مدفوع سفید کودک | دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد نشانه چیست؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد

تنها مدفوع نکردن نوزاد یا مدفوع زیاد کودکان نیز که نشانه مشکل است بلکه گاهی وجود برخی مواد یا تغییر رنگ آن نیز میتواند نشانه خطر باشد. دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد یکی از تغییرات نسبتا رایج مدفوع مخصوصا است که برای والدین سوال‌برانگیز و حتی نگران‌کننده است. دقت به دفعات دفع مدفوع در نوزاد، رنگ مدفوعش و عواملی از این قبیل باعث می‌شود که از عملکرد گوارشی و سلامت نوزاد خود تاحدی مطلع باشید. اما علت تکه‌ های سفید در مدفوع نوزاد چیست؟ از هضم ناکافی مواد غذایی گرفته تا آلرژی غذایی! در ادامه در مورد سه علت مهم برای مشاهده دانه‌های سفید توی مدفوع نوزاد توضیح داده‌ایم.

آیا وجود دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد خطرناک است؟

مدفوع سفید در کودک دلایل مختلفی دارد و بیشتر موارد به دلیل شیوه هضم یا غذاهایی است که میخورد. اما میتواند دلایل جدیتری نیز داشته باشد. به طور کلی اگر دانه های سفید در مدفوع کودک وجود دارد اما شکم درد ندارد، بی قرار نیست، به طور معمول شیر می خورد، آرام می خوابد، وزن خوبی پیدا می کند، جای نگرانی نیست.

چه چیزی ممکن است باعث ایجاد دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد شود

درباره سوال والدین درباره "علت دونه‌های سفید در مدفوع نوزاد" یا همان دانه های کنجد مانند در مدفوع نوزاد؛ سه عامل اصلی برای دفع مدفوع سفید وجود دارد:

عفونت یکی از دلایل دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد

یکی دیگر از دلایل وجود دانه های سفید، ابتلا به عفونت انگلی یا انگل روده ای در کودک است. نوزادان، کودکان نوپا و کودکان بسیار خردسال در مهدکودک ها در معرض خطر ابتلا به بیماری انگلی به نام ژیاردیازیس هستند که باعث اسهال می شود و از طریق مدفوع آلوده منتشر می شود. عفونت کرم سوزنی (انتروبیازیس) نیز در میان کودکان پیش دبستانی و سنین مدرسه مشاهده می شود.

*اسهال نوزاد چگونه است + علائم و روشهای درمان

چربی شیر هضم نشده

در شیرخوران زیر شش ماه، مخصوصا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، مشاهده دانه‌ های سفید در مدفوع نوزادان شایع است. ممکن است در چند روز اخیر دفعات و میزان شیردهی را کم ‌و زیاد کرده باشید. به فواصل شیردهی و کافی بودن میزان شیر از روی نشانه‌ها مثل میزان دفع ادرار دقت کنید. در کودکانی که شیرخشک مصرف می‌کنند، تغییر مارک شیرخشک یا اضافه شدن شیرخشک به رژیم غذایی برای اولین بار می‌تواند باعث دفع دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد یا وجود دانه های سفید کنجد مانند در مدفوع شود. در کودکان بزرگتر از شش ماه و پس از شروع غذای کمکی این ذره‌های سفیدرنگ مدفوع نوزاد می‌تواند غذای خورده شده و همان دلمه‌های شیر باشد. این قدرت هضم ناکافی گاهی می‌تواند طبیعی و موقتی باشد و گاهی تغییر مدفوع نشانه یک علامت هشداردهنده از بیماری پنهان.

غذای هضم نشده

هضم‌نشدن و درسته دفع‌شدنِ برخی از مواد غذایی که هضم سخت‌تری دارند، یک پدیده طبیعی است که در بالغین نیز ممکن ‌است دیده‌ شود. در بیشتر مواقع علت دانه های سفید در مدفوع بزرگسالان نیز همین است. پس لزوماً مشاهده مدفوع سفید کودک ۴ ساله دلیلی بر بیماری نیست و می‌تواند تنها ناشی از هضم ناقص غذا باشد. بعد از شروع غذای کمکی وجود تکه های سفت در مدفوع نوزاد یا حتی ابتلا یه یبوست بسیار شایع است. این اتفاق اگر قبل از شروع تغذیه‌ی کمکی شیرخوار اتفاق بیفتد، قدرت هضم شیرخوار را بیشتر زیر سوال می‌برد.

سایر علل تغییر رنگ مدفوع در نوزادان

دانه‌های سفید در مدفوع کودک نشانه چیست؟ قبل از هر چیز باید بدانیم، به دلیل مایع ‌بودن تغذیه شیرخواران در ماه‌های اولیه، انواع شکل مدفوع نوزادان، شبیه به مدفوع کودکانِ بزرگ‌تر و بزرگسالان نیست. رنگ مدفوع نوزاد متفاوت است و قوام کم‌تری دارد و گاهی شبیه اسهال زرد آبکی به نظر می‌رسد. همچنین باید دانست که با توجه به روند رشد شیرخوار و تغییر عادات تغذیه‌ای او، تغییر در شکل مدفوع نوزاد اتفاق رایج و معمولی‌ است. در ادامه می‌توانید عکس مدفوع سفید نوزاد را ببینید. برای کسب اطلاعات درباره مدفوع طبیعی نوزاد و شیرخوار می‌توانید مطلب مدفوع خلطی نوزاد را مطالعه کنید. علل اصلی در بالا توضیح داده شد سایر علل میتواند شامل موارد زیر باشد. عکس دانه های سفید در مدفوع در ادامه آمده است.

*برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای تصویری مدفوع نوزاد مراجعه کنید

علت دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد چیست؟

مشکلات صفراوی

سوال بسیاری از والدین این است که رنگ مدفوع نوزاد نشانه چیست؟ اگر مدفوع نوزادتان به طور کامل سفید یا طوسی بود، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است دلیل این اتفاق، آترزی صفراوی باشد. آترزی صفراوی یک بیماری نادر کبدی‌ است که در هفته‌های اول بعد از تولد نوزاد تشخیص داده می‌شود. این اختلال که مجاری صفراوی کبد را درگیر می‌کند، یکی از اورژانس‌های پزشکی است که باید سریعا جراحی شود. 

آترزی صفراوی دیگر دلیل دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد است. صفرا مایعی‌ است که توسط کبد ساخته شده، از طریق مجاری صفراوی به روده‌‌ی‌کوچک منتقل شده و به هضم غذا کمک می‌کند. در آترزی صفراوی نوزادان، مجاری صفراوی مسدود شده و تجمع مایع صفرا در کبد باعث آسیب کبدی می‌شود. درواقع رگه‌های قهوه‌ای در مدفوع نوزاد یا رنگ زرد مدفوع نوزاد به دلیل وجود مایع صفرا و نمک‌های صفراوی است و درصورت کاهش یا عدم وجود آن‌ها، مدفوع، کم‌رنگ یا سفید می‌شود. مدفوع زرد با دانه های سفید در نوزاد بیشتر به دلیل ابتلا به این بیماری رخ می‌دهد. نوزادان مبتلا به آترزی ممکن است در هنگام تولد سالم به نظر برسند و علائم آن‌ها بین دو هفته تا دو ماه اول زندگی خود را نشان دهد. علائم می‌تواند شامل این موارد باشد: 

  • زردی پوست و چشم
  • مدفوع رنگ روشن یا سفید 
  • شکم متورم
  • ادرار با رنگ تیره 
  • کاهش‌وزن یا عدم وزن‌گیری طبیعی

آیا دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد ناشی از آلرژی به شیر مادر است

در بیشتر موارد، دانه های سفید موجود در مدفوع کودک شما فقط تکه های چربی شیر هضم نشده است. این امر برای نوزادانی که شیر مادر می نوشند بسیار معمول است، اما در مورد نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند نیز این اتفاق می افتد. دلیلی برای نگرانی نیست و لازم نیست کاری متفاوت انجام دهید. اما مدفوع سبز نوزاد، خونی یا مخاطی - همراه با برخی مسائل دیگر - ممکن است به دلیل آلرژی به شیر باشد که در این صورت باید زیر نظر پزشک نوع شیر کودک تغییر کند. آلرژی به شیر مادر به ندرت منجر به ایجاد دانه های سفید در مدفوع میشود.

دفع خلط همراه با مدفوع نوزاد

اما دیگر علت وجود دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد_به خصوص اگر لزج و خلطی باشد_ می‌تواند به خاطر وجود موکوس در مدفوع باشد. روده ما ترشحاتی طبیعی‌ای به نام موکوس دارد. احتمال اینکه این ترشحات لزج به مدفوع نوزاد راه یابند، وجود دارد. پس وجود تکه‌های سفید لزج در مدفوع نوزاد می‌تواند یک اتفاق طبیعی باشد. از طرفی مدفوع سبز با دانه‌های سفید در نوزاد و شیرخوار می‌تواند دلایل دیگری همچون عفونت، آلرژی غذایی و یا تغییر در عادات غذایی پس از شروع غذای کمکی، یا رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان درآوردن، اختلالات معده و روده‌ای و عواملی دیگری باشد، که همه در مطلب مدفوع خلطی نوزاد به طور مفصل‌تر آمده‌است.

مدفوع سفید یا کمرنگ نوزاد

آیا پس از مشاهده ی سفید رنگ شدن مدفوع در نوزاد، باید به شیردهی ادامه داد

بله. همانطور که در بالا اشاره شد در بیشتر موارد، دلیل وجود دانه های سفید در مدفوع تنها شیر یا غذای هضم نشده است و به مرور با تکامل سیستم گوارشی برطرف میشود. اما اگر کودک درد دارد، یا مدفوع خلطی یا هون آلود است یا هرگونه مشکل فیزیکی دیگر به غیر از تغییر رنگ مدفوع مشاهده میکنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

رگه های قهوه ای در مدفوع نوزاد نشانه چیست؟ 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده دانه های سفید و در صورت رخ دادن در شرایط زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر دانه‌های ریز سفید در مدفوع نوزاد مکررا رویت شده و در شما ایجاد نگرانی کرده‌است.
  • اگر از روی نشانه‌های دیگر مثل عدم وزن‌گیری کافی، نداشتن انرژی کافی و... حدس ‌زدید که ممکن ‌است نوزادم مشکلی در هضم و گوارش داشته ‌باشد.
  • اگر همراه با وجود دانه‌های سفید در مدفوع، فرزندتان نیز بی‌حال و مریض است.

بهترین روش ها برای درمان مدفوع سفید کودک چیست

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بیشتر موارد علت وجود دانه های سفید به دلیل عدم تکامل هضم است که با افزایش سن درست میشود. اما اگر ناشی از مشکلات صفراوی باشد به بررسی بیشتری نیاز دارد. به علائم دیگر اینم مشکل مانند زردی پوست و چشم، شکم متورم، ادرار تیره، کاهش وزن و ... توجه داشته باشید در صورت بروز این موارد برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به نوع مشکل روش درمانی درست انتخاب شده و از آسیب کبدی جلوگیری شود.

سخن پایانی

همه‌ مواد غذایی به راحتی هضم نمی‌شوند. در شیرخواری که در کنار شیر، تغذیه کمکی هم دریافت می‌کند، وقتی موادغذایی با سرعت از روده شیرخوار عبود می‌کنند گاهی وقتی برای شکستن آن‌ها نیست و این اصلی‌ترین علت مدفوع سفید در کودکان است. پس با یک بار دیدنِ دانه-های سفید در مدفوع نوزادی که وضعیت جسمی و رشدی خوبی دارد، نگران نشوید. 

اگر این تکه‌های سفید در مدفوع نوزاد، لزج و موکوسی هستند و به ندرت دیده ‌شده‌اند، باز هم نگران نباشید اما اگر چند بار شاهد مدفوع با دانه‌های سفید در نوزاد بودید، در نوزادتان علائم دیگری جز دانه‌های سفید در مدفوع، مشاهده کردید و یا علت و درمان دانه‌های سفید در مدفوع نوزاد، باعث ایجاد مشغله ذهنی و دل‌نگرانی شما شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت بی‌رنگ یا سفید بودن مدفوع نوزاد تازه به‌دنیا آمده سریعا به پزشک مراجعه کنید.