عوارض رژیم لاغری در دوران شیردهی

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض رژیم لاغری در دوران شیردهی

بعد از اینکه کودک خود را به دنیا آوردید، بلافاصله مقدار کمی از وزن خود را از دست خواهید داد. پس‌ از آن، میزان کاهش وزن در زنان متفاوت خواهد بود. بیشتر زنان نگران این هستند که نتوانند تمام وزنی را که در دوران بارداری اضافه کرده‌اند را کم کنند. به همین دلیل به دنبال راه‌های لاغری در دوران شیردهی می‌گردند. اما سؤال اینجاست که لاغری در دوران شیردهی چگونه باید باشد و اگر خیلی سریع وزن خود را کاهش دهید چه اتفاقی خواهد افتاد.اگر نیاز به استفاده از دارویی دارند از مصرف داروهای مجاز و غیرمجاز دوران شیردهی اطلاعات کافی داشته باشند و یا به مصرف به موقع ویتامین‌های دوران شیردهی دقت کنید. برای تکمیل دانسته های لازم در زمینه اصول و نحوه صحیح شیردهی به عوارض رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید درباره آن بدانید، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

لاغری بعد زایمان چقدر خواهد بود؟

قبل از پرداختن به عوارض رژیم لاغری در دوران شیردهی باید بدانید که شما بطور بلافاصله پس از تولد کودک، حدود 5 تا 6 کیلوگرم وزن از دست خواهید داد. این کاهش وزن مربوط به وزن نوزاد به اضافه جفت و مایع آمنیوتیک می‌باشد. سپس طی چند روز آینده ، حدود 2-3 کیلوگرم دیگر نیز به علت از دست دادن آب اضافه، از دست خواهید داد. پس‌ از آن بسته به میزان اضافه وزنتان طی بارداری طبیعی و سالم است که طی شش ماه آینده تقریباً در ماه حدود نیم تا 1 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید.

لاغری در دوران شیردهی چگونه است؟

اگر شما تغذیه با شیر مادر را برای کودکتان انتخاب کنید می‌تواند برای لاغری در دوره شیردهی به شما کمک کند. شیر دادن به نوزاد ممکن است به شما كمك كند كه سریع‌تر از مادرانی که شیردهی نمی‌کنند، لاغر شوید و به بدن قبل از بارداری خود برگردید. تحقیقات نشان می‌دهند که هم شیردهی مکرر و هم شیردهی برای بیش از شش ماه، باعث کاهش وزن مادران خواهد شد. در ادامه به راه‌های لاغری در دوران شیردهی اشاره شده است. 

تولید هورمون‌ها و لاغری در دوره شیردهی

هورمون‌هایی که بدن شما هنگام شیر دادن آزاد می‌کند باعث انقباض عضلات در رحم شما می‌شود. بنابراین، هر بار که کودک خود را شیر می‌دهید، رحم منقبض می‌شود و کوچک‌تر می‌شود. تا شش هفته پس از زایمان، رحم شما به اندازه قبل از باردار شدن باز خواهد گشت و شکم شما بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسد. یک علت لاغری در دوران شیردهی نیز همین موضع است.

افزایش مصرف انرژی و لاغری در دوره شیردهی

بدن شما برای ساخت شیر مادر، روزانه به حدود 500 کالری انرژی نیاز دارد. بنابراین تغذیه با شیر مادر باعث افزایش کالری مصرفی در بدن مادر می‌شود. این کالری اضافی از طریق غذاهایی که هر روز می‌خورید و همچنین ذخایر چربی موجود در بدنتان تأمین خواهد شد. با این توضیحات می‌توان گفت که استفاده از ذخایر چربی بدن برای تولید شیر نیز، یک علت لاغری در دوران شیردهی می‌باشد. بهتر است از داشتن رژیم لاغری در دوران شیردهی پرهیز کنید. مصرف قرص لاغری در دوران شیردهی نیز به‌ هیچ ‌وجه توصیه نمی‌شود. شما می‌بایست هنگام شیردهی نوزاد حتماً از مواد غذایی سالم و مقوی استفاده کنید.

افزایش فعالیت‌ها و لاغری در دوره شیردهی

مادران در دوران شیردهی کارهای زیادی انجام می‌دهند. از مراقبت از یک نوزاد جدید گرفته تا نگهداری سایر کودکان و مدیریت کارهای منزل. این شرایط به شما کمک می‌کند که تا فعالیت داشته باشید و مقداری از اضافه‌وزن بعد از بارداری خود را کاهش دهید. با این ‌وجود اگر بیش‌ از حد، وزن از دست می‌دهید ، یک دقیقه به این فکر کنید که چقدر کار می‌کنید. بسیار مهم است که در این دوران وقت کافی برای درست غذا خوردن، نوشیدن مایعات فراوان و استراحت کافی نیز داشته باشید. شاید لازم باشد از فرد دیگری نیز در کارها کمک بگیرید.

پرکاری تیروئید و لاغری در دوره شیردهی

اگر چه بسیاری از مادران شیرده می‌خواهند که اضافه‌وزن دوران حاملگی خود را کاهش دهند، اما همه راههای لاغری در دوران شیردهی به نفع شما نیستند. پرکاری تیروئید بعد از زایمان یکی از شرایطی است باعث لاغری سریع در دوران شیردهی می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث لرزش، تپش قلب ، مشکل در خواب ، بی‌قراری ، مشکلات چشمی ، خستگی و تأمین کمتر از حد شیر مادر شود. اگر بعد از زایمان هر یک از این علائم را تجربه کردید، ممکن است تیروئید بیش‌فعال داشته باشید. بنابراین حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. گزینه‌های درمانی مختلفی برای درمان این عارضه جود دارد که برای مادران شیرده بی‌خطر است.

عوارض لاغری در دوران شیردهی چیست؟

لاغری سریع در دوران شیردهی و کم کردن میزان بالایی از وزنتان به نفع شما و کودکتان نخواهد بود. هیچ نوع رژیم لاغری برای یک زن شیرده توصیه نمی‌شود. کاهش وزن در دوران شیردهی می‌تواند باعث خستگی و بی‌رمق شدن شما شود. علاوه بر این، لاغری سریع در دوران شیردهی باعث کاهش تولید شیر در سینه‌هایتان می‌شود و یا شیر تولیدی شما به حد کافی مغذی و مقوی نخواهد بود. 

بهتر است تا بعد از ماه دوم بعد از زایمان، هیچ‌یک از روشهای لاغری در دوران شیردهی را به کار نبرید. این به بدن شما زمان کافی را برای تولید مقادیر کافی از شیر همراه با کلیه مواد مغذی مورد نیاز کودک خواهد داد.  همان‌طور که گفتیم شیر دادن به نوزاد به‌تنهایی باعث سوزاندن حدود 500 کالری خواهد شد که برای لاغری در دوران شیردهی کافی است. 

حتی اگر سعی در کاهش وزن دارید ، اطمینان حاصل کنید که در دوران شیردهی به نوزاد خود حداقل 1800 کالری در روز مصرف کنید. شما می‌توانید بعد از دو تا چهار ماه از تولد فرزندتان ورزش و تلاش جهت لاغری در دوران شیردهی را نیز آغاز کنید. اکثر خانم‌ها معمولاً می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را از 6 هفته پس از زایمان داشته باشند. در زنانی که زایمان سزارین داشته‌اند و یا دچار عوارض هنگام یا بعد از زایمان شده‌اند، این دوران بهبودی طولانی‌تر خواهد بود. 

در حین شیردهی به چه مقدار کالری نیاز دارم؟

بر اساس توصیه‌های متخصصین، حداقل کالری موردنیاز مادران باردار حدود 1800 کالری در روز می‌باشد و رژیم لاغری در شیردهی با کالری کمتر از این مقدار، برای مادر و نوزاد خطرناک خواهد بود. کالری موردنیاز مادران شیرده که به لاغر شدن بیش ازآنچه به‌طور طبیعی رخ می‌دهد، تمایلی ندارند به‌صورت زیر خواهد بود:    

  • مادران با سبک زندگی بی‌تحرک: 2250 تا 2500 کالری در روز
  • مادران با سبک زندگی نسبتاً فعال: 2450 تا 2700 کالری در روز
  • مادران با سبک زندگی فعال: 2650 تا 2900 کالری در روز

سعی کنید بخش اعظم کالری موردنیاز خود را از طریق مواد غذایی غنی و مغذی تأمین کنید، ازجمله:

  • غلات کامل
  • میوه‌ها
  • سبزی‌ها
  • پروتئین‌های سالم

اگر به لاغری در دوران شیردهی نیز فکر می‌کنید، بهتر است از غذاهای پرکالری و بدون خاصیت خودداری کنید، ازجمله:

  • نان سفید
  • ماکارونی
  • کلوچه‌ها و شیرینی‌جات
  • فست فود
  • غذاهای فراوری‌شده

شما میتوانید در مورد لیست کامل غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی در این مقاله بیشتر مطالعه کنید. همچنین ممکن است در دوران شیردهی نیاز به مصرف مولتی ‌ویتامین داشته باشید یا ممکن است لازم باشد ویتامین‌های قبل از تولد خود را در دوران شیردهی نیز ادامه دهید. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.