از۸..۹ ماهگی
من از 9 ماهگی دارم میدم البته بازم نمک و ادویه ی غذامو زیاد نمیزنم
جوابش یه عدد ثابت نیست، ولی معمولاً از ۹ ماهگی به بعد میتونی خیلی آهسته و با احتیاط، غذاهای سفره رو وارد برنامه غذاییش کنی.
اما چند تا شرط خیلی مهم داره که باید حواست بهشون باشه:
۱. قانون “صفر” برای نمک و ادویه
غذای سفرهای که برای نوزاد برمیداری، باید قبل از اینکه بهش نمک، ادویه تند، رب یا چاشنی بزنی، جدا کنی.
یعنی اگه داری برای کل خانواده قورمهسبزی یا قیمه درست میکنی، قبل از اینکه نمک و ادویه بزنی، یه مقدار از گوشت و سبزی و سیبزمینیش رو برای نینی بردار و بذار جداگانه (بدون ادویه) بپزه یا له بشه.
کلیه نوزاد هنوز خیلی ضعیفه و نمک براش واقعاً خطرناکه.
۲. اولویت با سلامت مواد اولیه
غذای سفره فقط وقتی خوبه که سالم باشه. مثلاً:
غذاهای سرخکردنی، فستفود، سوسیس و کالباس، یا کنسروها، اصلاً برای نوزاد مناسبنیستند.
اگه غذای سفره شامل برنج و خورشتهای خانگی کمچرب و بینمک باشه، خیلی هم عالیه.
۳. بافت غذا (خیلی مهمه!)
نوزاد ۸ یا ۹ ماهه هنوز مثل ما نمیتونه غذا رو قورت بده.
غذای سفره رو حتماً باید با پشت قاشق حسابی له کنی یا اگه تکههای درشت داره، ریزش کنی که گلوش نپره.
هرچی بزرگتر میشه (نزدیک به یک سالگی)، میتونی کمکم غذاها رو کمی سفتتر کنی تا جویدن رو یاد بگیره.
تقریباً یسالگی به بعد
اینکه غذا ادویه داشته باشه کلا غذایی که خودمون میخوریم باشه از یکسالگی
روزانه پیام مشاور، متناسب با سن کودکتون دریافت کنین.
سوالاتتون رو از مامانای با تجربه بپرسین.
با بازیهایی که به رشد هوش و خلاقیت فرزندتون کمک میکنه آشنا بشین.