بهترین بیمارستان بارداری در تهران

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین بیمارستان بارداری در تهران

بهترین بیمارستان بارداری در تهران می‌تواند برای هر کسی یک بیمارستان خاص و جداگانه باشد. زیرا اساسا معنای "بهترین" از دیدگاه‌های مختلف، کاملا متفاوت است. اما واقعیت این است که بسیاری از بانوانی که هم‌اکنون دوران بارداری خود را سپری می‌کنند یا در فکر باردار شدن هستند، نه فقط برای خود، بلکه برای نوزاد خود به دنبال بیمارستان خوب برای زایمان یا حتی بیمارستان خوب برای سزارین هستند. انتخاب بهترین بیمارستان تهران برای سزارین یا زایمان طبیعی در وهله اول بستگی به این دارد که شما چه تعریفی از خوب بودن و بهترین بودن دارید. مسلما داشتن امکانات لازم و ضروری برای مراقبت از نوزاد و البته مادر مهمترین فاکتور برای اختصاص دادن عنوان "بهترین بیمارستان بارداری" به یک بیمارستان خاص است

 

معیار مادران برای انتخاب بیمارستان خوب برای زایمان 

در انتخاب بیمارستان مناسب برای بارداری در کنار اینکه مهم است بدانید که امکانات و درجه پیشرفت بیمارستان چگونه است و آیا پزشک معالج شما در بیمارستان انتخابی شما فعالیت دارد یا خیر، بی‌تردید مجبور هستید به هزینه زایمان در بیمارستان انتخابی خود نیز توجه کنید. هزینه همیشه و همواره موضوع مهمی بوده و هست که ناخودآگاه می‌تواند سایر فاکتورها را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین در کنار انتخاب یک بیمارستان خوب برای سزارین یا زایمان طبیعی باید به موضوع هزینه زایمان نیز توجه کنید.

بدیهی است که مادر باردار مهمترین فردی است که می‌تواند بهترین بیمارستان بارداری را برای خود انتخاب کند. طبیعتا او برای انتخاب خود باید هم به فاکتورهای عمومی و هم به فاکتورهای اختصاصی توجه کند. در ادامه به طور کامل به همه این فاکتورها اشاره خواهیم کرد. 

فاکتورهای عمومی برای انتخاب بیمارستان خوب برای زایمان

امکانات بیمارستان

اینکه آمادگی بیمارستان برای یک عمل سزارین یا طبیعی به منظور تولد یک نوزاد و یک موجود زنده چه قدر است، اهمیت فوق العاده بالایی دارد. امکانات بیمارستان در حقیقت تضمین کننده سلامتی و جان مادر و نوزاد او خواهد بود. در اختیار داشتن تجهیزات پزشکی به روز و پیشرفته به شدت می‌تواند نتیجه یک عمل را تحت تاثیر قرار دهد. داشتن بخش NICU پیشرفته و مجهز برای نگهداری از نوزادانی که به هر علتی باید در دستگاه نگهداری شوند، آنقدر مهم است که هیچ کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. 

چه بسیار بوده‌اند نوزادانی که فقط به علت قرار نگرفتن به موقع در این دستگاه دچار عارضه‌های جبران ناپذیر شده‌اند. طبیعتا سایر امکانات پزشکی مورد نیاز برای تامین سلامتی مادر نیز باید در بیمارستان مهیا باشد. زیرا در هر عمل جراحی هر احتمالی محتمل است و بیمارستان و کادر درمانی باید آمادگی لازم برای مدیریت سخت‌ترین شرایط و بحران‌های احتمالی را داشته باشند. اشتباه نکنید؛ این موضوعات را نمی‌گوییم که نگران شوید، فقط یادآوری می‌کنیم که احتیاط شرط عقل است. 

بهترین بیمارستان تهران برای سزارین

تخصص کادر درمانی

منظور از کادر درمانی بیمارستان نه تنها پزشک معالج شماست، بلکه پزشک بیهوشی، پزشک اتاق عمل، پرستاران ‌و بهیاران نیز در این گروه قرار می‌گیرند. گرچه در این مورد هیچ فاکتوری به جز تجربه شخصی نمی‌تواند تضمین کننده باشد، اما به هر حال کمترین کاری که می‌توانید بکنید این است که پیش از زایمان سری به زایشگاه بیمارستان انتخابی خود بزنید و کمی با پرستاران و مادرانی که تازه وضع حمل کرده‌اند، گفت و گو کنید و به این ترتیب اطلاعات خوب و مفیدی به دست آورید. 

وضعیت قرارداد با بیمه‌ها 

بیمه موضوعی است که به شدت به هزینه زایمان ارتباط دارد. اینکه بیمارستان انتخابی شما با بیمه‌تان طرف قرارداد است یا نیست، ارتباط مستقیمی در هزینه زایمان دارد. از آنجا که هزینه همیشه موضوع مهمی بوده و هست، برخی فقط بهترین بیمارستان بارداری در تهران را بیمارستان‌های دولتی و بی‌نیاز از هزینه زایمان می‌دانند تا مجبور نباشند پول بیشتر و اضافه‌تری خرج کنند. 

فاکتورهای اختصاصی برای انتخاب بیمارستان خوب برای زایمان

محل سکونت مادر باردار

قطعا محل سکونت شما در انتخاب بیمارستان تاثیر دارد. معمولا ساکنین تهران یا حداقل شهرهای نزدیک به تهران به دنبال بهترین بیمارستان بارداری در تهران هستند. برای مثال شهروندان کرجی بسیاری هستند که از بیمارستان‌های تهران برای زایمان خود کمک می‌گیرند، این در حالی است که بیمارستان خوب برای زایمان در کرج هم وجود دارد و شاید واقعا نیازی نباشد که این افراد به تهران مراجعه کنند. 

بودجه

بودجه خانواده به شدت در انتخاب یک بیمارستان مناسب برای زایمان تاثیر دارد. بودجه خانواده تعیین می‌کند که زایمان در یک بیمارستان خصوصی انجام شود یا یک بیمارستان دولتی. این فاکتور گاهی آنچنان قدرت‌نمایی می‌کند که سایر فاکتورهای یاد شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

ویژگی‌های بیمارستان خوب برای زایمان

  • حتما بخش NICU مجهز و پیشرفته داشته باشد. 
  • پزشکان حاذق و ماهر هم در بخش زنان و هم در بخش بیهوشی و ... داشته باشد.
  • پرسنل توجیه شده و خوش برخورد داشته باشد. 
  • پرستاران دلسوز و متعهد و پاسخگو داشته باشد.
  • امور مالی بیمارستان و مسائل بیمه‌ای بیمارستان باید کاملا شفاف باشد. 
  • بخش سونوگرافی فعال و شبانه‌روزی داشته باشد.

و به‌طور‌کلی در هر حالتی برای زایمان از هر نوعی آمادگی داشته باشد. 

بیمارستان خوب برای زایمان

بهترین بیمارستان بارداری در تهران کدام است؟

اکنون که ویژگی‌های یک بیمارستان خوب برای زایمان را به تفکیک برای شما شرح دادیم، بد نیست اندکی از بیمارستان‌های صاحب نام تهران برای انجام عمل زایمان صحبت کنیم. بدیهی است که هر یک از این بیمارستان‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و هر کس می‌تواند به تناسب شرایط اختصاصی خود یکی را انتخاب کند. 

بیمارستان مادران

این بیمارستان یکی از بیمارستان‌هایی است که به گواه بسیاری از مراجعه‌کنندگان می‌تواند عنوان بهترین بیمارستان بارداری در تهران را به خود اختصاص دهد. البته قطعا نظرات در این مورد متفاوت خواهد بود و هر کس به تناسب تجربه خود ممکن است عنوان بهترین را به این بیمارستان بدهد یا ندهد. اما در هر صورت بیمارستان مادران واقع در خیابان شهید بهشتی، یکی از گزینه‌هایی است که تهرانی‌ها در مورد آن جست و جوی زیادی می‌کنند. 

بیمارستان صارم

بیمارستان صارم یکی از بیمارستان‌های صاحب نام تهران است که خصوصا در حوزه درمان ناباروری شهرت زیادی دارد. این بیمارستان در شهرک اکباتان واقع شده است و یکی از بیمارستان‌های پیشرفته برای درمان‌های ناباروری است. 

بیمارستان تریتا

تریتا یک بیمارستان فوق تخصصی است که در غرب تهران قرار دارد. بسیاری از بیمارستان تریتا به عنوان بهترین بیمارستان بارداری در تهران یاد می‌کنند. ارائه خدمات درمانی با کیفیت عالی، بهره‌مندی از دستگا‌ه‌های پیشرفته و مجهز و در اختیار داشتن کادر پزشکی حاذق و ماهر از جمله ویژگی‌های بیمارستان فوق تخصصی تریتا است.

بیمارستان گاندی

بیمارستان گاندی به عنوان یک هتل بیمارستان مجهز یکی دیگر از بیمارستان‌های خوب برای زایمان در تهران است که امکانات رفاهی زیادی را در اختیار مراجعین خود قرار می‌دهد. این بیمارستان با در اختیار داشتن پزشکان حاذق و صاحب نام، رتبه خوبی در کسب رضایت بیماران دارد. 

بیمارستان دی

بیمارستان دی واقع در خیابان ولیعصر، خیابان عباسپور و منطقه توانیر تهران، یکی از بهترین بیمارستان‌های بارداری در تهران است که معمولا می‌تواند رضایت اکثر قریب به اتفاق مراجعه‌کنندگان را کسب کند. در این بیمارستان پزشکان حاذقی فعالیت می‌کنند که هر کدام سابقه کاری درخشان و بسیار موفقی دارند. با توجه به اینکه کلینیک پزشکان دی نیز درست روبه‌روی بیمارستان دی و در خیابان گاندی دوم است، معمولا بیمارانی که از پزشکان این بیمارستان کمک می‌گیرند، به راحتی می‌توانند به بیمارستان نیز دسترسی داشته باشند و از همین جهت در شرایط اورژانس مشکلی نداشته باشند. 

شاید با خودتان بگویید که بهترین بیمارستان بارداری در تهران تماما از میان بیمارستان های خصوصی انتخاب شده‌اند و این می‌تواند معنای خاصی داشته باشد. شاید اینطور باشد و شاید هم نباشد. واقعیت این است که هرگز قطعیتی در کار نیست. بنابراین در کمال انصاف باید همین جا اشاره کنیم که بسیاری از بیماران بیمارستان‌های دولتی تهران از جمله بیمارستان میلاد از این بیمارستان‌ها رضایت دارند. به هر حال صرف نظر موضوع امکانات بیمارستان، سطح انعطاف‌پذیری افراد و انتظار آنها از پرسنل بیمارستان و سازگاری با کمبودهای احتمالی و اینگونه موارد به شدت می‌تواند معنای بهترین را در این موضوع تحت تاثیر قرار بدهد. 

بد نیست همین جا از بیمارستان پارس، بیمارستان لاله، بیمارستان بهمن، بیمارستان عرفان، بیمارستان نیکان و بیمارستان آتیه هم به عنوان بیمارستان های مطرح برای زایمان یاد کنیم. 

آیا بیمارستان خوب برای زایمان در کرج را می‌شناسید؟

گرچه کرج یکی از کلانشهرهای نزدیک به تهران است، اما بسیاری از شهروندان این استان ترجیح می‌دهند بیمارستان زایمان خود را در همین استان انتخاب کنند و به تهران مراجعه نداشته باشند. از همین رو موضوع بیمارستان خوب برای زایمان در کرج هم موضوع پر حاشیه ای است که سوالات زیادی در مورد آن می‌شود. بد نیست همین جا اشاره کنیم که بیمارستان تخت جمشید، بیمارستان و زایشگاه مریم، بیمارستان کسری و بیمارستان قائم از جمله بیمارستان‌های معروف برای زایمان در کرج هستند. همچنین بیمارستان و زایشگاه دولتی کمالی که در این سال‌ها تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است، از بیمارستان‌های معروف کرج است که سطح رضایت از آن بسیار متغیر است. 

نکته مهم در انتخاب بیمارستان برای زایمان

بد نیست همین جا یادآوری کنیم که نوع زایمان هم در انتخاب بیمارستان می‌تواند تاثیر داشته باشد. گرچه هنوز در ایران بر خلاف سایر کشورها، زایمان سزارین طرفداران بیشتری دارد، اما انتخاب زایمان طبیعی پیشنهادی است که تمام پزشکان زنان و زایمان به افرادی که توانایی و امکان تجربه این زایمان را دارند، ارائه می‌دهند. زایمان‌های طبیعی و فیزیولوژیک بدون درد، زایمان طبیعی در آب و انواع دیگری از زایمان‌های طبیعی می‌تواند انتخاب خوبی برای مادرانی باشد که توانایی بدنی مناسب برای تجربه این زایمان را دارند. بدیهی است که توجه به این فاکتور می‌تواند تا حد زیادی معیار انتخاب بهترین بیمارستان بارداری در تهران را تحت تاثیر قرار دهد.