درمان سرفه در بارداری بصورت خانگی و بدون ضرر برای جنین

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان سرفه در بارداری

در حالی که بسیاری از ما سرفه را نشانه‌ی بیماری به خصوص سرماخوردگی و آنفولانزا می‌دانیم، اما این تنها دلیل سرفه در بارداری نیست. افزایش سطح هورمون‌های بارداری به ویژه استروژن زنان را مستعد سرفه و به ویژه سرفه‌های خشک در بارداری می‌کند. جدا از آن در این شرایط سیستم ایمنی بدن زنان نسبت به زمان‌های دیگر ضعیف‌تر است و در نتیجه زن باردار بیش از همیشه مستعد ابتلا به انواعی از بیماری‌ها مانند عفونت گلو و سرفه است. در این مقاله گهواره قصد داریم به معرفی بهترین راه‌های درمان سرفه در بارداری بپردازیم تا بتوانید این دوران را با راحتی بیشتری طی کنید.

علت سرفه در بارداری چیست؟

تغییر در سطح هورمون‌های بارداری تنها یکی از دلایل بروز سرفه در بارداری ست. دلایل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند زنان را مستعد این عارضه کند که بعضی از مهمترینشان به شرح زیر است:

  • رفلاکس معده به مری 

دستگاه گوارش شما در دوران بارداری مانند گذشته کار نمی‌کند و شاهد مشکلات و دشواری‌های گوارشی زیادی در این دوران خواهید بود. یکی از این اتفاقات رفلاکس معده به مری ست که در طی آن اسید معده به مجاری بالایی خود یعنی مری برمی‌گردد. حرکت موکوس و غذا به سمت دهان، منجر به ایجاد طعم تلخی در گلو می‌شود که شایع‌ترین علت سرفه در زنان باردار است (در حدود 77 درصد).

  • آسم برونش

آسم برونشی یکی دیگر از دلایل بروز سرفه در این دوران است ( 12 درصد). تغییرات هورمونی و فیزیکی این عارضه را ایجاد می‌کنند که نوعی عارضه‌ی ریوی ست و منجر به بروز سرفه می‌شود.

علت سرفه در بارداری

  • برونشیت

برونشیت همان التهاب برونشیول‌هاست که در اثر عفونت ویروسی تنفسی در دوران بارداری رخ می‌دهد. این عامل تا 7 درصد از مسئول بروز سرفه در بارداری است.

  • رینیت آلرژیک

رینیت همان آبریزش‌بینی یا تحریک و التهاب غشای مخاطی داخل بینی ست که در بعضی بارداری‌ها به علت عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد که می‌تواند علت دیگری برای بروز سرفه در بارداری باشد.

* علت و درمان تنگی نفس در بارداری پسر را در این مقاله بخوانید. 

خطرات سرفه در بارداری

درمان سرفه خشک در زنان باردار باید در اولین فرصت انجام شود زیرا سرفه می‌تواند مشکلاتی را در این دوران به همراه داشته باشد:

  • مشکل ادراری: بی‌اختیاری ادرار یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری ست که سرفه به ویژه سرفه‌های شدید آن را تشدید می‌کند.
  • بی‌خوابی: درمان سرفه در اوایل بارداری به طور ویژه‌ای اهمیت دارد زیرا تعادل هورمونی بسیار شدیدتر است و سرفه‌های ممتد می‌تواند خواب را بهم بزند. به جز این عدم تعادل هورمونی و بروز دیگر علائم بارداری می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد و سرفه تنها شرایط را بدتر می‌کند.
  • تاثیر بر کودک: سرفه شدید می‌تواند منجر به فشار به رحم و درد و گرفتگی شود. 

درمان سرفه شدید در دوران بارداری

دوران بارداری از لحاظ مصرف دارو مانند دوران کودکی احتیاطات زیادی دارد. برای درمان سرفه در کودکان شربتهای ضدسرفه متناسب با آنها مانند شربت برم هگزین برای کودکان باید استفاده شود. دوران بارداری نیز دوران حساسی بوده و نباید هر دارویی را مصرف کرد. قبل از آنکه به مصرف انواع دارو مانند دیفن هیدرامینريال شربت ضد سرفه (شربت سرفه)، شربت بلتیل و ... روی آورید، بهتر است از درمان خانگی سرفه شدید در بارداری استفاده کنید. از نظر بسیاری از پزشکان این بهترین راه درمان سرفه در بارداری است و درصد موفقیت و تاثیرگذاری بالایی دارد. منظور از درمان سرفه و سرماخوردگی در بارداری، لزوماً درمان سرفه در بارداری با داروهای گیاهی یا شربت گیاهی نیست. زیرا تاثیر بسیاری از این داروهای گیاهی هنوز ناشناخته است و توصیه می‌شود در بارداری استفاده نشوند. در ادامه بیشتر در مورد درمان خانگی سرفه در بارداری توضیح می‌دهیم.

تنظیم رژیم تغذیه‌ای

برای درمان سرفه در بارداری چی بخورم؟ بهترین روش درمان سرفه در بارداری، پیروی از یک رژیم غذایی مقوی و تسکین دهنده است. برای مثال تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در حدود 80 درصد از زنانی که در بارداری دچار سرفه می‌شوند، از کمبود روی رنج می‌برند. خوشبختانه شما می‌توانید این ماده معدنی را از بسیاری از غذاها مانند گوشت قرمز و گوشت ماکیان دریافت کنید.  

ویتامین C نیز بهترین ویتامین برای درمان سرفه و عفونت گلو در بارداری ست زیرا با ویروس‌ها مقابله کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. بعضی از غذاهای سرشار از این ویتامین عبارتند از مرکبات (پرتقال، کیوی، لیمو، گریپ فروت)؛ فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، گوجه فرنگی و ...  همچنین میتوانید انواع سوپ برای سرماخوردگی را نیز تهیه و مصرف کنید.

برای کاهش ناراحتی ناشی از سرفه در بارداری و درد گلو می‌توانید روی یک تکه لیمو کمی فلفل سیاه بریزید و آن را آهسته بمکید. ماده‌ی دیگری که برای درمان سرفه در بارداری به روش خانگی معجزه می‌کند، سیر خام است. این ماده به دلیل اثرات ضد میکروبی که دارد برای درمان سرفه و گرفتگی صدا در بارداری بسیار مفید است. می‌توانید روزانه دو تا سه حبه سیر با غذای خود در طول روز مصرف کنید. 

برای درمان سرفه در بارداری چی بخورم

عسل یکی دیگر از مواد غذایی است که در درمان سرفه خشک در بارداری می‌شود که هم سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و هم خواص ضد میکروبی دارد. به طور ویژه خوردن عسل در بارداری در ترکیب با برگ ریحان می‌تواند اثر درمانی را چند برابر کند. در واقع عسل می‌توانید جایگزین بسیار خوبی برای انواع آنتی بیوتیک‌های شیمیایی باشد. برای درمان سرفه خشک طولانی مدت در بارداری روزانه کمی از مخلوط آب ولرم عسل و لیمو استفاده کنید.

چای سبز و ترکیب شیر و زردچوبه نیز دو نوشیدنی بسیار مفید برای رفع سرفه در بارداری هستند که می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کرده و عفونت و خلط را کاهش دهند. به طور کلی سعی کنید برای جلوگیری از سرفه و به طور کلی دیگر مشکلات گوارشی از خوردن وعده‌های غذایی سنگین که خطر رفلاکس اسید را افزایش می‌دهند و باعث تشدید علائم می‌شوند خودداری کنید.

استفاده از ماسک پارچه‌ای

اگرچه استفاده از ماسک یک روش درمانی برای درمان سرفه و تنگی نفس در بارداری محسوب می‌شود اما خاصیت پیشگیرنده دارد. چون سیستم ایمنی شما در این دوران ضعیف شده است بهتر است که با ماسک از ابتلا به عفونت‌ها جلوگیری کنید. سعی کنید از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنید که بدون پرز هستند مانند پارچه‌های نخی. زیرا ریز پرزها خود می‌توانند آلرژی‌زا باشند. 

غرغره آب نمک 

یکی از بهترین و ارزان‌ترین شیوه‌های درمان سرفه خلط دار در بارداری، غرغره آب نمک است. در واقع این روش بهترین گزینه درمان سرفه خشک در بارداری در طب سنتی ست. نمک یک ماده‌ی ضدعفونی کننده‌ی قوی ست که میکروب‌ها را از بین برده و سرفه را کاهش می‌دهد.

ورزش منظم و استراحت کافی

ورزش به بهبود گردش خون و افزایش ایمنی بدن کمک کرده و می‌تواند روشی برای درمان سرفه در بارداری باشد. جدا از این باید استراحت کافی نیز داشته باشید. 

مصرف بیشتر مایعات

کم آبی در دوران بارداری می‌تواند خطر یبوست بارداری را افزایش دهد و بر شدت بعضی علائم بارداری از جمله سرفه اثر منفی بگذارد. نوشیدن مقادیر کافی آب، باعث حفظ تعادل مواد معدنی در بدن شده که به سیستم ایمنی در مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند.

رعایت بهداشت

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها رعایت بهداشت و دوری از افرادی ست که از علائم آنفولانزا رنج می‌برند. فاصله‌ی خود را حفظ کرده و از شرکت در محیط‌های شلوغ خودداری کنید. 

درمان سرفه حساسیتی در بارداری

درمان سرفه حساسیتی در بارداری

سرفه‌ها می‌توانند در اثر آلرژی به بعضی آلرژ‌ن‌ها نیز رخ دهند. برای درمان و جلوگیری از این نوع سرفه بهتر است از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید از محرک‌های آلرژی خود دوری کنید.
  • از اسپری بینی نمکی برای کاهش احتقان خود استفاده کنید.
  • حیوانات را از اتاق خواب خود دور نگه دارید.
  • بیشتر جاروبرقی بزنید.
  • از کولر گازی استفاده کنید تا رطوبت هوا کم و عوامل محرک از خانه خارج شوند.
  • اگر گرده گل و گیاه منجر به بروز آلرژی می‌شود، پس از برگشت به خانه دوش بگیرید و موهای خود را بشویید.

*در مورد روشهای درمان سریع آنفولانزا در بارداری در این مقاله بیشتر بخوانید.

درمان سرفه در دوران بارداری با طب سنتی

برای درمان سرفه خشک در زمان بارداری طب سنتی نیز روشهای درمانی خود را دارد. بهتر است قبل از استفاده از درمان‌های خوراکی طب سنتی با پزشک مشورت کنید زیرا عوارض برخی گیاهان دارویی برای جنین مشخص نشده است. بهترین گزینه‌های درمانی طب سنتی برای درمان سرفه در بارداری عبارتند از: