کدام نژاد سگ ریزش مو ندارد؟ معرفی 9 سگ آپارتمانی بدون ریزش مو

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کدام نژاد سگ ریزش مو ندارد؟

اگر علاقه‌مند به حیوانات خانگی هستید و اگر در میان حیوانات خانگی، داشتن سگ مورد نظر شماست، احتمالا این سوال را می‌پرسید که چه نژاد سگ ریزش مو ندارد؟

ریزش مو یکی از بزرگترین مشکلات در خصوص نگهداری از سگ‌ها و گربه‌ها است. موی حیوانات برای بسیاری از افراد آلرژی زا هستند. از همین جهت افراد ترجیح می‌دهند از سگ‌هایی نگهداری و مراقبت کنند که ریزش مو نداشته باشند.

نژاد سگ های مو کوتاه و بدون مو کدام است؟

نژاد سگ های مو کوتاه و بدون مو کدام است؟

نژاد مالتیز

این سگ ها کوچک، دوست داشتی و با ریزش موی کم هستند. پوشش این نوع سگ بی مو کوچولو به برس زدن منظم نیاز دارد تا از گره خوردن موهای آنها جلوگیری شود. همچنین حمام گاه‌به‌گاه، هرگونه آلودگی را از موهای بلند و ابریشمی آنها پاک می‌کند.

نژاد بیچون فرایز

بیچون فرایز یک نژاد سگ آپارتمانی بدون ریزش مو است و برای افراد دارای آلرژی بسیار مناسب است. این سگ تقریبا با همه افراد با هر نوع آلرژی سازگار است، ریزش مو در این نژاد نزدیک به صفر است.  موهای این نژاد از سگ به‌طور مداوم رشد می‌کند و برای تمیز ماندن به نظافت مکرر، برس زدن و حمام نیاز دارد. بیچون فرایز دارای پوست پشمی دولایه است.

نژاد داچس هاند

داچس هاند یک سگ پاکوتاه بدون مو است. ریزش موی بسیار کم این نژاد باعث شده است که برای فضاهای خانگی و آپارتمانی مناسب باشند.

نژاد پودل

پودل‌ها در رنگ و اندازه متنوع هستند. پودل یک سگ مو کوتاه است که برای کسانی که به کرک و پشم حساسیت دارند، مناسب است.

پرتگیز واتر داگ

پرتگیز واتر داگ یک سگ بدون ریزش مو است؛ اما پوست و موی آنها ضد آب است؛ در نتیجه حمام کردن آنها سخت است. البته برای اصلاح کردن موهای بلند و برس کشیدن آنها مشکل خاصی وجود ندارد.

نژاد یورکشایر تریر

ریزش مو در یوکشایر ناچیز است. یوکشایر سگی است که با شرایط زندگی هر شخصی سازگار است .

نژاد بوردر تریر

بوردر تریرها سگ‌های دوست داشتنی، باهوش و بدون ریزش مو هستند. موی آنها کوتاه و ضخیم و معمولا پر حجم است.

نژاد شناوزر

شناوزر به اندازه گونه‌های دیگر از نژاد کنین ریزش مو زیادی ندارد. اما لازم است که در سال دو بار با دستکش‌های مخصوص اصلاح مو، موهای کنده شده و چسبیده به بدن آنها را خارج کنید.

نژاد شیتزو

شیتزو ها سگ‌های نسبتا پشمالو و کوچک هستند در بعضی از آنها در قسمت گردن، پوشش مویی یال مانند دیده می شود و سگ بدون ریزش مو به حساب می‌آید.

نژاد گری هاند ایتالیایی

گری هاند به عنوان سگ بدون ریزش مو یا یک سگ مو کوتاه آپارتمانی شناخته شده است. این نژاد جثه‌ای باریک و قوی دارد. اگر موهای آنها را هفته‌ای یک بار برس بکشید برای آنها کافی است.

* اگر می‌خواهید درباره نکات مهم نگهداری سگ در خانه بدانید کلیک کنید.

بایدها و نبایدهای نگهداری از سگ در آپارتمان

بایدها و نبایدهای نگهداری از سگ

غذای خوب

دادن غذای باکیفیت به سگ‌ها یکی از مهمترین مراحل در نگهداری سگ است. حتما مطمئن می‌شوید که غذای تهیه شده، منبع خوبی از پروتئین است و فقط شکم سگ را سیر نمی‌کند.

حتما طبق یک برنامه‌ منظم، به سگ غذا بدهید. معمولا توصیه می‌شود که دوبار در روز به سگ غذا بدهید. مقدار مناسب غذایی که باید در روز به سگ بدهید، کشف کنید که معمولا روی بسته‌بندی غذاهای مخصوص سگ نوشته شده است. سپس این مقدار را به دو قسمت تقسیم کنید. قسمت اول را صبح و قسمت دوم را شب، به سگ‌ها بدهید.

باید بدانید که سگ‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن، به دستشویی نیاز پیدا می‌کنند.

از دادن خوراکی زیاد یا دادن غذاهای خودتان به سگ، اجتناب کنید. این کار باعث می‌شود که وزن سگ بالا برود یا مشکلات دیگری برای سلامتی آن به‌وجود بیاید.

به سگ‌ها غذایی که برای‌شان مضر است، ندهید. بعضی از غذاها برای سگ‌ها نه تنها بد، بلکه ممکن است برای سلامتی آنها بسیار خطرناک باشند؛ مثلا شکلات، آووکادو، خمیر نان، کشمش، انگور، پیاز و «زایلیتول» که نوعی شیرین‌کننده بدون کالری است.

حتما به سگ‌ آب بدهید. غذا، تنها چیزی نیست که سگ برای زنده‌ ماندن به آن نیاز دارد. آب هم به اندازه‌ غذا اهمیت دارد.

* اگر می‌خواهید درباره علائم و درمان آلرژی به سگ بدانید کلیک کنید.

سلامت سگ

حتما با یک دامپزشک خوب و قابل‌ اطمینان در تماس باشید. سگ را باید مرتب برای چک‌آپ، پیش دامپزشک ببرید.

واکسن‌های سگ را فراموش نکنید. واکسیناسیون را باید طبق برنامه انجام دهید که با توجه به بیماری‌های رایج معمولا سالی یکبار یا سه سال یکبار است.

چیپ اطلاعاتی در بدن سگ بکارید. چیپ‌های اطلاعاتی (ID chip) میکروچیپ‌های کوچکی هستند که زیر پوست سگ‌های خانگی کاشته می‌شوند. این میکروچیپ‌ها شامل یک شماره‌ منحصربه‌فرد هستند که همراه با اطلاعات تماس مالکان سگ‌ها در دیتابیس‌های مخصوص ثبت می‌شوند. در صورتی که سگ، گم یا دزدیده شود، با این میکروچیپ می‌توانید مالکیت خود را ثابت کنید.

به‌طور مرتب، درمان‌های پیشگیرانه‌ی انگلی را دنبال کنید. سگی که کمتر در شرایط آلودگی انگلی و کرم‌ها قرار دارد، معمولا درمان‌های لازم را دو تا سه بار در سال دریافت می‌کند. دیگر سگ‌ها ممکن است به مراقبت ماهانه نیاز داشته باشند. کرم‌های لوله‌ای و کرم‌های قلبی جزو رایج‌ترین انگل‌های سگ هستند که باید مورد توجه قرار دهید.

عقیم‌کردن سگ را فراموش نکنید. این کار از بروز بعضی از بیماری‌ها و اختلالات در سگ، جلوگیری می‌کند. برای مثال سرطان پستان، پیومتر یا چرک رحم در سگ‌های ماده و هاری و بیماری‌های مرتبط با پروستات در سگ‌های نر. همچنین، این کار احتمال جفت‌گیری تصادفی و افزایش جمعیت حیوانات خانگی را به صفر می‌رساند.

بیمه‌درمانی حیوانات خانگی بگیرید. اگر هزینه‌های مراجعه به دامپزشک و درمان‌های مرتبط با سگ برای‌تان زیاد است، می‌توانید از بیمه‌های درمانی مخصوص حیوانات خانگی استفاده کنید.

تیمار کردن سگ

موهای سگ را شانه بزنید. میزان تکرار این عمل، به عوامل مختلفی از جمله نژاد سگ‌ و میزان رشد مو بستگی دارد. شانه‌زدن موهای سگ به‌طور مرتب، از ریزش موی آنها جلوگیری می‌کند. همواره باید پوست و موی سگ را مرتب و بدون گره نگه دارید.

پوست و موی بدن سگ را تمیز کنید. پوست کثیف باعث ابتلا به بیماری‌های عفونی ثانویه می‌شود. بیشتر سگ‌ها در طول ماه به بیش از یکبار حمام‌کردن نیاز ندارند و البته این مسئله به فعالیت‌های سگ و نژاد آن هم بستگی دارد.

ناخن‌های سگ را کوتاه کنید. کوتاه‌کردن ناخن‌های سگ ممکن است کار سختی باشد، ولی بسیار مهم است.

بازی‌کردن، تمرین‌کردن و اجتماعی‌کردن سگ

برای سگ، تمرین‌ها و بازی‌های زیادی فراهم کنید. با توجه به نوع سگی که دارید باید فعالیت‌های مختلفی برای سگ در نظر بگیرید. برای مثال بعضی از سگ‌ها به بازی بیشتر و بعضی دیگر به پیاده‌روی‌های طولانی نیاز دارند. انجام تمرینات و بازی‌های زیاد، انرژی مضاعف سگ را تخلیه می‌کند و از مشکلات رفتاری بعدی آن جلوگیری می‌کند.

سگ را به گردش ببرید. روزی دوبار به مدت کم یا یکبار به مدت طولانی سگ‌ها باید راه بروند. زمانی که به این کار اختصاص می‌دهید بستگی به نژاد سگ دارد.

با روش‌های تربیتی مبتنی بر جایزه، ذهن سگ را تحریک کنید. برای اینکه زندگی شادی برای سگ‌ فراهم کنید، باید مسئله‌ تحریک ذهنی را جدی بگیرید. این انگیزش ممکن است در قالب آموزش‌های فرمان‌بردارانه باشد. بسیار مهم است که به سگ، کارهایی مثل نشستن، صبرکردن و آمدن را یاد بدهید تا به دستور شما عمل کنند.

سگ را اجتماعی تربیت کنید. سگ‌ها برای اینکه به راحتی با بزرگسالان اطراف خود هماهنگ شوند، باید اجتماعی تربیت شوند.

به سگ‌ها اجازه دهید بازی کنند و رفتار معقول نژادشان را انجام دهند.

احترام به سگ

سگ خود را ثبت نام کنید و تگ آدرس و مشخصات به گردنش آویزان کنید. با سگ خود، با احترام رفتار کنید. هرگز از روش‌های تنبیه فیزیکی استفاده نکنید و هرطور که دوست دارید با سگ‌ها رفتار نکنید. سگ باید دسترسی کامل به توالت داشته باشد تا بدون کثیف‌کردن خود و خانه، این کار را انجام دهد. حتما مکان خواب مناسب و راحتی برای سگ در نظر بگیرید که دمای مناسبی داشته باشد. رابطه‌ای مملو از عشق و احترام دوطرفه با سگ برقرار کنید. اگر با سگ‌ها به درستی رفتار کنید، تا ابد شما را دوست خواهند داشت. تحت هیچ شرایطی سگ را نزنید و به شیوه‌های مختلف از آن سو استفاده نکنید. بدترین رفتار این است که سر آنها فریاد بکشید و با سگ‌ها بعد از اینکه رفتار ناشایستی انجام داده‌اند، با خشونت رفتار کنید. سگ‌ها فراموش می کنند که بابت چه‌کاری با خشونت مواجه شده‌اند.

برای سگ خود قوانین و مقررات وضع کنید. اگر دوست ندارید سگ شما روی مبل یا تخت خواب شما برود باید در این رابطه آموزش ببیند. اگر معنی حرکات سگ را بشناسید می‌توانید رفتارهای سگ را به درستی تفسیر کنید . گاهی برای درک معنی حرکات سگ باید به دامپزشک رفتارشناس و مربی متخصص مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که طبق قوانین کشور ما نگهداری سگ در آپارتمان عمل مجرمانه‌ای نیست اما اگر صدای پارس سگ موجب سلب آسایش همسایه‌ها شود و یا حضور سگ تهدیدی علیه بهداشت محسوب شود، همسایه‌ها می‌توانند تحت عنوان مزاحمت از صاحب سگ شکایت کنند.

کلام آخر

برای نگهداری از سگ، به جز اینکه لازم است بدانید کدام نژاد سگ ریزش مو ندارد و می‌تواند حساسیت و آلرژی کمتری ایجاد کند، باید به نکات مراقبتی و سلامت سگ هم توجه کنید. اگر به دنبال یک سگ نگهبان بدون ریزش مو هستید می‌توانید عکس سگ بدون مو و بدون ریزش مو را جست و جو کنید و از میان آنها مورد مناسبی را برای خود انتخاب کنید.