در سونوگرافی اطلاعات کافی در مورد سایز نوزادتان در اختیار شما قرار داده می‌شود که می‌توانید در تهیه لیست لباس نوزاد از آنها استفاده کنید. لیست خرید لباس سیسمونی نوزاد شامل لباس‌های ساده و از جنس پارچه‌های لطیف و ساده است. هرچند که می‌تواند وسوسه‌ برانگیز باشد اما سعی کنید از خرید لباس‌های تجملی و به اصطلاح لباس‌های مجلسی برای نوزاد خود خودداری کنید زیرا آنها به ندرت استفاده می‌شوند و نوزاد خیلی سریع بزرگ می‌شود و لباس بی‌استفاده می‌ماند.

بنابراین بهتر است آنها را در لیست خرید لوازم سیسمونی نوزاد قرار ندهید. رنگ و طرح لباس‌های نوزادی در چک لیست سیسمونی نوزاد دختر و چک لیست سیسمونی نوزاد پسر تفاوت‌های کوچکی دارد. به هر حال لباس‌های زیادی هستند که برای هر دو جنسیت مناسب‌اند. به جز این شما به مکانی برای قرار دادن لباس‌های نوزاد هم نیاز خواهید داشت، حتی اگر فقط وسایل ضروری را تهیه کرده باشید. در برخی موارد، کشوها یا قفسه‌های کافی برای نگهداری لباس‌ها در تختی که خریداری می‌کنید یا میز تعویض نوزاد وجود دارد. اگر پول یا فضای کافی برای خرید کمد لباس جداگانه را ندارید می‌توانید از سبدهای پلاستیکی بزرگ هم استفاده کنید.

مهم ترین لباس هایی که باید خریداری شود عبارتند از:

  • ست نخی لباس های نوزادی
  • سرهمی
  • لباس زیر
  • دستکش
  • جوراب
  • کلاه نخی
  • بادی
  • پیش بند
  • ژاکت زمستانی
  • شلوار

چراغ خواب

یکی از موارد مهم لیست اقلام سیسمونی نوزاد، یک چراع خواب مناسب است. شما از ما برای اضافه کردن این وسیله به لیست تهیه سیسمونی نوزاد تشکر خواهید کرد! وقتی نیمه شب برای شیر دادن یا تعویض کودکتان بیدار می‌شوید، چراغ خواب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. این وسیله بهتان کمک می‌کند بدون روشن کردن چراغ‌های اصلی به راحتی کارتان را انجام دهید. 

وسایل حمام نوزاد

از دیگر وسایل چک لیست خرید سیسمونی نوزاد، می‌توان به وسایل حمام اشاره کرد. نوزاد از همان هفته‌های ابتدایی به حمام نیاز دارد پس حتماً مطمئن شوید که وسایل جامع و کافی در این بخش را در اختیار داشته باشید که شامل موارد زیر می شود:

  • وان حمام
  • حوله
  • صابون نرم یا پن بچه
  • شامپوی مخصوص
  • شانه
  • لوسیون‌های پس از حمام
  • پماد عرق سوز
  • پودر نوزاد
  • و ...

 

وسایل حمام

وسایل شیردهی

در صورتی که پیشنهاد می‌شود از شیر خودتان به کودک بدهید، با این حال گاهی تغذیه تکمیلی با شیر خشک اجتناب‌ ناپذیر است از این رو به بعضی وسایل برای این کار نیاز دارید. که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به:

اشاره کرد. به جز این برای خودتان نیز باید وسایلی مانند سوتین شیردهی، پد سینه، یا پماد مخصوص نوک سینه را خریداری کنید.

وسایل شیردهی

وسایل بهداشتی نوزاد

شما برای نگهداری به وسایل بهداشتی نوزاد نیاز دارید که در کامل‌ترین لیست سیسمونی نوزاد قرار می‌گیرند. از جمله‌ی این وسایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صندلی ماشین

اگرچه در روزهای اول بهتر است نوزاد در آغوش مادرش باشد، اما بعد از آن کمی بزرگتر شد، حتماً برای جابه جایی‌های ماشینی به انواع صندلی ماشین کودک نیاز خواهید داشت. صندلی‌های ماشین جای ایمنی برای نگهداری نوزاد در این شرایط هستند پس حتماً آن در لیست ضروریات سیسمونی نوزاد قرار دهید.

صندلی ماشین

کالسکه

اگر اهل پیاده‌روی هستید، استفاده از کالسکه برایتان ضروری می‌شود پس حتماً آن را در لیست سیسمونی واجب نوزاد قرار دهید. توجه داشته باشید که کالسکه می‌تواند برای گردش‌های کوچک کودک در طول روز مناسب باشد اما حتماً انواع سبک و کم حجم آن را خریداری کنید تا جا به جایی‌اش برایتان ساده‌تر باشد.

چک لیست سیسمونی نوزاد

وسایل غیرضروری سیسمونی نوزاد

همیشه در زمان تهیه چک لیست سیسمونی نوزاد، وسایل ضروری در نظر گرفته نمی‌شوند. گاهی وسایلی هستند که می‌توانند شرایط را برایتان راحت‌تر کنند و خریدشان خالی از لطف نیست. با این حال نوزاد همچنان می‌تواند بدون آن لیست هم به زندگی ادامه دهد. این وسایل عبارتند از:

  • مینی واش: لباس‌های نوزاد به مراتب زودتر از لباس‌های بزرگسالان کثیف می‌شوند همچنین بافت‌ نرم‌تری دارند که در شستشوی طولانی ماشین‌های لباس‌شویی معمولی ممکن است آسیب ببیند. از این رو مینی واش را می‌توانید در کاملترین لیست سیسمونی نوزاد قرار دهید. 
  • انواع اسباب بازی: کودک شما درست از همان لحظه‌ی تولد به اسباب بازی نیاز ندارد. بعلاوه بسیاری از افرادی که به دیدن کودکتان می‌آیند برایتان اسباب بازی هدیه می‌آورند اما خودتان هم می‌توانید چند قلم ساده را در لیست سیسمونی‌ مورد نیاز نوزادتان قرار دهید. توجه داشت باشید اسباب بازی نوزادی با اسباب بازی کودکان بزرگتر متفاوت است و در زمان خرید باید به بعضی نکات ایمنی مخصوص این سن توجه داشته باشید. شما می‌توانید اطلاعات کافی در مورد خرید انواع عروسک نوزاد را از این لیست بگیرید.
  • کریر: بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند کودک خود را در آغوش بگیرند و جا به جا کنند. اما بعضی دیگر او را در کری‌یر قرار می‌دهند. با این حال خرید این وسیله ضروری نیست. اما محیط مناسب برای خواب و استراحت کودک است و در بسیاری از مکان‌های خارجی، کار یک ننوی راحت را انجام می‌دهد.
  • دستگاه رطوبت‌ ساز: یک دستگاه رطوبت‌ساز مانند دستگاه بخور به مرطوب شدن هوا و تنفس راحت‌تر نوزاد کمک می‌کند. این دستگاه به طور ویژه در لیست سیسمونی اتاق نوزاد در شرایط با آب و هوای خشک قرار دارد.
  • وسایل زیباسازی اتاق: البته این وسایل جزو لیست سیسمونی ساده نوزاد قرار نمی‌گیرند. اما به هر حال بسیاری از والدین دوست دارند اتاق کودکشان را تزیین کنند. این وسایل طیف گسترده‌ای از جمله پرده، فرش، تابلوهای رنگانگ، کمد و ویترین نوزادی و ... را شامل می‌شود.
  • آویز موزیکال
  • آلبوم عکس
  • کاناپه
  • دراور
  • میز تعویض پوشک

لیست سیسمونی براساس جنسیت

آیا لیست سیسمونی ضروری نوزاد پسر با لیست خرید سیسمونی دخترانه تفاوتی دارد؟ نگهداری از نوزاد دختر و پسر در ابتدای زندگی بسیار مشابه هم است و شما در بیشتر موارد می‌توانید از وسایل یکسان استفاده کنید. این به خود شما بستگی دارد که خرید لباس یا اسباب‌ بازی نوزاد را براساس جنسیت او انجام دهید اما می‌توانید هم این کار را انجام ندهید و از وسایل بدون جنسیت استفاده کنید که کمک می‌کند از آنها حتی برای نوزاد بعد نیز استفاده کنید.

لیست سیسمونی براساس جنسیت نوزاد

لیست سیسمونی نوزاد+قیمت

باید هزینه‌ها را کنترل شده نگه دارید. در هر حال شما بودجه‌ی مشخصی دارید و باید با برنامه‌ریزی کاری کنید که به همه‌ی وسایل ضروری دسترسی داشته باشید. دسترسی به قیمت سیسمونی کامل نوزاد سال 1401 کمی دشوار است زیرا بیشتر وسایل لیست سیسمونی نوزاد قیمت مشخصی ندارند و هر کدام بسته به جنس و برند می‌توانند در طیف قیمتی گسترده‌ای قرار بگیرند. با این حال با انجام یک بررسی اولیه و تهیه لیست کامل سیسمونی نوزاد با قیمت حدودی می‌تواند به کنترل خرید شما کمک کند. همچنین می‌توانید یک لیست فروشگا‌ه‌های سیسمونی نوزاد تهیه کنید که وسایل نوزادی را با قیمت مناسب‌تری ارائه می‌دهند.

لیست سیسمونی برای بچه دوم

لیست سیسمونی نوزاد ضروری برای بچه دوم تفاوتی با لیست نوزاد قبلی ندارد. دیگر نیاز نیست بپرسید چی بخرم. شما بیشتر وسایل ضروری را از نوزاد قبلی خود دارید. حتی اگر لباس‌ها را تمیز نگه داشته باشید می‌توانید از آنها برای بچه‌ی دوم نیز استفاده کنید. با این حال اختلاف سنی زیاد شاید باعث شود مجبور به خرید دوباره‌ی بعضی وسایل شوید. بعلاوه جدیدترین لیست سیسمونی نوزادی نیز ممکن است تغییر کرده باشد بنابراین باید آن را مدنظر داشته باشید. همچنین باید به تفاوت‌های سیسمونی پسرانه و دخترانه نیز توجه کرد.

لیست سیسمونی نوزاد دو قلو

لیست سیسمونی برای نوزاد دوقلو متفاوت است. ممکن است نیاز باشد از بعضی وسایل دو عدد تهیه شود وسایلی مانند جای خواب، لباس، صندلی ماشین، وسایل بهداشتی و ... اما بعضی وسایل هم مشترک است مانند دستگاه رطوبت‌ساز، اسباب‌بازی‌ها و .... در هر حال چیزی که مشخص است این است که برای خرید لیست سیسمونی نوزاد کامل در حال چند قلویی به بودجه‌ی بیشتری نیاز خواهید داشت.

لوازم ضرری نوزاد

لیست سیسمونی نوزاد همراه با عکس

اگر می‌خواهید لیست سیسمونی نوزاد همراه با عکس ببینید می‌توانید در ادامه تصاویر اتاق‌های آماده شده را ببینید و از آنها ایده بگیرید. با این حال به عنوان یک نکته لازم است بدانید نباید در مورد لیست و عکس سیسمونی نوزاد وسواس زیادی به خرج دهید زیرا شما حتی بعد از تولد هم می‌توانید وسایل ضروری سیسمونی را تهیه کنید بنابراین در دوران بارداری استرس زیادی به خودتان وارد نکنید.

لیست سیسمونی نوزاد

لیست کامل سیسمونی