رگه‌ های قهوه‌ ای در مدفوع نوزاد نشانه چیست؟+خطرات آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد

اولین مدفوع نوزاد مدفوعی سیاه و قیری ست و بعد از آن با شروع تغذیه با شیر و بعد غذای کمکی شاهد تغییر رنگ آن خواهید بود. باید در نظر داشته باشید تنها بروز اسهال یا یبوست یا مدفوع نکردن نوزاد یا مدفوع زیاد کودکان نشانه‌های هشدار نیستند و باید نسبت به تغییر رنگ ناگهانی مدفوع نیز هوشیار باشید. رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد و شیرخوار ممکن‌است مثل هر تغییر دیگری در مدفوع فرزندتان، باعث نگرانی شما شود. اهمیت به رنگ مدفوع نوزاد، ظاهر و حالت مدفوع نوزاد از آن‌جا که می‌تواند حاوی اطلاعات مهمی درباره سلامت نوزاد باشد، بسیار مهم است. بااین‌حال، در بسیاری از موارد تغییرات ایجادشده در مدفوع نوزاد، طبیعی و حاصل رشد و تغییر نوع تغذیه نوزاد می‌باشد.

علت وجود رگه‌‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد و شیرخوار چیست؟

اگر می‌خواهید درباره علت رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد بدانید و یا اینکه بدانید رگه‌های قهوه‌ای در انواع شکل مدفوع نوزادان نشانه چیست، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

*علت مدفوع سبز نوزاد شیرخشکی چیست؟ آیا جای نگرانی است؟

آلرژی و وجود دانه‌های سفید یا رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد 

رگه‌های رنگی مدفوع نشانه چیست؟ خیلی از والدین ایجاد آلرژی در شیرخوار زیر شش‌ماه را (به این دلیل که تغذیه‌ای جز شیر ندارد) چیزی بعید و دور از ذهن می‌دانند. باید گفت که آلرژی در شیرخواران یکی از اتفاقات شایعی است که می‌توانید گریه‌ها و بی‌قراری‌های تمام‌نشدنی فرزندتان را به آن ربط دهید. 

فرزند شیرخوار شما می‌تواند به آن‌چه که شما در ناهار امروز خورده‌اید حساسیت نشان دهد. این واکنش می‌تواند دلیل گریه‌های شدیدی در طول شب، بثورات پوستی خفیف، کولیک نوزادی یا همان قولنج، استفراغ، اسهال زرد آبکی، و تغییر در ظاهر مدفوعش باشد. تغییر در ظاهر مدفوع در نوزاد یا شیرخواری که دچار حساسیت شده، می‌تواند به صورت وجود ذرات ریز خون در مدفوع نوزاد، خلط خونی در مدفوع نوزاد، وجود رشته‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد، به صورت رگه‌های سفید و مخاطی در زمینه سبز لجنی مدفوع یا مدفوع سبز و مخاطی نوزاد باشد. رگه‌های سفید می‌توانند همان مخاط و ترشحات روده باشند. (می‌توانید برای درک بهتر شرایط، عکس دانه های سفید در مدفوع نوزاد را در اینترنت جستجو کنید). مدفوع کشدار نوزاد نیز نشان از وجود مخاط است. برای اطلاعات بیشتر درباره این رگه‌های سفید در مدفوع نوزاد یا علت پنیری بودن مدفوع نوزاد می‌توانید مطلب مدفوع خلطی نوزاد را در همین سایت مطالعه کنید. همچنین جستجوی راهنمای تصویری مدفوع نوزاد می‌تواند به درک بیشتر کمک کند.

شایع‌ترین علت ایجاد حساسیت‌های تغذیه‌ای در نوزادان و شیرخواران استفاده مادر از لبنیات گاوی (حساسیت به پروتئین گاوی) است. در این نوع آلرژی، سیستم ایمنی نوزاد نسبت به پروتئین گاوی (CMPA) واکنش نشان می‌دهد. وظیقه سیستم ایمنی پاسخ به عوامل مضرِ خارجی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها است و در واقع واکنش آن به پروتئین گاوی یک واکنش غیرطبیعی و آلرژیک به حساب می‌آید.

موارد دیگری که شیر مادر را می‌توانند برای نوزاد آلرژی‌زا کنند شامل‌اند از: تخم‌مرغ، بادام زمینی، سویا و گندم.

*رگه های سیاه در مدفوع نوزاد چیست 

در هر حال اگر تغییر در ظاهر مدفوع نوزاد مثل رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد را مشاهده کردید، می‌توانید به آلرژی‌ غذایی در فرزندتان شک کنید. به یاد آورید که چه غذایی را به تازگی مصرف کردید که در گذشته در برنامه غذایی شما جایی نداشته است. با اینکه آلرژی غذایی در شیرخواران زیر یک سال بسیار شایع است اما نشانه‌های بالا می‌توانند دلایل دیگری نیز داشته باشند. برای مثال گریه‌های شدید می‌تواند به خاطر شکم‌درد ناشی از عفونت گوارشی باکتریایی باشد و یا بثورات پوستی می‌تواند دلیل ویروسی داشته باشند. اگر با قطع مصرف ماده آلرژی‌زا علائم شیرخوار برطرف نشد به پزشک مراجعه کنید. برای کاهش احتمال بروز آلرژی به مواد غذایی به نکات شروع تغذیه کمکی دقت کنید.

علت رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد

تغییر مدفوع بعد از شروع تغذیه کمکی و بروز رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع شیرخوار

مدفوع قهوه ای نوزاد یا تغییر رنگ و حالت مدفوع شیرخوار بعد از شروع به تغذیه کمکی، یک اتفاق طبیعی است. بعد از شروع تغذیه با غذاهایی غیر از شیر مادر ممکن‌است شما شاهد تکه‌های هضم‌نشده غذا در مدفوع یا مدفوع تکه تکه نوزاد باشید. تغییرات مدفوع بعد از شروع تغذیه‌ کمکی می‌تواند به صورت رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع شیرخوار تظاهر کند. بسیاری از مادران رگه-های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد را زمانی می‌بینند که فرزندشان برای اولین بار موز خورده است. دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد نیز می‌تواند از تغییرات مدفوع بعد از شروع تغذیه کمکی باشد.

ورود مخاط به روده و رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد 

اگر این رگه‌های قهوه‌ای حالت خلطی و موکوسی دارند احتمال دارد که ترشحات روده به مدفوع وارد شده ‌باشند. اطلاعات بیشتری دراین‌باره در مطلب مدفوع خلطی نوزاد وجود دارد. 

خون‌ریزی گوارشی و رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد

رگه‌های قهوه‌ای رنگ در مدفوع نوزاد می‌تواند به دلیل خون‌ریزی گوارشی دیده‌ شود. خون‌ریزی مجرای گوارشی با حجم زیاد یک وضعیت اورژانس است، ولی وجود مقادیر کمی از مدفوع خونی یا استفراغ اورژانسی نیست و تنها اقداماتی جهت رفع نگرانی کفایت می‌کند. 

علت‌های وجود خون در مدفوع

وجود رگه خون در مدفوع نوزاد می‌تواند دلایل متفاوتی داشته ‌باشد. یکی از این دلایل خون بلعیده ‌شده توسط نوزاد است. برای مثال ممکن‌است به دنبال خراش و زخم نوک پستان مادر (شقاق سینه) مقداری خون همراه شیر وارد دهان شیرخوار شده و درنهایت در مدفوع مشاهده شود. تستی به نام تست ATP هموگلوبین بزرگسالان را در مدفوع نوزاد نشان می‌دهد. 

همچنین طی کولیت آلرژیک که پدیده شایعی بین شیرخواران است، ممکن است رگه‌هایی از موکوس خونی در مدفوع نوزاد یافت شود. اگر در نوزاد با رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع، طی آزمایش، ائوزینوفیل (یکی از انواع گلبول‌های سفید) در مدفوع یافت شود، کولیت آلرژیک برای وی تشخیص داده‌می‌شود. 

اگر به غیر از رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد، شاهد علائمی چون استفراغ خونی، کبودی پوست یا خون‌ریزی در نواحی دیگر را دیدید، می‌توان به اختلال انعقادی شک کرد. به ‌خصوص در مواردی که تولد نوزاد در خانه صورت گرفته‌است، به دلیل عدم تزریق ویتامین‌k  در بدو تولد احتمال ایجاد چنین اختلالاتی بالاتر است.

موارد دیگری نیز با احتمال بسیار کم‌تر ممکن ‌است دلیل وجود خون در مدفوع نوزاد باشد، مثل ولولوس روده و انتروکولیت نکروزان (مخصوصا در نوزادان نارس). در بیماری ولولوس، پیچش روده در یک انحنا اتفاق می‌افتد. نوزاد مبتلا به ولولوس شکم درد شدید حاد را تجربه می‌کند. انتروکولیت نکروزان نیز یک بیماری التهابی است که طی آن به مخاط و دیواره روده آسیب وارد می‌شود. در این بیماری که از شایع‌ترین اورژانس‌های جراحی در نوزادان به شمار می‌رود، شکم نوزاد متسع است و خون‌ریزی شدیدی را تجربه می‌کند.

به ‌هر حال اگر احساس کردید رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد به خون می‌مانند، خیلی نترسید. اما به دنبال رفع نگرانی خود به پزشک مراجعه کنید تا از دلیل رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد مطلع شوید.

وجود رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد

منشاهای دیگر رگه‌های قهوه‌ای و خونی در مدفوع نوزاد یا شیرخوار

به یاد داشته ‌باشید که ممکن است منشا خونی که در پوشک می‌بینید، از مجرای ادراری نوزاد، واژن نوزاد یا حتی یک راش شدید در ناحیه پوشک باشد. 

درمان رگه‌های قهوه‌ای را در مدفوع نوزاد

قبل از هر چیز به این توجه کنید که تغییرات در ظاهر مدفوع هر کسی می‌تواند رخ‌ دهد و در بسیاری از موارد این تغییرات، تغییرات طبیعی هستند. 

از آن‌جا که مدفوع حاصل هضم، جذب و دفع موادی است که نوزاد می‌خورد، در صورت مشاهده رگه‌های قهوه‌ای رنگ در مدفوع نوزاد، به تغذیه اخیر او توجه کنید. آیا نوزادتان زیر شش ماه دارد و هنوز تغذیه کمکی را شروع نکرده-است؟ آیا ممکن‌است این تغییرات حاصل غذای جدیدی(مثل موز) باشد که به تازگی خورده‌است؟ آیا نوزادتان علائمی دیگر مثل بی‌قراری و دیگر علائمی که نشان از حساسیت داشته ‌باشد را بروز می‌دهد؟ آیا خودتان به تازگی غذاهایی مثل لبنیات، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، سویا یا گندم را نخورده‌اید؟

آیا این رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد حالت موکوسی و لزج دارند؟ مطلب مدفوع خلطی نوزاد را مطالعه کنید. چنان‌که به خونی بودن این رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد شک کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.