۲۶ پاسخ

مشاهده وضعیت مدفوع نوزاد میتواند یکی از نشانه‌هایی برای پی بردن به سلامت نوزاد باشد. وقتی نوزاد از شرایط عادی خارج شود یا دچار مشکل سلامتی شود، ممکن است تغییراتی در شکل، رنگ، قوام و بوی مدفوع او رخ دهد. یکی از نشانه‌هایی که مادران معمولاً مشاهده می‌کنند که می‌تواند برایشان نگران کننده باشد، وجود رگه ‌های سیاه مانند نخ در مدفوع نوزاد است. اما این رشته‌ها چیستند و آیا باید نگران شد؟

برای بالا بردن آگاهی خود در مورد انواع مدفوغ نوزاد و رنگ طبیعی آن اپلیکیشن گهواره را نصب کنید و با دیگر مادران تبادل نظر کنید. همچنین از دیگر ابزارهای فرزندپروری مانند شیردهی، خواب، نموداررشد و کلی ویدئوهای آموزشی که توسط متخصصین اطفال تهیه شده‌اند، بهره‌مند شوید.

رگه‌ های سیاه در مدفوع نوزاد چیست

مدفوع هر فرد در واقع بخش‌های هضم‌نشده از غذا و به طور کلی مواد دفعی از بخشهای مختلف بدن است. رشته‌ های سیاه در مدفوع نوزاد می‌توانند یک نشانه ساده ناشی از هضم غذا باشند یا می‌توانند نشانه‌ای از وجود مشکل باشند که باید به آنها رسیدگی کرد.

برای مثال ارتباط خوردن موز و رگه‌ های سیاه در مدفوع نوزاد یک ارتباط صحیح است. وقتی به کودک خود موز می‌دهید، در مدفوع‌های بعدی او شاهد رگه‌هایی سیاه رنگ به باریکی نخ و کوتاه کوتاه هستید. این شکلی از دفع فیبر موز است و جای نگرانی وجود ندارد. در بیشتر موارد علت رگه ‌های سیاه در مدفوع نوزاد همین خوردن موز است. 

اما گاهی مادران از وجود رگه‌ های سیاه در مدفوع نوزاد به ابتلا به عفونت مشکوک می‌شوند. بسیاری گمان می‌کنند این رشته ‌های نخ مانند سیاه در مدفوع نوزاد در واقع کرم‌های کوچک هستند. اما باید بدانید عفونت کرمی به ندرت در نوزادان رخ می‌دهد مگر آنکه تغذیه‌ی ناسالمی داشته باشند یا بهداشت در موردشان رعایت نشده باشد. وگرنه رگه ‌های سیاه در مدفوع نوزاد هفت ماهه که تازه غذاهای جامد کمی را شروع کرده است به ندرت به عفونت مربوط است.

سایر علل مربوط به وجود رگه سیاه در مدفوع نوزاد

اما ممکن است کودک شما موز نخورده باشد. یا اصلاً انقدر کوچک است که هنوز غذاهای جامد را شروع نکرده باشد. این رگه‌ها همیشه به خوردن موز ربطی ندارند اما لزوماً مربوط به عفونت هم نیستند. وجود رگه‌‌های سیاه در مدفوع دلایل دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آثار مکونیوم
  • فیبر دیگر میوه‌ها و سبزیجات
  • خون هضم شده از خونریزی نوک سینه‌ها
  • رشته، نخ یا موی بلعیده شده
  • مکمل‌های آهن و غذاهای غنی از آهن
  • ابتلا به برخی انگل‌ها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در بیشتر موارد وجود رگه‌های سیاه در مدفوع نوزاد همان هضم غذاها و مواد دیگر است و جای نگرانی وجود ندارد و اغلب اوقات خود به خود برطرف می‌شوند. با این حال، در برخی شرایط ممکن است نیاز باشد با پزشک اطفال تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید تا مطمئن شوید که کودک شما سالم است. در ادامه مواردی آمده که ممکن است با دیدن آن رشته‌های سیاه در پوشک کودک خود نیاز به کمک پزشکی داشته باشید:

مشاهده‌ی رشته‌ها یا دسته‌های مو گیر کرده

اگر می‌بینید که چند روز پشت سر هم این رشته‌ها در مدفوع یا دور مقعد نوزاد وجود دارند یا توده‌های بزرگتری از رشته‌های مو مانند را در مدفوع کودک خود می‌بینید، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و باید به پزشک اطفال مراجعه کرد.

یبوست

همانطور که در بالا گفته شد یکی از دلایل وجود رگه‌های سیاه در مدفوع نوزاد، مکمل آهن است. به طور عادی ایرادی ندارد اما باید بدانید نوزادانی که مکمل‌ آهن مصرف می‌کنند در معرض خطر یبوست هستند. اگر نوزادان مدفوع سفت و سنگریزه مانند دارند و اغلب برای دفع مدفوع زور می‌زنند، به احتمال زیاد دچار یبوست می‌شوند. اگر احساس می‌کنید که کودک شما هنگام دفع مدفوع مشکل دارد، باید با پزشک خود تماس بگیرید تا یک مکمل جایگزین و روشهایی برای نرم کردن مدفوع نوزاد تجویز شود.

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی (GI) به خونریزی در دهان، مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک اشاره دارد. در نوزادان و کودکان خردسال، علائم شایع خونریزی گوارشی فوقانی استفراغ همراه با خون (هماتمزیس) و مدفوع سیاه (ملنا) است. بنابراین اگر کودک شما استفراغ خونی دارد یا مدفوع به رنگ سیاه یا دارای رگه‌های سیاه بعد از چند روز از بین نمی‌رود، فورا او را نزد پزشک اطفال ببرید. 

عفونت کرم

انگل‌هایی مانند کرم سوزنی، کرم قلابدار و آسکاریس می‌توانند نوزادان و کودکان خردسال را از طریق خاک و آب آلوده آلوده کنند. علائم عفونت‌های انگلی شامل رنگ پریدگی پوست، درد معده، کاهش اشتها و کاهش وزن قابل توجه است که می‌تواند در کنار رگه های سیاه در مدفوع نوزاد مشاهده شود. ممکن است پزشک اطفال برای تایید وجود تخم‌های انگلی و ارائه درمان مناسب، آزمایش مدفوع را درخواست کند.

سخن پایانی

بنابراین به طور کلی، رشته‌های سیاه در مدفوع نوزاد ممکن است به دلیل مدفوع انتقالی نوزاد، غذاهایی که کودک می‌خورد یا مکمل‌هایی باشد که مصرف می‌کنند. در برخی موارد، ممکن است یک جسم خارجی نیز باشد که کودک شما در دهان خود گذاشته است. اگرچه این دلایل اغلب نگران کننده نیستند، اما شاید بخواهید برای مشاوره بیشتر با پزشک اطفال خود مشورت کنید یا عکس رگه‌ های سیاه در مدفوع نوزاد را برای یک پزشک آنلاین بفرستید. 

 

سلام امروز دخترم پی پی کرده توش یه نخ بود مشکلی نداره

ممنون واقعا که سوالا و جوابا هست
امروز بچم ساعت 5 صبح مدفوع کرد و دقیقا همینجوری که گفتین بود، خیلی نگران و ناراحت شدم
اومدم تو اینترنت سرچ کردم دیدم شما هم نوشتین خیالم راحت شد
منم دیروز یه ذره موز بهش داده بودم 😔

مال موز هس عزیزم دختر‌منم‌میخوره اینطوری میشه

منم امروز برای اولین بار نخ های سیاه دیدم تو مدفوع سکته کردم اومدم اینجا دیدم عادیه 🤣آخه موز داده بودم

آره برا موزه منم دو روزه همینطور شده بخاطر پوره موز

بخاطر موزه عزیزم اینجوری دفع میشه

پسرمم موز دادم الان دیدم پی پیش اونطوریه ندم دیگه بهش؟

وای خدا خیرتون بده
من از اسنرس داشتم میمردم
اومدم سرچ کردم دیدم سوال شمام هست
منم بهش موز دادم بعدش ک مدفوع کرد همینجوری شد
انقده ترسیدمممم

وااای منم آالان سرچ کردم دیدم هرکی موزداده همین مشکل را داره .خداخیرتون بده خیالم راحت شدمنم موزدادم مدفوعش اینجوری شد

خیالم راحت شد، وحشت کرده بودم. دیروز یه کم موز دادم خداروشکر که فهمیدم. 😁

دمتون گرم امروز بچه منم همینطوری شد . جوابمو گرفتم منم دیروز بهش موز داده بودم

راستی قطره آهن از الان باید داد؟؟؟؟

وای آره چقدر ترسیدم منم

منم دو روزه به پسرم موز میدم امزوز تو دستشوییش چیزای سیاه بود

سلام پسر منم ۷ماهشه امروز مدفوش داخلش نخ های سیاه بود خیلی ترسیدم.واقعا از موز؟چون دیروز بهش موز دادم.تاحال هم اینجوری نشده بود بار اول هم بود موز بش داده بودم

وای خداروشکر منم پسرم اینطوری پی پی کرد بدجور نگران شدم دیروز بهش موز دادم

پسر منم 7ماهه هست،انگار که نخ سیاه بود تو مدفوعش،خیلی نگران شدم ،بعد دیدم بخاطر موز بوده،نگران نباش

ای دونم موزا این تولی میاد بیلون دخمل منم این طوری شده بود فک کردم انگله ترسیدم

دوستان این رگه های سیاه مشکلی نداره کی برطرف میشه؟

بخاطر موز هم میتونه باشه

قطزه آهن مدفوع و سیاه میکنه

دفع موز این شکلیه

از موزه عزیزم نگران نباش

از قطره اهنگه چیزی نیست

نخ های سیاه واسه موز هست نگرانی نداره و اینکه از این بعد که آهن میخورن مدفوعشون رنگش و بوش تغییر میکنه طبیعی هست

سوال های مرتبط