میتونم ماست بدم دخترم؟

۲ پاسخ

خیلی خوب که از الان به تغذیه دختر کوچولوت دقت می‌کنی 🌸

در مورد **ماست پروبیوتیک پرچرب** باید چند نکته مهم رو بدونی:

1. **سن مناسب شروع لبنیات (مثل ماست):**
✅ از **۶ ماهگی به بعد** می‌تونی به مقدار کم شروع کنی.
هنوز دخترت ۵ ماه و ۲۰ روزه‌ست، یعنی فقط حدود ۱۰ روز تا ۶ ماهگی داره — بهتره تا اون موقع صبر کنی.

2. **نوع ماست مناسب:**
- بهتره **ماست ساده‌ی پرچرب پاستوریزه‌ی بدون نمک و بدون طعم** باشه.
- می‌تونی **خودت در خانه ماست درست کنی** تا مطمئن باشی افزودنی نداره.
- ماست‌های «پروبیوتیک» صنعتی برای بچه‌ها معمولاً مشکلی ندارن، اما چون ممکنه ترکیب باکتری‌ها متفاوت باشه، برای شروع پیشنهاد می‌شه **ماست ساده‌ی معمولی** رو امتحان کنی و بعداً (مثلاً بعد از ۷–۸ ماهگی) در صورت تحمل خوب، سراغ پروبیوتیک بری.

3. **نحوه شروع دادن:**
- از **نصف قاشق چای‌خوری** شروع کن.
- اگر در ۳ روز آینده علائمی مثل **اسهال، نفخ زیاد، یا جوش** ندیدی، می‌تونی هر چند روز یکبار مقدار رو بیشتر کنی.
- لازم نیست هر روز بدی؛ هفته‌ای چند مرتبه کفایت می‌کنه.

4. **غذاهایی که الان مناسبن:**
فرنی، پوره سیب‌زمینی یا هویج، پوره سیب یا گلابی گزینه‌های خوبین برای شروع.

اگر خواستی، می‌تونم یه **برنامه پیشنهادی مرحله‌به‌مرحله تغذیه کمکی از ۶ تا ۹ ماهگی** برات بنویسم تا بدونی چه غذاهایی و در چه زمانی مناسبن — دوست داری بنویسم؟

دقیقا سوالی که الان میخواستم بپرسم😶🤣ماست پروبیوتیک چرب بهش دارم میدم درسته یانه

سوال های مرتبط

مامان رویساو ماهلین مامان رویساو ماهلین ۱ سالگی
مامان قلبم مامان قلبم ۱ سالگی
مامان دُردونـھ 🎀 مامان دُردونـھ 🎀 ۱۳ ماهگی
مامان هانا🦋 مامان هانا🦋 ۱ سالگی
مامان پناه 👧🏻🦋 مامان پناه 👧🏻🦋 ۱ سالگی
مامان ❣️دل‌آرا❣️ مامان ❣️دل‌آرا❣️ ۱۶ ماهگی
مامان 🌿النا🐼🤍☔ مامان 🌿النا🐼🤍☔ ۱۶ ماهگی
مامان دلوین کوچولو مامان دلوین کوچولو ۱۴ ماهگی