از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد

خرمالو، میوه بومی چین است که از این کشور به کشورهای دیگر راه پیدا کرد. این میوه بسیار خوش‌طعم و سرشار از ویتامین سی است و همچنین برای جذب آهن در بدن کودک بسیار عالی است. یکی از سوالاتی که بسیاری از والدین می‌پرسند این است که از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد که در ادامه مقاله به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.

این سوال مثل دو سوال از چه سنی میتوان به کودک زعفران داد و از چه ماهگی به نوزاد خرما بدهیم فراوانی زیادی دارد. 

از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد؟

اگر سوال شما این است که از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد، لازم است بدانید زمان معرفی این میوه به کودک از 10 ماهگی است. احتمال حساسیت کودکان به این میوه کم است اما خرمالو یک میوه سرد است و به سیستم گوارشی بچه ها در این سن آسیب می رساند و همچنین بسیار خوش‌طعم است بنابراین خرمالو برای کودک ده ماهه مجاز است اما مثل همیشه به یاد داشته باشید که قبل از معرفی خرمالو به کودک با پزشک مشورت کنید.

خواص خرمالو برای کودکان چیست؟

خرمالویکی از میوه‌های مجاز در 9 ماهگی کودک است که می‌تواند خواص زیادی برای کودکان داشته باشد. این میوه از چهار طریق به رشد کودکان کمک می‌کند:

خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین های B1، B2، B3 و ویتامین C است. این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن را مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.
همچنین خرمالو یک میوه اسیدی است. و دارای اسیدهای مالیک -تارتاریک و اسید سیتریک است. این اسید ها باعث جذب بهتر آهن و روی در بدن می شود و از بدن در برابر بیماریهایی مانندسرطان محافظت می کند.
مکانیسم‌های دفاعی بدن را بهبود می‌بخشد. خرمالو سرشار از ویتامین سی است که در بهبود توانایی بدن در مقابله با عفونت و کاهش نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر عفونت‌ها یا سایر موارد التهابی در کودکان نقش بسیار موثری دارد.

قانون تعادل: یادآوری می کنیم که در هر حالتی قانون تعادل را رعایت کنید. بهترین مواد غذایی هم اگر بیش از اندازه مصرف شوند، مشکل ساز خواهند بود. بنابراین همچون خوردن ملون در بارداری یا خوردن گرمک در بارداری یا خوردن لبنیات در بارداری، حد تعادل را در خوراندن خرمالو به فرزند خود رعایت کنید. 

خواص خرمالو برای کودکان چیست؟

اطلاعات تغذیه‌ای خرمالو برای کودکان چیست؟

چه میوه‌هایی به نوزاد بدهیم؟ این سوالی است که بسیاری از والدین می‌پرسند که آگاهی از ارزش‌های تغذیه‌ای خرمالو می‌تواند این میوه را در فهرست میوه‌های مفید برای کودکان قرار دهد. مواد مغذی در 2 خرمالو عبارت‌اند از:

  • 33 میلی‌گرم ویتامین سی و حاوی برخی ویتامین‌های دیگر به مقدار کم
  • 144 میلی‌گرم پتاسیم
  • 13 میلی‌گرم فسفر
  • 14 میلی‌گرم کلسیم
  • 1.25 میلی‌گرم آهن

نکاتی در مورد دادن خرمالو به کودکان

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد لازم است قبل از دادن خرمالو به فرزندتان چند نکته را رعایت کنید که این نکات در ادامه مطرح شده‌اند و برخی از آن‌ها مربوط به غذا دادن به کودک 9 ماهه هستند.

  • خرمالو حاوی مقدار زیادی تانن و پکتین است، بنابراین آن را با معده خالی به فرزندتان ندهید زیرا می‌تواند باعث توده شکمی شود.
  • اجازه ندهید فرزندتان آن را با پوست بخورد زیرا این مسئله هم می‌تواند باعث توده شکمی در کودک شود.
  • مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.
  • اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از 1 تا 2 عدد از آن در روز توصیه نمی شود. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالو هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید می کند.
  • اگر کودک شما مبتلا به دیابت است، اجازه ندهید که این میوه را بخورد زیرا این امر می‌تواند منجر به افزایش قند خون کودک شود.

نحوه انتخاب و ذخیره خرمالو

خرمالوی رسیده، رنگ نارنجی دارد و نمای بیرونی آن صاف و براق است که برگ‌های سبز موجود در تاج آن تقریباً شبیه توت‌فرنگی است. خرمالو رسیده می‌تواند به سرعت خراب شود، بنابراین اگر قصد دارید خرمالو رسیده بخرید آن را قبل از خوردن در یخچال نگهداری کنید. همچنین لازم است بدانید خرمالوها می‌توانند 6-8 ماه در فریزر بمانند.

خواص میوه برای کودکان بسیار زیاد است که در کنار آن لازم است از سن دادن میوه‌ها به کودکان آگاه باشید. در این مقاله به پاسخ سوال از چه سنی می‌توان به کودک خرمالو داد پرداخته شد. همان‌طور که مطالعه کردید خرمالو می‌تواند فواید و خواص بسیار زیادی برای کودکان داشته باشد اما مهم است بدانید مصرف خرمالو برای نوزاد در چه سنی مناسب است و همچنین چه نکاتی را در این مورد رعایت کنید.