تب سنج نوزاد چی بخرم؟ +دقیق ترین و بهترین تب سنج برای نوزاد

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خرید تب سنج کودک

وقتی والدین برای اولین بار می‌بینند که دمای بدن نوزادشان بالا رفته و تب کرده است، دچار استرس و نگرانی زیادی می‌شوند. البته حق دارند؛ زیرا تب بالای نوزاد به‌خصوص در سه ماهه اول می‌تواند در برخی مواقع بسیار خطرناک باشد. ازآنجا که چک کردن دمای بدن نوزاد با دست قابل‌اعتماد و دقیق نیست، یکی از لوازمی که باید در لیست سیسمونی نوزاد خود قرار دهید، خرید دقیق ترین تب سنج نوزاد است. درصورتی‌که بدانید دمای بدن نوزاد چقدر باید باشد و نحوه استفاده از تب سنج دیجیتالی یا کارهای ساده‌ای مانند تعویض باتری تب سنج دیجیتالی را هم بلد باشید، و حتی تا حدودی از عیب یابی تب سنج دیجیتالی نیز سر در بیاورید مدیریت این شرایط برایتان راحت‌تر می‌شود. این مقاله یک راهنمای خرید تب سنج کودک است که در آن درباره معیارهای انتخاب دقیق ترین تب سنج کودک و همچنین طرز استفاده از آن، به‌طور دقیق توضیح داده‌ایم؛ پس با ما همراه باشید.

تب سنج نوزاد چی بخرم؟

دقیق ترین تب سنج برای کودکان کدام است؟ بهترین نوع تب سنج برای نوزاد چیست؟ امروزه انواع مختلفی از تب سنج برای نوزادان موجود است، به همین علت بسیاری از والدین می‌خواهند بدانند که تب سنج نوزاد چه مارکی خوبه؟ بنا بر توصیه متخصصین، در بین انواع تب سنج نوزاد، خرید تب سنج دیجیتالی نوزاد از همه بهتر است، زیرا دقیق ترین تب سنج برای اندازه‌گیری دمای زیر بغل و دهان کودک شما محسوب می‌شود. تب‌سنج‌های نواری و پستانکی نیز در بازار موجود هستند اما دقت بالایی ندارند. خرید تب سنج جیوه ای زیر بغل یا سایر انواع آن نیز، توصیه نمی‌شود؛ به‌این‌علت که جیوه یک ماده مسموم‌کننده است و ازآنجاکه احتمال شکستن این دماسنج‌ها وجود دارد، می‌تواند از آن خارج شده و خطراتی برای کودک به همراه داشته باشد.

در مورد بهترین برند تب سنج دیجیتال از دکتر داروساز سؤال بپرسید. او به شما کمک می‌کند تا بهترین تب سنج برای نوزاد را برحسب نیاز و هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید، تهیه کنید. هر نوع تب سنجی که خریدید، قبل از استفاده، ابتدا آن را با آب سرد و صابون بشویید و خشک کنید. همیشه پس از استفاده از آن همین کار را انجام دهید. این کار را در مورد تب‌سنج‌های داخل گوشی انجام ندهید چون باعث آسیب دیدن آن می‌شود. این نوع از تب‌سنج‌ها معمولاً سرهای قابل تعویض یک‌بارمصرف یا قابل شستشو دارند. قیمت انواع تب سنج بسته به برند و امکاناتشان متفاوت است. 

دمای بدن نوزاد چقدر باید باشد؟

در بالا توضیح دادیم چه تب سنجی برای نوزاد خوبه حالا باید بدانید دمای بدن نوزاد باید چند باشد. 4 روش برای اندازه‌گیری دمای بدن با استفاده از تب سنج نوزاد وجود دارد که عبارت‌اند از:

• اندازه‌گیری دمای زیر بغل نوزاد که دمای آن در حالت عادی باید بین 36.5 تا 37.5 درجه سانتی‌گراد باشد.

• اندازه‌گیری دمای درون دهان نوزاد که دمای آن در حالت عادی باید بین 35.5 تا 37.5 درجه سانتی‌گراد باشد.

• اندازه‌گیری دمای درون گوش نوزاد که دمای آن در حالت عادی باید بین 35.8 تا 38 درجه سانتی‌گراد باشد.

• اندازه‌گیری دمای درون مقعد نوزاد که دمای آن در حالت عادی باید بین 36.6 تا 38 درجه سانتی‌گراد باشد.

اگر درست از تب سنج استفاده نکنید حتی دقیق ترین تب سنج برای نوزاد نیز نمیتواند عدد درستی نشان دهد. ساده‌ترین روش برای اندازه‌گیری تب نوزاد از تولد تا 5 سالگی، روش اندازه‌گیری دمای زیر بغل است. در کودکان بالای 2 سال می‌توانید از روش اندازه‌گیری دمای داخل گوش نیز استفاده کنید. اگر کودکتان می‌تواند به اندازه کافی بی‌حرکت بماند، روش اندازه‌گیری دمای داخل دهان نیز در این سنین مناسب است. دقیق‌ترین شیوه اندازه‌گیری دمای بدن، شیوه مقعدی می‌باشد اما کمی پیچیده‌تر است و نیاز به آموزش دیدن دارد.

تب سنج نوزاد چی بخرم؟

چگونه باید تب کودک را با تب سنج اندازه بگیرم؟

استفاده از تب سنج برای کودک مانند نحوه استفاده از تب سنج دیجیتالی برای بزرگسالان است. همواره قبل و بعد از اندازه‌گیری دمای بدن کودک، دست‌هایتان را به‌خوبی بشویید. هنگام اندازه‌گیری تب کودک، هیچ‌گاه او را با تب سنج تنها نگذارید.

برای اندازه‌گیری دمای بدن نوزاد با تب سنج دیجیتال به شیوه زیر عمل کنید:

طرز استفاده از تب سنج دیجیتال زیر بغل

اندازه‌گیری درجه تب زیر بغل نوزاد با دماسنج دیجیتالی برای نوزادان و خردسالان زیر 5 سال استفاده می‌شود. در این روش می‌بایست نوک تب سنج را در زیر بغل نوزاد قرار دهید و بازوی او را محکم به بدنش بچسبانید. به مدت یک دقیقه تب سنج را در همین وضعیت نگه دارید تا صدای "بیپ" تب سنج شنیده شود. سپس آن را خارج کنید و دمای آن را بخوانید. در مورد خرید بهترین تب سنج دیجیتالی نوزاد با دکتر داروخانه مشورت کنید.

طرز استفاده از تب سنج دیجیتال داخل دهانی

با توجه به اینکه برای کودکان زیر 5 سال دشوار است که به مدت کافی دماسنج را زیر زبانشان نگه دارند، شیوه داخل دهانی بیشتر مناسب کودکان بالای 5 سال است. برای اندازه‌گیری دمای بدن کودک، نوک تب سنج دیجیتال را زیر زبان کودک قرار دهید و دهان کودک را ببندید. حدود یک دقیقه صبر کنید تا صدای "بیپ" دستگاه را بشنوید. حالا تب سنج را خارج کنید و دمای آن را بخوانید.

طرز استفاده از تب سنج دیجیتال داخل گوشی (صماخی)

این روش برای کودکان بالای 2 سال مناسب است. خوبی اندازه‌گیری دمای داخل گوش این است که سریع است اما دمایی که نشان می‌دهد دقیق نیست، حتی اگر شما همه نکات لازم را رعایت کنید. برای اندازه‌گیری دمای داخل گوش کودک هر بار از یک نوک دماسنج تمیز استفاده کنید. یک‌بار به‌آرامی تب سنج را داخل گوش کودک ببرید و خارج کنید. با این کار مجرای گوش کودک صاف شده و راهی به سمت پرده گوش باز می‌شود. سپس تب سنج را تا زمانی که مجرای گوش را کاملاً بپوشاند، داخل ببرید و به مدت یک ثانیه دکمه تب سنج دیجیتالی را فشار دهید. حالا می‌توانید آن را خارج کنید و دما را بخوانید.

طرز استفاده از تب سنج دیجیتال داخل مقعدی

از این روش می‌توانید برای اندازه‌گیری دمای بدن نوزادان و خردسالان استفاده کنید، ولی قبل از آن باید روش استفاده صحیح از آن را آموزش دیده باشید. ابتدا باید نوک نقره‌ای تب سنج را با کمک وازلین چرب کنید. سپس کودک را بر روی پشتش بخوابانید و زانوهایش را خم کنید. حدود 2.5 سانتی‌متر از سر تب سنج دیجیتالی مقعد را داخل کنید و به مدت یک دقیقه در همان وضعیت نگه دارید تا صدای "بیپ" دستگاه را بشنوید. حالا می‌توانید دمای آن را بخوانید. درهرحال بهتر است که اولین بار از متخصصین مراقبت‌های بهداشتی بخواهید که شیوه استفاده از تب سنج دیجیتالی داخل مقعد را به شما آموزش دهند.

هرگز از تب سنج دیجیتالی داخل مقعد برای داخل دهان استفاده نکنید. حتماً روی آن را علامت بگذارید تا بدانید از کدام تب سنج برای داخل مقعد استفاده کرده‌اید.

طرز استفاده از تب سنج لیزری برای نوزاد

یکی از انواع تب سنج‌های گران و البته پیشرفته در بازار، تب سنج‌های لیزری ست که به تب سنج غیر تماسی نیز معروف است و بدون تماس با بدن فرد تنها بار ارسال لیزر و در فاصله کمی از پیشانی تب افراد را نشان می‌دهد. این تب سنج بیشتر در در مراکز درمانی استفاده می‌شود و به دلیل آنکه نیاز چندانی به همکاری نوزاد ندرد، بهترین تب سنج نوزاد محسوب میشود. از بهترین مارک تب سنج لیزری می‌توان به برندهای مستک، فلوک، بنتک و .. اشاره کرد.

طرز استفاده از تب سنج دیجیتال

بالا بودن دمای بدن نوزاد نشانه چیست؟

تغییرات دمای بدن نوزاد نشانه دقیقی برای تشخیص بیمار بودن او نیست. همچنین میزان افزایش دمای بدن نیز، نشان‌دهنده شدت بیماری او نیست. شما باید علاوه بر دمای بدن، به نشانه‌های دیگر بیماری نظیر حالت تهوع و استفراغ، سفتی گردن، تغییرات رفتار کودک، بی‌قراری، سردرد و غیره هم توجه کنید.

نکته دیگر این است که دمای بدن نوزاد به دلایل مختلفی ممکن است افزایش پیدا کند:

• صبح‌ها معمولاً دمای بدن کودکان حدود 1 درجه بالاتر می‌رود و بعدازظهرها به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین همیشه در یک ساعت خاص، دمای بدن نوزاد را اندازه بگیرید و با هم مقایسه کنید نه اینکه هر بار در یک ساعت متفاوت.

• بعد از فعالیت زیاد، پوشیدن لباس زیاد، استفاده از لحاف و پتو، رفتن به حمام آبگرم و یا قرار گرفتن کودک در معرض هوای گرم نیز ممکن است دمای بدن او افزایش پیدا کند.

• در کودکانی که دچار عفونت شده‌اند و یا مثلاً بعد از تزریق واکسن نیز، ممکن است دمای بدن تا بالای 38 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. تب کردن چیز بدی نیست و نشان‌دهنده مبارزه بدن با عوامل بیماری‌زاست. معمولاً تب بعد از حدود 3 روز برطرف می‌شود و جای نگرانی ندارد؛ در غیر این صورت کودکتان نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.

طرز استفاده از تب سنج دیجیتال زیر بغل

اگر دمای بدن نوزاد بالا بود چه‌ کنیم؟

درصورتی‌که دمای بدن کودکتان بالاتر از حد نرمال بود، اقدامات زیر را انجام دهید:

• به او مایعات فراوان بدهید (متناسب سن او؛ مثلا در کودک شیرخوار شیر بدهید).

• او را تشویق کنید که بیشتر استراحت کند.

• از استفاده از لباس‌های اضافی و پتو برای او، اجتناب کنید، البته تا جایی که احساس لرز یا سرما نکند. لرز کردن یک واکنش دفاعی است برای اینکه دمای بدن افزایش پیدا کند.

• از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. می‌توانید از استامینوفن برای کنترل تب طبق دوزی که روی دارو بسته به سن و وزن کودکتان نوشته شده استفاده کنید. برای کودکان زیر 3 ماه فوراً به پزشک مراجعه کرده و از هیچ دارویی بدون مشورت پزشک استفاده نکنید.

• با کمک یک اسفنج آغشته به آب ولرم، بدن کودکتان را شستشو دهید. استفاده از الکل در این شرایط توصیه نمی‌شود.

اما در صورت وجود شرایط زیر، بهتر است فوراً به پزشک کودکان مراجعه کنید:

• اگر کودکتان کمتر از سه تا شش ماه سن دارد به‌محض تب کردن به پزشک مراجعه کنید.

• اگر کودکتان بالای شش ماه سن دارد، درصورتی‌که تب کودک بیش از سه روز ادامه داشت یا با اقدامات گفته شده کنترل نشد به پزشک مراجعه کنید.

• اگر فرزندتان خوب غذا نمی‌خورد یا نمی‌نوشد.

• اگر فرزندتان کسل و کم انرژی شده است و بهانه‌گیری می‌کند.

• اگر علاوه بر تب، نشانه دیگری از بیماری نیز در او می‌بینید مانند سرفه، عطسه، اسهال، استفراغ، ضایعه پوستی و غیره.