علت سیاه شدن برگه زردآلو چیست+راهکار جلوگیری از آن

خرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت سیاه شدن برگه زردآلو

سالم بودن مواد غذایی برای همه ما از اهمیت زیادی برخوردار است. برگه زردآلو یا قیسی یکی از تنقلات، چاشنی‌ها و طعم دهنده‌های محبوب ایرانیان است. جالب است بدانید که زردآلو بعد از خشک شدن، می‌تواند خواص خود را حفظ کند. برگه زردآلو را می‌توانید به راحتی بصورت بسته بندی تهیه کنید، اما می‌توانید برگه زردآلو را به راحتی در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اما در برخی مواقع ممکن است برگه‌های زردآلو سیاه شوند که در این مطلب از گهواره به علت سیاه شدن برگه‌های زردآلو و راهکارهای جلوگیری از آن می‌پردازیم.

علت سیاه شدن برگه زردآلو

می‌توان گفت یکی از دلایل سیاه شدن برگه زردآلو و تغییر رنگ آن انتخاب نادرست زردآلوها است. زردآلوهایی که در سالم نباشند و یا روی آنها لکه باشد، در فرآیند خشک شدن سیاه می‌شوند. علاوه بر آن اگر برای مدت طولانی‌تری در مقابل نور خورشید یا در فر یا ماکروویو قرار بگیرند، نیز ممکن است سیاه شوند.

سیاه شدن برگه زردآلو و قیسی دلایل مختلفی دارد، از جمله:

  1. آفت گیاهی: برگه زردآلو سیاه شده ممکن است ناشی از حمله حشرات، قارچ‌ها و باکتری‌های مختلف باشند که به میوه زردآلو وارد شده‌ و باعث تغییر رنگ و تیرگی آن می‌شوند.
  2. نور زیاد و طولانی: برگ‌های زردآلو و قیسی به نور خورشید حساس هستند و در صورتی که در معرض نور زیاد باشند، ممکن است سطح آن سیاه شود.
  3. کم آبی: اگر گیاه زردآلو در معرض کمبود آب باشد، برگ‌های آن ممکن است سیاه و خشک شوند.
  4. شرایط جوی: شرایط جوی نامساعد مثل باد شدید، گرما و سرما هم می‌توانند باعث سیاه شدن برگ‌های زردآلو شوند.

بسته به شرایط و علت سیاه شدن برگ‌ زردآلو و قیسی، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال، در صورتی که علت سیاه شدن برگ‌ها ناشی از حمله آفات است، می‌توان از روش‌های شیمیایی یا طبیعی برای پیشگیری و از بین بردن آنها استفاده کرد. در صورتی که علت سیاه شدن برگ‌ها به دلیل نقص آبی است، باید به گیاه زردآلو آب کافی داده شود. همچنین، محافظت از گیاه در برابر شرایط جوی نامساعد و استفاده از روش‌های مناسب نگهداری و پرورش گیاه نیز می‌تواند به حفظ سلامت برگ‌های آن کمک کند.

* بهترین روش خشک کردن زردآلو به روش خانگی را در این مطلب خوانید. 

راهکارهای جلوگیری از سیاه شدن برگه زردآلو

  • برگه زردآلو و قیسی را با دقت انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که دارای بیماری و آفت نیستند.
  • برای رفع گرد و خاک و آلودگی، برگه‌ها را با آب خنک بشویید.
  • قرار دادن در مقدار کمی آبلیمو قبل از خشک کردن آن.
  • برگه ها بیشتر از 3تا 4 روز در معرض خورشید نباشندو
  • برگه زردآلو و قیسی را با دقت خشک کنید و تا حد ممکن مرطوب نباشند. برای خشک کردن، می‌توانید از پارچه تمیز و خشک استفاده کنید و برگه‌ها را روی آن بچینید.
  •  بهتر است قیسی را در جایی با دمای بین 15-25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی کمتر از 60 درصد قرار دهید.
  • پس از آن، برگه‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید، تا رطوبت را جذب نکنند.
  • جدا کردن برگ‌های سیاه: اگر تعدادی از برگ‌های قیسی سیاه شده‌اند، باید آن‌ها را از برگ‌های سالم جدا کنید تا از گسترش سیاهی به سایر قسمت‌ها جلوگیری شود.

علت سیاه شدن برگه زردآلو

طرز تهیه قیسی زردآلو

میوه خشک و خشکبار از گذشته یکی از محبوب‌ترین تنقلات در میان ایرانیان است. این محصولات کم کالری کاربرد بسیاری به عنوان طعم دهنده در غذاهای سنتی ایرانی و حتی در شیرینی پزی و یا به عنوان میان وعده، دارد. زردآلو یکی از میوه‌های سرشار از ویتامین A، ویتامین C، آنتی اکسیدان و فیبر است و خواص آن بر کسی پوشیده نیست. از آنجایی که این میوه زرد و گوشتی را نمی‌توان برای مدت طولانی در یخچال و فریزر نگهداری کرد، می‌توان با خشک کردن آن زمان نگهداری را طولانی‌تر کرد. روش‌های متعددی برای خشک کرد زردآلو وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به امکاناتی که دارید در منزل برگه‌های زردآلو را تهیه کنید.

* همچنین بخوانید: خواص بی‌نظیر خوردن قیسی در بارداری 

تهیه قیسی زردآلو در آفتاب

یکی از راحت‌ترین و البته قدیمی‌ترین روش برای خشک کردن زردآلوها، قرار دادن آنها در نور خورشید است. برای خشک کردن زردآلوها در آفتاب به دمای بالای 23 درجه سانتی گراد و رطوبت بسیار کم نیاز دارید. بالا بودن رطوبت مدت زمان خشک کردن زردآلوها را زیاد کرده و از طرفی کارتان را خراب می‌کند. برای تهیه قیسی زردآلو باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا زردآلوها را با احتیاط انتخاب کنید. بهتر است زردآلوها کاملا رسیده و نرم نباشند و از طرفی روی آنها لک وجود نداشته باشد.
  • سپس زردآلوها را به خوبی آب سرد شسته و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  • هسته زردآلوها را جدا کرده و آنها را از وسط نصف کنید. می‌توانید زردآلوها را به 2 یا 4 قسمت تقسیم کنید.
  • در مرحله آخر زردآلوها را با فاصله مناسب از هم روی پارچه نخی روی سینی بچینید و در مقابل نور خورشید قرار دهید.
  • دو تا چهار روز زمان می‌برد تا میوه‌ها کاملا خشک شوند، برای اطمینان از خشک شدن یکسان میوه‌ها، روزانه آنها را بچرخانید.

تهیه قیسی زردآلو در فر

این روش نسبت به روش قبل راحت‌تر بوده و قیسی‌ها زودتر آماده می‌شوند. در این روش مانند قبل زردآلوها را انتخاب کنید، بشویید، هسته را جدا کنید و زردآلوها را تقسیم کنید. زردآلوها را با فاصله مناسب از هم روی سینی فر بچینید. برای جلوگیری از چسبیدن زردآلوها به سینی فر می‌توانید از کاغذ شیرینی پزی استفاده کنید. فر را با دمای 150 درجه فارنهایت گرم کنید و زردآلوها را به مدت 12 ساعت در فر قرار دهید. هر چند ساعت میوه‌ها را چک کرده و آنها را بچرخانید تا یکسان خشک شوند. برای اینکه به فرآیند خشک شدن سرعت ببخشید، فر را تا دمای 200 درجه فارنهایت گرم کنید.

طرز تهیه قیسی زردآلو

تهیه قیسی زردآلو در ماکروویو

می‌توان گفت که این روش از هر روش دیگر آسان‌تر است. مانند مراحل قبل زردآلوها را آماده کنید و روی سینی ماکروویو بچینید. ماکروویو را روی حالت یخ زدا قرار داده و برای 30 دقیقه تنظیم کنید. بعد از 30 دقیقه دوباره بررسی کنید و برش‌های زردآلو را بچرخانید تا کامل خشک شوند.

تهیه قیسی زردآلو با دستگاه میوه خشک کن

ابتدا زردآلوها را آماده کنید و برش بزنید. حال از طرف گوشتی میوه‌ها را در قفسه‌های خشک کن بچینید و دمای آن را تا 140 درجه فارنهایت به مدت 12 ساعت تنظیم کنید.

طرز تهیه قیسی زردآلو با گوگرد

روش خشك كردن زردآلو در سایه

زردآلوها را برش دهید و داخل سینی با فاصله کمی بچینید و روی آن را با پرچه نخی بپوشانید. آنها را روزی یک ساعت در آفتاب بگذارید و در بقیه ساعات در سایه بگذارید. در این روش ممکن است به مدت زمان بیشتری برای خشک کردن زردآلوها نیاز داشته باشید.

* برای اطلاع از مزایای خوردن زردآلو در بارداری کلیک نمایید. 

شستن برگه زردآلو قیسی

برای تهیه برگه زردآلو قیسی باید ابتدا زردآلوها را به خوبی بشویید، هسته آنها را جدا کرده و تقسیم کنید. اگر برای خشک کردن زردآلوها از روش قرار دادن در مقابل نور خورشید در فضای باز استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از آلوده شدن برگه‌ها می‌توانید روی آنها پارچه نخی بگذارید.

چطوری توت خشک کنم سیاه نشه

برای جلوگیری از سیاه شدن میوه‌ها در فرایند خشک کردن، آنها را به خوبی شسته و سپس در محلول آب و لیمو ترش برای چند دقیقه قرار دهید. پس از خشک شدن آنها را برای خشک کردن در سنی بچینید.