*#تربیت_فرزند
نکات تربیتی

کوتاه و مفید❤️

۱. وقتی کودک اشتباه می‌کند، به او یاد بدهید چگونه درست عمل کند، نه اینکه فقط تنبیهش کنید.
کودکان از یادگیری رشد می‌کنند، نه از ترس.

۲. برای رفتار خوب، کودک را تحسین کنید.
کلمات مثبت شما بهترین انگیزه است.

۳. به جای گفتن "نه"، به او توضیح دهید چرا چیزی ممکن نیست.
کودک شما باید دلیل محدودیت‌ها را بفهمد.

۴. به احساسات کودک احترام بگذارید، حتی اگر با آن موافق نیستید.
گوش دادن به کودک، به او یاد می‌دهد که ارزشمند است.

۵. وقت گذراندن با کودک، از هر هدیه‌ای ارزشمندتر است.
یک ساعت بازی با شما، از صد اسباب‌بازی برایش مهم‌تر است.

۶. به جای امر و نهی، الگوی خوبی برای کودک باشید.
کودکان بیشتر از آنچه می‌شنوند، می‌بینند.

۷. اشتباهات کودک را فرصتی برای آموزش ببینید، نه انتقاد.
هیچ‌کس کامل نیست، حتی شما!

۸. هرگز کودک را با دیگران مقایسه نکنید.
او خاص و بی‌نظیر است، مثل شما.* [‌‎‌‌‎‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‎‌‎‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‎‌‌‎‌‎‎‌‎‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‎‌‌‎‌‎‎‌‎‌‌‎‎‎‎‌‌

۱ پاسخ

عالی بود دمت گرم

سوال های مرتبط

مامان دختر اصفهونی مامان دختر اصفهونی ۴ سالگی
* 🔰چگونه می توان احترام گذاشتن را به کودکان آموزش داد؟

✅ خودتان الگوی رفتار محترمانه برای کودک باشید. بچه ها با الگوبرداری از رفتار شما به بهترین نحو می آموزند. وقتی با فرزندتان محترمانه برخورد می کنید- حتی هنگامی که عصبانی هستید- احتمال بروز چنین رفتاری در کودکتان نیز افزایش می یابد.

✳️پس به کودکان در مورد احترام اجتماعی آموزش دهید.

🔺زمانی که کودکتان رفتار نامناسبی دارد، به جای اینکه او را در برابر دیگران و با صدای بلند مواخذه کنید، او را به جای خلوتی ببرید و به صورتی خصوصی به او آموزش بدهید. از یک خطای کوچک می توان گذشت و در موقعیتی دیگر در مورد آن صحبت کرد اما در مورد اشتباهات بزرگ تر لازم است کودک را به کناری ببرید و به آرامی خطایش را به او گوشزد کنید. او را راهنمایی کنید که چگونه می تواند رفتارش را به صورتی محترمانه اصلاح کند.

🔘 در طول روز به موارد محترمانه یا غیر محترمانه اشاره کنید. در مورد رفتار با صندوقدار فروشگاه، دوست و یا افرادی که فرزندتان با آن ها برخورد دارد، با او صحبت کنید. در مورد صحنه های محترمانه و غیر محترمانه ی فیلم ها و برنامه های تلویزیونی نیز بحث کنید.
مامان دختر اصفهونی مامان دختر اصفهونی ۴ سالگی
* ⁉️ با کودکی که می‌خواهد همه چیز را با جیغ و گریه به دست آورد، چگونه رفتار کنیم؟

🔺در برخورد با این رفتار کودک، به هیچ وجه نباید به جیغ‌های او اعتنا کرد.

❌ وقتی یک کودک با جیغ‌زدن یا پرخاشگری به خواسته‌های خود می‌رسد، می‌آموزد که این رفتار را تکرار کند. اگر پدر و مادر به جیغ‌‌زدن فرزندان خود توجه کنند، این رفتار را در او تقویت می‌کنند.

✔️ در چنین وضعیتی باید از تکنیک نادیده_گرفتن ، استفاده کرد. یعنی در کنار او هستیم ولی نه به او نگاه می‌کنیم نه با او حرف می‌زنیم، فقط خودمان را مشغول می‌کنیم بدون این‌که با او ارتباط برقرار کنیم. این طوری کودک متوجه می‌شود بدون ارتباط با پدر و مادر، هیچ لذتی برایش وجود نخواهد داشت. اگر این کار را ادامه دهیم رفتار ناپسندش را ترک میکند.

⏪ در کنار نادیده گرفتن، باید به تقویت رفتارهای مثبت کودک هم توجه کنیم، تا میزان پرخاشگری کم شود. باید کاری کنیم که کودک حس کند راه دیگری نیز وجود دارد که می تواند به پدر و مادرش نزدیک شود و با داد و فریاد به هیچ نتیجه‌ای نمی رسد
مامان دختر اصفهونی مامان دختر اصفهونی ۴ سالگی
* 💠❤وقتی کودک مرتکب #خطایی شد باید با #لحنی_قاطعانه با او صحبت کنید:


🔸داد و فریاد نکنید ولی در قبال رفتار بد با لحنی محکم صحبت کنید.
🔸 خم شوید به اندازه ای که هم قد او شده و بلندی قامت شما، بچه را نترساند و مستقیم به چشم هایش نگاه کنید ، چرا که اگر از بالا به او دستور بدهید، حرفتان را نادیده می گیرد.

🔸اگر کودک خواست رویش را برگرداند و برود، دست های او را بگیرید تا مستقیم به شما نگاه کند. به او بگویید" لطفا به من نگاه کن"

🔸نباید در لحن صدا و حرکات شما اثری از خشونت و تهدید باشد. با لحنی آرام ، قاطع و محکم صحبت کنید. بهتر است این لحن را با عصبانیت ، تهدید ومعامله اشتباه نگیرید. وقتی با این لحن با فرزندتان صحبت کنید.

🔸به آرامی، روشنی و با لحنی آمرانه به او بگویید چه کار خطایی انجام داده است: "ازت می خوام که دیگه این کار رو تکرار نکنی"

🔸مودب باشید. اگر بچه در پاسخ به شما بر سرتان فریاد کشید، شما با صدای بلند جواب ندهید، وگرنه در این مسابقه هر دوی شما بازنده می شوید.
مامان دختر اصفهونی مامان دختر اصفهونی ۴ سالگی
مامان دختر اصفهونی مامان دختر اصفهونی ۴ سالگی
* ❌كودكان را تنبيه رواني نكنيد❌

🔹آنچه كودكان را بيش از تنبيه بدني آزار مي‌دهد، تنبيه رواني است.

⬅️به كار بردن كلماتي كه به سرعت از دهان خارج مي‌شود، چنان اثر مخربي در شخصيت كودك به جا مي‌گذارد كه آثار آن به صورت صدمات عاطفي و عدم اعتماد به نفس در كودك بروز مي‌كنند.

⬅️جملات گزنده به عزت نفس كودك و در نتيجه به اعتماد به نفس او آسيب مي‌رساند و موجب تخريب رشد شخصيتي مي‌شود.

⬅️به كار بردن الفاظ منفي همچون : «بد، شلوغ، كثيف، لوس، خراب كار، ، بي عرضه ، تنبل ،بي ادب»، نه تنها اعتماد به نفس كودك را كاهش مي‌دهد، بلكه در ناخودآگاه او ثبت ميشود و او را دقيقا به سمتي كه او را با آن نام يا لقب خوانده‌ايم مي‌كشاند .

⚠️كودكاني كه با اين القاب خوانده ميشوند معمولا لجبازتر و پرخاشگرتر هستند.

⚡️يعني ما با گفتن اين القاب در حقيقت كودكي لوس ، بي ادب و خرابكار ، كثيف ، شلوغ و بد را پرورش ميدهيم .

❌مراقب كلمه ها و جملاتمان باشيم ❌
⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣⁣
مامان دختر اصفهونی مامان دختر اصفهونی ۴ سالگی