بغلی شدن نوزاد | راه‌های جلوگیری از بغلی شدن نوزاد

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بغلی شدن نوزاد

بغلی شدن نوزاد یکی از چالش‌هایی است که بعضی از مادران با آن درگیر هستند. این چالش در حالی برای برخی از مادران جدی است که از نظر علمی هیچ پایه و اساسی ندارد. در حقیقت بغلی شدن نوزادان یا نوزاد بغلی هیچ ویژگی منفی در نوزادان نیست که بخواهید برای رفع و درمان آن کاری انجام دهید. بغل کردن و در آغوش کشیدن نوزادان در 14 ماه اولیه زندگی و البته تا پایان سه سال یکی از نیازهای واقعی و اساسی آنها است که هرگز نباید دست کم گرفته شود؛ زیرا در غیر این صورت عواقب خوشایندی برای دوران کودکی و حتی نوجوانی و بزرگسالی نخواهد داشت. 

برای رفع بغلی شدن نوزاد چه باید کرد؟

رفع بغلی شدن نوزاد

هیچ اقدام خاصی نیاز نیست؛ بغل کردن و در آغوش گرفتن نوزاد، به عنوان یکی از نیازهای اساسی و اصلی نوزاد است و هرگز نباید این نیاز را سرکوب کرد. با توجه به اینکه نوزادان از فاصله نزدیک، بهتر و راحت‌تر می‌بینند، همواره ترجیح می‌دهند در آغوش مادر خود باشند تا او را از نزدیک احساس کنند. به همین دلیل است که انواع تشک‌های بازی، اسباب بازی و ... نمی‌تواند نوزاد را راضی کند که در آغوش نباشد. در آغوش گرفتن نوزاد، خصوصا آغوش مادر، احساس امنیت و ایمنی در او ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس او را بالا می‌برد. این در حالی است که اگر به درخواست بغل شدن نوزاد پاسخ مثبت ندهید، مطمئن باشید نوزادی لوس پرورش خواهید داد که به هر حال با جیغ و فریاد به خواسته خود می‌رسد. 

بهتر است هر مادر در هنگام شیردهی حتما نوزاد خود را در آغوش بگیرید. در این صورت نه تنها او را تغذیه می کند، بلکه محبت خود را نیز به او بیشتر از همیشه منتقل می کند. اساسا شیردهی به نوزاد پس از زایمان بهترین زمان برای شروع در آغوش کشیدن نوزاد است. شیردهی به دوقلو یا چندقلوها نیز منجر به بغلی شدن آنها نمی شود. 

 

بنابراین بغلی شدن نوزاد، موضوع خاصی نیست که بخواهید برای رفع آن تمهید ویژه‌ای بیندیشید. هرگاه او خواست، او را بغل کنید. حتی قبل از خواستن او، نوزاد را در آغوش بگیرید و نوازشش کنید؛ زیرا مغز نوزاد تا 1.5 سال اول به شدت فعال است و وقتی او را در آغوش می‌گیرید، لمس می‌کنید، می‌بوسید، نوازش می‌کنید و با او حرف می‌زنید، در واقع توانایی‌های او را تقویت می‌کنید. 

چرا نوزاد به اصطلاح بغلی می‌شود؟

بغلی شدن نوزاد یک ایراد نیست؛ بلکه در حقیقت یک نیاز است که هرگز نباید نادیده گرفته شود. گرچه تامین این نیاز گاهی به شدت سخت و البته طاقت فرسا است، اما فراموش نکنید که پدر و مادر شدن مسئولیت بزرگی است که خودتان پذیرفته‌اید. نوزادی که به اصطلاح بغلی شده است، به این معنی است که به اندازه کافی آغوش مادر را در اختیار نداشته است و از همین جهت برای رفع این نیازش همواره تقاضای درآغوش کشیده شدن دارد. اگر به این نیاز قبل از فریاد کشیدن و جیغ زدن او توجه نکنید، بی تردید یک کودک لوس و لجباز پرورش خواهید داد که یاد می‌گیرد با رفتار نادرست به خواسته خود برسد. پس از مدتی این نیاز کمرنگ و کمتر می شود. بدیهی است که در آن زمان حتما باید شرایط ایمنی مناسب برای اتاق نوزاد را رعایت کنید تا نوزاد در خطر نباشد.  

یک راه حل برای بغل کردن نوزاد

یک راه حل برای بغل کردن نوزاد

اگر یک نوزاد بغلی دارید و یا اگر می‌خواهید همواره نوزاد خود را در آغوش بکشید تا نیازهای اساسی او را تا 14 ماهگی به خوبی تامین کنید، بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از آغوشی است. با استفاده از ابزار آغوشی نه تنها در خانه، بلکه بیرون از خانه هم می‌توانید به راحتی و بدون اینکه دستانتان به جایی متصل باشد، نوزاد را در آغوش بگیرید؛ در فاصله کاملا نزدیک با او باشید، برای او شعر بخوانید، با او حرف بزنید و او را با دنیای پیرامونش آشنا کنید. فراموش نکنید که قرار نیست تا مدت زیادی اینگونه رفتار کنید. به هر حال با رشد دلبندتان نیازهای او تغییر خواهد کرد و وقتی کم کم یاد بگیرد با اسباب بازی‌هایش بازی کند یا یک کارتون جذاب ببیند، می‌توانید او را زمین بگذارید و به کارهایتان برسید.  

علائم بغلی شدن نوزاد از لحاظ علمی 

نوزاد بغلی

واژه نوزاد بغلی هیچ ریشه علمی ندارد. نوزاد باید هرگاه که اراده کند، در آغوش کشیده شود و حتی پیش از درخواست بغل کردن، بغل گرفته شود. نوزادی که برای بغل شدن التماس می‌کند، در واقع اعلام می‌کند که به اندازه کافی در آغوش کشیده نشده است. نیاز روانی‌اش رفع نشده است و نوازش کافی دریافت نکرده است. 

14 ماه ابتدایی تولد نوزاد، زمان طلایی برای تامین امنیت و آرامش نوزاد است. از همان ابتدا نوزاد را عادت بدهید که در آغوش اطرافیان نیز احساس محبت، آرامش و امنیت را تجربه کند تا همیشه به شما به عنوان مادر وابسته نباشد. گرچه آغوش مادر برای نوزاد با هر آغوش دیگری کاملا متفاوت است و گاهی نوزاد فقط آغوش مادر را می‌خواهد، اما اگر همواره اجازه بدهید که دیگران هم نوزاد شما را درست و اصولی بغل کنند، در بسیار مواقع کمک کننده خواهد بود. 

 

مزایای در آغوش کشیدن نوزاد

چرا باید کودک را در آغوش بگیریم؟

به عنوان یک مادر و پدر هرچه بیشتر نوزادتان را در آغوش بگیرید و او را به اصطلاح ناز بدهید، با او حرف بزنید، لمسش کنید، برایش شعر بخوانید و با او بازی کنید، یکی از اساسی‌ترین حقوق دوران نوزادی را برای او ادا کرده‌اید. تفکر بغلی شدن نوزاد را دور بریزید. نوزاد، بغلی است، دوست داشتنی است و باید در آغوش کشیده شود تا هم خودش لذت ببرد و هم والدینش. به این ترتیب نوزاد را برای ورود به زندگی اجتماعی با روحیه‌ای مناسب و شخصیتی متعادل آماده می‌کنید. تنها در آغوش کشیدن است که نیازهای عاطفی و روانی نوزاد را رفع می کند. حتی اگر نوزادتان را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، حتما او را در آغوش بکشید و شیشه را در دهانش بگذارید و مدام به چشمانش نگاه کنید و با او حرف بزنید و نوازشش کنید.اکنون که مشخص شدن برای رفع بغلی شدن نوزادان نباید کاری کنید و در عوض باید بیشتر به این نیاز کودک و نوزاد توجه کنید، بد نیست با مزایای در آغوش کشیدن نوزادان و کودکان نیز آشنا شوید؛

  • بغل کردن باعث کاهش هورمون‌های استرس کودک می شود

استرس برای هر کسی و در هر سنی آزاردهنده است. بغل کردن نوزاد یکی از بهترین راه‌ها برای محو کردن استرس از دنیای نوزادان است؛ زیرا تماس راحت باعث ثبات ضربان قلب و سطح قند خون نوزاد و کودک می شود. 

  • آرامش بیشتر با بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد

بغل کردن نوزاد به خودِ شما به عنوان والد، آرامش بیشتری می‌دهد. نوزاد در هر صورتی موجودی دوست‌داشتنی است که احساس خوشایندی را در هر کسی ایجاد می‌کند. طبیعتا این احساس خوشایند در مادر و پدر به مراتب بیشتر است. بد نیست بدانید که مزایای بغل کردن نوزاد فقط یک طرفه نیست، بلکه مبتنی بر یک حس دو طرفه است.

  • تقویت شیر

شاید جالب باشد بدانید که بغل کردن نوزاد در تقویت شیر و بیشتر شدن شیر مادر تاثیر دارد؛ زیرا همانطور که گفتیم استرس را از مادر و نوزاد دور می‌کند و آرامش را جایگزین خواهد کرد. این وضعیت روحی بهترین وضعیت برای عرضه بیشتر شیر مادر است. هورمون‌های آزاد شده در مغز هنگام بغل کردن و تماس پوست به پوست مادر و نوزاد  ذهن و بدن را آرام می‌کنند. همین آرامش از شیردهی پشتیبانی می کند. می‌بینید که بغلی شدن نوزاد نه تنها ایراد نیست، بلکه یک حسن بزرگ هم هست.

  • بغل کردن نوزاد به سلامتی کلی پریمیای (یا میکرو پریمیایی) منتهی می‌شود

باید بدانید که لمس نوزاد، به ویژه تماس پوست به پوست، برای سلامتی زودرس کودک بسیار مهم است؛ زیرا به همگام‌سازی ضربان قلب و تنفس آرام  نوزاد کمک می‌کند. این همگام‌سازی منجر به افزایش اشباع اکسیژن در کودک می‌شود.

  • تماس صمیمی منظم شما را نسبت به کودک خود پاسخگوتر می‌کند

این یعنی اینکه کودکی لوس و لجباز پروش نخواهید دارد. هر مادری باید به طور مکرر به گریه‌های نوزاد خود پاسخ بدهد. حتی قبل از گریه کردن او را در آغوش بگیرد و نوازش بدهید. لمس مادر به هر شکلی، به ویژه بغل کردن نوزاد، روشی برای برقراری ارتباط مادر و کودک است که مادر را به نوزاد متصل می کند. در حقیقت این یک رفتار بیولوژیکی و تکاملی است؛ روشی طبیعی است برای اطمینان از اینکه والدین به طور غریزی از فرزندان خود محافظت می‌کنند.

  • نوزاد بغلی وجود ندارد

بغل کردن و در آغوش کشیدن نوزاد، نیاز او است. برخی والدین به اشتباه اعتقاد دارند که در زیاد آغوش کشیدن نوزاد، او را نیازمند می کند، اما این یک افسانه است. در واقع هنگامی که کودک خود را در آغوش می‌گیرید، به او احساس امنیت و اطمینان می‌دهید. همانطور که نیاز غذا، پوشاک، تمیزی و ... را برای او رفع می‌کنید، باید احساس استقلال و اعتماد به نفس را نیز با بغل کردن به او بدهید. 

  • بغل کردن رشد مغز را تقویت می‌کند

بغل کردن پیام ناخودآگاه روشنی را برای نوزادان ارسال می‌کند؛ این پیام در دیگر اشکال لمس وجود ندارد. آغوش جسمی پدر و مادر، گرما و امنیت را به نوزاد منتقل می‌کند و به کودک اجازه می‌دهد تا احساس عشق را تجربه کند و معنی مراقبت را درک کند. تحقیقات زیادی نشان داده است که بغل کردن نوزاد و ارتباط نزدیک نوزاد با یک فرد بالغ دلسوز که به نیازهای او قبل از تقاضا پاسخ می‌دهد، یکی از مهمترین عوامل برای رشد مغز و تقویت قوای عاطفی کودک و نوزاد است. 

  • الگوهای خواب کودک را تنظیم می‌کند

بغل کردن نوزاد الگوی خواب او را تنظیم می‌کند؛ زیرا با احساس امنیت، آرامش و اطمینانی که در او ایجاد می‌کند، خواب راحتی را برای او به ارمغان می‌آورد. شاید کلیشه‌ای به نظر برسد؛ اما واقعیت است و حقیقت دارد. بغل کردن نوزاد و در آغوش کشیدن او کمک می‌کند که نوزاد راحت‌تر بخوابد و چرخه خواب منظم‌تری داشته باشد. 

کلام آخر

نوزاد بغلی وجود ندارد. بغل کردن نیاز نوزاد است. بغلی شدن نوزاد به معنی کم کاری والدین برای رسیدگی به او است. برای رفع بغلی شدن نوزاد، فقط او را بیشتر در آغوش بکشید. اجازه ندهید نوزاد با جیغ و فریاد به خواسته‌اش برسد. بغلی شدن نوزادان یک ایراد نیست، یک نیاز اساسی است.