خواص روغن اسطوخودوس برای پوست، رفع لک، چروک و اگزما

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
روغن اسطوخودوس برای پوست

حتما در مورد خواص روغن اسطوخودوس برای مو زیاد شنیده اید. اما آیا میدانید این روغن برای پوست نیز بینظری است؟ استفاده از روغن اسطوخودوس برای پوست می‌تواند یک راهکار ساده و در دسترس برای تقویت پوست و شادابی و سلامتی آن باشد. کم نیستند افرادی که برای بهبود مشکلات پوستی خود از روغن اسطوخودوس استفاده می‌کنند. این روغن با توجه به مزایا و خواص فوق‌العاده‌ای که دارد، تاثیر شگفت‌انگیز و عجیبی در پوست می‌گذارد و نتایج حاصل از استفاده مکرر و مدام این روغن بسیار رضایت‌بخش است. با گهواره همراه باشید.

روغن اسطوخودوس برای پوست چه فوایدی دارد؟

درمان جوش

روغن اسطوخودوس برای جوش

یکی از موارد استفاده از روغن اسطوخودوس درمان جوش است. این روغن برای پوست‌های مستعد به جوش غوغا می‌کند. خاصیت ضد التهابی روغن اسطوخودوس از گسترش باکتری‌های جوش‌زا و التهابی جلوگیری می‌کند. 

ضد چروک و پیری

اسطوخودوس بهترین روغن برای جوانی پوست صورت است. از آنجا که روغن اسطوخودوس حاوی آنتی‌اکسیدانی و ویتامین A و E است با رادیکال‌های آزاد پوست مبارزه می‌کند و منجر به تولید و ساخت کلاژن بیشتری می‌شود و به طور طبیعی اثرات پیری و بالا رفتن سن را محو و محدود می‌کند. 

کوچک کردن منافذ

روغن اسطوخودوس به عنوان یک آنتی‌باکتریال قوی به چربی و آلودگی لایه‌های پوست نفوذ می‌کند و از بزرگ شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. در واقع با تمیز کردن پوست و از بین بردن سلول‌های مرده باعث می‌شود منافذ پوست کوچک شوند و اندازه طبیعی خود را داشته باشند. بد نیست بدانید که کوچک شدن منافذ پوست و وجود آنتی‌باکتریال در روغن اسطوخودوس باعث می‌شود پوست جوش و آکنه نزند.

رفع اگزما و خشکی پوست

هر کسی در دوره‌ای از زندگی خود اگزما و خشکی پوست را تجربه می‌کند. بعضی‌ها بیشتر و بعضی‌ها کمتر و محدودتر. اگزما منجر به پوسته پوسته شدن پوست و خارش می‌شود. در اگزمای خفیف و مزمن، روغن اسطوخودوس می‌تواند مشکل را تاحد قابل قبولی مرتفع کند و التهاب ناشی از اگزما را کم کند. جالب‌تر این است که خاصیت ضد قارچی روغن اسطوخودوس برای درمان پسوریازیس هم موثر است.  اسطوخودوس یا لوندر، قرمزی و سوزش پوست را درمان می‌کند.

لکه های تیره

خواص روغن اسطوخودوس برای لک صورت هم قابل تامل است. این روغن در کاهش هرگونه تغییر رنگ پوست تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. این روغن می‌تواند لکه‌های سیاه را کمرنگ کند و انواع تغییرات رنگ پوست را بهبود ببخشد.  کاهش قرمزی پوست خاصیت دیگر روغن اسطوخودوس است. 

سم زادیی پوست

طرز استفاده روغن اسطوخودوس برای پوست و سم زدایی پوست اینطور است که باید ۲ تا ۳ قطره روغن اسطوخودوس را در بخور آب‌‌گرم بریزید و صورت خود را جلوی این بخور قرار دهید. بخور روغن اسطوخودوس منافذ بسته پوست را باز می‌کند و آلودگی‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه پوستی سالم، شاداب و درخشان خواهید داشت. 

ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدباکتری این روغن خاصیت سم‌زدایی به آن داده است و باعث می‌شود تا جوش‌های موجود بهبود پیدا کنند و جوش‌های جدید ظاهر نشوند. 

روغن اسطوخودوس برای واژن

گفته می‌شود روغن اسطوخودوس برای درمان لکوره (ترشحات زرد یا سفیدی که از واژن و مخاط دهانه رحم خارج می‌شود) استفاده می‌شود. همچنین استفاده از روغن اسطوخودوس در ناحیه واژن، سبب ایجاد بوی خوب و رفع بوی بد واژن می‌شود. ولی توجه داشته باشید که بهتر است از هیچ روغنی برای داخل واژن استفاده نکنید.

همچنین استفاده از این روغن می‌تواند دردهای ناشی از درد عضلانی، روماتیسم، پیچ‌خوردگی و کمر درد را کاهش دهد.

ریختن روغن اسطوخودوس در ناف چه فایده‌ای دارد؟

استفاده از روغن اسطوخودوس در ناف می‌تواند فواید زیر را به دنبال داشته باشد:

  • آرام بخـش و مسکن سـردرد
  • ضد اضطراب و از جمله غذاهای ضـد افسردگی به شکل دمنوش
  • ضـد عفـونی کننده زخـم‌هــای سطحی
  • درمان عفونت‌های قارچی

همچنین گفته می‌شود استعمال ۱ الی ۲ قطره از روغن اسطوخودوس در پشت گوش، زیر ناف و روی یک طرف زبان باعث از بین رفتن تهوع حین سفر می‌شود و به سرعت تهوع را کاهش می‌دهد. 

خواص روغن اسطوخودوس برای مغز

خواص روغن اسطوخودوس برای ابرو

روغن اسطوخودوس با افزایش اکسیژن‌رسانی به پوست منجر به تقویت ریشه موها می‌شود. استفاده مداوم از روغن اسطوخودوس بعد از مدت کوتاهی سبب افزایش رشد موهای ابرو می‌شود. این روغن خاصیت درمانی و آرامش‌بخشی هم دارد. 

*در این مقاله با بهترین کرم ترک در بارداری بیشتر آشنا شوید.

خواص روغن اسطوخودوس برای مو

جلوگیری از ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو، درمان شوره سر و خارش پوست سر از جمله خواص روغن اسطوخودوس برای مو است. 

بد نیست بدانید که ترکیب عرق اسطوخودوس+ روغن نارگیل+ اسانس سدر و ماساژ دادن پوست سر را با این ترکیب بعد از سه ماه سبب کاهش ریزش مو، افزایش سرعت رشد مو‌ها می‌شود. این ترکیب از سفید شدن مو‌ها نیز جلوگیری می‌کند و سبب درخشندگی مو‌ها هم می‌شود.

نکات استفاده از روغن اسطوخودوس

نکات استفاده از روغن اسطوخودوس

  • هرگز روغن اسطوخودوس را مستقیما روی پوست نمالید؛ زیرا پوست ملتهب می‌شود.
  • بهتر است این روغن را با دیگر روغن‌های گیاهی مانند نارگیل،‌ زیتون، جوجوبا و بادام ترکیب کنید.
  • جای انگشت، با تکه‌ای پنبه روغن اسطوخودوس را به پوست بمالید. تا به این ترتیب از انتقال باکتری‌های جوش‌زا و گرفتگی‌ منافذ پوستی پیشگیری کنید.
  • در صورت حساسیت به رایحه‌های گیاهی، ممکن است رایحه روغن اسطوخودوس ایجاد سردرد و تهوع کند. 
  • حتما قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس، مقدار کمی از آن را روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید. پس از گذشت ۴۸ ساعت، اگر دچار قرمزی یا خارش نشدید، از آن استفاده کنید. 

خواص روغن اسطوخودوس برای مغز

جالب است بدانید که به جز اینکه روغن اسطوخودوس برای پوست مفید است، برای مغز هم فوایدی دارد و دمنوش آن از جمله خوراکی های مفید برای خواب راحت است. این روغن می‌تواند با بهبود گردش خون در بدن، به بهبود عملکرد مغز کمک کند. خاصیت ضد التهابی این روغن  ریسک ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین گفته می‌شود مصرف عرق لاوندر یا همان اسطوخودوس پیش از خواب می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

* معرفی بهترین نوشیدنی قبل از خواب + رسپی و سایر خواص

کلام آخر

اگرچه معمولا استفاده از گیاهان دارویی یا داروهای گیاهی خطرات و ریسک‌های کمتری در مقایسه با داروهای شیمیایی دارند، اما به یاد داشته باشید این هرگز به این معنا نیست که شما مختارید از هر داروی گیاهی با هر دوز و به هر شکلی استفاده کنید. برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای پوست صورت یا هر قسمت دیگری از بدن خود حتما به ویژگی‌های اختصاصی پوست خود توجه کنید. حتما پیش از استفاده در ناحیه بازو یا وسط دست خود این روغن را امتحان کنید و حتما پیش از استفاده از یک متخصص طب سنتی و طب گیاهی مشورت بگیرید. 

به یاد داشته باشید که پوست زیبا و سالم در ظاهر زیبای شما تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین هرگز بدون اینکه از تاثیر محصولی برای پوست خود مطمئن باشید، از آن استفاده نکنید.