۶ پاسخ

تغذیه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. علاوه‌ بر اینکه مادر باردار باید به وزن، قند خون و فشار خون خود توجه داشته باشد، غذایی که می‌خورید از طریق جفت به جنین نیز منتقل می‌شود از این رو انتخاب گزینه‌های درست غذایی بسیار مهم است. اما در مورد خوردن دلستر، آیا در بارداری مجاز است؟ قبل از پاسخ به این سوال لازم به ذکر است شما می‌توانید  با نصب اپلیکیشن گهواره آگاهی خود را در مورد بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری بالا برده با دیگر مادران تبادل نظر کنید. همچنین از دیگر ابزارهای فرزندپروری مانند شیردهی، خواب، نموداررشد و کلی ویدئوهای آموزشی بهره‌مند شوید.

آیا خوردن دلستر در بارداری مجاز است؟

دلستر یا ماءالشعیر نوعی نوشیدنی غیر الکلی از عصاره‌ی جو است که نسبتاً شیرین و گازدار است. به طور کلی خوردن دلستر و دیگر نوشیدنی‌های تجاری - آبمیوه‌ها، نوشابه‌ها و ..- در بارداری توصیه نمی‌شود. اگرچه عوارض خطرناک یا کشنده‌ای برای جنین ندارند، اما قند اضافی آنها می‌تواند به مشکلاتی در بارداری دامن بزند. بهتر است در صورت احساس نیاز به نوشیدنی شیرین از آبمیوه‌های طبیعی در حد اعتدال استفاده کنید.

قند افزوده که از طریق دلستر یا دیگر مواد غذایی دریافت می‌شود می‌تواند خطر بروز دیابت بارداری را افزایش دهد که مشکلات دیگری مانند زایمان زودرس، نوزاد با وزن بالا و حتی سقط جنین را به دنبال دارد. 

به جز قند افزوده، گاز نوشیدنی می‌تواند منجر به بروز نفخ در مادر شود. نفخ در بارداری شایع است و خوردن نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند شرایط را بدتر کند.

قند و گاز موجود در دلستری منجر به تخریب دندان‌ها می‌شوند. دندان‌ها به طور طبیعی در بارداری نسبت به زمان‌های دیگر آسیب‌پذیرتر هستند زیرا ساخت استخوان‌های جنین به کلسیم نیاز دارد و در صورتی که کلسیم رژیم کافی نباشد از دندان و استخوان مادر برداشته می‌شود. بنابراین خوردن نوشیدنی‌های گازداری مانند دلستر از این نظر نیز مضر است.

وزنگیری جنین به کمک تغذیه

اگر دلستر یا هر غذای دیگری را به منظور افزایش وزن جنین مصرف می‌کنید در جریان باشید که غذاهای مصرفی شما تنها به مصرف جنین نمی‌رسد بلکه خود شما نیز دچار اضافه وزن می‌شود. اضافه وزن در بارداری خطرناک است و مشکلاتی مانند فشار خون یا زایمان زودرس یا دشوار را به همراه دارد بنابراین توصیه نمی‌شود. به جای دلستر بهتر است از غذاهای طبیعی‌تری مانند پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید. 

 

زیاده روی در خوردن دلستر در بارداری باعث افزایش قند، چاقی و مشکلات گوارشی و پوسیدگی دندانها در مادران می شود. و این تصور که دلستر برای وزن گیری جنین می تواند کمک کننده باشد، صحت ندارد و فقط باعث چاق شدن مادر میشود.

ماءالشعیر یا دلستر، نوشیدنی است که از جو تهیه می شود. درست زمانی که جو جوانه می زند آن را خشک و بعد عصاره گیری می کنند. عصاره به دست آمده از جوانه که اصطلاحاً به آن مالت می گویند را ماءالشعیر می نامند. ماءالشعیر کلمه ای عربی به معنی آب جو است.

زیاده روی در مصرف ماالشعیر ، بعلت داشتن قند و گازCo2 برای سلامتی مضرّ است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان ها می شود. قند هم باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می شود.

‎دلستر از نوشابه های دیگر بهتر است زیرا حاوی مالت جو، گلوکز، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، اسیدهای آمینه و آب کربوناته است. هر ۱۰۰ سی سی دلستر لایت حدود ۱۷ کالری و هر ۱۰۰ سی سی دلستر معمولی حدود ۲۵ کالری انرژی دارد.

برای وزن گیری جنین بهتر است میوه و سبزیجات و دانه های روغنی مثل گردو، بادام، فندوق و پسته … مصرف کنید.

دلستر در اواخر بارداری
دلستر و نوشابه کافئین زیادی دارند که برای نوزادان مناسب نیستند. و مادران باردار را در معرض زایمان زودرس قرار میدهد. محققان خوردن دلستر در بارداری را زیاد توصیه نمی کنند. البته این موضوع بستگی به شرایط فردی مادر دارد و نمی توان برای همه افراد نسخه مشابه پیچید. اما در هر صورت نوشیدن دلستر و نوشیدنی هایی از این دست، جز غذاهای ناسالم دسته بندی میشوند. و در مورد مصرف دلستر در در بارداری بخصوص در ماه های آخر با پزشک خود مشورت کنید.

نه عزیزم مشکلی نداره هم برا وزن نی نی خوبه هم وزن خودت ❤❤

بهتر نخوری عزیزم چون نوشابه و دلستر ضرر داره احتمال گرفتن قند هم هس

سلام اگ مشکل قند بارداری نداشته باشی ویا حتی لب مرز نباشی ونرمال باشه قندت مشکلی نیس میگن اره برا وزن گیری خوبه مخصوصا ماه هشت ونه

وای من عاشق دلسترم اول دوس نداشتم از وقتی حامله شدم همش دلم میخاد

سوال های مرتبط

مامان فسقلی مامان فسقلی هفته سی‌ونهم بارداری
مامان سه تا جیگر مامان سه تا جیگر هفته سی‌ویکم بارداری
مامان Nila مامان Nila روزهای ابتدایی تولد