بارداری بعد از ماموپلاستی و اثرات آن در شیردهی

خرداد ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری بعد از ماموپلاستی

هرگونه عمل جراحی تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند. این تغییرات عواقبی خواهند داشت که باید قبل از انجام عمل از آنها مطلع باشید. حتی جراحی‌های زیبایی نیز از این قاعده مستثنی نیستتد و می‌توانند عوارضی داشته باشند. یکی از جراحی‌های زیبایی که این روزها بسیار رواج پیدا کرده است جراحی ماموپلاستی است. در ادامه از گهواره قصد داریم توضیح دهیم که ماموپلاستی چیست و بارداری بعد از ماموپلاستی به چه شکل خواهد بود پس با ما درر ادامه همراه باشید‌‌.

با نصب اپلیکیشن گهواره و ابزار اقدام به بارداری، از مراقبت‌های پیش از بارداری مطلع شوید. همچنین از پیام مشاور و تبادل نظر با سایر مادران بهره‌مند شوید. سوالات خود را بپرسید و از تجربیات سایرین استفاده کنید.

ماموپلاستی چیست و چه تغییری در بدن ایجاد می‌کند؟

جراحی کوچک کردن سینه به عنوان ماموپلاستی کاهشی یا ماموپلاستی شناخته می‌شود. این عمل یک روش جراحی زیبایی است که هدف آن کاهش اندازه سینه‌های بزرگ یا رفع افتادگی به اندازه و شکل بهتر است. جراحی کوچک کردن سینه مستلزم برداشتن پوست و بافت سینه و به دنبال آن تغییر شکل و بلند کردن سینه برای ایجاد اندازه کوچکتر و متناسب‌تر است. جراح سه برش جراحی در اطراف آرئول (ناحیه تیره اطراف نوک سینه‌ها)، از هاله به سمت پایین تا چین زیر سینه و در سراسر چین پایین سینه ایجاد می‌کند. چربی اضافی، پوست و بافت سینه برداشته می‌شود. نوک پستان و آرئول به موقعیت بالاتری منتقل می شوند.

تاثیر بارداری بر ماموپلاستی

در آزمایشهای انجام شده ارتباط معنی‌داری بین شاخص توده بدن و تغییر لپتین بعد از عمل مشاهده شده است. ماموپلاستی کاهشی تنها یک عمل زیبایی نیست، بلکه سطح لپتین سرم را کاهش و حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد، که ممکن است به زنان چاق کمک کند زیرا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. اما در ادامه بررسی می‌کنیم با وجود این تغییرات بارداری بعد از ماموپلاستی ممکن است یا خیر‌.

* مشکلات عمل لابیلاپلاستی بعد از زایمان + مراقبتهای مربوطه

تاثیر ماموپلاستی بر بارداری

علی رغم تغییرات هورمونی که ماموپلاسی در بدن ایجاد می‌کند انجام این عمل جراحی تاثیری بر باردار شدن افراد نمی‌گذارد و بارداری بعد از ماموپلاستی ممکن است. به طور کلی، شما می‌توانید قبل از باردار شدن، بدون تأثیر بر بارداری یا تولد - یا سلامت فرزندتان - عمل سینه انجام دهید، با اینحال به دلیل تغییراتی که بارداری روی سینه میگذارد بهتر است حدود یک سال به خودتان فرصت دهید تا همه چیز به طور کامل بهبود یابد قبل از اینکه بدن شما از حالت بهبودی به حالت بارداری درآید. کاهش اندازه سینه به هیچ وجه بر بارداری شما تأثیر نمی‌گذارد و قدرت باروری را کاهش نمیدهد.

تاثیر بارداری بر ماموپلاستی

بارداری بعد از ماموپلاستی می‌تواند در نتایج عمل و ماندگاری عمل ماموپلاستی تغییراتی ایجاد کند. همانطور که می‌دانید سینه‌ها در طول بارداری برای شیردهی بعد از زایمان آماده می‌شوند و تغییراتی از جمله رنگ تغییر رنگ هاله سینه و اندازه در آنها ظاهر می‌شود. جریان پیدا کردن شیر در سینه‌ها و تغییرات هورمونی می‌توانند منجر به افزایش سایز سینه شود.

تخمین تغییر اندازه سینه زن در زمان بارداری ممکن نیست. اینکه سینه چقدر در طول بارداری بزرگ شود بستگی به عوامل مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی، چند قلو یا تک قلو بودن جنین، اندازه سینه قبل از جراحی، اندازه سینه بعد از جراحی، روش جراحی و دیگر موارد بستگی دارد.

البته باید توجه داشته باشید که تغییرات سینه در طول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی است و پس از زایمان در صورت عدم شیردهی، سینه به سایز اولیه برمی‌گردد. در این راستا بعضی زنان ترجیح می‌دهند بعد از ماموپلاستی از شیر خشک برای کودک خود استفاده کنند.

تاثیر ماموپلاستی بر بارداری

شیردهی بعد از ماموپلاستی

همانطور که در بالا گفتیم بارداری بعد از عمل ماموپلاستی ممکن است و این عمل نمی‌تواند نتیجه را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال در مورد شیردهی پس از زایمان موضوع فرق می‌کند. در ماموپلاستی اندازه سینه تغییر می‌کند و برای به دست آمدن شکل نهایی و صحیح، نوک سینه تغییر موقعیت می‌دهد.

امکان شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی به میزان زیادی تحت تاثیر دقت جابجایی نوک سینه حین عمل است. مهم است که در زمان ماموپلاستی اتصال نوک سینه یا آرئولار با بافت داخل سینه و غدد شیردهی قطع نشود. اگر چنین اتفاقی بیفتد شیردهی با اختلال روبرو خواهد شد. همچنین اگر مجاری شیردهی نوک سینه و بافت‌های غددی سینه در عمل دچار آسیب شوند امکان شیردهی از زن گرفته می‌شود. عصب‌های سینه نیز نقش مهمی در شیردهی بعد از زایمان دارد. این عصب‌ها منجر به آزاد شدن هورمون‌های شیردهی یعنی پرولاکتین و اکسی توسین می‌شوند.

* همچنین بخوانید: آیا شیردهی بعد از پروتز سینه امکان پذیر است؟

ضعیف شدن این اعصاب بعد از عمل طبیعی است و منجر می‌شود که نوک سینه حساسیت کمتری پیدا کند. بنابراین توصیه می‌شود که به عنوان مراقبتهاي بعد از عمل كوچك كردن سينه صبر کنید تا مسیرهای عصبی ناحیه سینه دوباره ترمیم پیدا کند. دوره نقاهت عمل ماموپلاستی در افراد مختلف متفاوت است. اگر قصد بارداری دارید بهتر از قبل از عمل ماموپلاستی در این مورد با جراح خود مشورت کنید.