۸ پاسخ

سنگین نیست حلیم پسر من داره ده ماهه میشم تا حالا ندادم بهش دل درد نمیشه یعنی?

نمیشه از شیر خودمون هم توش بریزیم اخر سر ؟

ممنونم خیلی مفید بود

من از بلغور گندم استفاده میکنم و جو دوسر پرک و سینه مرغ آخرش هم با کنجد و دارچین قاطی میکنم خ دوست داره سنگینم نی

بدش که دو تاشو باهم مخلوط کردیم چیکار کنم آب بهش اضافه کنم بذارم رو گاز دوباره؟؟؟؟

🥰🥰🥰🥰🌷🌷🌷🌷

ممنون از دستور پخته عالیت گندم خیس کردن برای پسرم درس کنم

عالی بود

سوال های مرتبط

مامان هــانا❤ مامان هــانا❤ ۸ ماهگی
#غذای_کمکی
پوره هویج و دال عدس🌱
این غذا برای افزایش هوش کودکان خیلی موثره👌🏻
مناسب برای 9 ماه به بالا
سه عدد هويج و یک عدد سيب زميني را پوست کنده و آن را به صورت مکعب⏹هاي کوچک خرد کرده و در قابلمه کوچکي بريزيد. 1/4 فنجان دال عدس🌱 را پاک کرده و آن را خوب بشوييد. دال عدس، گشنيز🌿 خشک سائیده شده (نصف قاشق چایخوری) را نيز به مواد درون قابلمه اضافه کنید و آنها را بر روي حرارت قرار دهيد تا مواد به جوش بيايند. سپس در ظرف را بگذاريد تا مخلوط به مدت 40 دقيقه يا تا زمانيکه دال عدس و سبزيجات کاملاً نرم شوند به آرامي بجوشد. در صورت نياز و در اواسط پخت، مقدار بسیار کمي آب جوش به مخلوط اضافه کنيد. مخلوط را در دستگاه غذاساز ريخته و به آن يک و 1/4 فنجان شير 🍼 اضافه کنید تا به صورت پوره اي نرم و يک دست درآيد. کمي از پوره را در کاسه اي ريخته و درجه ي حرارت آن را امتحان کنيد و در صورت نياز و پيش از دادن آن به کودک، پوره را خنک کنيد.
سعي کنيد پوره را ظرف مدت 24 ساعت به مصرف برسانيد.

📜نکته:
1) پوره پس از سرد شدن، سفت و غليظ ميشود. بنابراين بايد در زمان گرم کردن مجدد آن، مقدار کمي شير را به پوره اضافه کنيد.
2) با اين مقدار مواد، دو و نيم فنجان (600 ميلي گرم) پوره تهيه ميشود.
3) نکته مهم در طبخ غذا این است که هر چه مواد غذایی ریزتر خورد شوند، سطح تماس آنها با آب بیشتر شده و ویتامین ها بیشتر درآب حل میشوند. پس بهتر است هویج را پوست گرفته و درسته بپزید و سیب زمینی را با پوست کاملا بپزید و در انتهای پخت غذا به غذا بیافزایید تا لعاب بیاندازد
مامان هــانا❤ مامان هــانا❤ ۸ ماهگی
#غذای_کمکی

پوره دال عدس🌱

مناسب برای👼🏻8ماه به بالا

مرحله 1) تعداد 3 عدد هویج متوسط و 1عدد سیب‌زمینی متوسط را پوست بکنید و آنها را به صورت مکعب‌های💟 کوچک، خرد کرده و در قابلمه کوچکی بریزید. یک فنجان دال عدس🌱 را پاک کرده و آن را خوب بشویید و بگذارید 7-8 ساعت خیس بخورد🐣دال عدس و نصف قاشق چایخوری گشنیز🌿 و یک لیوان آب را نیز به هویج و سیب زمینی داخل قابلمه اضافه کنید و آنها را بر روی حرارت قرار دهید تا مواد به جوش بیایند. سپس، درِقابلمه را بگذارید تا مخلوط 40 دقیقه یا تا زمانیکه دال عدس و سبزیجات کاملاً نرم شوند، به آرامی بجوشد. در صورت نیاز و در اواسط پخت، مقدار کمی آب جوش به مخلوط اضافه کنید.

مرحله 2) مخلوط را در دستگاه غذاساز ریخته و یا آن را از صافی درشت رد کنید تا به صورت پوره‌ای نرم و یکدست درآید. میتوانید مقداری شیر 🍼خشک هم به سوپ آماده شده اضافه کنید. مقداری از پوره را در کاسه‌ای ریخته و درجه حرارت آنرا امتحان کنید و در صورت نیاز و پیش از دادن آن به کودک، پوره را خنک کنید🙃

نوش جان☺️
مامان هــانا❤ مامان هــانا❤ ۸ ماهگی
🍲 کاچی نی نی 👶🏻

مناسب برای 👼🏻 8ماه به بالا

مرحله 1⃣: 6⃣قاشق خرده نبات را با 2⃣ لیوان آب جوش ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا نبات در آب حل شود. آب نبات را کنار بگذارید.
مرحله 2⃣: برای تهیه کاچی بهترست برای هر نفر 1⃣ قاشق آرد گندم🌾 کنار بگذارید. مثلا برای کاچی مامان و بابا و نی نی 3⃣ قاشق آرد لازم است. سه قاشق آرد گندم 🌾 و اندکی زرد چوبه را در صد گرم کره طبیعی که از قبل گرم کرده اید تفت بدهید تا بوی خامی آرد گرفته شود و رنگ آرد تغییر کند وکمی طلایی شود سپس آب نبات مرحله اول را به آرد تفت داده شده مرحله دوم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد گلوله🙃گلوله نشود. حالا شعله را کم کنید و اجازه بدهید 5⃣1⃣ دقیقه یا بیشتر مواد بجوشد. برای تزئین میتوانید از دارچین و پودر پسته استفاده کنید.☺️
برای کودکان بالای 1⃣ سال، اضافه کردن هل و گلاب و زعفران را با احتیاط انجام دهید چون ممکنست کودکان به هل و گلاب و زعفران آلرژی داشته باشند.😉
فرق کاچی با حلوا این است که آرد کاچی خیلی کم تفت داده میشود و کاچی رقیق تر از حلوا است. نوش جاااان 😚

#غذای_کمکی
مامان فاطمه مامان فاطمه ۹ ماهگی
بروکلی

← 6 تا 9 ماه: گلهای بزرگ و کامل بروکلی بخارپز شده را برای کودک سرو کنید. اگر ساقه کلم بروکلی شما را عصبی می کند، گلچه های بزرگ را از وسط به دو نیم کنید و به همین ترتیب سرو کنید. علاوه بر این، می توانید ساقه کلم بروکلی را به عنوان فینگر فود با بریدن پوست آن و جوشاندن یا بخارپز کردن تا زمانی که نرم شود سرو کنید.

← 9 تا 11 ماه: در این سن، کودک شما شروع به در دست گرفتن انبر خود می کند، جایی که شست و انگشت اشاره به هم می رسند. سعی کنید اندازه را به قطعات کوچک و به اندازه لقمه کاهش دهید. اگر کودک شما در برداشتن تکه های کوچک مشکل دارد، اندازه خود را به سمت بالا ببرید. تکه های بزرگ غذا کاملاً خوب هستند، فقط مطمئن شوید که خوب و نرم پخته شده باشند.

← 12 تا 24 ماه: از آنجایی که کودک شما بیشتر به یک غذاخور پیشرفته تبدیل می شود، می توانید مدت زمان بخارپز کردن یا پختن کلم بروکلی را کمی کاهش دهید. توانایی کودک خود را دنبال کنید و بروکلی را به دلخواه در هر ظرفی بگنجانید. با نزدیک شدن به سن 2 سالگی، ممکن است با ارائه کلم بروکلی خام نیز احساس راحتی کنید. به توانایی های روده و کودک نوپا اعتماد کنید.

نکته: گلچه های کلم بروکلی بزرگ را به صورت وارونه سرو کنید (روی سر، ساقه بالا)، بنابراین کودک آن را از ساقه بلند کرده و سپس گلچه نرم را بخورد.
مامان هــانا❤ مامان هــانا❤ ۸ ماهگی
#غذای_کمکی

🍲سوپ رشته فرنگی


مناسب 👼 8ماهگی به بالا

ابتدا 1⃣ تکه ران 🍗 مرغ🐔 و 1⃣ عدد پیاز کوچک میگذاریم خوب بپزد بعد ازا ینکه پخت، 1⃣ عدد هویج و1⃣قاشق غذاخوری برنج 🍚 شمالی (بهترست خرد شده باشد) و 1⃣ عدد سیب زمینی متوسط را به مواد اضافه میکنیم.
بعداز اینکه سیب زمینی و هویج و برنج 🍚پختند سبزی ( شامل گشنیز ☘و جعفری 🍃) وگوجه فرنگی🍅 رنده شده بدون پوست را اضافه میکنیم تا کاملا بپزد. بعد رشته فرنگی 🍝 را اضافه می کنیم. وقتی کاملا پختند،با گوشت کوب🔨😃 آن را له میکنیم وکره طبیعی وآب لیموی🍋 تازه را اضافه کرده و به کوچولو میدهیم بخوره. نوش جاااان 😚

📝نکته:
1)برای اینکه سوپ خوش عطرشود، میتوان به آن سبزی معطرازقبیل شوید🌱 و نعنا 🍃خشک اضافه کرد. تنوع سبزیجات را بیش از این چهار مدل سبزی نکنید. چون ممکن است معده کودک 8 ماهه نتواند تنوع سبزی بیش از این را بپذیرد. اما با بزرگتر شدن کودک افزودن سبزیجات و موادی مثل نخودفرنگی و کرفس پیشنهاد خوبی خواهد بود.
2) میتوان به سوپ1⃣قاشق مرباخوری یا کمتر، پودربادام افزود.
3) چاشنی آبلیمو🍋 در حین پخت نباید به مواد اضافه شود. بلکه موقع میل کردن باید آبلیموی تازه را به غذای کودک بیافزاییم. تا ویتامین C آن حفظ شود.
مامان هــانا❤ مامان هــانا❤ ۸ ماهگی
#غذای_کمکی
سوپ شلغم برای فصل سرما

مناسب برای 👼 8ماهگی به بالا

1⃣ عدد گوجه فرنگی 🍅 کوچک را پوست میگیریم. 1⃣عدد شلغم کوچک و 1⃣عدد پیاز کوچک، 1⃣ عدد هویج متوسط و 1⃣ عددسیب زمینی کوچک همه را پوست گرفته و رنده میکنیم. 1⃣ قاشق غذاخوری ورمیشل🍜 خرد شده و 1⃣ قاشق غذاخوری گشنیز🌿 و جعفری☘ ساطوری شده را در قابلمه متوسطی میریزیم.
همه مواد را با 1⃣ لیوان آب حدود 2⃣ ساعت روی شعله گذاشته و میگذاریم تا به آرامی بپزد.میتوان به اندازه نوک قاشق چایخوری هم کره طبیعی به سوپ اضافه کنیم. بعداز پختن می توان آن را در میکسر بریزیم. با کمی آبلیموی🍋 تازه، کوچولوی شما بیشتر آن را میپسندد.☺️ نوش جااان😋

📝نکته:
پوست گوجه فرنگی را با گذاشتن گوجه در آب جوش به مدت چند دقیقه به راحتی میتوانید بگیرید.🙃
گوجه 🍅از جمله سبزیجاتی است که برخی کودکان به آن حساسیت دارند. می توانید آن را از سوپ حذف کنید.
میتوانید چند شلغم را پوست بگیرید و بعد از شستشو به قطعات کوچک بریده و در فریزر قرار دهید. تا در فصول دیگر سال هم از آن استفاده کنید.
شلغم اشتها آور و مقوی است و به درمان سرفه🤒 و حتی به استخوان سازی کمک میکند. لذا خوردن شلغم حتی به مادران باردار و شیرده هم بسیار توصیه شده است🍅🍜🍅🍜🍅🍜🍅🍜🍅
مامان سورنا مامان سورنا ۱۰ ماهگی
اولین غذای کمکی نوزاد چیست؟
دادن مواد غذایی قبل از سن شش ماهگی، کمکی به سلامت کودک، آرامش یا خواب او نخواهد کرد.
دادن مواد غذایی قبل از سن شش ماهگی، کمکی به سلامت کودک، آرامش یا خواب او نخواهد کرد. کودکی که با شیر مادر ارضا می‌گردد، لزومی ندارد که قبل از سن شش ماهگی غذای کمکی به او بدهید، ولی اگر کودکی با خوردن ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر شیر در هر نوبت دیگر سیر نمی‌شود، می‌توانید حدود ۵ تا ۶ ماهگی دادن غذای کمکی را به او شروع کنید؛ به عبارت دیگر وقتی کودک از نظر عصبی و عضلانی تکامل یافته است (سر خود را بالا نگه می‌دارد و دست خود را به دهان می‌برد)، می‌توانید به او غذای کمکی بدهید.
هر غذایی باید یک نوبت در روز و با مقدار کم (یک تا دو قاشق) شروع و به تدریج مقدار آن زیادتر گردد. غذاهای گرم، نرم و رقیق، بهتر مورد قبول کودک می‌باشند (از قاشقی که برای دهان کودک مناسب است، استفاده نمایید).

اولین غذای کمکی نوزاد چیست؟
بهترین غذای کمکی نوزاد که مادر می‌تواند برای اولین بار به کودک بدهد، غذایی است که شبیه شیر مادر باشد یعنی آبکی و نرم؛ مزه‌ای شبیه شیر مادر داشته باشد و هضم آن برای کودک آسان باشد. بنابراین لعاب برنج و حریره بادام که کمی شیر مادر به آن اضافه شده باشد، غذای مناسبی به عنوان اولین غذای کمکی نوزاد است.
۱- لعاب برنج و حریره بادام
این غذا، غذایی است سنتی که مادر می‌تواند در خانه تهیه نماید. طرز تهیه حریره بادام ساده و از نظر اقتصادی بسیار با صرفه است. مادر می‌تواند با این نوع غذا، تغذیه نوزاد را شروع نماید. خوبی حریره بادام این است که:
به آسانی پخته و آماده می‌شود.
می توان این غذاها را کمی غلیظ‌تر از شیر مادر تهیه نمود تا مزه شیر مادر بدهد.
ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌کند.
مامان زینب مامان زینب ۷ ماهگی
‍ ‍ #افزایش_وزن کودکان

در #شيرخواران 6 تا 12 ماهه كه دچار افت يا ايست وزني هستند چه بايد كرد؟

💢انرژي غذاي كمكي كودك را با اضافه كردن #آرد يا #روغن مايع يا #جوانه غلات بيشتر كنيد و حداقل هر روز علاوه بر شير مادر، 5 وعده #غذاي_كمكي به او بدهيد. به هر وعده غذاي كودك صبحانه، نهار، شام كمي روغن مايع يا #كره آب شده حدود يك تا 2 قاشق مربا خوري اضافه نماييد. ( قاشق هاي مربا خوري معمولي كه در منازل بكار مي رود حدود 2.5 تا 3 سي سي و قاشقهاي مرباخوري شربت هاي آنتي بيوتيك 5 سي سي است.

🛑در صورت استفاده از قاشق مرباخوري موجود در منزل 2 قاشق و اگر از قاشق شربت آنتي بيوتيك استفاده مي شود يك قاشق مربا خوري كافي است. از جوانه #ماش يا جوانه #گندم يا #پودر اين جوانه ها در سوپ كودك بريزيد زيرا علاوه بر اينكه سرشار از #ويتامينهاي ب و ث هستند به هضم غذا هم كمك مي كنند. كمي #آرد، #شير و #كره را مخلوط كرده و به هم بزنيد و گرم كنيد ( مثل سس سفيد) و به سوپ كودك بيفزاييد هم طعم و رنگ جديد به سوپ مي دهد و هم انرژي آنرا افزايش مي دهد.
مامان سَروین مامان سَروین ۱۰ ماهگی
‼️ مهارت قاشق گرفتن کودک در روش blw ‼️
بهتر است با شروع غذای کمکی قاشق را به کودک معرفی کنیم. قطعا می‌بایست در این خصوص صبور باشیم. ابتدا کودک قاشق را یک وسیله بازی می‌داند اما حتی اگر از آن استفاده نکرد و آن را پس زد، همیشه زمان سرو غذا آن را در دید کودک قرار دهیم تا بداند این نیز یک وسیله لازم و کاربردی برای خوردن غداست.
برای دادن غذاهای رقیق مثل سوپ و پوره، می‌توانیم بافت غذا را غلیظ‌تر کنیم و خودمان مقداری از آن را روی قاشق گذاشته و آن را به دست کودک دهیم.
❌️ نکته مهم این روش آن است ک میبایست دو قاشق داشته‌ باشیم که هر سری یکی را از کودک بگیریم و از غذا پر کنیم و یا اینکه قاشق پر شده را روی میز و در دید کودک قرار دهیم تا خودش بردارد.
روش دوم آنکه مقداری نان در غذا بریزیم ک کودک بتواند با دست برداشته و بخورد.

سوپ ورمیشل (هویج، سیب زمینی، گوجه، جعفری، پیاز، ورمیشل، مرغ و آب مرغ، روغن زیتون، فلفل سیاه، کمی آب‌لیمو)
من از روش اول و پر کردن و گذاشتن قاشق روی میز استفاده کردم. اولین بار بود سوپ رو به این روش میدادم. چون غلیظ بود سروین با دستم خورد و یکی از چالشی ترین غداها از نظر مقدار کثیفی خودش و اطرافش بود😅)

سروین ۷ ماه و ۲۰ روز داره