بهترین ماسک مو خانگی برای ریزش مو

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ماسک مو خانگی برای ریزش مو

همه‌ی ما در مقاطعی ریزش مو را تجربه می‌کنیم. برای بعضی از ما این اتفاق در دفعات و دوره‌های بیشتری رخ می‌دهد. بنابراین به رسیدگی‌های بیشتری نیاز است. اولین راه‌حل برای رفع مشکل ریزش مو، پیدا کردن علت مشکل است. ببینی ریزش مو ارثی ست، ریزش موی هورمونی ست یا ناشی از تغذیه‌ی بعد یا دیگر مسائل. با این حال برای آنکه روند نتیجه‌گیری زودتر انجام شود باید جدا از رفع علت مشکل و انجام کارهای درمانی نسبت به تقویت موها نیز اقدام کنید. جدا از آنکه باید بدانیم برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم باید از انواع شامپو و ماسک مو نیز استفاده کنید. ماسک‌های مو از بهترین مواد برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو هستند. با این حال مشکل اینجاست که خرید ماسک‌های آماده ممکن است هزینه‌بردار باشد. اما جای نگرانی وجود ندارد می‌توانید در خانه نیست ماسک‌های تقویتی مناسب و موثری تهیه کنید. در ادامه در مورد انواع و بهترین ماسک مو خانگی برای ریزش مو بیشتر توضیح خواهیم داد.

ماسک تخم مرغ برای مو

اولین ماسک مو خانگی برای ریزش مو و رشد سریع مو، ماسک تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ به خاطر منابع غنی ویتامین بی و پروتئینی که دارد یکی از بهترین مواد برای تقویت و رشد بهتر موست. تخم‌مرغ برای انواع مو مناسب است و تحقیقات نشان می‌دهد که زرده‌ی آن با تحریک سلول‌های پاپیلای پوست سر، رشد موهایتان را افزایش می‌دهد. پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ ساقه‌ی مو را تقویت کرده و ضمن افزایش درخشندگی با تشویق رشد موها، ریزش آنها را کاهش می‌دهد. تهیه ماسک تخم‌مرغ کار آسانی ست و از دستور زیر انجام می‌شود:

  • 1 عدد تخم مرغ
  • 1 فنجان شیر
  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را هم بزنید و و سپس باقی مواد را به آن اضافه کنید. این ماسک باید 20 دقیقه روی موها بماند و سپس سر با آب سرد آب کشیده شود. این ماسک به عنوان یک درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان استفاده می‌شود.

ماسک موز برای ریزش مو

یکی دیگر از انواع ماسک مو خانگی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود؛ ماسک موز است. موز سرشار از پتاسیم، آنتی اکسیدان ، روغن‌های طبیعی و ویتامین برای ریزش مو ست که آن را برای رشد موهایی که آسیب‌ دیده‌اند ایده‌آل می‌کند. ماسک موز یک نرم‌کننده‌ و مرطوب کننده‌ی طبیعی ست و از آن می‌تواند به عنوان ماسک مو خانگی برای ریزش مو و شوره سر و جایگزین کراتینه مو استفاده کرد. برای تهیه ماسک موز کافی است مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

  • 2 عدد موز رسیده
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

ماسک بدست آمده را  پنج دقیقه روی سر بگذارید و سپس با آب ولرم بشویید

همچنین می‌توانید دو عدد موز را بردارید و آنها را له کرده و با 5 تا 8 قطره روغن بادام مخلوط کنید. این ماسک را تا یک ساعت روی مو گذاشته و سپس با آب سرد بشویید. 

ماسک موز برای رفع ریزش مو

ماسک ماست برای ریزش مو

ماست یکی دیگر از موادی است که می‌توانید برای تهیه ماسک مو خانگی برای ریزش مو سر استفاده کنید. این ماسک برای تقویت ریشه‌ی مو و جلوگیری از آسیب و طاسی بسیار مناسب است. همچنین با حفظ رنگ مو مانع از سفیدی آن می‌شود. ماست موها را برای مدت طولانی‌تری در فاز آناژن نگه می‌دارد و منجر به براقیت آن می‌شود. ماسک ماست استحکام مو را افزایش داده و مانع از شکستگی می‌شود. برای تهیه‌ی این ماسک به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1 فنجان ماست
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

این ماسک را 15 دقیقه روی سرتان بگذارید و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک توت فرنگی برای ریزش موهای چرب

یک ماسک مو خانگی برای جلوگیری از ریزش مو، ماسک توت فرنگی است. به عنوان میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی، این ماسک می‌تواند نتایح خارق‌العاده‌ای داشته باشد. این ماسک بهترین ماسک خانگی برای ریزش موهای چرب نیز هست. کافی ست مواد زیر را برای آن ترکیب کنید:

  • 3-4 توت فرنگی تازه
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری عسل بادام

همه مواد را با هم مخلوط کنید و این ماسک مو برای موهای چرب را به پوست سر و ریشه‌ی موی خود می‌زنید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد می‌شویید.

ماسک اووکادو برای ریزش مو

ماسک آووکادو ضد ریزش

گزینه‌ی دیگری که می‌توانید به عنوان ماسک مو خانگی ضد ریزش مو استفاده کنید، ماسک آووکادو ست. این میوه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B، نیاسین، آهن و ویتامین C که همگی برای داشتن موهای سالم ضروری‌اند. این ماسک نه تنها بافت موها را تقویت می‌کند بلکه آنها را درخشنده نیز می‌کند. این ماسک بهترین ماسک خانگی برای ریزش مو و موخوره است. برای ماسک آووکادو کافی ست مواد زیر را با هم ترکیب کنید: 

  • 1 آووکادوی رسیده کوچک
  • نصف فنجان شیر
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق غذاخوری روغن بادام

این ماسک را به مدت 15 دقیقه روی سر گذاشته و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک کاری و روغن نارگیل برای رشد ریشه مو

کاری یک گیاه بسیار موثر برای تحریک رشد مو و ضد سفید شدن آنهاست. وقتی با روغن نارگیل ترکیب می‌شود خواص آن حتی چند برابر می‌شود. زیرا روغن نارگیل اسیدهای چربی دارد که پروتئین مو را مستحکم کرده و قطر تار مو را افزایش می‌دهد. برای این ماسک ترکیبی به این مواد نیاز دارید:

  • 10-12 برگ کاری تازه
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

برگ‌های کاری را باید در روغن نارگیل حرارت دهید سپس اجازه دهید ماسک کمی خنک شد اما نه سرد و سپس 20 دقیقه آن را به سر بگذارید. این ماسک برای ریزش مو را می‌توانید هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

ماسک آب پیاز و عسل

پیاز سرشار از گوگرد است و باعث تولید کلاژن می‌شود، در حالی که عسل یک مرطوب کننده عالی برای پوست و مو است. ترکیب آب پیاز و عسل می‌تواند بهترین مساک مو خانگی برای ریزش مو شدید باشد و موهایی پرپشت و شاداب به شما می‌دهد. ¼ فنجان آب پیاز قرمز و 1 قاشق غذاخوری عسل خالص را با هم مخلوط کنید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و قبل از شستن آن را به مدت 30 دقیقه روی موها و پوست سر خود بمالید. می‌توانید هفته ای دو بار از این ماسک استفاده کنید.

ماسک پیاز برای مو

ماسک روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از پروتئین‌هایی ست که می‌تواند آسیب و شوره مو را کاهش دهد. این ماسک بهترین ماسک مو برای موهای آسیب دیده است. همچنین می‌توان باعث افزایش ضخامت تارهای آن شود. برای تهیه‌ی این ماسک مواد زیر را ترکیب کنید: 

  • 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • 1 عدد تخم مرغ

اجازه دهید این ماسک مو خانگی برای ریزش مو، 30 دقیقه روی سر بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

ماسک رزماری

کمتر کسی ست که از خواص رزماری برای رشد مو بی‌خبر باشد. شاید بتوان این ماسک را بهترین ماسک مو خانگی برای رفع ریزش مو دانست. تهیه آن نیز به مواد زیادی نیاز ندارد کافی ست دو تا سه قاشق غذاخوری رزماری خوب خرد شده را با یک فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. مایع را صاف کرده و بگذارید خنک شود. سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی سر گذاشته و در نهایت با آب ولرم بشویید.

ماسک چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که موهای سر را از استرس اکسیداتیو و ریزش محافظت می‌کند. این ماسک پروتئین ها مو و پوست سر را تغذیه می‌کنند. مواد لازم برای تهیه‌ی ان عبارتند از:

  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • 2 قاشق غذاخوری چای سبز

مواد را مخلوط کرده و با برس به موهای خود بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. قبل از شامپو زدن آن را با آب سرد بشویید.

ماسک دارچین

دیگر لازم نیست به دنبال ماینوکسیدیل و اسپیرونولاکتون برای ریزش مو باشید زیرا مشخص شده است این ماسک مو خانگی برای ریزش مو می‌تواند به همان اندازه موثر باشد. روغن دارچین می‌تواند طول و قطر مو را افزایش دهد. برای این ماسک عسل و دارچین را با هم مخلوط کرده و با برس روی موهای مرطوب بمالید. نباید به پوست سر بخورد. موهای حاوی ماسک را در پلاستیک پیچانده و اجازه دهید ماسک خشک شود. در پایان مو را خوب بشویید تا دارچین کامل از آن پاک شود.

ماسک عسل

بهترین ماسک مو خانگیر برای ریزش مو و تقویت موهای خشک، ماسک عسل است که می‌تواند شوره سر را از بین برده و به عنوان درمانی برای درماتیت سبورئیک مزمن عمل کند. برای آن کافی ست مواد زیر را با هم ترکیب کنید: 

  • 4 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 قاشق چایخوری رب بادام (4 بادام پوست مخلوط شده با نصف قاشق غذاخوری گلاب)
  • 2 قاشق غذاخوری خامه

عسل و رب بادام را در یک کاسه مخلوط کنید. خامه را بزنید تا کمی پف کند و سپس به مخلوط عسل و بادام اضافه کنید. ماسک را از ریشه تا نوک موهایتان بمالید. آن را حداقل 30 دقیقه نگه دارید. می‌توانید خامه را با ماست جایگزین کنید.