علائم بارداری از روی ناف زن باردار در بارداری دختر و پسر+عکس

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم بارداری از روی ناف

ناف بخش مهمی در بارداری است و در طول این دوران دچار تغییراتی می‌شود. ناف از این جهت مهم است که محل اتصال بند ناف است و وظیفه‌ی رساندن مواد مغذی و اکسیژن را به جنین بر عهده دارد و مواد زائد را نیز از بدن او خارج کرده و دفع می‌کند. اگرچه علائم بارداری از روی ناف از سه ماهه دوم به بعد قابل مشاهده است اما در زنان مختلف متفاوت است و ممکن است از بعضی تغییرات به حاملگی خود پی می‌برند. در این مقاله گهواره در مورد تغییرات ناف در اوایل بارداری بیشتر توضیح می‌دهیم.

تغییرات ناف در بارداری از علائم بارداری و جنسیت جنین

علائم بارداری در زنان مختلف بوده و می‌تواند بستگی به ویژگی‌های فیزیکی فرد متفاوت باشد. بنابراین همه‌ی افراد لزوماً علائم بارداری از روی ناف را تجربه نمی‌کنند. به ندرت پیش می‌آید که تشخیص بارداری از روی تغییرات ناف انجام شود زیرا بیشتر این تغییرات معمولاً در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهند. روش تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی یا از روی علائم بارداری دیگری مانند لكه بيني، درد سینه، تهوع، عقب افتادن پریود و ... انجام می‌شود. اینکه علائم بارداري از كي شروع مي‌شود در هر فردی متفاوت است. به ندرت علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح قابل تشخیص هستند. با این حال بعضی زنان شاهد علائم حاملگی قبل از پریود هستند.  علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟ بیشتر این علائم از هفته ششم بارداری و هفت به بعد ظاهر می‌شوند و شدت می‌گیرند. ظهور علائم بارداری از روی ناف اگرچه دیرهنگام است و مدت زمانی است که فرد از بارداری خود مطلع است، اما بهتر است در موردشان مطلع باشید تا بدانید چه تغییراتی عادی و چه تغییراتی غیرعادی ست. 

*مشاهده عکس تغییر رنگ نوک پستانها در بارداری + دلایل بروز

تغییرات ناف در بارداری

بیرون زدن ناف در بارداری

یکی از اصلی‌ترین علائم بارداری از روی ناف که در بیشتر زنان رخ می‌دهد، بیرون زدگی ناف است. این اتفاق یک اتفاق بسیار رایج و طبیعی ست و به دلیل بزرگ شدن جنین در شکم رخ می‌دهد. پس از زایمان و خالی شدن رحم، ناف شما به حالت عادی خود برمی‌گردد.  در حالی که بیرون زدن ناف می‌تواند طبیعی باشد، اما باید مراقب باشید آن را با فتق ناف اشتباه نگیرید. 

بیرون زدگی ناف در بارداری با فتق ناف تفاوت دارد. فتق چیست؟ فتق ناف زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از روده شما از طریق سوراخ ماهیچه‌های شکم نزدیک ناف (ناف) برآمده می‌شود. بروز علائم فتق ناف در بارداری در حدود 0.08 درصد از بارداری‌ها، رخ می‌دهد. در بزرگسالان، عواملی که می‌توانند در ایجاد فتق ناف نقش داشته باشند عبارتند از: اضافه وزن یا چاقی. زور زدن هنگام بلند کردن یا جابجایی اجسام سنگین که باید جداً از انجامشان در بارداری پرهیز کنید.

*چه کارهایی در ماه اول بارداری نباید انجام داد

درد ناف در اوایل بارداری نشانه چیست؟

درد دور ناف نشانه بارداری است یا خیر؟ اگر دچار بیرون زدگی ناف شدید بررسی کنید و ببینید دردناک است یا خیر. درد ناف می‌تواند نشانه فتق باشد. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های علائم بارداری از روی ناف با فتق شکمی این است که در حالت طبیعی اگر ناف را فشار دهید صاف می‌شود اما فتق ناف سفت است و صاف نمی‌شود. 

صاف شدن ناف در بارداری

یکی دیگر از علائم بارداری از روی ناف، صاف شدن این منطقه ست. به طور کلی، ناف کمی فرو رفتگی دارد، اما بارداری می‌تواند آن را صاف کند. این اتفاق نیز به دلیل بزرگ شدن کودک و در نتیجه کشیده شدن پوست شکم رخ می‌دهد. این حالت طبیعی نیز بعد از بارداری از بین می‌رود.

خارش ناف در بارداری

خارش ناف در بارداری

خارش دور ناف از علائم بارداری است؟ یکی دیگر از تغییراتی و علائم بارداری از روی ناف، افزایش احساس خارش است. به طور کلی خارش در بارداری به خصوص در بخش شکمی شایع است و به دلیل کشیده شدن پوست رخ می‌دهد. داشتن کمی خارش طبیعی ست اما اگر برایتان آزاردهنده شده است می‌توانید با آبرسانی این خارش را کاهش دهید. برای آبرسانی می‌توانید از آب و صابون یا لوسیون برای این کار استفاده کنید. همچنین انواع کرم هیدروکورتیزون یا آنتی هیستامین نیز برای رفع این مشکل تجویز می‌شود. نکته‌ی مهم این است که این خارش نباید با علائم دیگری همراه باشد. مثلاً بروز کهیر یا پوسته پوسته شدن پوست در این بخش یک علامت هشدار است که باید توسط پزشک مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. 

*در این مقاله بخوانید سقط جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است

درد ناف در بارداری

گاهی بعضی افراد از درد ناف به عنوان علائم اولیه بارداری از روی ناف ذکر می‌کنند. گاهی نیز این احساس در طول بارداری و ما‌ه‌های بعد رخ می‌دهد. درد نیز معمولاً به دلیل کشیدن پوست است و هم می‌تواند به دلیل مشکلات عضلانی باشد. در بعضی زنان که جنین بزرگتری دارند، درد و خارش ناف می‌تواند بیشتر باشد. اگر علائم درد ناف در بارداری شدید است یا احساس تیر کشیدن در این ناحیه می‌کنید باید موضوع را جدی گرفته و برای بررسی‌های بیشتر و اطمینان از سلامت و وضعیت جنین به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات ناف در بارداری 

در صورتی که بروز برخی علائم بارداری از روی ناف طبیعی ست. اما برخی مشکلات نیز ممکن است در مورد آن رخ دهد که باید هوشیارانه با آنها برخورد کرد. بعضی از رایج‌ترین مشکلات ناف در بارداری عبارتند از:

  • اصطکاک. ممکن است بیرون زدگی ناف در بارداری منجر به اصطکاک و ایجاد خارش شود. در این شرایط سعی کنید از یک روکش یا پوشش مخصوی برای نافتان استفاده کنید که این اصطکاک را کمتر کند.
  • کشش رباط‌های نافی. در داخل شکم، رباط‌های مختلفی به حلقه ناف (یعنی ناف) وصل هستند و در امتداد دیواره جلویی شکم شما گسترده می‌شوند. با بیرون زدن ناف، این رباط‌ها کشیده شده که ‌می‌تواند منجر به ناراحتی شود. اما با گذشت زمان، رباط‌ها با این تغییرات سازگار شده و درد از بین می‌رود.
  • خشکی و سفتی پوست در اطراف ناف. هورمون‌های بارداری و کشیدگی پوست همراه با بیرون زدگی ناف به عنوان علائم بارداری از روی ناف، می‌تواند باعث بروز خشکی و حتی سفتی وست در این بخش می‌شود که می‌تواند دردناک باشد و باید توسط کرم‌های مرطوب کننده درمان شود. 

پیرسینگ ناف و بارداری

از آنجایی گاهی تشخیص بارداری از روی ناف انجام می‌شود، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا پیرسینگ می‌تواند در این دوران مشکل ساز باشد؟ بسیاری از افراد قبل از بارداری ناف خود را سوراخ می‌کنند. نظر متخصصان در مورد حلقه ناف در دوران بارداری متفاوت است. بسیاری از پزشکان دستور به برداشتن آن در دوران بارداری می‌دهند زیرا می‌تواند ناحیه را حساس و شدت علائم بارداری از روی ناف را بیشتر کند. همچنین برخی نگران هستند که کشیدگی پوست در این بخش می‌تواند منجر به پارگی آن شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است پیرسینگ را بدارید و به جای آن از حلقه‌ی سیلیکونی استفاده کنید و بعد از زایمان مجدد از پرسینگ خود استفاده کنید.

پیرسینگ ناف و بارداری

*دلایل و روشهای درمانی افسردگی بارداری + چطور از وقوع آن پیشگیری کنیم

علائم بارداری پسر از روی ناف مادر

معمولا افراد می‌خواهند بدانند ناف و شکل شکم در بارداری دختر و پسر چه تفاوتی دارد و از روی شکل ناف در بارداری پسر و دختر، نسبت به تشخیص جنسیت اقدام می‌کنند. حقیقت این است که تشخیص جنسیت و دختر و پسر بودن جنین از روی شکم یا دیگر علائم ظاهری مانند تشخیص بارداری از روی زبان، تشخیص بارداری از روی ویار، تشخیص بارداری از ضربان قلب، تهوع بارداری و ... همگی روشهای نسبی و غیرقابل اتکایی هستند که نباید بیش از اندازه به آنها اعتماد کرد زیرا درصد اشتباه در آنها نیز زیاد است.

عکس ناف زن باردار پسر

یکی از شایعات درباره علائم بارداری از روی ناف این است که، اگر یک خط سیاه از زیر شکم شروع شود، و تا قفسه سینه کشیده شود، از علائم بارداری پسر است. ولی این موضوع صحت علمی ندارد.

عکس ناف زن باردار دختر

یکی از باورهای عموم در مورد علائم بارداری از روی ناف می‌گوید که اگر یک خط سیاه از زیر شکم شروع شود، از روی ناف رد شود و تا وسط شکم برود از علائم بارداری دختر است. درحالی که بعضی آن را از شایعترین علائم بارداری پسر است اما سندیت علمی ندارد. ظاهر شدن این خط سیاه در بارداری طبیعی است اما اندازه‌ی آن ربطی به جنسیت نداشته و در واقع تحت تاثیر ویژگی‌های فیزیکی فرد است. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از جنسیت جنین، سونوگرافی است که در هفته‌ی 18 تا 20 بارداری می‌توانید انجام دهید.