نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک

امروز می‌خواهیم نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک برای شما بگوییم که به عنوان یک مادر و یک والد حتما نیاز دارید آنها را بدانید. آکاهی از اصول نگهداری غذای نوزاد در کنار این موضوع که غذا دادن به کودک از چند ماهگی شروع می شود، مهم است. درست کردن غذای مناسب برای کودکان و نوزادان یک طرف از داستان تغذیه تکمیلی آنها است و نگهداری غذایی که اضافه می‌آید هم طرف دیگر این داستان. گرچه همواره توصیه می‌کنیم غذای کودک را با حجم کم بپزید و تازه تازه به او بدهید، اما بی‌تردید گاهی نیز غذای او اضافه می‌آید و باید آن را نگهداری کنید یا اینکه می‌‌خواهید غذای پخته شده کودک را در ظرفی بریزید و با خودتان جایی ببرید. در هر صورت باید نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک را بدانید. 

اصول استفاده و نگهداری از غذای کودک 

منظور از استفاده و نگهداری غذای کودک این است که غذای آماده شده را در چه ظرفی و برای چه مدتی و در چه محیطی می‌توانیم نگهداری کنیم. همه اینها اصول و قوانین خاص خودش را دارد. مثلا همانطور که غذا دادن به نوزاد رفلاکسی اصول خاصی دارد، نگهداری از غذای کودکان نیز قوانین مختص به خود را دارد. 

  • بهترین ظرف برای نگهداری غذای نوزاد

باید بدانید که هر ظرف غذایی برای نگهداری غذای کودک مناسب نیست؛ ظروف پلاستیکی ظروفی مناسبی برای نگهداری غذای کودک و نوزاد نیستند. به سراغ ظروف شیشه‌ای بروید و غذای کودک را در ظروف شیشه‌ای باکیفیت نگهداری کنید. توصیه می‌کنیم برای گرم کردن غذای کودک خود از ماکروفر استفاده نکنید. زیرا ماکروفر آب میان‌بافتی غذا را از بین می‌برد و غذا را خشک می‌کند. ضمن اینکه اشعه به کار رفته در آن می‌تواند مضر باشد.

توصیه می کنیم مطالب مربوط به دمنوش مناسب بارداری، غذاهای مضر در بارداری، مصرف غذاهای تند در بارداری، در مقاله های جداگانه مطالعه کنید. 

بهترین ظرف برای نگهداری غذای نوزاد 

همچنین به یاد داشته باشید که برای گرم کردن غذا حتما مقداری از آن را در ظرف جداگانه‌ای بریزید و به اندازه نیاز آن را گرم کنید. اگر باز هم نیاز داشتید که غذای بیشتری گرم کنید، از قاشق جداگانه و تمیز استفاده کنید و با قاشقی که به کودک غذا می‌دادید، مجددا غذا در ظرف نکشید. زیرا  بزاق کودک می‌تواند باعث رشد باکتری در غذا شود و آن را آلوده کند. در نهایت اگر غذای گرم شده اضافه آمد، این بار آن را دور بریزید و دیگر آن را نگهداری نکنید. 

  • مدت زمان نگهداری غذای کودک

تا چند روز غذای نوزاد را نگه میدارید؟ وفتی درباره نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک صحبت می‌کنیم، مدت زمان نگهداری غذا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. یک بار دیگر توصیه می‌کنیم که غذای تازه طبخ شده به کودک خود بدهید. حتی اگر تمام نکات برای نگهداری صحیح و طولانی مدت غذا را رعایت می‌کنید، باز هم غذای تازه به غذای نگهداری شده ارجحیت دارد. فرقی نمی کند در مرحله غذا دادن به کودک 9 ماهه هستید یا غذا دادن به کودک زیر شش ماه. در هر صورت باید از غذای او درست نگهداری کنید. 

اینکه غذا را در کجا نگهداری کنید، مهم است. اینکه در چه فصلی از سال هستید و دمای هوا چه قدر است، در نحوه و جای نگهداری غذا تاثیر دارد. شاید مجبور باشید غذای کودک را در تابستان در کیف خود بگذارید؛ در این شرایط حتما باید به گرمی هوا و مدت زمانی که ظرف غذا در دمای خارج از یخچال نگهداری می‌شود، توجه کنید.

*طرز تهیه ماکارونی برای کودک ده ماهه 

مدت زمان نگهداری غذای کودک

به طور کلی برای نگهداری غذای کودک در یخچال باید به ترکیبات آن توجه کنید. غذاهایی که حاوی ماهی، گوشت یا تخم‌مرغ هستند، معمولا تا 24 ساعت در یخچال تازه باقی می‌مانند. این در حالی است که غذاهایی که ترکیبات آنها سبزیجات است تا سه روز هم در محیط یخچال قابل نگهداری هستند. برای نگهداری غذای کودک توصیه نمی‌کنیم که از فریزر کمک بگیرید. تلاش کنید غذای فریزری به کودک خود ندهید. گرچه اینگونه گفته شده است که کیفیت غذا در فریزر تا یک ماه هم می‌تواند حفظ شود، اما به هر حال غلظت غذا را تغییر می‌دهد.

یادآوری می‌کنیم که غذای کمکی فریز شده را نباید در دمای اتاق ذوب کرد، بلکه باید از شب قبل آن را در یخچال گذاشت تا از حالت فریز و یخ خارج شود و برای استفاده آن‌ را در قابلمه کوچکی ریخت و دوباره داغ کرد.

  • نگهداری غذا در دمای اتاق

قرار دادن غذا در دمای محیط و دمای اتاق تا بیشتر از دو ساعت تایید و توصیه نمی‌شود. این زمان حتی در روزهای گرم تابستان نیز کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا گرمای هوا و گرمای محیط به شدت در تولید و تکثیر باکتری‌ها تاثیر دارند. بنابراین غذایی را که دو ساعت یا بیشتر از دو ساعت در دمای محیط باقی مانده است، به کودک خود ندهید. حتی اگر بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد را تهیه کرده باشید و آن را در جای مناسبی نگهداری نکرده باشید، به هیچ وجه نباید به کودک خود بدهید. 

آیا گرم کردن غذای کودک ضرورت دارد؟

آیا گرم کردن غذای کودک ضرورت دارد؟

همانطور که شما نمی‌توانید غذای سرد شده را بخورید و خوردن چنین غذایی برایتان لذتی ندارد و خوشمزه نیست، کودک هم نمی‌تواند از خوردن غذای سرد شده لذت ببرد. بنابراین برای اینکه کودک به غذا خوردن ترغیب شود، حتما غذای او را گرم کنید. روش بن ماری بهترین روش برای گرم کردن غذای کودک است. یعنی از بخار آب استفاده کنید و غذای کودک را گرم کنید. برای این کار باید ظرف بزرگتری را از آب پر کنید و ظرف غذای کودک را در آب قرار دهید تا با بخار آب گرم شود.

به طور کلی استفاده از ماکروفر برای گرم کردن غذای کودک توصیه نمی‌شود. ولی اگر به هر دلیلی مجبور بودید از این وسیله استفاده کنید، حتما به ظرفی که درون ماکروفر قرار می دهید، دقت کنید. از ظروف مخصوص ماکروفر استفاده کنید و درب ظرف را بگذارید. هرگز ظروف پلاستیکی درون دستگاه قرار ندهید. تایم گرم شدن غذا را طوری انتخاب کنید که غذا به طور کامل گرم شود. بهتر است این تایم زیر یک دقیقه باشد. بعد از خارج کردن غذا از ماکروفر حتما آن را هم بزنید و اجازه دهید غذا هم دمای محیط شود و سپس آن را به کودک بدهید.  

بهترین زمان مصرف سرلاک باز شده

بعد از باز شدن درب قوطی انواع سرلاک سه هفته تا یک ماه بهترین زمان مصرف آن است. بنابراین اگر کودک شما به سنی رسیده است که می‌تواند سرلاک بخورد، بعد از باز کردن درب سرلاک فقط نهایتا تا یک ماه فرصت دارید که کل قوطی را به او بدهید. اگر کودک به هر دلیل سرلاک نمی‌خورد یا تعداد دفعاتی که سرلاک می‌خورد کم است و قوطی سرلاک تمام نمی‌شود، کمیت را فدای کیفیت نکنید و سرلاکی را که بیشتر از یک ماه است باز شده به کودک ندهید. 

کلام آخر

 ظروف پیرکس و یا همان شیشه‌ای نشکن

در این مطلب تلاش کردیم به طور کامل در مورد نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک صحبت کنیم. یادآوری می‌کنیم که برای طبخ غذای کودک از ظروف پیرکس و یا همان شیشه‌ای نشکن استفاده کنید. استفاده از ظروف مسی سالم برای بیشتر از یک بار در هفته توصیه نمی‌شود. به طور کلی برای طبخ و تهیه غذای کودک حساسیت داشته باشید و در هر ظرفی غذا را طبخ و نگهداری نکنید.