هفته هفتم بارداری، علائم سقط در هفته ۷ و محل جنین در شکم

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته هفتم بارداری

در طول هفته هفتم بارداری کودک شما به‌سرعت رشد می‌کند. سیستم‌های مهم بدن او در حال رشد هستند و بیشتر تکامل او در حال حاضر، در مناطق سر و صورت خواهد بود. در هر دقیقه، حدود 100 سلول جدید در مغز کودک شما ایجاد می‌شود. تکامل کلیه‌های کودک شما قبل از هفته 7 بارداری آغاز شده است؛ اما در این هفته، کلیه‌های او عملکرد لازم برای پالایش مواد زائد در بدن، کسب می‌کنند. در چند هفته آینده نیز، کودک شما شروع به تولید ادرار می‌کند که بخشی از مایع آمنیوتیک را تشکیل می‌دهد. با این مقاله همراه ما باشید تا بدانید اندازه جنین در هفته هفتم چقدر است، علائم هفته هفتم بارداری چیست، احتمال سقط جنین در هفته هفتم بارداری چقدر است و بسیاری موارد دیگر. 

علائم هفته هفتم بارداری

اکثر زنان قبل از هفته ۷ بارداری از باردار بودن خود باخبر می‌شوند؛ بااین‌وجود ممکن است برخی از خانم‌ها تا این هفته به‌طورقطع متوجه بارداری خود نشده باشند و در این هفته از آن باخبر شوند. شما هنوز حامله به نظر نمی‌رسید و ممکن است احساس خیلی متفاوتی نسبت به هفته ششم بارداری و یا هفته پنجم بارداری نداشته باشید؛ زیرا در بسیاری از افراد، هفته هفتم بارداری بدون علامت یا علائم هفت هفتگی بارداری بسیار کم و نامحسوس است. حتی بعضی به دنبال علت کم شدن علائم بارداری در هفته هفتم هستند. در سایر افراد، ممکن است علائم بارداری زیر مشاهده شود:

تغییرات پستان 

در این هفته، معمولاً تغییراتی را در پستان خود مشاهده خواهید کرد، مانند بزرگ شدن، حساسیت، مورمور شدن، بیرون‌زدگی یا حساسیت نوک پستان و تیره‌تر شدن آئرولا (هاله رنگی نوک پستان). همچنین ممکن است یکسری برجستگی‌هایی را در نوک پستان مشاهده کنید که درواقع غدد عرقی پستان هستند و مونگومری توبرکل (Montgomery tubercles) نام دارند. ناراحتی‌های پستان معمولاً بعد از سه ماهه اول بارداری کاهش می‌یابند. پوشیدن یک سینه‌بند مناسب با پشتیبانی کافی، به شما کمک می‌کند. شما میتوانید عکس تغییر رنگ نوک پستانها در بارداری را در این مقاله بخوانید. 

نوسانات خلقی

در این مرحله، سطح گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG) به‌ سرعت در حال افزایش است که در کنار افزایش سطح پروژسترون و استروژن، باعث نوسانات روحی شما می‌شود. بااین‌حال علتی فراتر از این نوسانات و تغییرات سریع شیمیایی بدن وجود دارد. بچه‌دار شدن چه برای بار اول باشد و چه برای چندمین بار، یک تغییر بسیار مهم و اساسی در زندگی است. شاید به خاطر اندامتان سلامتی بچه‌تان و یا زایمان استرس داشته باشید، نگران باشید و یا بترسید. در چنین مواقعی، دیگران چگونه می‌توانند از شما انتظار داشته باشند که متعادل باشید و عاقلانه رفتار کنید، درحالی‌که حالت تهوع دارید و نمی‌توانید از تختخواب بلند شوید، لباس‌هایتان برایتان تنگ هستند و آن‌قدر خسته‌اید که حال پختن غذا را هم ندارید؟ 

خبر خوب این است که تغییرات و عدم تعادل روحی بعد از سه ماهه اول حاملگی تقریباً از بین می‌روند؛ یعنی، درست زمانی که تغییرات هورمون‌ها متوقف شد، انرژی‌تان برگشت و با حامله بودن خو گرفتید. تا آن زمان، بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و با همسرتان صحبت کنید. به او توضیح دهید که احساسات شما گاهی قلیان پیدا می‌کنند و به خاطر حرف‌ها و کارهای اذیت کننده‌ای که ممکن است بگویید و انجام دهید عذرخواهی کنید. به همسرتان بگویید که چگونه می‌تواند در چنین مواقعی کنارتان باشد و شما را آرام کند. در میان گذاشتن احساساتتان به شما کمک می‌کند که همه چیز را راحت‌تر و ساده‌تر ببینید. 

علائم هفته هفتم بارداری

اگر از زایمان، مراحل شیردهی و یا مراقبت‌هایی که باید از نوزاد شود می‌ترسید و نگران هستید، می‌توانید با مادرهای دیگر در وب سایت گهواره مشورت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک کنید که دیگران هم این راه را رفته و جان سالم به در برده‌اند! درنهایت، کاری کنید که راحت و آرام باشید، چون استرس، حاملگی و حتی زایمان را سخت‌تر می‌کند. 

وقتی عصبانی و یا ناراحت هستید، نفس‌های عمیق بکشید. هوا را از بینی به داخل بکشید و تا پنج بشمارید، سپس به‌آرامی از دهان بازدم کنید و از پنج تا یک بشمارید. وقتی نفس می‌کشید، تصور کنید آب گرمی روی بدنتان می‌ریزد و تمام نگرانی‌ها را از بدنتان می‌شوید. شستشوی صورت با آب سرد، روشن کردن سیستم تهویه در ماشین و یا باز کردن پنجره برای استفاده از هوای تازه هم می‌تواند کمک کند. هوای سرد می‌تواند کمک کند که سیستم عصبی‌تان بیدار شود و به وقایع و چیزهای اطرافتان با دیدی متفاوت بنگرید. پیاده‌روی و حمام آب گرم هم می‌توانند به شما کمک کنند تا خود را آرام کنید.

همچنین اگر ممکن است مدتی از کار خود خارج شوید یا اگر امکان آن وجود دارد، بعضی اوقات از خانه کار کنید. زمان‌هایی را به استراحت، تفریح و ورزش معتدل اختصاص دهید. باید بپذیرید که شما نمی‌توانید و قرار هم نیست که همه کارها را انجام دهید؛ پس حداقل به مدت یک هفته برخی کارها یا بخش زیادی از آنها را رها کنید و برای کمک گرفتن در انجام کارها، برنامه‌ریزی کنید.

مخاط دهانه رحم

در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث تشکیل یک لایه مخاطی در دهانه رحم می‌شود که در بارداری هفته هفتم اتفاق می‌افتد. این لایه، ورودی رحم را مسدود می‌کند و درواقع جلوی ورود باکتری‌ها، مایع منی و سایر مواد ناخواسته را به رحم می‌گیرد. این به سالم نگه‌داشتن کودک شما در طول بارداری کمک می‌کند.

این لایه بیشتر از آب و گلیکوپروتئین ساخته می‌شود و قوام آن با توجه به نوسانات هورمونی، می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر در برابر همه میکروب‌ها 100 درصد مؤثر نیست و در صورت بروز هرگونه علائم دستگاه ادراری یا عفونت‌های واژینال باید حتماً با پزشک مشورت کنید. درمان به‌موقع می‌تواند از عوارض جلوگیری کند. با نزدیک شدن به انتهای بارداری و همزمان با آماده شدن بدن برای زایمان، این لایه مخاطی شل می‌شود. 

تغییر سایز اندام‌های مادر

ممکن است از هفته هفتم بارداری در بستن دکمه لباس‌هایی که اندازه تنتان بودند، دچار مشکل شوید. مخصوصاً اگر اولین حاملگی‌تان نباشد. این به خاطر آن است که رحم در حال بزرگ شدن است و برای گرفتن جا با دیگر اعضای بدن، رقابت می‌کند. قسمت بالایی رحم که دهانه‌ی رحم نام دارد، ماهیچه‌ای و قابل انعطاف است و فیبرهای ماهیچه‌ای آن می‌توانند طول آن را تا صد برابر افزایش دهند تا بتواند بچه را نگه دارد!

جنین در هفته هفتم در کجای شکم قرار دارد؟ رحم شما در حالت عادی، زیر استخوان لگن قرار دارد؛ بنابراین از بیرون نمی‌توانید آن را حس کنید. وقتی شروع به بزرگ و وسیع شدن کرد، از استخوان لگن خارج می‌شود و در شکم شما بین روده و معده قرار می‌گیرد. در حال حاضر، رحم شما ممکن است تنها یک‌چهارم راه به طرف نافتان را طی کرده باشد و در ماه دیگر، نصف راه را پیش خواهد رفت. البته رحم شما در این هفته، هنوز تقریباً کوچک است و اندازه جنین هفت هفته به‌قدری نیست که تغییر زیادی در سایز شما ایجاد کند. پس چرا شما نمی‌توانید دکمه شلوارتان را ببندید؟ 

یکی دیگر از دلایل این اتفاق، هورمون‌های حاملگی است که باعث شده کمی وزنتان زیادتر شود. به‌علاوه ممکن است کمی ورم داشته باشید، چون وقتی حامله هستید غذا با سرعت کمتری از روده رد می‌شود تا بتواند مواد بیشتری به بدنتان جذب کنید. این وضعیت ممکن است باعث دل‌درد، یبوست و نفخ شکم شود. از طرفی بدنتان در حاملگی، آب بیشتری جذب می‌کند. همه این تغییرات در کنار، بزرگ شدن تدریجی شکم، باعث می‌شود که به‌تدریج سایز شما تغییر کند. 

ابتلا به عفونت واژن 

به علت تغییرات هورمونی که در طول حاملگی در بدنتان ایجاد می‌شود، ممکن است بیش‌ازحد معمول دچار عفونت‌های قارچی شوید. عفونت قارچی واژن ناشی از نوعی قارچ است که در حالت طبیعی در بدن یافت می‌شود. اما اگر در دوران بارداری دچار عفونت قارچی واژن شوید، ممکن است نوزادتان تا یک هفته بعد از تولد، عفونت دهانی داشته باشد که خوشبختانه قابل درمان است.

در عفونت‌های قارچی، شما معمولاً متوجه تغییراتی در ترشحات واژن می‌شوید که شبیه به تکه‌های پنیر خشک‌شده هستند. همچنین ممکن است احساس خارش و سوزش در ناحیه‌ی واژن خود داشته باشید، مخصوصاً هنگام نزدیکی و یا شب‌ها. همچنین در محل باز شدن واژن ممکن است کمی قرمزی مشاهده کنید. 

برای اینکه عفونت قارچی سریع‌تر بهبود یابد، از لباس‌زیرهای گشاد، شل و نخی استفاده کنید و قسمت تناسلی خود را همیشه خشک نگه دارید. شب‌ها بعد از پوشیدن لباس‌خواب، لباس‌زیر خود را دربیاورید و از پوشیدن لباس‌زیرهای تنگ خودداری کنید. اگر در طول سه ماه اول حاملگی دچار عفونت قارچی شدید، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است برایتان دارو تجویز کند. همچنین می‌توانید از روش‌های درمان خانگی عفونت واژن کمک بگیرید.

سایر علائم هفته هفتم بارداری

  • حالت تهوع و استفراغ (به نام بیماری صبحگاهی هم شناخته می‌شود)
  • افزایش وزن یا از دست دادن وزن
  • افزایش ترشح بزاق 
  • تغییر در اشتها شامل تنفر از غذا و یا هوس‌های غذایی
  • سوزش سر دل و نفخ شکم
  • تکرر
  • خستگی
  • گرفتگی خفیف لگن 

ممکن است حالت تهوع در هفته هفتم بارداری بسیار آزاردهنده باشد؛ اما معمولاً  تا حدود هفته دوازدهم بارداری متوقف می‌شود. خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و اجتناب از مصرف غذاهای چرب و پر ادویه به‌خصوص اجتناب از خوردن غذاهای تند در بارداری، ممکن است به کنترل این شرایط کمک کند. به نظر می‌رسد که چای یا آب‌نبات نعناع یا زنجبیل و یا استفاده از آنها در غذاها، به تسکین علائم بیماری صبحگاهی کمک می‌کند. 

اندازه جنین در هفته هفتم بارداری

تغییرات بدن کودک در هفته هفتم بارداری

کودک شما در هفته هفتم بارداری حدود 10،000 برابر بزرگ‌تر از زمان لقاح است؛ اندازه جنین در هفته هفتم بارداری تقریباً 2.54 سانتی‌متر است، تقریباً به اندازه یک حبه انگور. جنین در این هفته حالت مارپیچی دارد و به‌سرعت رشد می‌کند. به همین دلیل در این هفته، تغییرات زیادی در رشد کودک شما ایجاد می‌شود؛ مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • بخش مهم رشد کودک در هفته هفتم حاملگی در مغزش صورت می‌گیرد؛ یعنی، جایی که سلول‌های جدید عصبی با سرعتی حیرت‌انگیز در هر دقیقه صد هزار عدد شکل می‌گیرند. درحالی‌که سلول‌های مغز نوزادتان تکثیر می‌یابند، شاخه‌شاخه شده و به هم متصل می‌شوند و مسیرهای عبوری اولیه را برای سیستم عصبی مرکزی شکل می‌دهند. وقتی نوزاد شما به دنیا می‌آید، مغزش بیش از ده میلیون سلول عصبی به هم گره‌خورده دارد!
  • در این هفته میزان ضربان قلب جنین حتی سریع‌تر از هفته‌ی قبل است و در لوله‌ی قلب او برآمدگی‌های کوچکی شکل گرفته است.
  • تکامل و شکل‌گیری صورت، ازجمله بینی، دهان، زبان و عدسی‌های چشم در این هفته هم دنبال می‌شود. شکل‌گیری پلک‌ها هم تقریباً رو به اتمام است.
  • جوانه‌های دست و پای جنین شروع به رشد کرده‌اند و در این مرحله دیگر شبیه به باله‌های کوچک هستند. شانه‌ها نیز در حال شکل‌گیری هستند. در این مرحله بازوها، مچ‌ها و زانوها دارای مفصل می‌باشند. 
  • تکامل نخاع در این هفته در حال پیشروی است. سلول‌های بدن کودک شما به‌سرعت تقسیم می‌شوند تا در آینده به ۲۳ جفت مهره‌ی انشعاب دار در ستون فقرات او تبدیل شوند.
  • ریه و روده نیز، به تکامل خود ادامه می‌دهند.
  • غدد جنسی (گنادها) در این هفته شکل می‌گیرند.
  • زانوها و مچ پا شکل می‌گیرند و در هفته هفتم بارداری اندازه پاها متناسب با اندازه بدن کودک شما است. ناخن‌های پا نیز شروع به شکل‌گیری می‌کنند.
  • عضلات به تکامل خود ادامه می‌دهند و هم ازنظر حجم و هم ازنظر قدرت، رشد می‌کنند.
  • کلیه در حال بلوغ و شروع به کار هستند و تولید ادرار در چند هفته آینده، شروع می‌شود.
  • گوش‌های بیرونی کودک کم‌کم شروع به شکل گرفتن کرده‌اند.

مراجعه به پزشک در هفته هفتم بارداری

اگر تابه‌حال به پزشک زنان مراجعه نکرده‌اید، این هفته، زمان خوبی است که این کار را بکنید و اولین معاینات پزشکی سه ماه اول را داشته باشید و پزشک آزمایشات لازم برای تأیید بارداری و ارزیابی سلامت شما را درخواست کند. درصورتی‌که این اولین مراجعه شما باشد، پزشک علاوه بر بررسی وضعیت وزن، قد و فشار خون شما، موارد زیر را درخواست خواهد کرد:

  • پاپ اسمیر در صورت لزوم
  • آزمایشات روتین در بارداری برای بررسی گروه خونی، فاکتور Rh، سطح آهن خون، ایمنی نسبت به سرخک و سایر موارد.
  • در بعضی موارد ممکن است پزشک لازم ببیند که برخی بیماری‌های ژنتیکی را در شما بررسی کند.
  • آزمایشات مربوط به بیماری‌های مقاربتی (STD)
  • آزمایش ادرار در بارداری برای ارزیابی میزان گلوکز (قند)، پروتئین، باکتری‌ها و گلبول‌های قرمز و سفید موجود در ادرار

همچنین اولین سونوگرافی بارداری نیز بین هفته‌ ششم و هفته دهم بارداری انجام می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا شرایط زیر را در شما بررسی کند:

  • احتمال بارداری خارج رحمی
  • بررسی محل قرار گرفتن کیسه حاملگی در داخل رحم
  • تشخیص معمولی بودن یا چند قلو بودن حاملگی
  • زنده‌بودن جنین از طریق سنجش ضربان قلب جنین
  • تعیین سن حاملگی
  • بررسی علت لکه بینی یا خونریزی (در صورت وجود)

بعلاوه اگر علائمی را تجربه می‌کنید که به نظر نمی‌رسد مربوط به بارداری باشد، یا در صورت وجود خونریزی واژینال، درد لگن یا گرفتگی شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. 

سقط جنین در هفته هفتم بارداری

سقط جنین در هفته هفتم بارداری چگونه است ؟ بیشترین سقط جنین در 12 هفته اول یا سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد. اگرچه احتمال وقوع آن تا هفته بیستم بارداری هم وجود دارد، اما نادر است. بنابراین احتمال سقط جنین در هفته هفتم بارداری وجود دارد. علت سقط جنین در هفته هفتم چیست ؟ سقط جنین هفت هفته ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی جنین، مشکلات دهانه رحم یا رحم، مشکلات هورمونی یا عفونت ایجاد می‌شود. در بسیاری از موارد نیز، دلیل سقط جنین مشخص نیست. 

در صورت بروز هر یک از این علائم هشداردهنده، احتمال سقط جنین در هفته هفتم بارداری وجود دارد؛ بنابراین فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. علائم سقط جنین در هفته هفتم عبارتند از:

  • خونریزی یا لکه بین
  • ترشح بافت از واژن
  • ترشح مایعات صورتی رنگ از واژن 
  • درد یا گرفتگی شکم لگن (سقط جنین در هفته هفتم درد دارد)
  • سرگیجه یا ضعف

اگر به هر دلیلی دچار سقط چنین در هفته هفتم بارداری شدید، امیدتان را از دست ندهید؛ این اتفاقی است که برای بسیاری از خانم‌ها می‌افتد و معمولاً در بارداری‌های بعدی، موفق می‌شوند.

سقط جنین در هفته هفتم بارداری

توصیه های هفته هفتم بارداری

ممکن است نیاز باشد که سبک زندگی شما در دوران بارداری و شیردهی، تغییرات زیادی داشته باشید تا از خود و کودک در حال رشدتان مراقبت کنید. توصیه‌های مهم هفته هفتم بارداری عبارت‌اند از:

  • در دوران بارداری از مصرف الکل و سیگار کشیدن، خودداری کنید. مواد مخدر هم که کاملاً واضح است که نباید مصرف شود. حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (دود سیگار یا قلیان فردی دیگر) نیز، خطرناک است.
  • در مورد تمام داروها ، از جمله مکمل هایی که مصرف می‌کنید، حتما با پزشک زنان مشورت کنید. 
  • از مواد غذایی مناسب بارداری استفاده کنید؛ به مقدار کافی آب بنوشید و ویتامین‌های دوران بارداری را طبق دستور پزشک، مصرف کنید. 
  • راه دیگر برای حفظ سلامتی در دوران بارداری، 30 دقیقه ورزش در روز است که یوگا، پیاده روی و شنا در بارداری معمولا بهترین انتخابها هستند. سایر ورزشها نیز، ممکن است مجاز باشند؛ اما باید با پزشک در مورد شروع هر فعالیتی، مشورت کنید.
  • رنگ مو احتمالاً توسط بدن جذب نمی‌شود و کودک در حال رشد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، با این وجود معمولاً توصیه می‌شود در طول 12 هفته اول بارداری، از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نظیر رنگ مو خودداری کنید.

هفته هفتم بارداری چی بخوریم؟

یکی از سؤالات شایع مادران این است که در هفته هفتم بارداری چه بخوریم ؛ اول اینکه یادتان باشد که در بارداری اگرچه قرار است دو نفر را تغذیه کنید، اما قرار نیست به اندازه دو انسان کامل، غذا بخورید! شما معمولاً به 300 تا 500 کالری اضافی در طول روز، نیاز خواهید داشت. همچنین تمام سعیتان را بکنید تا رژیم غذایی شما حاوی مواد مغذی زیر باشد:

کلسیم برای رشد استخوان و دندان

منابع خوب کلسیم شامل فراورده های لبنی، آب پرتقال، سبزیجات سبز برگ دار و ماهی سالمون (قزل آلا) می‌شود.

پروتئین برای رشد و ترمیم سلول ها

پروتئین در گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، آجیل و حبوبات مانند عدس و لوبیا، یافت می‌شود.

اسید فولیک برای جلوگیری از نقایص هنگام تولد

در سبزیجات و غذاهایی مانند نان و غلات غنی شده، یافت می‌شود. 

آهن برای تقویت تولید گلبول های قرمز و جلوگیری از کم خونی

این ماده در سبزیجات سبز برگ دار، گوشت قرمز، نخود فرنگی، لوبیا و غذاهای غنی شده، یافت می‌شود.

دریافت همه این مواد مغذی از طریق رژیم غذایی برای شما و جنین بهتر است؛ زیرا جذب بهتری دارد. با این وجود معمولا در ویتامین‌های دوران بارداری شما، همه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما و کودک داخل شکمتان، وجود دارد. 

آیا می‌توانم در بارداری ماهی بخورم؟

خوردن ماهی در دوران بارداری خطری ندارد، اما به این شرط که حواستان به نوع ماهی باشد و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. برخی از ماهی ها حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. میزان بالای جیوه می‌تواند برای سیستم عصبی کودک، مضر باشد. البته تقریبا همه ماهی‌ها حاوی جیوه هستند؛ اما سطح جیوه در ماهی هایی مانند کوسه ماهی و شمشیر ماهی، بالاتر است. سایر انواع ماهی را می‌توانید هفته‌ای 2 تا 3 بار، مصرف کنید.