شربت سودوافدرین برای کودکان، مقدار مصرف و عوارض آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شربت سودوافدرین کودکان

شربت سودوافدرین کودکان یکی از دارو‌های مورد استفاده در رفع احتقان و آبریزش بینی نوزاد در سرماخوردگی است. سرماخوردگی یک عفونتِ ویروسی خود‌محدودشونده در بخش فوقانی دستگاه تنفسی است. بینی، سینوس‌های اطراف بینی، حلق و بخشی از حنجره، راه هوایی فوقانی را تشکیل می‌دهند. از‌این‌رو در متون پزشکی از سرماخوردگی به‌عنوان رینیت ویروسی (viral rhinitis) یاد می‌شود. رینیت ویروسی در وا‌قع نوعی التهاب در راه‌های هوایی فوقانی است که بر اثر ویروس‌های سرما-خوردگی ایجاد می‌شود. 

همانطور که تیروئید در بارداری باید درمان و کنترل شود، احتقال بینی کودکان نیز باید کنترل و درمان شود. 

گرفتگی بینی کودکان یکی از اصلی ترین علائم سرماخوردگی نوزاد است. ویروس‌های عامل سرماخوردگی در دستگاه تنفسی فوقانی مستقر شده و با ترشح موادی از خود، توجه سیستم ایمنی را جلب می‌کنند. سیستم ایمنی برای رسیدن به محل تجمع ویروس،‌ از گردش خون استفاده می‌کند. پس در طی سرما‌خوردگی، گردش خون بافت حفره بینی افزایش می‌یابد. افزایش گردش خون باعث تورم بافت و نهایتاً احساس احتقان یا گرفتگی بینی ایجاد می‌شود. این گرفتگی باعث خس خس بینی در نوزادان، کم شیر خوردن، بی‌قراری و حتی بی‌خوابی آن‌ها می‌شود. یکی از ترکیباتی که برای رفع گرفتگی بینی توصیه می‌شود، شربت سودوافدرین است. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله شربت استامینوفن کودکان نیز مراجعه کنید.)

شربت سودوافدرین برای کودکان (Pseudoephedrine)

شربت سودوافدرین کودکان مانند شربت برم هگزین برای کودکان؛ یکی از انواع شربت سرماخوردگی کودکان یا شربت ضد سرفه کودکان با خاصیت ضد احتقان است. این شربت با اسامی دیگری از جمله شربت پزدوافدرین (Pseudoephedrine)، شربت پزوتد (Pesuted)، آفرینول و سودافد نیز شناخته می‌شود. پس از مطالعه این مقاله، پیشنهاد ویژه سردبیر به شما مطالعه مقاله درمان کم خونی مینور در بارداری است. 

توجه: سودوافدرین هیدروکلراید برای کودکان با شربت سودوافدرین برای سرفه متفاوت است.

شربت سودوافدرین نوزاد

*حتما بخوانید: بهترین شربت تب بر کودکان و دوز مناسب آن 

مکانیسم عمل شربت ضد احتقان سودوافدرین

داروی سودوافدرین برای کودکان یک مقلد دستگاه سمپاتیک بدن است؛ این داروی ضد احتقان به‌طور مستقیم گیرنده‌های عصبی آلفا-آدرنرژیک مخاط تنفسی را تحریک کرده و عروق را تنگ می‌کند. با انقباض عروق، سبب کاهش تورم مخاط بینی، درمان احتقان بینی و باز شدن راه‌های هوایی می‌شود. شربت سودوافدرین برای گوش نیز استفاده میشود. از اثرات دیگر شربت سودوافدرین، تخلیه ترشحات سینوسی و باز‌شدن شیپور استاش گوش و بهبود شنوایی در حین سرماخوردگی است. ممکن است شربت سودوافدرین برای گلو درد نیز مفید عمل کند اما برای این مشکل داروهای کاربردی خاصی وجود دارد. 

برای تشخیص بیماری اوتیسم در بارداری، این مقاله را از دست ندهید.

شربت سودوافدرین برای چی خوبه؟

شربت سودوافدرین برای چیست؟ شربت سودوافدرین برای سرفه خوب است. همچنین در درمان گرفتگی بینی کودکان و گرفتگی شیپور استاش گوش کاربرد دارد.

*برای اطلاع از بهترین روش درمان گرفتگی بینی در کودکان کلیک نمایید.

زمان مناسب و دوز مصرف شربت سودوافدرین کودکان برای کاهش علائم سرماخوردگی

اکنون که توضیح دادیم شربت سودوافدرین برای چیست در کودکان چه کاربردی دارد، نوبت به مقدار و زمان مصرف میرسد. زمان و مقدار مصرف شربت سودوافدرین در کودکان کی و چقدر است؟

  • مصرف قطره فنیلافرین برای کودکان زیر دو سال بدون نسخه پزشک ممنوع است. دوز تایید شده‌ای ندارد.
  • در کودکان 5-2 ساله: 15 میلی‌گرم، هر 6- 4 ساعت. حداکثر 60 میلی‌گرم در کل روز.
  • بعضی متخصصان کودک دوز چهار میلی‌گرم به ازای هر کیلو‌گرم وزن کودک را پیشنهاد می‌دهند؛ مقدار داروی محاسبه شده به چهار قسمت تقسیم شده و هر شش ساعت در طول روز به کودک داده شود.
  • توجه: در هر پنج سی‌سی از شربت سودوافدرین، 30 میلی‌گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 15میلی‌گرم دارو نیاز باشد، باید حدود 5/2 سی‌سی ( یعنی تقریبا نصف پنج سی‌سی) از شربت داده‌ شود. بقیه مقادیر نیز به همین ترتیب محاسبه می‌شود.

 

عوارض شربت سودوافدرین کودکان

* برای اطلاع از بهترین شربت سرفه کودکان کلیک نمایید.

عوارض شربت سودوافدرین در کودکان

تشنج، ایجاد توهم، ضربان نامنظم قلب، بروز اشکالات تنفسی، آشفتگی، بی‌قراری و اختلال در خواب ازعوارض جانبی این دارو است. پس با توجه به عوارض دارو، نباید در صورت مشاهده گرفتگی بینی کودکان بلافاصله استفاده شود. بهتر است ابتدا از جایگزین شربت سودوافدرین کودکان مانند شستشوی بینی با قطره کلرور سدیم استفاده کنید.

موارد منع مصرف دارو

  • استفاده از هر گونه داروی ضدسرفه و شربت سرماخوردگی کودکان مانند این دارو و دیگر داروهای این گروه مثل شربت بلتیل، بدون نسخه و تجویز پزشک در کودکان زیر دو سال ممنوع است.
  • اگر کودک شما قبلا با مصرف شربت سودوافدرین دچار حساسیت شده است، حتما قبل از تجویز و مصرف دارو در این باره به پزشک او اطلاع دهید.

توصیه‌های کاربردی

در مورد استفاده از شربت سودوافدرین برای سرفه کودکان به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • شربت سودوافدرین خواب آور است؟ بله. برای جلوگیری از بی‌‌خوابی، دارو به فاصله چند ساعت از خواب مصرف شود.
  • در صورتی که علائم بعد از 7 روز بهبود نیابد، مجدداً به پزشک مراجعه کنید.

*شربت زینک سولفات کودکان برای چی خوبه 

  • چند روش دیگر که می‌توانید برای رفع احتقان بینی کودکان از آن‌ها استفاده کنید:
  • استفاده از دارو‌های ضد احتقان مانند شربت آنتی هیستامین برای کودکان با خاصیت ضد‌احتقان (شربت‌های دکودنژستانت) مانند شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان، قطره فنیل‌افرین، قطره بینی نفازولین و انواع قطره سدیم کلرید بینی نوزاد. هر کدام از موارد گفته شده مفصلاً در مقالات دیگری مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین میتوانید در مورد شربت لوراتادین برای کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید. 
  • استفاده از حمام بخار آب داغ (بخور آب). به این‌ صورت که برای چند دقیقه دوش آب داغ را در حمام باز گذاشته و سپس کودک را برای چند دقیقه در این بخار قرار دهید. توجه داشته باشید که زمان آن طولانی نشود و همچنین مراقب باشید که کودک با آب داغ تماس پیدا نکرده و دچار سوختگی نشود. برخی پژوهش‌ها به استفاده از بخور آب سرد علاوه بر شربت سودوافدرین کودکان برای رفع احتقان بینی نوزاد تاکید می‌کنند؛ اگرچه نظر متخصصان طب کودکان درباره تاثیر بخور آب سرد یا گرم متفاوت است.
  • شربت کتوتیفن برای کودکان یک شربت ضد آلرژی ست که سرفه و عطسه را کاهش داده و تنوع را بهبود میبخشد. این شربت کاربرد متفاوتی با شربت سودوافدرین  دارد و نباید به جای هم استفاده شوند.
  • همچنین شما میتوانید در مورد لیست بهترین آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی کودکان در این مقاله بیشتر بخوانید.