نحوه آروغ گرفتن از نوزاد در خواب

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب

آشنایی نحوه آروغ گرفتن از نوزاد در خواب برای مواقعی که نوزاد در هنگام تغذیه می‌خوابد، مهم است. آروغ گرفتن نوزاد موضوع مهمی است که در ماه‌های اولیه تولد باید حتما به آن توجه شود زیرا در غیر این صورت میتواند منجر به رفلاکس، کولیک و سکسکه نوزاد شود. ضرورت آروغ گیری از نوزاد به معنی کلافه کردن او برای آروغ زدن نیست. ممکن است نوزاد همیشه باد گلو نداشته باشد. بنابراین در این باره بیشتر از حد لازم اصرار نکنید و حداکثر بعد از 20 دقیقه کمک کردن به نوزاد برای آروغ زدن، او را راحت بگذارید و اجازه دهید بازی کند یا بخوابد. 

طریقه آروغ گرفتن نوزاد در خواب چگونه است؟

به طور کلی آروغ گیری نوزاد در خواب با بیداری تفاوت چندانی ندارد؛ فقط باید در هنگام خواب، ملاحظه خواب نوزاد را داشته باشید. از تکنیک‌های زیر به عنوان نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب استفاده کنید. فقط حواستان باشد خواب نوزاد را مختل نکنید و او را آزار ندهید. فراموش نکنید که قرار است کاری کنید که نوزاد احساس راحتی بیشتری داشته باشد، بنابراین حواستان به خواب نوزاد هم باشد. چنانچه نوزاد سخت آروغ می زند، حتما علت سخت آروغ زدن نوزاد را کشف کنید. 

  • نوزاد خوابیده را به شکم روی پاها قرار دهید و خیلی آرام و ملایم به پشت او ضربه بزنید تا آروغ بزند. شما باید ناحیه بین دو کتف را ماساژ بدهید و ضربه‌های بسیار ملایم بزنید. 
  • می توانید نوزاد را به شکل عمودی و به شکم روی پاها بخوابانید. همه بدن نوزاد و حتی سرش باید روی پاها باشد. کمی سر کودک را به پهلو بچرخانید تا راحت نفس بکشد. با یک دست فک و چانه نوزاد را نگه دارید تا سرش ثابت بماند. دقت کنید که دستتان دور گلوی او نباشد تا احساس خفگی نکند. اکنون با دست دیگر آرام به پشت نوزاد بزنید تا آروغ بزند.

روش آروغ گرفتن نوزاد در خواب با بیداری چه قدر فرق می‌کند؟

روش آروغ گرفتن نوزاد در خواب با بیداری چه قدر فرق می‌کند؟

برای آروغ گرفتن نوزاد در خواب باید ملاحظه خواب نوزاد را هم داشته باشید. توجه داشته باشید که به بهانه خواب نباید آروغ زدن نوزاد را فراموش کنید یا انجام ندهید. اگر نوزاد هوایی بلعید باشد و آن را خارج نکرده باشد، مطمئن باشید که خواب راحتی را هم تجربه نخواهد کرد و حتما با درد از خواب بیدار خواهد شد. بنابراین نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب را یک بار دیگر مرور کنید و حداکثر 20 دقیقه به نوزاد کمک کنید که هوای بلعیده شده را خارج کند. یادآوری می‌کنیم که آروغ گرفتن نوزاد در تمام طول شب مهم است. 

چه کار کنم بچه آروغ بزند؟

چه کار کنم بچه آروغ بزند؟

این سوال یک سوال رایج مادران جوان است. نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب و بیداری برای مادران جواب بسیار مهم است. در یک قاعده کلی باید بدانید که برای آروغ زدن نوزاد، او باید در وضعیت کمی قائم قرار داشته باشد تا به این ترتیب راحت‌تر بتواند باد معده را خارج کند. 

  • تغذیه و خوردن شیر مادر ممکن است آنقدر برای نوزاد لذت‌بخش و شیرین باشد که به پرخوری نوزاد ختم شود و او در هنگام مکیدن لحظه‌ای مکث هم نداشته باشد. در این حالت بهتر است به او کمک کنید که با سرعت کمتری شیر بخورد تا هوای کمتری هم ببلعد. 
  • در هنگام تغییر پستان برای شیردهی به او کمک کنید تا آروغ بزند. یا اینکه بعد از نصف شدن شیشه شیر، او را در وضعیت آروغ زدن قرار دهید تا یک بار آروغ بزند و مجدد تغذیه را ادامه دهید. 
  • شیردهی به کودک را در حالت نیمه قائم انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید کودک را به آرامی تکان دهید و وضعیت قرارگیری او را تغییر دهید. کودکان در این حالت به راحتی می‌خوابند؛ این در حالی است که فشاری که از طریق شانه‌های شما به شکم و معده آنها وارد می‌شود، برای خروج گاز معده و آروغ زدن موثر است. 
  • شیردهی به کودک (چه پستانی و چه با شیشه شیر) تاثیر آرامبخش در کودک دارد. از همین جهت طبیعی است که بسیاری از کودکان در حین شیر خوردن یا بعد از تغذیه بخوابند. اما این خوابیدن نباید منجر شود که موضوع مهم آروغ گیری نوزاد نادیده گرفته شود. 
  • اگر کودکی در هنگام تغذیه هوا ببلعد و بخوابد، سختی زیادی را تحمل خواهد کرد. آروغ زدن نوزاد در خواب سخت‌تر از بیداری است. بنابراین مادر باید با کمک به نوزاد این سختی را سهل کند. 
  • اگر احساس می‌کنید که کودک شما در هنگام تغذیه با شیر خیلی زود می‌خوابد و همین زود خوابیدن باعث می‌شود که نتواند کالری و مواد مغذی لازم را دریافت کند، گاهی لازم است او را بیدار کنید و کمک کنید که به اندازه کافی شیر بخورد. پس خوابیدن نوزاد در هنگام شیردهی همیشه خوب نیست و همیشه برای نوزاد منفعت ندارد. 
  • آروغ زدن نوزاد در این شرایط باعث می‌شود که نوزاد احساس سیری نداشته باشد و بیشتر بیدار بماند تا غذای بیشتری بخورد. 
  • به مرور والدین می‌توانند تشخیص دهند که نوزادشان برای آروغ زدن در هنگام خواب باید تلاش کند یا اینکه به او اجازه بدهند که به راحتی بخوابد. 
  • قرار دادن کودک در حالت قائم بهترین وضعیت برای آروغ زدن او در خواب و بیداری است. با این حال فراموش نکنید که هر کودک و نوزاد کنش‌های رفتاری متفاوتی دارد و منحصر به فرد است. لذا والدین باید تکنیک‌های مختلفی را امتحان کنند تا بهترین تکنیک مناسب کودک خود را پیدا کنند. 
  • استفراغ نوزاد را با آروغ اشتباه نگیرید و این دو موضوع را از هم تفکیک دهید. 

روش آروغ گرفتن نوزاد در خواب و بیداری

روش آروغ گرفتن نوزاد در خواب و بیداری

استفاده از این روش‌ها در خواب و بیداری نوزاد توصیه می‌شود. 

  • روش شانه

این روش برای کودکی که به خواب عمیق رفته است، مناسب است. حتی برای زمانی که نیاز است کودک از خواب بیدار شود و تغذیه را ادامه دهد نیز موثر است. 

نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب در این روش به این شکل است که باید کودک را به حالت قائم نگه دارید و او را به بالای قفسه سینه تکیه دهید. دستانتان را برای نگه داشتن کودک زیر باسن او بگذارید. سر کودک باید بالای شانه شما باشد. به آرامی پشت کودک و ناحیه بین دو کتف را ماساژ بدهید. از کف دست برای ماساژ استفاده کنید. ماساژ باید آرام اما مداوم باشد. اگر ماساژ دادن برای آروغ زدن نوزاد کارساز نشد، با کف دست به صورت دورانی پشت او را بمالید. 

  • روش سینه

چنانچه روش شانه برای آروغ زدن نوزاد در خواب موثر نبود، روش سینه را امتحان کنید. گذاشتن نوزاد روی سینه احساس راحتی بیشتری به او می‌دهد و می‌تواند در بیدار ماندن او در هنگام تغذیه کمک کند. در این روش به آرامی کودک را روی سینه بگذارید. یک دست را روی کمر و دیگری را زیر باسن او قرار دهید. توجه داشته باشید که به پاهای او فشار وارد نکنید؛ اجازه دهید بدن نوزاد در حالت خمیده باقی بماند. در این حالت احتمال بیدار شدن نوزاد کمتر است. از دست خود برای مالیدن پشت نوزاد کمک بگیرید. ابتدا دست خود را به صورت دورانی حرکت دهید. می‌توانید از ماساژ آرام نیز استفاده کنید. 

  • روش لگن

این روش بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که نوزاد خود را در حالت لمیده از پستان شیر می‌دهند. این روش شیردهی به طور کلی به خوابیدن نوزاد کمک می‌کند، زیرا کودک کاملا در حالت غیر قائم است. خیلی آرام نوزاد را به سمت شکم روی کفل قرار دهید. مطمئن شوید که سر کودک بالاتر از بدن او است و راه تنفسی او باز است. مجددا پشت او را به آرامی ماساژ دهید یا اینکه به حالت دورانی بمالید. 

*علت در رفتگی لگن نوزاد چیست + روشهای درمان

  • روش نگه داشتن روی شانه

این روش برای نوزادان کوچکتر بسیار مناسب‌تر است و ممکن است برای کودکان بزرگتر خیلی کاربردی نباشد. در این روش یک بازوی خود را زیر کمر نوزاد قرار دهید و اجازه بدهید که نوزاد بدنش را روی ساعد دست شما قرار بدهد. 

با احتیاط بدن کودک را بچرخانید تا بتواند روی شکمش روی ساعد شما قرار بگیرد در حالی که سرش راستای بازو است. دست را بین پاهای کودک قرار دهید و کودک را در یک حالت پایدار نگه دارید. بالای کمر او را بمالید و ماساژ بدهید. در نهایت کودک را سمت بدن بچرخانید تا یا مجددا شیر بخورد یا بخوابد. 

کلام آخر

نحوه آروغ گرفتن نوزاد در خواب برای هر نوزاد می‌تواند متفاوت باشد. شما باید به مرور بهترین روش آروغ گرفتن نوزاد در خواب و بیداری را بیابید و عادت‌های رفتاری نوزاد خود را بشناسید. همچنین برای اینکه نوزاد خواب راحتی داشته باشد، حتما به موضوع دمای مناسب اتاق خواب نوزاد در زمستان و تابستان نیز توجه کنید.