طرز تهیه مارمالاد انجیر سیاه و زرد خانگی خوشمزه و فوت و فن آن

مهر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه مربای انجیر

درست کردن مارمالاد انجیر یکی از آن کارهایی است که در وسط تابستان و در اوج گرمای تابستان باید انجام دهید. لذت خوردن یک مربا و مارمالاد انجیر خانگی در سرمای زمستان همراه با کمی سرشیر و خامه و نان سنگک کنجدی، لذتی نیست که بتوانید به سادگی از کنار آن بگذرید. انجیر، به عنوان یکی از میوه‌های بهشتی و بسیار خوشمزه، خواص بسیار زیادی دارد. مارمالاد انجیر نیز خوشمزگی خاص خودش را دارد و طرفداران زیادی را به خود جذب می‌کند.

نکته مهمی که در مورد مرباها و مارمالادها باید بدانید این است که این دو اگرچه به هم شباهت های زیادی دارند، اما متفاوت از هم هستند و معمولا کاربرد جداگانه ای دارند. معمولا از مارمالادها در شیرینی پزی و کیک پزی استفاده می شود.  

طرز تهیه مربای انجیر سیاه و انجیر زرد و انجیر سبز

خوشمزه‌ترین مربای انجیر مربایی است که فوت و فن‌های لازم در تهیه آن رعایت شده باشد. فوت و فن مربای انجیر سیاه یا انجیر زرد و انجیر سبز تفاوت چندانی با هم ندارد. 

طرز تهیه مربای انجیر سیاه و انجیر زرد و انجیر سبز 

  • انجیر زرد یا سیاه و یا سبز به میزان لازم
  • شکر
  • گلاب
  • هل
  • خلال پسته
  • پرک بادام
  • لیمو تازه یا جوهر لیمو

قانون کلی برای تهیه شهد و شیرینی مربای انجیر اینگونه است که به ازای هر کیلو انجیر، همان مقدار هم شکر استفاده کنید. بنابراین طرز تهیه مربای انجیر با پیمانه هم به این صورت می‌شود که تعداد پیمانه‌ها را بر اساس وزن انجیرها در نظر بگیرید.

هل، گلاب، خلال پسته و پرک بادام هم به میزان لازم و تناسب عیار مربایی که تهیه می‌کنید، استفاده کنید. خلال پسته و پرک بادام برای رنگ و لعاب مربا است و هل و گلاب هم برای عطر و بوی آن.

برای تهیه مربا باید ابتدا انجیرها را تمیز بشویید و بعد از خشک شدن با خلال دندان 2 سوراخ روی آن ایجاد کنید، طوری که خلال از دو طرف انجیر بیرون بزند؛ با همین سوراخ‌های کوچک شکرها کاملا جذب انجیرها می‌شوند.

اگر بخواهید مربای انجیر زیر دندان حالت سفتی داشته باشد، باید انجیرها را به همراه شکر و 2 پیمانه آب داخل ظرفی بریزید و به مدت یک روز داخل یخچال قرار دهید.

در غیر این صورت انجیرها را داخل قابلمه‌ای بریزید و بعد شکر را روی آن پخش کنید؛ اما در هر صورت از چند جا انجیرها را با سوزن سوراخ کنید تا هنگام پخت، شیره کاملا داخل مربا برود و انجیرها حالت چروکیده پیدا نکنند.

قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید و 2 پیمانه آب را به همراه دانه‌های هل به آن اضافه کنید و بگذارید تا مربا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن، باید حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا مربا به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بپزد.

برای اطمینان از قوام مربا، مقداری از شیره مربا را در بین دو انگشت خود قرار دهید و بعد به آرامی انگشتانتان را از هم باز کنید تا شیره به صورت یک نخ دراز کشیده شود و پاره نشود.

در این صورت غلظت شهد مربا کافی است. برای اینکه مربا کپک نزند یک لیمو را از وسط برش دهید و هسته‌های آن را در بیاورید و از اول پخت مربا داخل قابلمه قرار دهید یا اواخر پخت مربا از مقداری جوهر لیمو استفاده کنید.

فوت و فن‌ها

درست کردن مربای انجیر

برای اینکه دانه‌های انجیر از مربا خارج شود باید بعد از خنک شدن مربا، انجیرها را خارج کنید و شیره مربا را از صافی رد کنید و بعد انجیرها را داخل شیره برگردانید.

شما می‌توانید از انجیر زرد، سبز، سیاه یا جنگلی برای درست کردن مربا استفاده کنید؛ با این تفاوت که انجیر زرد یا سبز، مربای خوش رنگ تری به شما می‌دهد.

 اگر بعد از خنک شدن، متوجه شدید مربا به قوام نرسیده است،  باید انجیرها را با یک کفگیر سوراخ‌دار از شیره خارج کنید و شیره مربا را روی حرارت کم بگذارید تا بجوشد و کاملا به قوام برسد. کمی از شیره را بین دو انگشت امتحان کنید، اگر حالت کشسانی داشت و آبکی نبود حرارت را خاموش کنید و انجیرها را داخلش برگردانید، مربا بعد از خنک شدن، حتما باید قوام لازم را داشته باشد؛ در غیر این صورت کپک می‌زند.

در درست کردن مربای انجیر، بهتر است از  انجیرهایی با اندازه متوسط استفاده کنید. همچنین انجیرها باید نه خیلی نرم باشند و نه کال و سفت.

اگر انجیرها به یک اندازه رسیده نیستند، آنها را جدا کنید و اول انجیرهای سفت را داخل شیره بریزید و اجازه بدهید ده دقیقه بجوشند و بعد انجیرهای رسیده‌تر و نرم‌تر را به شیره اضافه کنید.

بعضی افراد برای تهیه مربای انجیر، پوست انجیر را جدا می‌کنند؛ با این کار مربا نرم‌تر می‌شود و ظاهر قشنگ آن از بین می‌رود و استحکام لازم را ندارد. بهتر است انجیرها را با پوست مربا کنید.

طرز تهیه مربای انجیر له شده

برای درست کردن مربای انجیر له شده یا باید انجیرها را با چاقو خرد کنید و یا اینکه انجیرها را داخل مخلوط کن (میکسر) بریزید و آنها را پوره کنید.

چنانچه برای له کردن انجیر از مخلوط کن استفاده می‌کنید، باید دقت کنید که انجیر را نباید زیاد له کنید، زیرا آب می‌اندازد.

بعد از له کردن انجیرها، آنها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و شکر را به انجیرهای خرد شده یا پوره شده اضافه کنید و هم بزنید.

قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید تا مربای انجیر قوام بیاید. وقتی که آب مربا کمی کشیده شد، حرارت را کم کنید. حتما انجیر را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

در نهایت و بعد از قوام آمدن مربا حتما از هل و گلاب و کمی جوهر لیمو استفاده کنید تا مربا هم عطر بوی خوبی به خود بگیرد و هم اینکه شکرک و کپک نزد. وقتی مربا را در شیشه ریختید، خلال پسته و پرک بادام داخل مربا بریزید.

شما می‌توانید در آپارات یا یوتیوب فیلم مربای انجیر یا طرز تهیه مربا انجیر سیاه تصویری را مشاهده کنید. شاید تماشای تصویری درست کردن مربای انجیر بیشتر بتواند کمک کند تا مربای بهتر و خوشمزه‌تری تهیه کنید.

همانطور که مشاهده کردید طرز تهیه مربای انجیر سبز با انجیر سیاه یا انجیر زرد فرقی ندارد. فقط نکته مهم این است که ترجیحا از انجیر‌های یک سایز و مشابه استفاده کنید.

طرز تهیه مارمالاد انجیر

ابتدا انجیر‌ها را خوب بشویید و دم آنها را جدا کنید. سپس با استفاده از گوشت‌کوب برقی، غذاساز یا مخلوط کن کمی له کنید، سپس با شکر مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا قوام بیاید.

در این مرحله پودر ژلاتین را با گلاب به روش بن‌ماری حرارت دهید تا آب شود. سپس آبلیمو را به انجیر‌ها اضافه کنید و چند دقیقه بعد آن را از روی حرارت بردارید. در نهایت مخلوط گلاب و ژلاتین را به انجیرها اضافه کنید و خوب هم بزنید، بعد از خنک شدن آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید.

فرق مارمالاد و مربا

هر دوی اینها تقریبا رسپی مشترکی دارند، اما شکل ظاهری مارمالاد و مربا و همچنین کاربری آنها با هم متفاوت است. مارمالاد به مربای خمیری شکلی گفته می شود که به هیچ عنوان تکه‌های میوه در آن وجود ندارد. در مارمالاد چون زمان پخت کوتاه است، عطر و طعم میوه بهتر حفظ می‌شود. 

معمولا در فرآیند تولید مربا، تکه‌های میوه داخل شهدی شیرین ریخته می‌شود. اگر طی فرآیند تولید، میوه‌ها پخته شوند و با آب و شکر مخلوط شوند و به شکل خمیر دربیایند، مارمالاد تهیه می‌شود. مارمالاد به مربای خمیری یا ژله‌ای شکلی گفته می‌شود که به هیچ عنوان تکه‌های میوه در آن وجود ندارد؛ اما اصل و اساس تولید مارمالاد هم میوه‌ها هستند.

کلام آخر

درست کردن مارمالاد انجیر آنقدرها هم که فکر می‌کنید کار سختی نیست. در تهیه همه مرباها و مارمالادها اصلی‌ترین و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که بتوانید شکل ظاهری و طعم خوبی از مربا و مارمالاد به دست آورید.  به یاد داشته باشید که حرارت زیاد باعث می‌شود، مارمالاد بد رنگ شود و حالت له شدگی و پلاسیدگی به خود بگیرد.

همچنین اگر از خلال پسته، پرک بادام، بادام هندی، گردو و حتی فندق در ظرف مربا استفاده کنید، مارمالاد شکیل‌تری خواهید داشت و اینکه از مواد مغذی این مغز‌ها هم بهره‌مند خواهید شد.