آیا مصرف قرص نیتروفورانتوئین در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قرص نیتروفورانتوئین در بارداری

خوردن قرص نیتروفورانتوئین در بارداری تحت نظر پزشک مجاز است و اثر سوئی در روند بارداری ایجاد نمی‌کند. قرص نیتروفورانتوئین برای درمان و رفع عفونت مجاری ادراری در بارداری تجویز می‌شود و حتما لازم است دوره درمان با این قرص تمام شود؛ زیرا عفونت در بارداری در دوران بارداری می‌تواند عواقب بد و وخیمی به همراه داشته باشد. بنابراین اگر پزشک برای شما قرص نیتروفورانتوئین در دوران بارداری را تجویز کرده است، طبق دستور او، دوره درمان را کامل کنید و مطمئن شوید که عفونت ادراری در بارداری کاملا رفع شده است.

قرص نیتروفورانتوئین برای چیست؟

قرص نیتروفورانتوئین برای چیست؟

قرص نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin) یک آنتی بیوتیک و از داروهای درمان‌کننده عفونت دستگاه ادراری است که با از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌هایی که معمولا منشا روده‌ای دارند و عامل عفونت هستند، علایم ناشی از عفونت ادراری را از بین می‌برد. به عبارت دیگر نیتروفورانتوئین برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری (UTI)، شامل التهاب مثانه و عفونت‌های کلیه استفاده می‌شود.

نیتروفورانتوئین به صورت 100 میلی‌گرم، 50 میلی‌گرم، 10 میلی‌گرم و 25 میلی‌گرم در داروخانه‌ها موجود است. اینکه از قرص نیتروفورانتوئین 100 در بارداری استفاده کنید یا 50 و یا 25، باید پزشک تشخیص دهد.

قرص نیتروفورانتوئین در بارداری چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی قرص نیتروفورانتوئین در ادامه شرح داده شده است؛ توجه داشته باشید که این عوارض، به طور کلی بررسی شده‌اند و الزاما مربوط به عوارض مصرف قرص نیتروفورانتوئین در بارداری نیستند. بدیهی است که هر خانم بارداری با مشاهده هر یک از این عوارض،خصوصا عوارض جدی، باید پزشک خود را در جریان قرار دهد؛

عوارض بیشتر شایع

  • سیستم اعصاب مرکزی: سردرد
  • غدد درون ریز و متابولیسم: افزایش فسفات سرم
  • گوارشی: تهوع، نفخ
  • هماتولوژی و انکولوژی: کاهش هموگلوبین، افزایش سطح ائوزینوفیل
  • کبدی: افزایش سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز، افزایش سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز

عوارض کمتر شایع

  • قلبی عروقی: بلوک شاخه‌ای، درد قفسه سینه، تغییرات الکتروکاردیوگرام، موج T غیراختصاصی در الکتروکاردیوگرام، واسکولیت (التهاب عروق خونی)
  • سیستم اعصاب مرکزی: برآمدگی فونتانل (نوزادان)، گیجی، افسردگی، تب دارویی، نوروپاتی محیطی، تومور کاذب مغزی، واکنش سایکوتیک، سرگیجه
  • پوستی: راش اگزماتوز، اریتم مولتی فرم، راش ماکولوپاپولار اریتماتوز، درماتیت اکسفولیاتیو، راش ماکولوپاپولار، راش پوستی، سندرم استیونس جانسون
  • گوارشی: بی اشتهایی، کولیت ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل، پانکراتیت، سیالادنیت (التهاب غدد بزاقی)، استفراغ
  • ادراری تناسلی: تغییر رنگ ادرار
  • هماتولوژی و انکولوژی: آگرانولوسیتوز، آنمی آپلاستیک، آنمی ناشی از فاویسم، گرانولوسیتوپنی، آنمی همولیتیک، لکوپنی، آنمی مگالوبلاستیک، مت هموگلوبینمی، ترومبوسیتوپنی
  • کبدی: یرقان کلستاتیک، هپاتیت مزمن فعال، نکروز کبدی، هپاتیت
  • ازدیاد حساسیت: آنافیلاکسی، آنژیوادم، واکنش ازدیاد حساسیت
  • عفونی: عفونت‌های مکرر
  • عصبی، عضلانی و اسکلتی: درد مفاصل، سستی، سندرم شبه لوپوس در بارداری، درد عضلانی
  • چشمی: نیستاگموس (حرکت غیرارادی چشم)
  • تنفسی: واکنش ریوی حاد، واکنش ریوی مزمن، سرفه، سیانوز، تنگی نفس، تنگی نفس حین فعالیت، پنومونی بینابینی، آب آوردن ریه، فیبروز ریوی، اینفیلتراسیون ریوی

* حتما بخوانید: قویترین قرص سوزش ادرار با اثرگذاری عالی 

آیا قرص نیتروفورانتوئین باعث تهوع می‌شود؟

آیا نیتروفورانتوئین باعث تهوع می شود؟

مصرف قرص نیتروفورانتوئین و حالت تهوع می‌توانند با هم مرتبط باشند؛ زیرا اساساً استفراغ و تهوع یکی از عوارض جانبی مصرف‌ قرص نیتروفورانتوئین است که در سیستم گوارشی بدن ایجاد می‌شود.

جایگزین قرص نيتروفورانتوئين چیست؟

Trimethoprim، Methenamine و Fosfomycin به عنوان هم گروه‌های داروی نيتروفورانتوئين شناخته می‌شوند که البته مصرف آنها در دوران بارداری فقط باید با نظارت پزشک باشد.

طول درمان قرص نیتروفورانتوئین چه قدر است؟

  • اگر داروی نیتروفورانتوئین را برای درمان عفونت مجاری ادرار و کلیه مصرف می‌کنید، به طور معمول دوره مصرف دارو باید بین 3 تا 7 روز باشد.
  • اگر از نیتروفورانتوئین برای جلوگیری از عفونت قبل از جراحی استفاده می‌کنید، معمولا باید آن را در روز جراحی و 3 روز پس از آن مصرف کنید.

به طور کلی اینکه مصرف دارو را چه مدت ادامه دهید، باید پزشک مشخص کند، اما اساسا حتما باید تا زمانی که دوره درمان کامل شود به مصرف این دارو ادامه دهید، حتی زمانی که احساس می کنید بهتر شده اید. چنانچه درمان خود را زود متوقف کنید، عفونت شما ممکن است باز گردد.

قطع خودسرانه بعضی قرص ها میتواند با عوارضی همراه باشد. برای مثال در مورد عوارض قطع قرص مارولین می توانید در این مقاله بیشتر بخوانید.

نحوه مصرف نیتروفورانتوئین

مقدار مصرف معمول قرص، کپسول و شربت نیتروفورانتوئین برای درمان عفونت مجاری ادرار و کلیه می‌تواند 100 میلی‌گرم دو بار در روز یا 50 میلی‌گرم چهار بار در روز مصرف شود. عفونت‌های شدید ممکن است به دوز بالاتر 100 میلی گرم چهار بار در روز نیاز داشته باشند.

مقدار مصرف معمول قرص، کپسول و شربت نیتروفورانتوئین برای جلوگیری از عفونت مجاری ادرار 50 تا 100 میلی گرم یک بار در شب است.

بهتر این است که فاصله میان دوزها در طول روز برابر باشند.

اگر نیتروفورانتوئین را دو بار در روز مصرف می کنید، بین هر دوز 12 ساعت زمان قرار دهید، به عنوان مثال، 8 صبح و 8 شب. اگر دارو را چهار بار در روز مصرف می کنید، یک بار ابتدای صبح، یک بار اواسط روز، یک بار بعد از ظهر و یک بار قبل از خواب قرص را مصرف کنید. بهتر است مقدار مصرف قرص، کپسول و شربت نیتروفورانتوئین همراه با غذا یا میان وعده مصرف شود. این کار به جلوگیری از ناراحتی معده کمک می کند.

آیا مصرف نیتروفورانتوئین در ماه آخر بارداری مجاز است؟

لازم است بدانید که مصرف قرص نیتروفورانتوئین در ماه آخر بارداری توصیه و تایید نمی‌شود. پس فقط مجاز هستید از قرص نیتروفورانتوئین در اوایل بارداری یا هر دوره ای از بارداری به جز ماه نهم بارداری استفاده کنید.

آیا قرص نیتروفورانتوئین در بارداری ضرر دارد؟

خیر؛ قرص نیتروفورانتوئین در موارد عفونت ادراری تجویز می‌شود. مصرف داروی نیتروفورانتوئین در طی بارداری مجاز است و برای مادر و جنین خطری ندارد. برای اطمینان از درمان عفونت بهتر است 10 روز بعد از مصرف دارو آزمایش کشت کامل ادرار انجام شود.

*از کجا بفهمیم نوزاد عفونت ادرار دارد 

کلام آخر

مصرف قرص نیتروفورانتوئین در بارداری با تشخیص پزشک بلامانع است. با مصرف نیتروفورانتوئین، بدن به سرعت آن را از خون فیلتر کرده و به ادرار اضافه می کند. در نتیجه، نیتروفورانتوئین برای درمان عفونت مجاری ادراری (التهاب مثانه و عفونت کلیه) مفید است، زیرا دارو در محل عفونت متمرکز می‌شود، اما این به بدان معنی نیست که نمی‌توان از نیتروفورانتوئین برای دیگر انواع عفونت‌ها استفاده کرد. همانطور که گفتیم به جز عفونت مجاری ادراری، ممکن است پزشک برای عفونت کلیه نیز این دارو را تجویز کند. در واقع نیتروفورانتوئین و عفونت کلیه با هم مرتبط هستند و این دارو می‌تواند برای این اختلال نیز تجویز شود. این دارو به فرم کپسول، قرص و شربت نيتروفورانتوئين موجود است و با نسخه قابل خرید است.