بهترین روش آرام کردن گریه نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آرام کردن گریه نوزاد

نوزادان به دلایل مختلف گریه می‌کنند؛ گاهی اوقات آرام کردن گریه نوزاد بسیار آسان است، تنها کافی است که او را تغذیه کنید، آروغش را بگیرید، جایش را عوض کنید، با صدای ملایم با او حرف بزنید و نوازشش کنید؛ اما گاهی اوقات ارام كردن نوزاد بي قرار آن‌قدرها هم ساده نیست. مثلاً آرام كردن نوزاد كوليكي یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست! حتی اگر تمام روش‌های خواباندن نوزاد و آرام كردن گريه نوزاد را هم امتحان کنید، بازهم شکست می‌خورید؛ اما نگران نباشید؛ در این مقاله قصد داریم چند روش مؤثر برای آرام كردن نوزاد بيقرار به شما یاد بدهیم.

علت گریه نوزادان چیست؟

همه نوزادان گریه می‌کنند و برخی بیشتر از دیگران. گریه راهی است که کودک نیازهایش را به شما بگوید و از راحت نبودن شرایطش گله کند. بهترین کاری که می‌توانید برای آرام كردن گريه نوزاد انجام دهید این است که ابتدا علت گریه نوزاد را پیدا کنید. بعضی‌اوقات پیدا کردن علت گریه نوزادان راحت است و گاهی ممکن است، هرچه تلاش می‌کنید بی‌فایده باشد. بااین‌وجود شایع‌ترین دلایل گریه نوزادان عبارت‌اند از:

• گرسنگی

• کثیف یا خیس شدن پوشک

• خستگی

• نیاز به نوازش

• نفخ

• هوای خیلی گرم یا خیلی سرد

• کسالت

• تحریک بیش‌ازحد

• درد

• بیماری

کولیک نوزاد (معمولاً علت گریه‌های بی‌وقفه و بدون علت نوزادان این مورد است.)

روش‌های آرام کردن گریه نوزاد 

به‌طورکلی، میزان گریه نوزادان بین 4 تا 8 هفتگی به اوج می‌رسد، سپس به‌تدریج کم می‌شود. به این موضوع نیز توجه کنید که اخلاق و سلایق نوزادان با هم تفاوت‌های زیادی دارد؛ برخی نوزادان ممکن است حساس‎‌تر باشند و بیشتر گریه ‌کنند. همچنین ممکن است ساعاتی در روز وجود داشته باشد که کودک شما بیشتر گریه کند و به‌راحتی آرام نشود. معمولاً اوایل عصر نوزادان بیشتر گریه می‌کنند. این می‌تواند برای شما سخت باشد، زیرا در این ساعات شما معمولاً خسته و بی‌رمق هستید و بی‌تابی کودک می‌تواند شما را حسابی کلافه کند.

حتماً می‌پرسید که باید برای ارامش نوزاد چکار کنیم و چه راه‌هایی برای ارام كردن نوزاد بيقرار وجود دارد. در ادامه به چند روش ساكت كردن نوزاد که معمولاً مؤثر هستند، اشاره کرده‌ایم.

به بدن کودک ضربه‌های ملایم بزنید و او را نوازش کنید

یک راه آرام كردن گريه نوزاد این است که به پشت یا بخش تحتانی بدنش خیلی آرام ضربه بزنید. سعی کنید این کار را به‌صورت ریتمیک انجام دهید و ترجیحاً از الگوی ضربان قلب استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌آرامی و مکرراً، یکی از قسمت‌های بدن کودک را نوازش کنید. روی بازو، پا، گردن، پشت گوش، کف پا یا پشت کودک را امتحان کنید. هم نوازش مستقیم پوست بدن را امتحان کنید و هم نوازش از روی لباس.

روش‌های آرام کردن گریه نوزاد

نوزادتان را قنداق کنید

قنداق کردن نوزاد در یک پارچه لطیف و بزرگ می‌تواند نوزاد را در یک وضعیت راحت و امن قرار دهد. متخصصین معتقدند قنداق کردن نوزادان، آن‌ها را آرام می‌کند و به آن‌ها حسی شبیه رحم مادر می‌دهد. بسیاری از والدین نیز می‌گویند که هرگاه نوزادشان را قنداق می‌کنند آن‌ها راحت‌تر به خواب می‌روند و برای مدت طولانی‌تری در خواب می‌مانند.

برخی از نوزادان ترجیح می‌دهند که دستانشان خارج از قنداق قرار گیرد؛ زیرا آن‌ها با مکیدن انگشت‌هایشان، خودشان را آرام می‌کنند. گاهی هم ممکن است علتش این باشد که به آزادی عمل بیشتری نیاز دارند. درصورتی‌که کودک شما هم این‌گونه است، دستانش را خارج از قنداق قرار دهید. در این گروه از نوزادان، قنداق را به‌جای اینکه دور شانه کودک ببندید، هم‌راستا با زیر بغلش ببندید. ترجیحاً نحوه صحیح قنداق کردن را از پزشک نوزادتان بپرسید و قنداق را بیش‌ازحد شل یا سفت نبندید.

نوزادتان را به مکیدن تشویق کنید

اگر نوزادتان با شیر مادر تغذیه می‌شود، اجازه دهید سینه مادر را بمکد تا آرام شود. همچنین می‌توانید اجازه دهید انگشت تمیز شما یا یک پستانک را بمکد.

نوزادتان را در آغوش بگیرید و قدم بزنید

در آغوش گرفتن کودک و پیاده‌روی کردن با او نیز یکی از روش‌های آرام کردن گریه نوزاد است. نوزادان از احساس نزدیکی با شما و ریتم قدم‌های شما لذت می‌برند. قرار دادن نوزاد در آغوشی یا کریر نیز همین تأثیر را دارد و از طرفی دستتان برای انجام کارهای دیگر آزاد خواهد بود. حتی می‌توانید لباس کودک را درآورید و او را در تماس با پوست خود، در زیر لباس یا زیر پتو یا در آغوشی قرار دهید تا حس نزدیکی و امنیت بیشتری در کودک ایجاد شود.

بغل کردن نوزاد در حال گریه

 

نوزادتان را تکان دهید

تکان دادن کودک درحالی‌که در آغوش شما یا در یک کالسکه یا گهواره قرار دارد نیز، ممکن است او را آرام کند. مطالعات نشان می‌دهد که هنگام حمل یا تکان دادن، یک واکنش آرامش‌بخش در مغز نوزاد ایجاد می‌شود که باعث می‌شود ضربان قلب کودک کند شود و عضلات او آرام‌تر شوند. درعین‌حال، ریتم ناشی از حرکت و تکان دادن کودک نیز باعث حواس‌پرتی او می‌شود که کودک شما ممکن است به‌جای گریه روی آن تمرکز کند.

به خاطر داشته باشید که تکان‌ها باید بسیار ملایم و آرام باشد؛ زیرا تکان‌های شدید ممکن است برای نوزاد آسیب مغزی ایجاد کند.

از صدا و موزیک استفاده کنید

صداهایی که دوران رحمی را برای نوزادان یادآوری می‌کند نیز می‌تواند باعث ارام کردن او شود. بسیاری از نوزادان با صداهای یکنواخت خارجی مانند جاروبرقی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و یا صدای آب جاری آرام می‌شوند. علت آرام شدن نوزاد با صدای سشوار نیز همین است. 

موسیقی هم مانند تکان دادن، قدرت ایجاد آرامش در سیستم عصبی، کاهش ضربان قلب و تنفس کودک را دارد. یک موسیقی آرامش‌بخش برای او پخش کنید یا از صدای ضبط‌ شده ضربان قلب استفاده کنید. قدرت صدای خود را هم دست کم نگیرید! شما هم می‌توانید با صدای خود کودکتان را آرام کند. به‌خصوص نوزادان با صدای آواز مادرشان معمولاً آرامش پیدا می‌کنند زیرا صدای او برای نوزاد آشنا است. گاهی حتی زمزمه کردن "شششششش..." به‌خصوص توسط مادر، می‌تواند بهترین کار برای ارام كردن نوزاد بي قرار باشد.

برخی از مادران هم می‌گویند خواندن دعا برای آرام شدن نوزاد آن‌ها مؤثر بوده است و یا خواندن یک سوره برای آرام شدن کودک آنها تاثیر داشته است.

حواس کودک را پرت کنید

نوزادان آن‌قدر به کشف دنیای اطراف خود علاقه‌مند هستند که معرفی یک چیز جدید می‌تواند به‌سادگی گریه آن‌ها را قطع کند. سعی کنید توجه کودک خود را به یک اسباب‌بازی یا یک چیز جالب دیگر تغییر دهید. یا می‌توانید صدای خودش را که ضبط کرده‌اید، برایش پخش کنید.

آرام كردن نوزاد بيقرار

کودک را به حمام ببرید

 آب معمولاً در آرام كردن گريه نوزاد بسیار مؤثر است و اثر آرامش‌بخشی دارد. بسیاری از نوزادان بعد از یک حمام گرم آرامش می‌شوند و خیلی زود به خواب می‌روند.

شرایط محیطی را تغییر دهید

گاهی اوقات نوزادان از شرایطی که در محیط پیرامونشان وجود دارد، راضی نیستند و به همین علت گریه و بی‌قراری می‌کنند. مثلاً ممکن است نور زیاد باشد، یا برعکس نور خیلی کم باشد. گاهی باید یک صدا یا موسیقی برایشان پخش کنید؛ گاهی هم کاملاً برعکس، سروصدای محیط زیاد است و باید کم شود! گاهی هم تنها چیزی که برای ارام كردن نوزاد بي قرار لازم است این است که محیطی که در آن قرار دارد را تغییر دهید. او را از اتاق‌خواب به پذیرایی ببرید یا حتی او را از منزل بیرون ببرید و کمی در حیاط با او قدم بزنید.

سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید

اگر هر چه تلاش می‌کنید موفق به آرام کردن گریه نوزاد خود نمی‌شوید، بهتر است لحظاتی را برای ریلکس کردن خودتان صرف کنید تا از کلافگی دربیایید. ارام كردن نوزاد بيقرار گاهی خیلی سخت است، اما اگر شما ازنظر فیزیکی و جسمی خسته باشید، حتی سخت‌تر نیز می‌شود؛ بنابراین بهتر است در این شرایط اقدامات زیر را انجام دهید:

• یک نفس عمیق بکشید و ۱۰ ثانیه نگه دارید.

• کودکتان را در یک مکان امن مانند گهواره یا تخت قرار دهید، بدون اینکه پتو یا شیء اضافی دیگری در آنجا قرار داشته باشد.

• نور اتاق را کم کنید و اجازه دهید کودکتان برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به‌تنهایی گریه کند؛ نگران نباشید اتفاقی نمی‌افتد.

• درحالی‌که کودک را در مکانی امن قرار داده‌اید، برخی از اقداماتی که در بالا گفته شد را برای آرام کردن او انجام دهید.

• سعی کنید خودتان را ریلکس کنید؛ شاید بهتر باشد برای چند دقیقه به یک موسیقی گوش کنید یا به یک دوست یا فامیل زنگ بزنید تا از شما حمایت احساسی کند.

• برخی از کارهای خانه را انجام دهید مانند جاروبرقی کشیدن یا شستن ظرف‌ها. انجام این کارها نه‌تنها شما را آرام می‌کنند، بلکه صدای ناشی از آن‌ها ممکن است باعث آرام کردن گریه نوزاد نیز بشود.

• اگر کودک شما بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آرام نشد، به او سر بزنید اما تا زمانی که خودتان آرام نشده‌اید او را بغل نکنید. زیرا در این شرایط، ممکن است بخاطر خستگی و عصبی بودن، اقدام آسیب‌زننده‌ای مانند تکان دادن شدید کودک انجام دهید.

• با پزشک کودکان تماس بگیرید؛ ممکن است او بتواند شما را در مورد اینکه در این شرایط چه چیزی نوزاد را آرام میکند ، راهنمایی کند. به عنوان مثال اگر علت گریه نوزاد بیماری کولیک باشد، ممکن است نیاز باشد برای ارام كردن كوليك نوزاد از دارو استفاده کنید و تغییراتی در رژیم غذایی خود (در صورت شیردهی) یا شیر خشک نوزاد بدهید.

• سعی کنید آرام باشید؛ مراقبت از کودک مهم‌ترین کاری است که همیشه باید انجام دهید. کاملاً طبیعی است که گاهی احساس ناراحتی کنید و خسته شوید یا حتی عصبانی باشید. تنها چیزی که مهم است این است که احساساتتان را تحت کنترل داشته باشید به یاد بیاورید که هیچ‌گاه داد زدن سر کودک یا ایجاد ناراحتی برای او، نمی‌تواند راه‌حل این مسئله یا هر موضوع دیگری باشد.