از چه سنی می‌توان به کودک ماست داد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک ماست داد

وقتی کودک شما از شیر مادر یا شیر خشک به مواد جامد تغییر ذائقه می‌دهد، این تغییر برای مادران بسیار هیجان‌انگیز است؛ یکی از مواد غذایی مناسب کودک ماست است. گرچه متاسفانه وجود لاکتوز در ماست باعث می‌شود که آن به یک ماده‌ حساسیت‌زا تبدیل شود و دلیل آلرژی غذایی در کودکان شیرخوار باشد. بنابراین والدین می‌خواهند بدانند آیا می‌توانند به فرزندشان ماست بدهند و اگر دادن آن بی‌خطر است از چه سنی می‌توان به کودک ماست داد و یا در صورت بروز آلرژی باید چه کنند. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

توجه داشته باشید اینکه از چه سنی میتوان به کودک ماست داد یا اینکه کودک از چه سنی میتواند بستنی بخورد یا اینکه کودک از چه سنی می تواند شیر گاو بخورد و یا اینکه از چه سنی میتوان به کودک خامه داد یکسان و مشابه نیست. ورود هر یک از این ترکیبات لبنی به رژیم غذایی کودک سن مخصوص به خود را دارد. 

سن مناسب برای دادن ماست به نوزاد

بیشتر کودکان می‌توانند از همان زمانی که شروع به‌ خوردن غذا‌های کمکی جامد می‌کنند یعنی از شش ماهگی، خوردن ماست ساده، شیرین‌ نشده، پاستوریزه و تهیه‌ شده از شیر کامل را نیز شروع کنند. اما بهترین زمان برای شروع مصرف لبنیات از جمله ماست بین 8 تا 12 ماهگی است. این سن برای شروع مصرف ماست سن خوبی است زیرا تقریباً در همین زمان است که اکثر نوزادان شروع به خوردن غذای جامد می‌کنند. ماست منبع خوبی از پروتئین است و به دلیل وجود پروبیوتیک‌ها به تنظیم حرکات و عملکرد روده کمک می‌کند. ضمناً ماست لاکتوز نداشته و تحمل آن راحتتر است.

آلرژی به ماست در کودکان

اگر تشخیص داده شده که کودک تان به شیر آلرژی دارد یا نشانه هایی از هر نوع آلرژی را بروز می دهد (از جمله اگزما) تا زمانی که با پزشک کودک تان مشورت نکرده اید به او ماست ندهید. حداقل سه روز بعد از این که به کودک ماست دادید می توانید یک غذای جدید دیگر را برای او امتحان کنید. به این ترتیب بدن کودک تان برای تنظیم شدن زمان دارد و شما می توانید واکنش آن را ببینید.

بعضی اوقات بعد از خوردن ماست، ممکن است علائمی مانند واکنش آلرژیک رخ دهد اما آزمایش خون خلاف آن را ثابت می‌کند. ممکن است آبریزش چشم نوزاد یا گرفتگی بینی، پاسخ بدن شما به هیستامین موجود در ماست باشد. وقتی بدن شما هیستامین ایجاد می‌کند، باعث بروز علائم آلرژیک می‌شود. 

سن مناسب برای دادن ماست به نوزاد

برخی از علائم گویای آلرژی به ماست عبارتند از:

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، دادن ماست به کودک را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

عدم تحمل لاکتوز هنگام خوردن ماست

حساسیت به شیر، با عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. آلرژی واکنش ایمنی بدن به پروتئین‌های موجود در شیر است. اگر کودک عدم تحمل لاکتوز داشته باشد، بدن توانایی تجزیه‌ی لاکتوز، یعنی همان قند شیر، را در روده‌ی کوچک ندارد و باکتری‌های موجود در روده‌، لاکتوز را در هنگام تجزیه تخمیر نمی‌کنند. علائم عدم تحمل لاکتوز عبارتند از:

این علائم می‌تواند از 30 دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف لبنیات ظاهر شود.عدم تحمل لاکتوز بسیار شایع است و تقریباً 65 درصد از جمعیت جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر کودک شما عدم تحمل لاکتوز دارد، ممکن است ماست را بهتر از شیر یا خامه تحمل کند زیرا ماست، لاکتوز کمتری نسبت به اکثر محصولات لبنی دارد. هر کس به لبنیات پاسخ متفاوتی می‌دهد. بنابراین تحمل کودک شما ممکن است به یک ماده‌ی غذایی نسبت به فرد دیگری که به عدم تحمل لاکتوز مبتلاست متفاوت باشد.

عدم تحمل لاکتوز در کودکان

ماست یونانی لاکتوز کمتری نسبت به ماست معمولی دارد زیرا مقدار بیشتری آب پنیر از آن خارج شده است. ماست یونانی یکی از غذاهای لبنی است که به راحتی قابل هضم است. فقط مطمئن شوید که کنسانتره‌ی پروتئین آب پنیر در لیست مواد تشکیل دهنده‌ی آن نباشد. این ماده بعضاً برای افزایش پروتئین اضافه می‌شود، اما باعث افزایش محتوای لاکتوز نیز می‌گردد که کودک را دچار مشکل می‌کند.

نکات مهم برای استفاده از‌ ماست در رژیم غذایی کودک

برای اضافه کردن ماست به رژیم غذایی کودکان شیرخوار بهتر است والدین از راهنمایی‌ها و توصیه‌های لازم مطلع باشند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • در سال اول ماست را به عنصر اصلی رژیم غذایی کودکتان تبدیل نکنید.
  • ماست باید فقط یک میان‌وعدهٔ همراه در یک برنامهٔ متنوع از مواد غذایی جامد باشد.
  • برای کودک، به ویژه کودک کمتر از یک سالتان، هرگز ماست را با عسل مخلوط نکنید.
  • کودکان به کالری‌های چربی نیاز دارند، پس قبل از دو سالگی به کودک ماست کم‌چربی یا بدون چربی ندهید، مگر اینکه پزشکش توصیه کند.
  • به کودک ماست میوه‌ای یا طعم‌دار ندهید. ماست ساده بخرید و اگر دوست داشتید در خانه به آن میوه اضافه کنید.
  • برای کودکانی که تازه خوردن مواد غذایی جامد را شروع کرده‌اند لازم است به جای میوه با پورهٔ میوه‌ها شروع کنید.
  • برای کودکان بزرگ‌تر می‌توانید میوه‌های نرمی را که تکه‌تکه شده‌ است اضافه کنید.
  • ماست پروبیوتیک می‌تواند برای سیستم گوارشی کودک مفید هم باشد.
  • تقریباً همهٔ ماست‌های طعم‌‌دار با شکر یا یک شیرین‌کننده شیرین می‌شود، پس برچسب بسته‌بندی را بررسی کنید.
  • ماست میوه‌ای هم تقریباً همیشه حاوی شکر اضافه شده است. اگر در ماست هر نوع شیرین‌کننده‌ای وجود داشت، آن را نخرید.

احتیاطات قبل از دادن ماست به نوزاد

قبل از اینکه لبنیاتی مانند ماست را در رژیم غذایی کودک بگنجانید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • هضم: ماست و پنیر تحت یک فرایند کشت قرار می‌گیرند و بنابراین پروتئین‌های شیر در آنها تجزیه می‌شوند. این موضوع باعث هضم پروتئین موجود در ماست و پنیر برای نوزادان می‌شود، در حالی که هنوز منبع خوبی از کلسیم و ویتامین D است.

احتیاطات قبل از مصرف ماست

  • تغذیه: شیر گاو همان سطح تغذیه‌ای که شیر مادر یا شیرخشک برای نوزاد فراهم می‌کند را ندارد. پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که والدین، شیر مادر یا شیرخشک را تا بعد از سال اول با شیر گاو (یا شیر دیگری مانند شیر بز، شیر سویا، شیر برنج یا شیر بادام) جایگزین نکنند. این موضوع می‌تواند نوزادان را در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار دهد.
  • مکمل: ماست را باید به عنوان یک مکمل غذایی که نوزادان از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌کنند، تصور کرد. با حرکت به سمت غذاهای جامد، از جمله محصولات لبنی و ماست، نوزادان باید به اندازه‌ی کافی شیر مادر یا شیر خشک برای تأمین نیازهای غذایی خود بنوشند.

با وجود این احتیاطات و اطلاع درست از اینکه از چه سنی می‌توان به کودک ماست داد، با این حال باز هم باید مراقب ظهور علائم باشید و در صورت بروز آنها سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.