نحوه اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال چگونه است؟

مهر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

فشار خون یا Blood Pressure یکی از 4 علائم اصلی حیاتی یعنی تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس و دمای بدن است. فشار خون در واقع میزان فشاری است که خون در هنگام حرکت در رگ‌ها به دیواره عروق وارد می‌کند. اندازه گیری فشار خون، کنترل و نظارت روی آن یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای در جریان قرار گرفتن از سلامتی بدن است. هچنین به طور ویژه در بعضی از دوران‌های خاص مانند بارداری فشار خون بالا میتواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بیماری پره اکلامپسی و حتی زایمان زودرس شود و بنابراین باید تحت کنترل قرار بگیرد. امروزه مردم از دستگاه‌های فشار سنج دیجیتالی برای اندازه گیری فشار خون خود استفاده می‌کنند که باید با رعایت اصولی انجام شود تا نتیجه را درست نشان دهد. در این مطلب از گهواره نحوه گرفتن فشار خون با دستگاه دیجیتال را به شما توضیح می‌دهیم.

آموزش دستگاه فشار سنج دیجیتالی

پیشرفته‌ترین دستگاه تا به امروز فشارسنج دیجیتالی است که به دو صورت دیجیتالی مچی و دیجیتالی بازویی در بازار وجود دارد. از نظر دقت، فشار سنج‌های بازویی گزینه بهتری هستند. این دستگاه سنسور فشار الکتریکی داشته و می‌تواند به راحتی اندازه فشار را روی صفحه نمایش نشان دهد. همانند دو دستگاه قبل، این دستگاه هم دارای کاف بادی است. برای اندازه گیری فشار خون در منزل، این دستگاه بهترین گزینه است. در این دستگاه نوسانات شریان‌ها بصورت خودکار ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شود و کار با آن بسیار آسان است. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از خطا هنگام خواندن فشار خون، بطور دوره‌ای گاهی از دستگاه فشارسنج جیوه‌ای استفاده شود.

فشار سنج دیجیتال

نحوه خواندن فشار خون با دستگاه دیجیتال بازویی و مچی

بطور کلی فشار خون از طریق اندازه گیری سیستول و دیاستول انجام می‌شود. فشار خون سیستول عدد بزرگتر بوده که میزان فشار خون در داخل رگ‌ها در هنگام انقباض قلب است و فشار خون دیاستول عدد کوچکتر است که میزان فشار خون در داخل رگ‌ها در هنگام انبساط را نشان می‌دهد. کار با دستگاه فشار سنج دیجیتال بسیار ساده و راحت است. این دستگاه‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که هر فرد در منزل خود بتواند به راحتی از آن استفاده کند. در نتیجه این وسیله برای افراد مسن و میانسال که نیاز مکرر به اندازه‌گیری فشار خون خود را دارند و یا مبتلا به بیماری فشار خون هستند، بهترین انتخاب است. اما باید بدانید که کار کردن با دستگاه فشار خون نیاز به رعایت برخی اصول مهم است که با آگاهی نسبت به آنها می‌توانید به راحتی و بطور صحیح، میزان فشار خون را بدست آورید. همانطور که گفته شد، فشار سنج دیجیتال به دو صورت مچی و بازویی است که کار با هر دو آنها مشابه است. در ادامه آموزش اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال را بیان می‌کنیم. برای خواندن فشار خون با فشارسنج دیجیتال موارد زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1. کاف دستگاه را در دست راست خود قرار دهید. شلنگ کاف باید دقیقا روی رگ قرار بگیرد.
  2. پس از اطمینان از درست بودن جای کف دست خود را بر روی تکیه گاهی قرار دهید.
  3. دستگاه را روشن کرده و چند ثانیه منتظر بمانید تا تمامی اعداد روی نمایشگر صفر شود.
  4. پس از شروع به کار کردن دستگاه، کاملا بی‌حرکت باقی بمانید تا کار دستگاه تمام شود. 
  5. پس از اتمام کار دستگاه، صدای بوق ممتدی خواهید شنید و در نهایت میزان فشار خون را مشاهده خواهید کرد.

پس از اتمام کار دستگاه 3 عدد نمایش داده می‌شود که یکی فشار سیستول، یکی فشار دیاستول، و دیگری نیز ضربان قلب است. عددی که در خط اول وجود دارد فشار سیستول، عددی که در خط بعدی است فشار دیاستول و عدد آخری میزان ضربان قلب است.

جدول اندازه گیری فشار خون

جدول اندازه گیری فشار خون

آیا دستگاه فشار خون دیجیتالی دقیق است؟

بیشتر مردم تصور می‌کنند که دستگاه فشار سنج دیجیتال به اندازه جیوه‌ای و عقربه‌ای دقیق نیستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر دستگاه‌ها از برندهای معتبر باشند، می‌توانند دقت بسیار بالایی داشته باشند. همانطور که گفته شد دقت دستگاه‌های فشار سنج بازویی بیشتر از مچی است. اگر اندازه گیری فشار با دقت و اصولی انجام شود، دستگاه فشار سنج چه بازویی باشد چه مچی می‌تواند دقیق باشد.

چرا در اندازه گیری فشار خون ، فشار سیستول و دیاستول بازوی دست راست از دست چپ بیشتر است؟

این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که چرا عدد فشار خون در بازوی راست با بازوی چپ متفاوت است؟ معمولا فشار خون سیستول در دست راست، 10 میلی‌متر جیوه بیشار از دست چپ است به همین دلیل معمولا از دست راست برای اندازه گیری فشار خون استفاده می‌شود. به دلیل وجود چنین مشکلاتی، متخصصان معمولا از هر دو بازو فشار خون می‌گیرند. اگر عدد فشار خون در دو بازو متفاوت باشد جای نگرانی نیست و حتی شاید طبیعی باشد، اما زمانی جای نگرانی دارد که این اختلاف بیشتر از 10 میلی‌متر جیوه باشد. 

دستگاه فشار سنج دیجیتال

فاصله گرفتن فشار خون

به عنوان یک اصل مهم، هرچه فشار خون فرد بالاتر باشد، فاصله بین دو نوبت اندازه گیری فشار خون باید زودتر باشد. به عنوان مثال کسی فشار خون بین 160/100 تا 170/109 میلی‌متر جیوه باشد، باید هر دو هفته یکبار، فشار خون را بررسی کند. کسانی که فشار خون آنها در محدوده طبیعی کمتر از 120/80 باشد، باید بصورت سالانه فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

چگونه فشار خون را بدون دستگاه بگیریم؟

فشار خون را می‌تواند بدون استفاده از دستگاه و با نبض اندازه‌گیری کرد. خون با عبور از داخل رگ‌ها نیرویی به دیواره‌های عروق وارد می‌کند، که در بعضی از رگ‌های سطحی بدن می‌توان آن را احساس کرد. شما می‌توانید روی گردن، داخل آرنج و یا روی مچ دست، نبض‌های سطحی را احساس کنید. معمولا شریانی که در ناحیه خارجی ساعد حرکت می‌کنند و باعث ایجاد نبض در مچ دست می‌شوند، برای گرفتن فشار خون با نبض مناسب هستند.

  1. در قدم اول با نوک انگشتان بیشترین شدت نبض را در این ناحیه پیدا کنید و زمانی که به بیشترین حالت خود رسید، دستان خود را کمی فشار داده تا نبض بهتر احساس شود.
  2. سپس با کمک عقربه ثانیه شمار، تعداد نبض‌های دست را تا یک دقیقه بشمارید. اگر ریتم نبض‌ها منظم است و سرعت آن ضعیف و یا زیاد نمی‌شود، می‌توانید تا 30 ثانیه بشمارید. سپس تعداد را در 2 ضرب کنید.
  3. سپس باد فشار سنج را به آرامی و با سرعت 4 تا 5 میلی‌متر جیوه در ثانیه خالی کنید.
  4. در هنگام خالی شدن فشار بازوبند امکان دارد نبض فرد به دست شما بخورد که در این صورت فشار خون بیمار بالا است.
  5. بعد از اندازه گیری فشار خون بالای بیمار باد بازوبند را با سرعت بیشتری خالی کنید تا بیمار کمتر اذیت شود.
  6. همچنین می‌توان اندازه فشار خون پایین بیمار را از میزان لرزش نبض بعد از فشار سیستولیک تا اتمام لرزش دیاستولیک بدست آورد.

در این مقاله بیشتر بخوانید چگونه فشار خون را بدون دستگاه بگیریم

بهترین دستگاه فشار خون

سبک زندگی که امروزه بیشتر مردم دارند باعث شده است تا انواع بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مربوط به قلب و عروق افزایش پیدا کند. آموزش اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال کمک می‌کند تا بر روی سلامت بدن نظارت داشته باشیم. بنابراین داشتن یک دستگاه فشار سنج لازمه هر خانه است. اما اینکه بهترین و دقیق‌ترین فشار سنج کدام است را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

در سال‌های اخیر دستگاه‌های پزشکی پیشرف زیادی کرده‌اند و انواع فشار سنج‌ها به بازار عرضه شده است. از انواع فشار سنج‌ها عبارتند از:

  • فشار سنج جیوه‌ای

متداول‌ترین نوع دستگاه فشار خون، دستگاه جیوه‌ای است. این نوع دستگاه فشار خون مهم‌ترین استاندارد اندازه گیری فشار خون را دارد. این دستگاه یک کاف بادی دستی و یک ستون جیوه مانند دماسنج دارد که به واحدهای اندازه گیری متصل بوده و فشار خون را نشان می‌دهد. برای استفاده از این دستگاه باید بطور عمودی و کاملا صاف قرار بگیرد تا اعداد کاملا دقیق خود را نشان دهند. ستون جیوه تنها چیزی است که در دستگاه حرکت می‌کند و هنگام خواندن فشار، باید به اعدادی که در دو طرف ستون قرار دارد، توجه کرد. این نوع دستگاه بسیار حساس است و باید مراقبت شود تا ضربه‌ای به آن وارد نشود. مهم‌ترین مزیت این دستگاه این است که استفاده از آن بسیار آسان بوده و در صورت مراقبت از آن سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. البته از آنجایی که جیوه سمی است و می‌تواند محیط را آلوده کند، استفاده از این دستگاه فشار سنج روبه‌رو در حال کاهش است.

  • دستگاه فشار سنج عقربه‌ای

در این دستگاه‌های فشار سنج از جیوه استفاده نشده و بصورت عقربه‌ای و بدون مایع کار می‌کنند. ایمن‌ترین دستگاهی که می‌تواند جایگزین دستگاه فشار سنج جیوه‌ای باشد، فشار سنج عرقه‌ای است. در این نوع دستگاه گوشی پزشکی را باید به کاف متصل شود. کاف در ادامه به یک عددسنج متصل است تا اندازه فشار را مشخص کند. این دستگاه وسیله‌ای فنردار است که با استفاده از فشار هوا عقربه را روی صفحه مندرج شده حرکت می‌دهد. فشار سنج عقربه‌ای انواع مختلفی داشته و مقرون به صرفه و کوچک است. این دستگاه می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب دستگاه فشارسنج باشد. البته باید بدانید که برای جلوگیری از اشتباه خواندن فشار خون توسط این دستگاه، عدد مشخص شده باید توسط پزشک یا پرستار خوانده شود.