خواص آلبالو برای زنان چیست؟ | سلامت و زیبایی

تاریخ انتشار: تیر ۱۴۰۳ | تاریخ بروزرسانی: تیر ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص آلبالو برای زنان

میوه‌ها و سبزیجات بهترین منابع برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند. آلبالو یکی از میوه‌های بسیار پرخاصیت تابستانی است که می‌تواند در این زمینه بسیار سودمند باشد. از خواص آلبالو برای زنان می‌توان به بهبود کیفیت خواب، ریکاوری بعد از ورزش و کار، خواص ضدالتهابی، کاهش علائم آرتریت، درمان بیماری قلب و عروقی، کنترل دیابت و ... اشاره کرد. اما باید توجه داشت در کنار این خواص بی‌نظیر نباید از مضرات احتمالی مصرف آن نیز غافل ماند. در ادامه بیشتر در مورد خواص میوه آلبالو برای زنان توضیح خواهیم داد.

لازم به ذکر است شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن گهواره، در مورد خواص خوراکی‌های مختلف در دوران بارداری و قبل و بعد از آن با دیگران مادران تبادل نظر داشته باشید. 

 

مهم‌ترین فواید آلبالو برای زنان

همانطور که در بالا نیز اشاره شد آلبالو خواص زیادی برای زنان دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاصیت آلبالو برای کبد زنان 

خواص آلبالو برای کبد اثبات شده است. آلبالو سرشار از پلی فنول و ویتامین C است که می‌تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه نیز می‌توانند از شما در برابر انواع بیماری‌ها از جمله بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کنند. مصرف آلبالو یک راه شگفت‌انگیز برای احیای کبد است. این میوه بهترین مقوی، پاک کننده و جوان کننده‌ی کبد است. آلبالو باعث تقویت هموگلوبین سالم شده و یک ماده‌ی مفید برای پیشگیری از سرطان است. 

* ایا مصرف کندر در بارداری مجاز است؟

خواص آلبالو برای بهبود خواب

تحقیقات نشان داده است که مصرف این میوه می‌تواند به خواب شما کمک کند. به دلیل داشتن مقادیر بالای ملاتونین، مطالعات نشان داده‌اند که آلبالو می‌تواند به افزایش زمان خواب و بهبود کلی آن کمک کند. شما همچنین ویتامین A، ویتامین C و منیزیم زیادی از این میوه دریافت خواهید کرد که همگی به داشتن خواب بهتر کمک می‌کنند.

خواص آلبالو برای کنترل دیابت

کاهش دیابت نه تنها یکی از خواص آلبالو برای زنان است بلکه برای همه‌ی افراد می‌تواند موثر باشد زیرا این بیماری بسیار همه‌گیر و شایع است. آلبالو میو‌ه‌ای سالم است که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با خیال راحت آن را به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم مصرف کنند. آلبالو میوه‌ای با شاخص گلایسمی پایین است که می‌تواند به افراد کمک کند تا سطح قند خون خود را به طور موثرتری تنظیم کنند. همچنین سرشار از مواد مغذی توصیه شده برای دیابت مانند ویتامین C و فیبر نیز هست.

خواص آلبالو برای کاهش آرتریت

آرتریت تورم و حساس شدن یک یا چند مفصل است. علائم اصلی آرتریت درد و سفتی مفاصل است که معمولا با افزایش سن بدتر می‌شود. شایع ترین انواع آرتریت، آرتروز و آرتریت روماتوئید است. یکی از خواص آلبالو برای زنان مسن درمان آرتریت و دیگر مشکلات مفصلی است. آب آلبالوی ترش، سرشار از ترکیبات گیاهی به نام آنتوسیانین‌ها و پلی فنول‌ها است. هر دو ترکیب دارای اثرات ضد التهابی قوی هستند که می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتریت و نقرس مفید باشد.

خواص آلبالو برای قلب 

بیماری‌های قلبی و عروقی در زنان بسیار شایع است و آلبالو می‌تواند یک میوه مفید برای این مشکل باشد. مطالعه ای که بر روی بیش از 84000 نفر انجام شد نشان داد افرادی که پلی فنول های بیشتری را در رژیم غذایی خود از غذاهایی مانند آلبالو دریافت می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. همچنین آلبالو دارای مقدار زیادی پتاسیم است که برای تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب به آن نیاز دارید. مصرف چای آلبالو یکی از بهترین شیوه‌های دریافت خواص آن برای این کار است.

به طور کلی یک فنجان آلبالوی تازه حاوی 260 میلی گرم پتاسیم، سدیم بسیار کم و مقادیر زیادی استرول گیاهی (فیتواسترول) است. غذاهای پر پتاسیم و کم سدیم وقتی در حد اعتدال مصرف شوند می‌توانند به کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک کنند.

خواص آلبالو در درمان دردهای عضلانی

آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان هستند. همچنین ترکیبات دیگری به نام آنتوسیانین نیز دارد. تحقیقات نشان داده که این ترکیبات درد و ضعف عضلانی، التهاب و آسیب سلولی که پس از ورزش سخت ایجاد می‌شود را تسکین می‌دهند.

خواص آلبالو برای مشکلات خونی

منظور از غلظت خون افزایش سلولهای خونی نسبت به مایع پلاسما است. افزایش سلول‌های خونی باعث غلیظ شدن خون می‌شود. خون غلیظ می‌تواند منجر به سکته مغزی یا آسیب بافت و اندام شود. علائم این عارضه شامل کمبود انرژی (خستگی) یا ضعف، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، اختلالات بینایی، خونریزی بینی، خونریزی لثه، دوره های قاعدگی شدید و کبودی است. اگر به این مشکل مبتلا هستید می‌توانید از خواص آلبالو برای غلظت خون استفاده کنید. میوه‌هایی هستند که می‌توانند به رقیق شدن خون کمک کنند. اینها شامل آلبالو، زغال اخته، گیلاس، زغال اخته، انگور، پرتقال، آلو، کشمش، توت فرنگی و نارنگی است. مصرف منظم دمنوش آلبالو می‌تواند برای این کار مفید باشد.

* خواص مصرف گیلاس در بارداری + میزان مجاز روزانه

در پاسخ به این سوال که آیا آلبالو خون ساز است یا خیر، نتایج علمی وجود ندارد. تنها مشخص شده که آلبالو خون را رقیق کرده و فشار آن را کاهش می‌دهد.

خواص آب آلبالو برای پوست صورت

یکی از مهمترین خواص آلبالو برای زنان، بهبود پوست است. آلبالو خواص ضد پیری، آبرسانی، لایه برداری، و مزایای مبارزه با آکنه دارد. با قرار دادن آلبالو در روتین مراقبت از پوست خود می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. برای استفاده از خواص آب آلبالو برای زنان آن را به صورت موضعی به پوست خود بمالید، یا ماسک صورت خود از آن تهیه کنید، یا از محصولات مراقبت از پوست با عصاره آلبالو استفاده کنید.

خواص آلبالو برای درمان یبوست

آلبالو حاوی فیبر نامحلول است، عنصر دیگری که می‌تواند حرکت مدفوع را در روده سرعت ببخشد. فیبر نامحلول در بیشتر انواع میوه‌ها و به ویژه در پوست و پوست آن یافت می‌شود. متخصصین معتقدند به جز فیبر نامحلول احتمالاً الکل‌های قندی موجود در آلبالو نیز از دلایل اصلی درمان یبوست هستند.

خواص آلبالو برای لاغری

خبر خوش دیگر در مورد خواص آلبالو برای زنان اینکه نه تنها این میوه بسیار خوشمزه است، بلکه می‌تواند برای کاهش وزن به یک رژیم غذایی کم کالری اضافه شود. این میوه با وجود اندازه‌ی کوچکش می‌تواند به طرز شگفت انگیزی حجم معده را پر کند. این میوه هم کالری کمی دارد و هم به دلیل وجود فیبر و درمان یبوست می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. 

خواص آلبالو برای زنان باردار

مصرف آلبالو در دوران بارداری هم برای زن باردار و هم جنین او مفید است. برای مثال مشکلات خواب به دلیل تغییرات هورمونی و رشد جنین در مادران شایع است و مصرف این میوه می‌تواند کمک کننده باشد. همچنین چون باعث کاهش فشار می‌شود، احتمال بروز پره‌اکلامپسی یا فشار خون بارداری که یک مشکل بسیار خطرناک است را نیز از بین می‌برد. همچنین آلبالو با خواص کنترل دیابتش می‌تواند مانع از مشکلات بارداری و افزایش وزن جنین شود. و چون حاوی ویتامین سی و آنتی اکسیدان است با تقویت سیستم ایمنی، بروز بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

* خواص و مضرات مصرف آلبالو در بارداری + مقدار مجاز روزانه

مضرات آلبالو برای زنان

در مورد خواص آلبالو برای زنان زیاد گفتیم. بعضی از این خواص با خواص آلبالو برای مردان نیز مشترک هستند. اما باید بدانید مصرف این میوه یا افراط در مصرفش می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. از مهمترین مضرات مصرف آلبالو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف زیاد آلبالو می‌تواند معده‌های حساس را ناراحت کند و منجر به نفخ یا اسهال شود.
  • افرادی که به طور طبیعی فشار خون کمی دارند می‌توانند دچار افت فشار خون شوند.
  • مصرف این میوه به شکل شربت آلبالو یا مربای آلبالو می‌تواند منجر به دریافت قند ناخواسته‌ی زیادی شود که باعث افزایش وزن و تشدید دیابت می‌شود. (این موضوع در مورد خوردن آلبالو خشک نیز صادق است توجه داشته باشید که میوه‌های خشک شده نسبت به میوه‌های تازه درصد قند بالاتری دارند. همچنین عدم رعایت بهداشت در حین تهیه نیز می‌تواند از دیگر مضرات آلبالو خشکه باشد).

* طرز صحیح خشک کردن آلبالو + نکات مهم 

روشهای گنجاندن آلبالو در رژیم غذایی

برای بهره‌مندی از خوای آلبالو برای زنان می‌توانید آن را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید. ساده‌ترین شکل، استفاده از میوه تازه آن است. اما آب آلبالو طبیعی نیز می‌تواند بسیار دلچسب باشد. وقتی آلبالو را به شکل فرایند شده استفاده می‌کنید مانند مربا یا آبمیوه یا کیک و کلوچه، بسیاری از خواص آن را از دست می‌دهید. همچنین می‌توانید از خواص آلبالو یخ زده برای زنان نیز به عنوان یک بستنی میوه‌ای طبیعی استفاده کنید. توجه داشته باشید قبل از مصرف آلبالو به خوبی شسته شود. همچنین خوردن هسته آلبالو نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. هسته آلبالو حاوی آمیگدالین هستند که در صورت له شدن یا جویدن، بدن شما می‌تواند آن را به سیانید تبدیل کند. بلعیدن چند هسته آلبالو مشکلی ندارد، اما مقادیر زیاد آن می‌تواند منجر به خفگی یا انسداد روده بزرگ شود.