درمان خلط پشت حلق | راهکارهای آسان و قطعی+علت،علائم و تشخیص

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خلط پشت حلق

خلط یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن برای مبارزه با مواد خارجی است و اگرچه وجودش برای درمان و کنترل بیماری لازم است، اما می‌تواند حرکت هوا در مسیر تنفسی را مشکل کند. بعلاوه خارش دائمی گلو می‌تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه روش‌های زیادی برای کاهش خلط و علائم آزاردهنده‌اش وجود دارد که در ادامه این مطلب از گهواره در موردشان توضیح خواهیم داد. 

علت خلط پشت حلق چیست؟

قبل از تنکه با روش‌ درمان خلط پشت حلق آشنا شوید، ابتدا باید بدانید چه عواملی محرک تولید آن هستند. به طور کلی بعضی مشکلات فیزیکی از جمله رفلکس اسید، آلرژی، آسم، ابتلا به عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و بیماری‌های ریوی مانند برونشیت مزمن، پنومونی، فیبروز کیستیک و COPD می‌توانند منجر به ایجاد خلط در پشت حلق شوند. بسته به شدت هر کدام از این عوارض، حجم تولید خلط نیز می‌تواند کم و زیاد باشد. 

به جز بیماری‌ها برخی شرایط خاص زندگی نیز خلط‌آور بوده و منجر به افزایش ترشحات بینی می‌شود. مثلاً زندگی در آب و هوای خشک یا پر از گرد و غبار، مصرف مایعات بسیار کم یا افزایش مصرف مایعات کافئین دار، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد بارداری، و مهارکننده های ACE، سیگار کشیدن و ... عوارض خلط پشت حلق شامل سرفه، خارش در گلو، دشواری در تنفس و خوردن و آشامیدن و ... است. 

روش‌های درمان فوری خلط پشت حلق

روش‌های درمان فوری خلط پشت حلق

بسته به شدت و علت ایجاد خلط، روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد با این آن حال می‌توان آنها را در دو دسته‌ی کلی مورد بررسی قرار داد:

  • درمان خانگی خلط پشت حلق یا درمان خلط پشت حلق در طب سنتی
  • درمان خلط پشت حلق با دارو

در ادامه در مورد هر کدام از این گروه‌ها به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

درمان خلط پشت حلق با طب سنتی

خوشبختانه مثل همیشه طب سنتی روش‌های زیادی برای درمان خلط گلو دارد که شما را از مصرف هر گونه داروی درمان خلط پشت حلق بی‌نیاز می‌کند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، درمان خلط پشت حلق با گیاهان دارویی می‌تواند به همان اندازه‌ی درمان خلط پشت حلق با آنتی بیوتیک و دارو موثر باشد به شرط آنکه به شیوه‌ی درست و در زمان درست انجام شود. بعضی از گزینه‌های شایع درمانی در این طب برای خلط حلق به شرح زیراند:

درمان خلط پشت حلق با عنبر نسارا

عنبر نسارا مدفوع خشک شده‌ی الاغ ماده است که خواص ضد میکروبی زیادی دارد. این ماده را مانند اسپند حرارت می‌دهید و بخاری که از آن تولید می‌شود می‌تواند به عنوان یک میکروب کش قوی و موثر برای درمان خلط پشت حلق کودکان و بزرگسالان و به طور کلی هر گونه عفونت در ناحیه دهان و مجاری تنفسی و حتی بهداشت دندان مفید باشد. با این حال باید توجه داشته باشید که استنشاق زیاد دود عنبر نسارا می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های ریوی شود. 

درمان خلط پشت حلق با جوش شیرین

گزینه‌ی دیگری که می‌توانید به عنوان درمان خانگی خلط گلو استفاده کنید، بخور جوش شیرین است. جوش شیرین ترکیب نمک‌های سدیم با کربنیک اسید است که خاصیت میکروب کشی قوی دارد. کافی ست چند قاشق از این پودر را در آب جوش کتری ریخته و آن را در محیط بسته‌ای مانند زیر پتو استنشاق کنید. جوش شیرین می‌تواند به کمک خاصیت گند زادیی قوی که دارد بار میکروبی عفونت را کاهش داده و در نتیجه خلط پشت حلق را سبک کند. 

درمان خلط پشت حلق با جوش شیرین

درمان خلط پشت حلق با عسل

خوردن عسل نیز یک گزینه‌ی دیگر برای درمان خلط و ترشحات پشت حلق است. مانند گزینه‌های بالا عسل در کشتن میکرو‌هاب و درمان سرفه خلط دار تاثیر بسیار زیادی دارد. کافی است مصرف روزانه کمی عسل را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. اینکه عسل به چه صورتی مصرف شود به سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. با این حال ترکیب عسل با بعضی مواد مانند عسل و سیر، عسل و زنجبیل، عسل و آویشن و ... می‌تواند تاثیر درمانی آن را حتی افزایش دهید. نوشیدن کمی آب ولرم با عسل بهترین گزینه برای درمان خلط پشت حلق اول صبح است. همچنین آب عسل به دلیل طعم خوبی که دارد روش مناسبی برای درمان خلط پشت حلق بچه‌ها ست که معمولاً با روش‌های درمانی دارویی مخالفت می‌کنند. 

مصرف دمنوش‌ها و عرقیات گیاهی

تاثیر دمنوش‌ها را نباید در درمان خلط پشت حلق بلغمی نادیده بگیرید. به طور کلی هر چقدر نوشیدنی‌های فاقد کافئین بیشتری بنوشید، خلط کمتر می‌شود. بهترین گزینه‌ها برای درمان خلط پشت حلق با داروی گیاهی که می‌توانید از آنها به صورت دمنوش یا عرقیات استفاده کنید عبارتند از:

  • دمنوش آویشن و پودر ریشه شیرین بیان
  • عرقیات گیاهی مانند بابونه، پونه، یونجه، آویشن، زنیان، شیرین بیان و اسطوخودوس
  • دمنوش شکرتیغال، سپستان، زوفا، عناب، پونه کوهی و شکر سرخ
  • دمنوش اسطوخودوس
  • و ....

استفاده از آب نمک

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای درمان خلط پشت حلق و بوی بد دهان، غرغره‌ی روزانه‌ی آب نمک است. نمک یک گندزدای بسیار قوی ست که با از بین بردن میکروب‌ها می‌تواند خلط را سبک کند. به جز غرغره می‌توانید از روش‌های دیگری مانند تنقیه یعنی کشیدن آب با بینی یا استفاده از اسپری سالین نیز استفاده کنید.

آب نمک برای خلط پشت حلق

داروهای گیاهی ترکیبی

بسیاری از پزشکان حرفه‌ای طب سنتی شربت‌های تخصصی و کاربردی زیادی برای درمان خلط پشت حلق تولید کرده‌اند که می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید. نکته‌ی مهم در مصرف داروهای گیاهی این است که نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند. برای مثال بعضی از این داروها برای درمان خلط پشت حلق در نوزادان یا زنان باردار مناسب نیست پس حتماً برای استفاده از آنها با پزشک متخصص مشورت کنید. بعضی از این داروهای ترکیبی عبارتند از:

  • قطره نازیل برای درمان خلط پشت حلق دکتر خیراندیش تجویز می‌شود. این قطره حاوی ارده کنجد، روغن سیاه دانه و ... است و در داخل بینی چکانده می‌شود. 
  • شربت اخلاط ثلاثه حاوی گیاهان دارویی مانند شاهتره و خاکشیر است که می‌تواند برای درمان خلط پشت حلق از آن استفاده کرد.

توجه داشته باشید مصرف هر دو گزینه‌ی بالا برای زنان باردار ممنوع است. برای درمان خلط و درمان سرفه در بارداری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان خلط پشت حلق با دارو

در زمانی که خلط پشت حلق بیش از حد زیاد باشد یا به درمان فوری نیاز است می‌توانید از روش‌های دارویی برای درمان آن استفاده کنید. بهتر است داروهای شیمیایی حتماً با مشورت پزشک مصرف شوند. با این حال بعضی از رایج‌ترین گزینه‌ها برای درمان این عارضه عبارتند از:

  • داروهای بدون نسخه مانند گایفنسین، اکسی متازولین، شربت سودوافدرین برای کودکان و ...
  • داروهای تجویزی مانند سالین هایپرتونیک، دورناز آلفا، آنتی بیوتیک‌های قوی و...
  • پماد ویسک که به باز شدن مجاری تنفسی در بینی کمک می‌کند 
  • و...