حالت شکم مادر در بارداری

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
حالت شکم مادر در بارداری

شکل شکم زن باردار تحت تاثیر مولفه‌های گوناگونی قرار می‌گیرد. این موضوع بیشتر از آن‌که به جنسیت نوزاد مرتبط باشد، به موقعیت قرار گرفتن جنین در رحم بستگی دارد. زنان باردار در هفته‌های مختلف حاملگی خود شاهد تغییراتی در شکل و اندازه شکم هستند؛ در ادامه همراه ما باشید تا به تفصیل به این موضوع بپردازیم.

فاکتورهای موثر بر اندازه و شکل شکم زن باردار 

پارامترهای مختلفی بر حالت شکم مادر در بارداری تاثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•حاملگی چند قلو

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین مولفه موثر بر سایز شکم مادر دوقلو یا چند قلو بودن جنین است. مسلما در حاملگی‌های چند قلویی اندازه شکم بزرگتر از هنگامی است که تنها یک جنین در رحم زن باردار وجود دارد.  

•اندازه جفت و میزان مایع آمنیوتیک

ابعاد جفت و میزان تولید مایع آمنیوتیک در اندازه و همچنین شکل شکم زن باردار تاثیر دارند.

•تعداد دفعات حاملگی

در بارداری اول اغلب شکم دیرتر بزرگ می‌شود، در حالی‌که در حاملگی‌های دوم به بعد شکم خیلی زود نمایان می‌گردد.

•استخوان بندی مادر و قد او

مادران بلند قد ماهیچه‌هایی قوی دارند، همین دلیل شکم آن‌ها چندان نمایان نیست، زیرا جنین در موقعیت بالایی قرار می‌گیرد.

•توازن ماهیچه‌ای

زنانی که در سنین بالا باردار می‌شوند، معمولاً توازن ماهیچه‌ای ضعیفی دارند، به همین دلیل حمل جنین در بخش‌های پایینی شکم انجام می‌شود.

•تاثیرات اعضای داخلی شکم

با وقوع حاملگی اندازه رحم افزایش می‌یابد، بنابراین روده مادر در جهت عقب فشرده می‌شود که این موضوع گردی شکم را به دنبال دارد.

•جهت خوابیدن جنین در شکم مادر

حالت شکم در بارداری پسر یا دختر در مواردی که جنین در قسمت عرض شکم دراز کشیده باشد، پهن‌تر می‌شود. اما اگر جنین به صورت عمودی قرار بگیرد، بخش‌های بالایی یا پایینی شکم حجم بیشتری پیدا می‌کنند.

* حتما بخوانید: علائم صد در صد جنین دختر و شکل شکم در آن 

آغاز تغییرات در اندازه شکم مادر

آغاز تغییرات در اندازه شکم مادر

معمولاً در بارداری اول بین هفته شانزدهم تا بیستم مادر تغییراتی را در اندازه شکم خود حس می‌کند. در برخی از زنان ممکن است که حتی بزرگ شدن شکم تا اواخر سه ماهه دوم حاملگی نیز به تاخیر بیفتد. در بارداری‌های دوم به بعد تغییرات اندازه شکم مادر با وضوح بیشتری قابل مشاهده است، اما به طور معمول در سه ماهه اول این تغییرات آغاز می‌شود. البته وابسته به ژنتیک مادر و نوزاد ممکن است که بزرگتر شدن شکم زودتر است یا دیرتر نیز اتفاق بیفتد. 

تعیین جنسیت جنین با توجه به فرم شکم مادر

از جمله روش‌هایی که از قدیم‌الایام تاکنون برای تشخیص جنسیت جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد، شکل شکم در بارداری پسر یا دختر است. به این صورت که از طریق ظاهر شکم یک زن حامله و مقایسه آن با سایر زنان پیش‌بینی‌هایی را در مورد جنسیت فرزند انجام می‌دهند. اما واقعیت این است که تعیین جنسیت صرفا با تکیه بر حالت شکم مادر در بارداری امکان‌پذیر نیست؛ زیرا فرم شکم در هفته‌های مختلف حاملگی دچار تغییرات شگرفی می‌شود.

با این حال عده‌ای بر این عقیده‌اند که چنانچه شکم به حالت یک توپ گرد درآید، به گونه‌ای که میزان قوس در وسط شکم مادر بیشتر باشد، احتمال پسر بودن جنین بیشتر است. با نگاه به حالت شکم در بارداری پسر مشاهده می‌شود که شکم به حالت یک توپ گرد درآمده، در حالی‌که کمی از بخش‌های کنار فاصله می‌گیرد و بخش وسطی نیز برآمدگی بیشتری دارد.

همچنین اگر برآمدگی شکم مادر در بخش‌های پایینی بیشتر باشد، شانس به دنیا آوردن فرزند پسر افزایش می‌یابد. در دوران بارداری یک خط تیره رنگ از روی ناف مادر عبور می‌کند. در طب سنتی عقیده بر این است که اگر در اواسط حاملگی خط مذبور کمرنگ شود، ممکن است که نوزاد پسر باشد.

حالت شکم در بارداری دختر به این صورت است که شکم حالت بیضی پیدا می‌کند و در قسمت وسط نیز برآمدگی چندانی ندارد. علاوه‌برآن چنانچه بخش بالایی شکم مادر برآمده شود، به احتمال زیاد جنین دختر است. البته همان‌طور که گفته شد، این موضوع پشتوانه علمی ندارد و تنها افراد قدیمی به آن استناد می‌کنند.

علائم بارداری از روی ناف در بارداری دختر وپسر 

اندازه شکم در طول دوران بارداری

اندازه شکم در طول دوران بارداری

اندازه و شکل شکم زن باردار در ماه‌های مختلف حاملگی تغییرات چشمگیری پیدا می‌کند که در ادامه با آن آشنا خواهید شد:

اندازه شکم مادر در ۱ ماهگی

در ماه اول بارداری اندازه جنین چیزی حدود ۲ میلی‌متر است، بنابراین قاعدتا نباید انتظار داشت که تغییر محسوسی در اندازه شکم مادر به وجود بیاید. در ماه اول زن باردار با دارا بودن علائمی مانند تکرر ادرار، حالت تهوع و بالا رفتن میزان بزاق دهان پی به حاملگی خود می‌برد.

اندازه شکم مادر در ۲ ماهگی

تمام اعضای حیاتی بدن جنین در ماه دوم بارداری شکل می‌گیرد، به همین دلیل این دوران حساس اهمیت بسیار زیادی دارد. در ماه دوم جنین از نظر ظاهری شبیه به حرف C انگلیسی است و سایز او نیز به ۱.۵ تا ۳ میلی‌متر می‌رسد. از این‌رو در این دوران نیز حالت شکم در بارداری پسر یا دختر تغییر چندانی نمی‌کند.

اندازه شکم مادر در ۳ ماهگی

شکل شکم زن باردار در ماه سوم اندکی تغییر می‌کند، به طوری‌که از روی آن می‌تواند متوجه رشد جنین خود شود. در هفته دهم حاملگی اندازه جنین حدود ۳ سانتیمتر و وزن آن نیز ۴ گرم است. در اواخر ماه سوم اندازه جنین بزرگتر می‌شود به طوری که وزن آن به ۴۳ گرم می‌رسد و طول نیز بین ۸ و ۹ سانتی‌متر رشد می‌کند. 

اندازه شکم در ۴ ماهگی

در ماه چهارم اندازه جنین حدود ۹ سانتی‌متر و وزن آن ۴۰ گرم است. در این دوران چهره جنین تکامل پیدا می‌کند و اسکلت بدن نیز سفت‌تر می‌شود.

اندازه شکم در ۵ ماهگی

افزایش طول جنین ادامه پیدا می‌کند تا آن‌که در ماه پنجم قد او به ۱۴.۲ سانتی‌متر  و وزن نیز به ۱۹۰ گرم می‌رسد. در این ماه پوست شکم کشیده می‌شود و تغییراتی در فشار خون و قند خون مادر به وجود می‌آید.

اندازه شکم در ۶ ماهگی

در سه ماهه دوم حاملگی مخصوصا در ۶ ماهگی شکل شکم زن باردار هر روز گردتر می‌شود، در حالی‌که از قسمت پشت بدن گودی پیدا می‌کند.

 اندازه شکم در ۷ ماهگی

در ماه هفتم همراه با رشد جنین، مادر اضافه وزن پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند منجر به کمر درد شود.  در این ماه وزن جنین به ۸۸۴ گرم و طول آن به ۳۷ سانتی‌متر رسیده است.

اندازه شکم در ۸ ماهگی

در ماه هشتم کلیه اندام‌های جنین به غیر از ریه‌ها و مغز کامل شده‌اند، به همین دلیل فضای کمی برای حرکت در اختیار دارد. در این دوران طول جنین به ۴۲.۴ سانتی‌متر و وزن نیز به ۱۷۰۲ گرم افزایش می‌یابد.

اندازه شکم در ۹ ماهگی

به طور طبیعی جنین در ماه نهم باید قدی حدود ۵۰ سانتی‌متر و وزنی بین ۲۶۰۰ تا ۳۵۰۰ گرم داشته باشد. در این ماه حالت شکم در بارداری دختر یا پسر به‌گونه‌ای است که اندازه آن به حداکثر می‌رسد.

مروری بر آنچه درباره حالت شکم مادر در بارداری گفتیم

بعضی از افراد معتقدند که حالت شکم در بارداری پسر با دختر فرق دارد، به همین دلیل می‌کوشند که جنسیت جنین را تنها با تکیه بر شکل شکم زن باردار حدس بزنند. در حالی‌که این‌گونه نیست؛ زیرا حالت شکم مادر در ماه‌های مختلف بارداری دچار تغییرات فراوانی می‌شود. امروزه راه‌های دقیق‌تری برای تعیین جنسیت وجود دارد که درصد خطای آن‌ها بسیار پایین است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاوره با کارشناسان خبره می‌توانید به سایت پینو مراجعه کنید.