معنی انواع گریه نوزاد و ترجمه هرکدام

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
انواع گریه نوزاد

با شناخت انواع گریه نوزاد، می‌توانید یاد بگیرید که دقیقا "اونگه" چیست؛ یا به عبارت دیگر، بهتر و بیشتر می‌توانید زبان کودک را بفهمید و نیازهای او را برطرف کنید. شاید جالب باشد که بدانید همه نوزادان برای درخواست کمک از والدین، به اشکال مختلفی گریه می‌کنند. هر شکلی از گریه نوزاد، معنای متفاوت و خاصی دارد. اگر با انواع گریه نوزاد آشنا باشید، به مرور زمان می‌توانید گریه‌های نوزاد خود را از هم تفکیک کنید و سریع‌تر نیاز او را رفع کنید.  معمولاً در عرض 3 هفته یا بیشتر، اغلب والدین نشانه‌های اساسی از نیازهای فرزندشان را کشف می‌کنند، اما در مورد همه نوزادان، به محض اینکه فکر می‌کنید آنها را فهمیده‌اید، چیزی تغییر می کند؛ زیرا آنها در هر لحظه یک جهش رشد را پشت سر می گذارند و همه چیز در مورد آنها به سرعت در حال تغییر است. 

رمزگشایی و ترجمه انواع صدای گریه نوزاد

پیشنهاد می‌کنیم در کنار اینکه این مطلب را انتها می‌خوانید، حتما مستند معنی گریه نوزاد را در اینترنت جست و جو کنید و با گوش دادن به صداهای واقعی گریه نوزاد، تفاوت گریه‌ها را بیشتر و بهتر درک کنید. همین که سرچ کنید " کلیپ انواع گریه نوزاد" می‌توانید این کلیپ را به سادگی پیدا کنید.

رمزگشایی و ترجمه انواع صدای گریه نوزاد

گریه گرسنگی نوزاد از انواع گریه نوزاد

اولین نشانه‌ای که باید به آن توجه کنید، گریه گرسنگی است. وقتی هنوز با انواع گریه نوزاد به اندازه کافی آشنایی ندارید و هنوز انواع گریه‌های او را نشناخته‌اید، همیشه فرض کنید که اول از همه نوزاد گرسنه است و گریه او به دلیل گرسنگی است. در عین حال می‌توانید به نشانه‌های گرسنگی نوزاد نیز توجه کنید. 

گریه گرسنگی، یک گریه کم صدا، ریتمیک و تکراری، همراه با علائم گرسنگی است. به یاد داشته باشید که گریه کردن معمولا نشانه دیرهنگام گرسنگی در نوزادان است. نوزادان معمولا قبل از گریه کردن، با حوصله علامت می‌دهند که به غذا نیاز دارند. 

نشانه‌های گرسنگی نوزاد

  • نوزاد به سمت دهان حرکت می کند.
  • نوزاد سرش را می‌چرخاند و به دنبال سینه می‌گردد.
  • نوزاد هوشیارتر و فعال‌تر می‌شود.
  • نوزاد دست خود را می‌‌مکند یا لبان خود را می‌خورد.
  • نوزاد دهان خود را باز و بسته می‌کند. 

حتما به نشانه‌های گرسنگی توجه کنید. سریعا شکم او را سیر کنید تا کودک بیش از حد خسته نشود. اگر او ناراحت باشد و شروع به بلعیدن هوا با شیر کند، احتمالا به دلیل خوردن هوای بیشتر، بیشتر هم گریه خواهد کرد. 

نشانه های گریه خستگی نوزاد 

باز هم مهم است که قبل از اینکه کودک بیش از حد خسته شود، به او اجازه استراحت بدهید، زیرا هم گرسنه بودن و هم خسته بودن، باعث می‌شود که گریه نوزاد زیاد شود و تشخیص را برای والدین سخت کند. 

صدای گریه نوزاد وقتی خوابش می‌آید یا گریه خستگی نوزاد، یک گریه ناله‌مانند و مداوم است، انگار که بینی نوزاد گرفته باشد. این گریه معمولا همراه با خمیازه، مالش چشم یا کشیدن گوش همراه است. 

نوزاد با گریه خستگی ممکن است تقاضا کند او را بخوابانید یا اینکه بگوید جای من راحت نیست و نیاز به رسیدگی بیشتری دارم. مثلا لطفا پوشک من را تعویض کنید یا اینکه من را از این صندلی ماشین یا کالسکه و ... بیرون بیاورید. به هر حال باید بررسی کنید که مشکل نوزاد دقیقا به دلیل بی‌خوابی است یا او تقاضای رسیدگی بیشتری از جانب شما دارد.  

علائم اولیه خستگی و آمادگی برای خواب نوزاد شامل اجتناب از تماس چشمی، دور شدن از محرک، خمیازه کشیدن و مالیدن صورت است. 

نشانه های گریه خستگی نوزاد

گریه کردن نیز نشانه دیرهنگام خستگی است. فریاد «خسته ام» اغلب صدایی شبیه سرفه دارد. صدای گریه خستگی نوزاد ممکن است چیزی شبیه شنیدن صدای WAH باشد. 

اگر کودک مدت زمان طولانی است که بیدار بوده است، به احتمال زیاد گریه او ناشی از درخواست برای خوابیدن است. بنابراین حتما با توجه به سن نوزاد، به این موضوع نیز توجه داشته باشید که چند ساعت است که نوزاد بیدار است و نخوابیده است. 

7 نشانه اصلی خستگی بیش از حد کودک

گاهی اوقات واضح است که کودک شما بیش از حد خسته است و به همین دلیل نمی‌تواند بخوابد و در نتیجه مدام گریه می‌کند. اگر در کودک خود نشانه‌های زیر را می‌بینید، به این معنی است که کودک overtired شده است. 

  • کودک برای خوابیدن مشکل دارد.
  • کودک به جای چرت زدن کامل، فقط چرت‌های کوتاه می‌زند.
  • کودک شب‌ها زیاد نمی‌خوابد.
  • کودک بسیار بداخلاق است.
  • کودک نمی‌تواند درد را کنترل کند.
  • کودک خیلی سریع عصبانی و ناراحت می‌شود.
  • کودک در زمان‌های تصادفی در طول روز به خواب می‌رود (مثلاً در هنگام غذا خوردن روی صندلی غذا، یا به محض اینکه در کالسکه گذاشته می‌شود، حتی اگر وقت خواب نباشد).

جدول روتین تایم بیداری کودکان بر اساس سن

سن کودک حداکثر زمان بیداری کودک بین هر وعده خواب
0 تا 1 ماه حداقل 5 دقیقه و حداکثر 40 دقیقه
1 تا 2 ماه 40 تا 60 دقیقه
2 تا 3 ماه  60 تا 80 دقیقه
3 تا 4 ماه  60 تا 90 دقیقه
4 تا 6 ماه 45 دقیقه تا یک ساعت
6 تا 8 ماه حداکثر دو ساعت و نیم
8تا 10 ماه 2 تا 3 ساعت و نیم
10 تا 12 ماه  2 و نیم تا 4 ساعت

گریه عدم راحتی کودک چگونه است؟

معمولا گریه "من ناراحتم" با غر زدن، هول کردن یا قوس کشیدن همراه است. گریه ناراحتی با در آغوش کشیدن کودک، بهبود پیدا نمی‌کند. در این شرایط ابتدا پوشک را تعویض کنید، سپس لباس را عوض کنید. اگر گریه کودک قطع نشد، به دنبال راش پوشک باشید، پوست او را کاملا با کرم‌های محافظتی بپوشانید تا در ناحیه ایمن باشد. اگر هنوز بهبودی حاصل نشد، می‌توانید در جای دیگری به دنبال جوش‌ها یا برچسب‌هایی روی لباس باشید که ممکن است پوست او را تحریک کند. 

نشانه گریه پی پی کودک

عملکردهای بدن می تواند برای کودکان ناراحت‌ کننده باشند، به خصوص زمانی که آنها از مزایای گرانش که به نفع آنها عمل می‌کند، برخوردار نباشند. گریه پی پی معمولا با چهره قرمز و گاهی غرغر همراه است. برخی از نوزادان زمانی که روی شکم خود دراز می‌کشند یا در حالت قفسه سینه قرار دارند، راحت‌تر مدفوع می‌کنند. مدفوع می‌تواند به ویژه برای نوزادانی که هنوز به خوبی نمی‌دانند کدام ماهیچه ها را فشار دهند، خسته‌کننده باشد. اکثر نوزادان این قسمت را بین 3 تا 6 هفتگی تشخیص می دهند.

نشانه گریه پی پی کودک

گریه جنون آمیز کودک

برخی از نوزادان خاص این مدل گریه را دارند. گریه جنون‌آمیز معمولا بسیار بلند است، گاهی با غر غر و ادا و اصول خاص همراه است. این گریه خیلی زیاد شایع نیست. در گریه جنون‌آمیز چشم‌ها معمولا نیمه باز هستند؛ البته اگر کودک عصبانی و در عین حال خسته باشد، گاهی اوقات چشم‌ها بسته هستند .گریه جنون‌آمیز زمانی که سعی می‌کنید کودک خود را بخوابانید، بیشتر اتفاق می‌افتد.

گریه درد و بیماری کودک

گریه شدید نوزاد زمانی ست که درد دارد. صدای گریه درد معمولا با صدای بسیار بالا و خشن است. مثل صدای غاز یا امواج آدرنالین. وقتی صدای گریه درد کودک را می شنوید، عملا‌ غیر ممکن است که آرام بمانید. به گفته محققان، نوزادانی که درد دارند، معمولاً چشمان خود را می‌بندند؛ بستن چشم‌ها نشانه‌ای از درد کودک است.

باید به دنبال هر چیزی باشید که می‌تواند باعث درد شود. مثلا رفلاکس، کولیک نوزاد ، مشکلی در آلت تناسلی کودک، یا حتی زخم و خراشی روی پوست کودک. گاهی اوقات جیغ زدن بعد از دراز کشیدن کودک نشانه اولیه عفونت گوش است. نوزادانی که از درد جیغ می زنند و سپس بی حال یا گوشه‌گیر می‌شوند، حتما باید به سرعت معاینه شوند.

گریه درد و بیماری ناله‌های ملایم و ضعیفی است که بیشتر از بینی شنیده می‌شوند. این نوع گریه صدایی کمتر از گریه «درد» یا «خستگی بیش از حد» دارد. انگار که کودک انرژی لازم برای افزایش صدا را ندارد. اگر مشکوک هستید که کودکتان بیمار است، علائمی مانند تب، اسهال، یبوست، استفراغ، بثورات پوستی و هر چیز غیرعادی دیگری را بررسی کنید.

گریه ناشی از ترس کودک

گریه ناشی از ترس می‌تواند مانند گریه ناشی از درد باشد، اما در این نوع گریه، اغلب چشم‌ها کاملا باز هستند. این یک گریه بلند، تند و ناگهانی است. شنیدن یک صدای بلند و ناگهانی یا در آغوش کشیده شدن توسط فردی تا آشنا و جدید یا روشن کردن ناگهانی لامپ و نور در محیط و ... همه اینها می‌تواند باعث گریه ترس نوزاد شود. 

 

گریه ناشی از ترس کودک

گریه کولیک یا قولنج کودک

ناله یا فریادهای شدید همراه با حرکات بی قراری نشانه‌ کولیک نوزاد است. کولیک اغلب در اواخر بعدازظهر یا عصر رخ می‌دهد و ممکن است ساعت‌ها ادامه داشته باشد. کولیک به طور معمول حدود 6 هفته پس از تولد به اوج خود می‌رسد و در 3 تا 4 ماهگی کودک از بین می‌رود.

 

واقعیت این است که آرام کردن یک نوزاد کولیکی دشوار است؛ با این حال پیشنهاد می‌کنیم که از حالت‌های آرامش‌ بخش استفاده کنید؛ مثلا او را روی شکم روی ساعد یا روی زانو قرار دهید، سر او را نگه دارید و پشتش را مالش دهید. همچنین می‌توانید او را روی کمرش بگذارید و به آرامی زانوهایش را به مدت 10 ثانیه به سمت شکمش فشار دهید، سپس رها کنید و تکرار کنید؛ به این ترتیب احتمالا گازی که منجر به کولیک شده است، خارج می‌شود و کودک احساس راحت‌تری پیدا می‌کند. 

گریه با من بازی کن، حوصله‌ام سر رفته است

این گریه با هق هق شروع می‌شود؛ درست زمانی که کودک سعی می کند تعامل خوبی برقرار کند، اما توجهی که انتظارش را دارد، دریافت نمی‌کند. در نتیجه با گریه‌های خشمگین اعلام می‌کند که با من بازی کنید، حوصله‌ام سر رفته است یا اینکه چرا من را نادیده می‌گیرید و توجهی به من نمی‌کنید. بدیهی است که وقتی کودک را بلند کنید یا با او بازی کنید، بلافاصله گریه او متوقف می‌شود.

اگر نتوانیم دلیلی برای گریه کودک پیدا کنید چه؟

به نظر می‌رسد برخی از گریه‌های نوزادان کاملا با نیازهای اولیه ارتباط ندارد. در واقع، 80 تا 90 درصد از همه نوزادان جلسات گریه 15 دقیقه‌ای تا یک ساعته دارند که به راحتی قابل توضیح یا رمزگشایی نیستند. پس باید سازگاری کنید. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا کودک ساکت شود. توجه او را به چیز جدیدی جلب کنید؛ حمامش کنید؛ اسباب بازی جدیدی در اختیارش قرار دهید؛ تابش بدهید؛ او را وارد محیط جدیدی کنید، مثلا به حیاط خانه بروید؛ و... .

گریه عادی کودک چگونه است؟

یک مطالعه نشان می دهد که بیشتر نوزادان تقریباً 2 ساعت در روز گریه می‌کنند. اگر کودکی بیش از 2 ساعت گریه کند، غیرعادی است؛ یا اگر کودک بیش از 3.5 ساعت در روز گریه کند، طبیعی نیست.

گریه عادی کودک

فرهنگ تشخیص صدای گریه نوزاد

  • Neh/ نهه : گرسنه ام؛ این صدا وقتی تولید می‌شود که نوزاد زبان خود را به سقف دهان هل می‌دهد.
  • eh/اِه : معنی گریه نوزاد eh یعنی اینکه آروغ یا باد گلو دارم؛ این گریه زمانی است که هوای اضافی شروع به ترک مری می‌کند و کودک سعی می‌کند آن را از دهان خود پاک کند.
  • Owh/اوه: خسته‌ام و خوابم می‌آید؛ کودک با فشردن لب‌های خود قبل از خمیازه کشیدن، این صدا را تولید می کند.
  • Heh/هه: احساس ناراحتی می کنم؛ احساس ناراحتی باعث می شود کودک حرکت کند و دست‌ها و پاهایش را تکان دهد. همه این جنبش‌ها به تولید صدا "هه" کمک می کنند، خصوصا وقتی که دهان کودک کمی باز است.
  • Err/ ایرره: دل درد و گاز معده دارم؛ یک صدای تحریف شده همراه با ناله. در این حالت وقتی کودک دل‌درد دارد، برای خلاص شدن از شر درد، نفسش را بیرون می‌دهد.

چگونه گریه کودک را کنترل و مدیریت کنیم؟

واقعیت این است که گریه کودک می‌تواند ناامیدکننده، ناراحت‌کننده و طاقت‌فرسا باشد. البته حتما با گذشت زمان نسبت به انواع گریه‌های کودک خود شناخت بیشتر و بهتری پیدا می‌کنید. هیچ کس بهتر از والدین کودک را نمی شناسد. ممکن است کمی طول بکشد تا کودک آرام شود. حتما کودک خود را در مکانی امن قرار دهید یا کودک خود را برای مدتی در آغوش بگیرید. نکات زیر ممکن است کمک کند:

  • اگر کودک شما گرسنه است، حتما شکم او را سیر کنید. گاهی نوزادان فقط نیاز دارند چیزی را بمکند تا خودشان را آرام کنند، حتی اگر گرسنه نیستند. یک پستانک یا چیزی که کودک شما خودش بمکد ممکن است به آرام کردن او کمک کند.
  • اگر کودک بیش از حد خسته باشد، ممکن است به جای اینکه بخوابد، بداخلاق شود. با قنداق کردن کودک را به خوابیدن تشویق کنید. قنداق شبیه رحم مادر است. تغییر منظره نیز ممکن است گاهی کمک‌کننده باشد. کودک را در یک کالسکه قرار دهید و به پیاده‌روی بروید یا یک صندلی آرام لرزان نیز ممکن است خستگی کودک را تسکین دهد. حرکت دادن گاهی اوقات می‌تواند برای نوزادی که گریه می‌کند، آرامش‌بخش باشد.
  • گاهی ممکن است کودک دچار آلرژی هایی شود که از طریق شیر مادر منتقل می‌شود. پس حتما این موضوع را برررسی کنید. 
  • اگر نوزادتان شیر استفراغ می کند، معمولا نشانه نوعی رفلاکس خفیف است. حتما به کودک خود کمک کنید تا آروغ بزند. بهتر است در حالی که کودک نشسته است به او غذا بدهید. اجازه ندهید که کودک هوا را ببلعد. 

چگونه گریه کودک را کنترل و مدیریت کنیم؟

  • اگر کودک شما برای خواب گریه می کند، اجازه دهید مدتی گریه کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که اگر اجازه دهید کودک قبل از خواب به آرامی و به مدت نسبتا طولانی گریه کند، به او کمک می‌کند سریع‌تر و طولانی‌تر بخوابد. در هنگام خواب تحریکات اطراف نوزاد را کاهش دهید. با کودک خود در یک اتاق کم نور و ساکت بنشینید. نوزاد را قنداق کنید و بپیچید تا به او کمک کنید احساس امنیت کند. برای آرام کردن کودک، لالایی ملایمی را زمزمه کنید.
  • اگر کودک به دلیل کولیک گریه می کند، کودک خود را تکان دهید یا راه بروید و پس از مشورت با پزشک اطفال از داروهای کولیک استفاده کنید. گریه ناشی از کولیک باید تا 4 ماهگی قطع شود. در غیر این صورت حتما با پزشک مشورت کنید. 

کلام آخر

صداهای نوزاد یک ماهه به مرور و با افزایش سن او کمی تغییر می‌کند. کم کم یاد می‌گیرید بدون توجه به اینکه کودک eh می‌گوید یا eh و یا heh نیاز او را بفهمید و رفع کنید. فواید گریه نوزاد از این جهت است که اعلام می‌کند مشکلی دارد و باید رفع شود. اگر تازه مادر شده‌اید و هنوز نمی‌توانید انواع گریه نوزاد خود را تشخیص دهید، نگران نباشید، خیلی زود متوجه می‌شوید که او چه می‌گوید و چه می‌خواهد.