علت‌های گریه شدید نوزادان

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گریه شدید نوزاد

بعد از به دنیا آمدن کودک دلبندتان، شما همیشه گوش به زنگ خواهید بود. به محض این‌که صدای گریه نوزاد به گوشتان می‌رسد، سریعاً هشیار می‌شوید و از خود می‌پرسید: معنی گریه نوزاد من چیست؟ غذا می‌خواهد؟ خوابش می‌آید؟ علت آن درد یا ترس است؟ و کلی سؤال دیگر که همگی در یک لحظه به ذهنتان خطور می‌کنند. تقریباً تمام والدین باید روانشناسی گریه نوزاد را بلد باشند تا بتوانند درک کنند که او در آن لحظه خاص به چه چیزی نیاز دارد.

گریه کردن نوزادان چیز بد و یا نگران‌کننده‌ای نیست؛ نوزادان نمی‌توانند با ما حرف بزنند و نیاز خود را از راه‌هایی مثل گریه کردن به ما اعلام می‌کنند. این موضوع اگرچه در ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسد اما با خواندن دلایل گریه کردن نوزادان در این مقاله و همچنین با کسب تجربه، مشکلی در تعبیر و تفسیر معنی گریه نوزاد نخواهید داشت؛ پس با ما همراه باشید.

 

گریه شدید نوزاد هنگام گرسنگی

معنی گریه نوزاد ازنظر کسانی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند مساوی است با گرسنگی! اما همیشه هم معنی گریه نوزاد گرسنگی نیست؛ چراکه همه نوزادان به شیوه یکسانی گرسنه نمی‌شوند. برخی از آن‌ها در هر وعده به اندازه کافی تغذیه می‌کنند و تا وعده بعدی چند ساعتی زمان لازم است. گروه دیگری از نوزادان تغذیه خوشه‌ای دارند و تقریباً تمام مدت نیاز دارند که تغذیه شوند. علاوه بر این، نوزادان ممکن است هر 3 تا 6 ماه عادات تغذیه‌ای خود را تغییر دهند.

شناخت علائم گرسنگی نوزاد به شما کمک می‌کند تا قبل از مواجه‌شدن با گریه شدید نوزاد به دلیل گرسنگی شدید، تغذیه او را آغاز کنید. برخی از این علائم عبارت‌اند از بی‌قراری، مکیدن انگشت‌ها، مکیدن لب، زبان زدن به لب‌ها، بردن دست به دهان و مکیدن آن، رفلکس جستجو (سر خود را به سمت دست و یا سینه شما بچرخاند) و باز کردن دهان برای دریافت شیر. این علائم همیشه هم نشانه گرسنگی نوزاد نیستند اما درصورتی‌که هر یک از این علائم را در او مشاهده کردید، شانس خود را برای تغذیه نوزاد امتحان کنید! درصورتی‌که نوزاد بعد از تغذیه آرام و راضی بود، پس به هدف زده‌اید؛ اگر آرام نشد باید سایر دلایل گریه کردن نوزادان را بررسی کنید.

گریه شدید نوزاد به دلیل مشکلات معده

مشکلات شکمی ناشی از رفلاکس یا کولیک نوزاد نیز می‌تواند باعث گریه شدید نوزاد شود. کولیک نوزادی وضعیت نسبتاً پیچیده‌ای است که ازنظر پزشکی با علامت گریه بی‌وقفه و بی‌دلیل نوزاد برای حداقل سه ساعت در روز، حداقل سه روز در هفته و حداقل سه هفته پشت سر هم تعریف می‌شود.

نوزادان مبتلا به کولیک بیش‌ازحد گریه می‌کنند، آرام کردن و خواباندن آن‌ها بسیار سخت است و این باعث ایجاد استرس فراوانی برای شما و شریک زندگی‌تان می‌شود؛ اما مهم است که به یاد داشته باشید که کولیک معمولاً بسیار کوتاه‌مدت و گذرا است. گریه نوزادانی که به کولیک نوزادی دچارند لزوماً به این دلیل نیست که این وضعیت ناراحت‌کننده و دردناک است. همچنین دلیل ایجاد آن، این نیست که شما اشتباهی در مراقبت از نوزاد خود انجام داده‌اید. غالباً، این فقط یک شیوه تطابق یافتن با شرایط جدید در طی ماه‌های اولیه زندگی برخی نوزادان است. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک کودکان از برخی قطره‌ها برای نوزادان کولیکی استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که برخی نوزادان کولیکی ممکن است با این قطره‌ها نیز آرام نشوند و درمان‌های رفتاری مانند بغل کردن و تکان دادن نوزاد روش‌های مؤثرتری باشند.

گریه شدید نوزاد هنگام گرسنگی

گریه شدید نوزاد به دلیل آروغ داشتن

آروغ گرفتن نوزاد همیشه و در مورد همه کودکان لازم نیست اما اگر علت گریه نوزاد هنگام شیر خوردن و بعدازآن، این باشد که آروغ دارد، بهترین راه‌حل همین است! هنگام شیردهی به نوزاد چه از طریق پستان و چه از طریق شیشه شیر، ممکن است مقداری هوا نیز توسط نوزاد بلعیده شود. درصورتی‌که این هوا آزاد نشود، می‌تواند باعث شکم‌درد و ناراحتی نوزاد شود.

نوزادان از این نظر کاملاً با هم متفاوت‌اند، برخی از آن‌ها به‌محض جمع شدن گاز در معده، به‌سرعت دچار ناراحتی می‌شوند و گریه می‌کنند و برخی دیگر حساسیت کمتری نسبت به این موضوع دارند. به‌طورکلی توصیه می‌شود که آروغ گرفتن را در مورد همه نوزادان انجام دهید چون اگر به سود نوزادتان نباشد، ضرری هم ندارد.

گریه شدید نوزادان به دلیل کثیف شدن پوشک

بعضی از نوزادان در صورت نیاز به تغییر پوشک، با گریه کردن و یا نق زدن، به شما اطلاع می‌دهند. برخی دیگر می‌توانند برای مدتی پوشک کثیف را تحمل کنند. سوختگی شدید پای نوزاد در اثر ادرار سوختگی یا زخم پوشک یک علت گریه ناگهانی نوزاد در خواب است، چراکه ممکن است پوشکش را کثیف کرده باشد و زخم‌های او شروع به سوزش کرده باشند. درهرحال چک کردن پوشک یک کار آسان و ساده است که می‌توانید هنگام گریه کردن نوزادتان انجام دهید. البته بهتر است قبل از اینکه نوزاد شروع به گریه و بی‌تابی کند، همه اصول اولیه مراقبت از نوزاد را رعایت کرده باشید.

گریه شدید نوزادان به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی

به نظر می‌رسد نوزادان خسته باید به‌راحتی، در هر زمان و هر مکان خوابشان برود؛ اما این موضوع سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. نوزادان وقتی خسته و خواب‌آلوده هستند به‌جای اینکه سریع خوابشان ببرد، بیشتر عصبانی و بی‌قرار می‌شوند و گریه می‌کنند - به‌خصوص وقتی‌که آن‌ها بیش‌ازحد خسته هستند. اجازه ندهید وقت خواب نوزاد بگذرد. وقتی علائم خستگی و خواب‌آلودگی را در نوزاد دیدید یا اگر به وقت خواب او نزدیک می‌شوید، شرایط خوابیدن او را با کم کردن صدا و نور و همچنین قرار دادن در موقعیت مناسب برای خواب، آماده کنید.

گریه شدید نوزادان برای در آغوش گرفته شدن

نوزادان به نوازش زیادی احتیاج دارند. آن‌ها دوست دارند چهره والدین خود را ببینند، صدای آن‌ها را بشنوند و به ضربان قلب آن‌ها گوش دهند و حتی می‌توانند بوی بدن آن‌ها را تشخیص دهند. گریه کردن می‌تواند راهی برای درخواست نزدیکی باشد.

شاید نگران بغلی شدن نوزاد خود باشید، اما در طول چند ماه اول زندگی به این چیزها فکر نکنید. برای تسکین بازوهای خود، می‌توانید گاهی از آغوشی نوزاد و یا کریر نوزاد استفاده کنید؛ اما یادتان نرود که هیچ‌چیزی جای لمس کردن و نوازش مستقیم نوزاد را نمی‌گیرد.

گریه شدید نوزادان برای در آغوش گرفته شدن

گریه نوزادان به دلیل شرایط خیلی سرد یا خیلی گرم

اگر کودک شما احساس سرما کند، مانند وقتی‌که لباس‌های او را درآورده‌اید تا پوشکش را عوض کنید یا در حال پاک کردن بدن آن‌ها با یک دستمال مرطوب سرد هستید، ممکن است با گریه اعتراض خود را اعلام کند. نوزادان دوست دارند به‌خوبی پوشیده شوند و گرم نگه داشته شوند. به‌عنوان یک قاعده، آن‌ها نیاز دارند که یک لایه بیشتر از آنچه شما برای گرم شدن نیاز دارید، بپوشند.

ممکن است گرمای بیش‌ازاندازه باعث بالا رفتن دمای بدن نوزاد و از دست رفتن آب بدن او شود و نوزاد را بی‌قرار کند. فراموش نکنید که پوشاندن بیش‌ازحد نوزاد نیز می‌تواند به اندازه کم پوشاندن او ناراحت‌کننده باشد. در نوزادانی که دچار ادرار سوختگی یا بثورات پوشک هستند نیز، عرق کردن بر اثر گرما می‌تواند کودک را اذیت کند؛ بنابراین سعی کنید دمای اتاق را در شرایط متعادل برای کودکان نگاه دارید و به میزان کافی لباس تن او کنید.

گریه شدید نوزادان به دلیل مواجه‌شدن با چیزی دردناک و سخت

نوزادان ممکن است با چیزهایی که به‌سختی می‌توان متوجه آن شد، دچار درد و ناراحتی شوند. گاهی ممکن است علت گریه شدید و بی‌وقفه در نوزادان این باشد که یک مو یا چیزی به همان ظرافت، دور انگشتانشان پیچیده شده و گردش خون را در آن قسمت، مختل کرده است. در اصلاح پزشکی به این حالت تورنیکه مویی گفته می‌شود و یکی از اولین چیزهایی است که پزشکان در گریه‌های شدید و بی‌وقفه نوزادان به دنبال آن هستند.

بعضی از نوزادان نسبت به مواردی مانند برچسب‌های لباس یا جنس پارچه بسیار حساس هستند و گریه می‌کنند. ممکن است بعضی از آن‌ها نسبت به مواردی چون طرز بغل کردن یا حتی شیشه شیری که به آن‌ها داده‌شده نیز با گریه کردن اعتراض کنند. در برخورد با نوزادان باید حساس و هوشیار باشید و علاوه بر اینکه سعی می‌کنید آن‌ها را از هرگونه خطر دور نگه دارید، سعی کنید خیلی زود با سلایق و علایق آن‌ها آشنا شوید.

گریه شدید نوزادان به دلیل دندان‌درآوردن

گریه شدید نوزادان به دلیل دندان‌درآوردن

دندان‌درآوردن نوزادان می‌تواند دردناک باشد، زیرا هر دندان جدید قرار است لثه جوان نوزاد را بشکافد و از آن خارج شود. برخی از نوزادان بیش از سایرین از این شرایط رنج می‌برند و گریه و بی‌تابی می‌کنند اما به‌طورکلی همه نوزادان هنگام دندان‌درآوردن، حداقل برای مدتی بی‌قراری می‌کنند و اشک می‌ریزند.

اگر نوزادتان به‌طور بی‌وقفه گریه می‌کند و شما معنی گریه نوزاد را نمی‌دانید، سعی کنید لثه‌های او را با انگشت خود لمس کنید. ممکن است با جوانه‌های دندان‌های نوزاد مواجه شوید که می‌تواند یک علت گریه نوزاد در شب ها و روزهای قبل باشد. به‌طور میانگین اولین دندان نوزادان بین 4 تا 7 ماهگی درمی‌آید اما گاهی می‌تواند زودتر از این هم اتفاق بیفتد.

گریه شدید نوزاد برای مقابله با تحریک‌های محیطی

نوزادان از تحریک و اتفاقات دنیای پیرامون خود می‌آموزند، اما بعضی‌اوقات به‌سختی می‌توانند آن‌ها را پردازش کنند؛ چراغ‌ها، سروصداها، از دست به دست منتقل شدن و خیلی چیزهای دیگر. مثلاً بسیاری از نوزادان در قنداق احساس امنیت و آرامش دارند و از آن لذت می‌برند؛ اما گاهی ممکن است چون نوزاد بزرگ‌تر شده و نیاز به آزادی حرکت دارد و یا اینکه کلاً قنداق را دوست ندارد، شروع به گریه کند؛ بنابراین گریه نوزاد می‌تواند گاهی یک روش برای گفتن این باشد که: دیگر کافی است! یا من این را نمی‌خواهم!

جالب و البته عجیب اینجاست که برخی از نوزادان نیز به دنبال تحریک بیشتر هستند؛ مثلاً می‌خواهند که بغلشان کنید و با آن‌ها راه بروید تا بتوانند چیزهای بیشتری را کشف کنند. بعضی از کودکان از اینکه نتوانند مناظر را ببینند خوششان نمی‌آید. باید طوری آن‌ها را بغل کنید که به سمت خارج باشند و بتوانند محیط اطراف را ببینند.

همیشه حواستان به آخرین رفتار و تحریکی که روی نوزاد انجام داده‌اید، باشد. درهرحال این مسئله تا حدودی پیچیده است اما خیلی زود خواهید فهمید که نوزادتان چه چیزی را می‌خواهد و چه چیزی را نمی‌خواهد.

گریه شدید نوزاد به دلیل بیماری

گریه شدید نوزاد به دلیل بیماری

اگر نیازهای اساسی کودک خود را برآورده کرده‌اید و او هنوز هم گریه می‌کند، ممکن است علت آن بیمار شدن نوزاد باشد. می‌توانید درجه حرارت بدن او را بررسی کنید و ببینید تب دارد یا نه و نسبت به سایر علائم بیماری، هوشیار باشد. گريه كودك بيمار متفاوت از گریه‌ای است كه ناشي از گرسنگي يا بی‌قراری است. اگر گریه کودک شما مثل همیشه نیست، به غرایز خود اعتماد کنید و با پزشک تماس بگیرید یا مراجعه کنید.