درمان ریزش مو در دوران شیردهی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان ریزش مو در دوران شیردهی

وقوع ریزش مو در بارداری تنها یکی از تغییرات جسمی متعددی است که زنان در این دوران تجربه می‌کنند. در دوران بارداری، موهای بیشتر زنان، ضخیم‌تر، پرتر و سالم‌تر به نظر می‌رسد اما چند ماه پس از به دنیا آمدن کودک، تقریبا نیمی از مادران شیرده در دوران شیردهی دچار ریزش مو می‌شوند. ازآنجایی‌که ریزش مو چند ماه پس از زایمان نی نی اتفاق می‌افتد بسیاری از زنان فکر می‌کنند که ریزش موی آن‌ها به دلیل شیردهی است اما لازم است بدانید که این مسئله ارتباطی به شیردهی ندارد. از سوی دیگر، در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو در دوران شیردهی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از این دوران به‌خوبی گذر کنید. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

ریزش مو در شیردهی تا کی ادامه دارد

قبل از پرداختن به راه های درمان ریزش مو در دوران شیردهی لازم به یادآوری است که نگران این مسئله نباشید. ریزش مو در دوران شیردهی موقتی است و موجب کچلی شما نمی‌شود. زمان درمان ریزش مو در دوران شیردهی در هر فردی متفاوت است. در برخی افراد این روند سه‌ماهه به پایان می‌رسد و در برخی دیگر شش‌ماهه تمام می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است بهبودی یک سال طول بکشد.

در این دوران، برخی از موهای شما برای بیرون آمدن منتظر می‌مانند تا شیردهی را قطع کنید یا غذای جامد را برای فرزندتان شروع کنید. بااین‌حال، چه در حال شیردهی باشید چه نه، وقتی فرزندتان شمع‌های کیک اولین سال تولدش را فوت می‌کند ریزش موی شما کم‌کم به پایان می‌رسد و ظاهر شما به قبل از دوران بارداری می‌رسد.

چه کنیم ریزش مو دوران شیردهی کم شود؟

ریزش مو معمولا تا 4-3 ماه پس از زایمان اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، اگر سوال شما این است که چکار کنم ریزش موهام کم بشه؟ لازم است بدانید اگر برخی راهکارها را به‌موقع اجرا کنید ریزش موی کمتری پس از تولد نوزاد خواهید داشت. در ادامه با علت درمان ریزش مو در دوران شیردهی و راهکارهای آن آشنا می‌شوید.

با موهایتان با ملایمت رفتار کنید: موهایتان را با ملایمت بشویید یا خشک کنید. سراغ مدل موهای آزاد بروید و از بستن محکم موهای خود اجتناب کنید. محکم بستن موها به فولیکول‌های مو آسیب می‌زند. همچنین، در هنگام خواب از بالش ابریشمی استفاده کنید یا یک پارچه ابریشمی بر روی بالش خود قرار دهید. هرچه با ملایمت بیشتری با موهایتان رفتار کنید موی تلوژن بیشتری بر روی پوست سرتان باقی می‌ماند.

غذای سالم بخورید

چه از شیر خود به فرزندتان می‌دهید چه نه، لازم است برای ریزش موی شدید درمان ریزش مو در دوران شیردهی اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی در بدن شما متعادل هستند. اگرچه نمی‌توان تاثیر هورمون‌ها بر ریزش مو را تغییر داد اما تغذیه می‌تواند بر سطح انرژی بدن و چرخه مو تاثیرگذار باشد. بنابراین، برای کاهش و درمان ریزش مو در دوران شیردهی، غذای سالم بخورید و پروتئین، میوه و سبزیجات را حتما در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

مکمل دریافت کنید

در کنار اینکه سعی می‌کنید با موهای خود با ملایمت رفتار کنید، غذای سالم بخورید، به اندازه کافی بخوابید و استرس کمتری را تجربه کنید مهم است که مکمل‌های بعد از زایمان را مصرف کنید تا ریزش موی شما کاهش پیدا کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای را مصرف کنید که از سلامت موها و ابرو حمایت می‌کنند. در مورد بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو در این مقاله بیشتر بخوانید.

چکار کنیم ریزش مو در دوران شیردهی کم بشه

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در شیردهی می‌شود

یکی از ویتامین‌هایی که اغلب با ریزش مو در ارتباط است بیوتین است که از خانواده ویتامین B محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند کمبود ویتامین با ریزش مو ارتباط دارد. از سوی دیگر، ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای سلامت بینایی، دندان‌ها، بافت اسکلتی و پوست است. این ویتامین همچنین به پوست کمک می‌کند که یک ماده چرب به نام سبوم بسازد. سبوم باعث مرطوب شدن پوست سر و داشتن موهای سالم می‌شود.

ویتامین E نیز یکی آنتی‌اکسیدان است که همیشه باید در رژیم غذایی گنجانده شود. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگان پس از هشت ماه مصرف مکمل ویتامین E، 5/34 درصد رشد مو را تجربه کردند. ویتامین C نیز مانند ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در تولید و حفظ سطح کلاژن سالم در فولیکول‌های مو نقش دارد. کلاژن برای بدن قدرت و ساختار را فراهم می‌کند و بنابراین، برای ظاهری زیبا اهمیت بسیار زیادی دارد.

ویتامین برای ریزش مو در شیردهی

با توجه به مطالبی که مطرح شد یکی از نکات مهم در مورد درمان ریزش مو در دوران شیردهی این است که پس از زایمان، مولتی‌ویتامین مصرف کنید. این امر به‌خصوص در دورانی اهمیت دارد که به فرزندتان شیر می‌دهید. شما می‌توانید مولتی‌ویتامین را به‌صورت روزانه مصرف کنید یا اگر از دوران بارداری مکملی باقی‌مانده است به مصرف آن‌ها ادامه دهید. از سوی دیگر، مهم است که قبل از مصرف هرگونه مکمل با یک متخصص تغذیه مشورت کنید زیرا مصرف بیش‌ازحد برخی ویتامین‌ها هم می‌تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

ویتامین برای ریزش مو در شیردهی

درمان ریزش مو در شیردهی

نازک شدن موها بعد از زایمان طبیعی است و اگر در مورد آن نگران نیستید نیازی به انجام روش‌های درمانی و كاشت مو ندارد. از سوی دیگر، تاکنون هیچ روش تاییدشده‌ای برای درمان ریزش مو در دوران شیردهی شناسایی نشده است. بااین‌حال، اگر این مسئله به‌شدت شما را آزار می‌دهد روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید موهایی پرتر و سالم‌تر داشته باشید. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید.

استایل را کنار بگذارید

خشک کردن موها با سشوار یا اتوی مو می‌تواند باعث نازک شدن موها شود. بنابراین، سعی کنی داشتن ظاهر بیش‌ازحد شیک را کنار بگذارید و اجازه دهید موهای شما خودبه‌خود و در هوای آزاد خشک شوند. این نکته را تا زمانی که موهایتان نازک است رعایت کنید. شانه کردن زیاد مو نیز می‌تواند باعث کندن توده‌ای موها شود. بنابراین، موهایتان را با ملایمت شانه بزنید و بیش از یک‌بار در روز آن‌ها را شانه نزنید.

خوب غذا بخورید

در نظر گرفتن میوه، سبزیجات و پروتئین‌های سالم در رژیم غذایی به شما کمک می‌کند که مواد مغذی بدنتان را تامین کنید. غذاهایی که در این زمینه پیشنهاد می‌شود عبارت‌اند از: سبزیجات دارای برگ سبز تیره، سیب‌زمینی شیرین و هویج، تخم‌مرغ و ماهی.

ویتامین مصرف کنید

ویتامین نباید جایگزین رژیم غذایی سالم شود. این امر به‌خصوص زمانی اهمیت دارد که تازه زایمان کرده‌اید و به فرزندتان شیر می‌دهید. بااین‌حال، اگر رژیم غذایی شما متعادل نیست می‌توانید از مکمل ویتامین کمک بگیرید.

از شامپو حجم‌دهنده استفاده کنید

اگرچه هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد اما شامپوهای نرم‌کننده می‌توانند موهای شما را سنگین کنند و موجب نازک‌تر و شل‌تر شدن آن‌ها شوند. در مقابل، شامپوهای حجم‌دهنده می‌توانند به موهای شما حجم بدهند و به شما در داشتن ظاهری درخشان کمک کنند. بنابراین، استفاده از این شامپوها یک روش مهم برای ریزش مو زنان درمان ریزش مو در دوران شیردهی است.

درمان ریزش مو در شیردهی

قرص برای ریزش مو در شیردهی

همانطور که مطرح شد ریزش مو بعد از زایمان کاملا طبیعی است و تنها لازم است در این دوران برای برگشتن موهایتان به حالت عادی صبر داشته باشید. بااین‌حال، نکته‌ای که در درمان ریزش مو در دوران شیردهی اهمیت بسیار زیادی دارد مصرف مکمل ویتامین است. مولتی‌ویتامین گزینه مناسبی است. بااین‌حال، مشورت با پزشک را در این مورد فراموش نکنید.

از سوی دیگر، مراجعه به پزشک می‌تواند به شما کمک کند که اگر علل دیگری برای ریزش مویتان وجود دارد آن را تشخیص دهید. گاهی اوقات ممکن است مشکلات هورمونی نیز در این مسئله نقش داشته باشند که در این صورت، پزشک داروهای مناسب را برای شما تجویز خواهد کرد.

درمان ریزش مو در شیردهی در طب سنتی

علاوه بر روش‌هایی که برای درمان ریزش مو در دوران شیردهی مطرح شد روش‌های دیگری نیز در طب سنتی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید موهای سالم‌تری داشته باشید. در ادامه با روش‌های درمان ریزش مو در دوران شیردهی در طب سنتی آشنا می‌شوید.

شنبلیله

شنبلیله برای درمان خانگی درمان ریزش مو در دوران شیردهی، یک روش عالی است. لازم است چند دانه شنبلیله را یک شب در یک کاسه آب خیس کنید و سپس آب آن را بر روی پوست سر بمالید و اجازه دهید چند ساعت بماند. پس از آن، موهای خود را شامپو بزنید. این روش را دو تا سه بار در هفته انجام دهید. علاوه بر این، می‌توانید دانه‌های شنبلیله خیس‌خورده را به خمیر تبدیل کنید، آن روی ریشه مو بمالید و بعد از 20 دقیقه موهایتان را بشویید.

کشک

یک روش درمان گیاهی درمان ریزش مو در دوران شیردهی، استفاده از کشک است. کشک یک نرم‌کننده عالی برای مو است که فواید بسیار زیادی برای ریزش موی سر درمان ریزش مو در دوران شیردهی دارد. ماساژ منظم کشک بر روی پوست سر و موها باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا درخشش ازدست‌رفته خود را مجددا به دست بیاورند. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید و اجازه دهید کشک به مدت 15 دقیقه بر روی موهایتان بماند. سپس آن‌ها را کاملا با شامپو بشویید.

تخم‌مرغ

نه‌تنها لازم است تخم‌مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید بلکه می‌توانید آن را روی سر خود نیز بمالید. برای این کار دو سفیده تخم‌مرغ لازم دارید. آن‌ها را با روغن‌زیتون، خوب ترکیب کنید و سپس بر روی سر خود بمالید و اجازه دهید نیم ساعت بماند. پس از آن سر خود را با آب سرد و شامپو کامل بشویید.

درمان ریزش مو در شیردهی در طب سنتی

ماسک موی خانگی

برای انجام این راه درمان ریزش مو در دوران شیردهی، یک آووکادو رسیده تهیه کنید، آن را خوب له کنید و یک قاشق غذاخوری شیر نارگیل به آن اضافه نمایید. سپس این ترکیب را پوست سر خود بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس آن را با شامپوی طبیعی مو بشویید. آووکادو منبعی سرشار از ویتامین‌هاست که باعث افزایش تولید کلاژن‌ها می‌شود. شیر نارگیل نیز منبع پروتئین است و می‌تواند به رشد مو کمک کند.

درنهایت، چه به فرزندتان شیر بدهید چه نه، بعد از زایمان به دلیل افت هورمون‌ها و استروژن دچار ریزش مو می‌شوید. بااین‌حال، اگر دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی باشید و همچنین به فرزندتان از شیر خود بدهید احتمال بدتر شدن ریزش مو وجود دارد. وقتی به فرزندتان شیر می‌دهید مواد مغذی بدنتان را با او تقسیم می‌کنید. بااین‌وجود، نگران نباشید زیرا ریزش مو پس از زایمان موقتی است. همچنین می‌توانید با انجام روش‌های درمان ریزش مو در دوران شیردهی، این روند را کند کنید و موهای سالم‌تر و پرتری داشته باشید.